Vimla 2.0 - del av ett stort Telenor experiment

  • 30 december 2018
  • 94 svar
  • 833 visningar

Användarnivå 7
  • Veteran 5 år
  • 1217 svar

Till slut har sanningen bakom Vimla 2.0 kommit fram!

Den korta versionen:

Telenor har tillsammans med Cisco tagit fram ett nytt molnbaserat telenät och Vimlas betalande kunder som har Vimla 2.0 låter man bli de första försökskaninerna för att testa det nya nätet!

Den långa versionen:

Telenor har tillsammans med Cisco bildat bolaget Working Group Two eller WG2. WG2 har tagit fram en helt ny typ av infrastruktur för telenät. Istället för att bygga upp nätet med traditionella telefoninoder inköpta från leverantörer som Ericsson eller Huawei har WG2 försökt realisera ett telenät med alla dess funktioner i mjukvara som sedan exekveras i "molnet". Man vill försöka efterlikna hur bjässar som t.ex. Facebook realiserar sina tjänster i molnet. Målet är att skapa en produkt, ett "molnbaserat telenät" som sedan kan sälja sina tjänster till befintliga teleoperatörer eller bolag som vill starta nya teleoperatörer.

För att kunna sälja tjänsten måste den naturligtvis ha provats hos en operatör så att WG2 har ett användarcase att visa upp för hugade spekulanter. Den operatör som utvalts till att bli allra första försökskanin i det nya nätet är Vimla. Eftersom Telenor äger Vimla så var valet enkelt för Telenor. Man kunde låta sin egen operatör testa nätet utan att riskera att ev. problem fläckar ner Telenor namnet.

Så alla konstiga problem vi ser med Vimla 2.0 beror alltså på att Vimla 2.0 körs i en helt ny typ av nät som aldrig tidigare har provats med betalande kunder! Inte konstigt att det uppstår nya problem och att funktioner saknas. Man förstår också att Vimlas support har svårt att klara ut problemen då det inte är Vimla som sköter nätet utan alla problem förmodligen får slussas vidare till WG2 för åtgärd.

Vimla som utger sig för att ha en communityvänlig profil borde ha informerat sina kunder om vad som pågår istället för att låta detta ske i tyshet! Allt förtroende för Vimla såväl som för Telenor har blivit allvarligt skadat av det sätt Vimlas kunder behandlats på! Deltagande i experimentet borde ha varit frivilligt och det hade varit lämpligt att låta de som vill delta i experimentet få göra detta för ett lägre månadspris. Att öppet redovisa att det är ett experiment och att problem kan uppstå istället för att dölja experimentet under marknadsfloskler om "nya smarta funktioner".

Jag tycker det är förkastligt att inte Vimla och Telenor öppet redovisar vad som pågår utan att man i tysthet kastar in Vimlas betalande kunder i ett jättelikt experiment! Ett experiment som man på förhand måste veta kommer att få problem eftersom nätet aldrig tidigare har testats på allvar. Detta tyder på en mycket tveksam moral från Telenors sida och får mig att känna att jag antagligen aldrig igen vill bli kund hos ett Telenor företag!


Här nedan följer några länkar som ger information om vad som pågår:

https://www.telenor.com/media/press-release/workin...

https://wgtwo.com/

https://www.reuters.com/article/us-telecoms-mobile...

https://newsroom.cisco.com/press-release-content?t...


94 svar

@Sven

Tack för den mycket detaljerade informationen, det förklarar ju en hel del och besvarar många av dom frågor man haft . Kan bara hålla med dig, det är fruktansvärt att vara försökskanin i ett experiment och totalt förd bakom ljuset. Är nu väldigt glad jag bytt operatör. och något jag starkt rekommenderar alla göra som är missnöjda det är det enda sättet dom lyssnar på.

Användarnivå 6
Emblem

Tack för informationen. Inget överraskande där. Något i stil med vad jag misstänkt hela tiden. Bra att få det svart på vitt (eller vad man ska säga) i alla fall.

Underbart klargörande information men som borde getts ut av Vimla själva ....

Mina egna frågor om Vimla 2,0 i mail till supporten har man helt enkelt låtit bli att svara på, förmodligen enklast så men sänker förtroendet till botten då man helt enkelt struntar i att svara på obekväma saker.


Som jag sagt hela tiden så gäller det att hålla hårt i Vimla ver 1 och att varna vänner och tipskompisar att kliva in i Vimla 2,0.

Visst kanske några har fått det att funka men man verkar ha större tur med en Trisslott än att få ett fungerande Vimla 2,0 !

Är själv inte rädd att prova men gör det först om ett år eller när man någon gång släcker ner ver 1.

Trist är bara förnamnet... 😢

"We are currently in final phases of developing VoLTE/VoWiFi." står det på WG2's hemsida. Man kan ju hoppas att Vimla 2.0-kunderna får VoLTE och VoWifi direkt WG2 får stöd för det.

Användarnivå 4
Emblem

Hemskt otrevligt att Telenor fört hela Vimlas kundstock bakom ljuset och dessutom haft mage att ta betalt för det.

Helt otroligt


Ja nu känns det som att man från Vimla träder fram och sprider ljus över saken så vi slipper spekulationer och andra och tredjehandsinfo. Lyft på locket Vimla.

Användarnivå 4
Emblem

Ett företag som håller på så här, ska man inte ha något med att göra.

Oärligt så det skriker om det!

Vad mer bluffar och ljuger de om?


Vad säger Vimlas grundare eller ansvariga om detta? Stämmer detta!?

@Andyman sa i [Vimla 2\.0 \- del av ett stort Telenor experiment](/post/21781):

Vad säger Vimlas grundare eller ansvariga om detta? Stämmer detta!?


Om du läser länkarna så ser du att dom är väldigt insatta speciellt deras CEO

"Vimla is a next generation mobile brand with a loyal and progressive
customer base focused on great user experiences. Our NPS score is above
60 but our research shows there’s a lot that can be done with the core
user experience. We have a strong ambition to differentiate ourselves
through product innovation and are really excited about moving our stack
to the WG2 platform,” said Johan Littorin, CEO of Vimla
.

Märkligt att man ändå inte gått ut på bred front till oss Vimla kunder? Märkligt.

Skandalöst.

Vad är det egentligen ni hade förväntat er av Vimla i det här fallet? Från mitt håll tycker jag man ändå att man varit rätt tydliga med att man är först i världen med den nya tekniska plattformen. Är det den tekniska informationen ni har saknat? Ville ni veta att det är ett samarbete mellan Telenor och Cisco som utvecklat plattformen? Försöker bara förstå kritiken.

@Spotify


Du har ju inte bytt till 2.0 änn så förstår att du inte fattar detta, men alla dom som upplevt strul på resor missade samtal andra konstigheter dom hade säkert velat veta att dom deltar i ett test i stor skala Åtminstone jag fick uppfattningen om att detta var egen utvecklad plattform dom sjösatt efter 1års tester

@Stefan-Lindholm

Det är jag fullt medveten om, men det är väl ingenting nytt? Det räcker med att skumma av forumet sista månaderna för att se alla problem med Vimla 2.0, men jag har lite svårt att förstå vad som är nytt? Det har vi ju pratat om i forumet i flera månader.

Användarnivå 7

Det som är nytt, eller i alla fall inte var glasklart för mig, är att detta är mycket större än Vimla.

När Vimla började strula med Vimla 2.0 trodde jag, liksom kanske de flesta andra, att Vimla 2.0 var framtaget av Vimla och att det därför var lite småbuggigt och otestat. Nu står det klart att detta är en produkt konstruerad av de betydligt större bolagen Telenor och Cisco i samarbete.Då är alltså Vimlas roll i det hela mycket mindre än man först trodde, Vimlas uppgift är mest att vara en försökskanin.

Dessutom bör man kunna ställa högre krav på en produkt när den är konstruerad av två betydligt större företag med mycket kraftfulla resurser. Att dessa två stora företag sedan använder Vimlas betalande kunder som ofrivilliga försökskaniner tycker inte jag är sjyst! Är man del av ett experiment så bör man vara upplyst om den saken! Rimligt är också att man betalar ett lägre pris för en produkt som inte är färdigtestad.

Om det hade varit klart uttalat att Vimla 2.0 innebär att man hänvisas till ett försöksnät och det var frivilligt att delta i testet så hade det varit ärligare än att bara flytta över kunderna utan att tala om vad det innebär.

@Spotify sa i [Vimla 2\.0 \- del av ett stort Telenor experiment](/post/21789):

>

@Stefan-Lindholm

Det är jag fullt medveten om, men det är väl ingenting nytt? Det räcker med att skumma av forumet sista månaderna för att se alla problem med Vimla 2.0, men jag har lite svårt att förstå vad som är nytt? Det har vi ju pratat om i forumet i flera månader.

@Sven sa:

Det som är nytt, eller i alla fall inte var glasklart för mig, är att detta är mycket större än Vimla.
När Vimla började strula med Vimla 2.0 trodde jag, liksom kanske de flesta andra, att Vimla 2.0 var framtaget av Vimla och att det därför var lite småbuggigt och otestat. Nu står det klart att detta är en produkt konstruerad av de betydligt större bolagen Telenor och Cisco i samarbete.Då är alltså Vimlas roll i det hela mycket mindre än man först trodde, Vimlas uppgift är mest att vara en försökskanin.

Så det hade räckt om Vimla informerat oss om att det Telenor och Cisco som utvecklat plattformen? Men som exempel vet jag inte heller vilka företag som står bakom plattformen på Vimla 1.0 heller, det viktiga för mig är att den fungerar bra. Men antagligen är det Telenor som utvecklat plattformen på Vimla 1.0 också?

Dessutom bör man kunna ställa högre krav på en produkt när den är konstruerad av två betydligt större företag med mycket kraftfulla resurser. Att dessa två stora företag sedan använder Vimlas betalande kunder som ofrivilliga försökskaniner tycker inte jag är sjyst! Är man del av ett experiment så bör man vara upplyst om den saken! Rimligt är också att man betalar ett lägre pris för en produkt som inte är färdigtestad.

Tycker personligen att skulden ligger helt hos Vimla, det är ändå dom som spammat mig med sms om att byta plattform utan att riktigt informerat om vilka begränsningar som faktiskt finns.

Att Vimla inte borde ha flyttat över betalande kunder till en halvfärdig plattform tror jag vi alla är överens om, men det är som sagt något vi diskuterat länge.

Om det hade varit klart uttalat att Vimla 2.0 innebär att man hänvisas till ett försöksnät och det var frivilligt att delta i testet så hade det varit ärligare än att bara flytta över kunderna utan att tala om vad det innebär.

Vimla kommer säkert hävda att det är frivilligt att byta till Vimla 2.0 för tillfället, vilket det faktiskt är. Men deras sms ger intrycket av att det är väldigt bråttom att byta simkort, speciellt när dom skickas så ofta.

Vi kan ju testa att pinga @johan_vimla som ändå är personen som uttalat sig i pressmeddelandet som Telenor skickade ut. Vore kul att få hans åsikt om det hela.

Användarnivå 4

Sven - Jag tycker du ska skriva till https://lawline.se/categories och fråga, detta känns verkligen inte ärligt gjort.
Spotify - Man ska inte behöva sitta här på forumet och uppdatera varje sekund för att inte missa ett inlägg. Jag har aldrig sett ett inlägg där det står att Vimla 2.0 är ett stort test från Telenors sida.

Nu betalar inte jag en spänn för vimla, men hade jag gjort det hade jag absolut gått all-in och granskat detta. Skickat till Lawline och även konsumentvägledaren i kommunen. För detta känns verkligen inte som regelboken är följd. Betala fullt pris vara att vara försöksobjekt! Hur kan ni bara acceptera det, ni som gör det?

@MickeMM sa:

Spotify - Man ska inte behöva sitta här på forumet och uppdatera varje sekund för att inte missa ett inlägg. Jag har aldrig sett ett inlägg där det står att Vimla 2.0 är ett stort test från Telenors sida.

Men har inte sagt att plattformen är utvecklad av Telenor och Cisco så vitt jag vet, men på sim.vimla.se skriver man: "Eftersom vi är först i världen med den här tekniska plattformen blir vi en helt egen operatör."

Hej!

Byter operatör from idag (läs: 2/1) pga allt strul med bytet till 2.0 plattformen. Min förhoppning är att min feedback blir värdefull.

Ett axplock av de problem jag upplevt efter bytet.

- Min telefon tappar nätet gång efter annan

- Jag kan ej skicka MMS (har snart provat alla inställningar som går att göra)

- Otroligt långa svarstider från supporten

Föga förvånande ingen har svarat dig än @Sven men jag hoppas snart någon gör det,

@Stefan-Lindholm

Jag blev faktiskt lite besviken att man inte svarade i den här tråden, det är uppenbarligen många som vill ha svar här. Man borde bli bättre på att svara på trådar i turordning.

@Spotify

Lyser igenom tydligt man väljer sina svar....inte första obekväma trådarna det händer i....

@Stefan-Lindholm

Man blir faktiskt lite osugen på att hjälpa folk i det här forumet när Vimla agerar på det här sättet. Det var exakt samma problem i tråden du startade när du frågade om man kunde få byta tillbaka till Vimla 1.0. Tråden blir inte lättare att svara på för att man undviker den i några dagar extra.

Fast och andra sidan såhär. Anledningen till att ha en micro-operatör som man själv äger som större telebolag är just för att kunna använda som exprimentverkstad. Det är bland annat därför man erbjuder lägre priser för sina tjänster.
En mobilplattform är en väldigt komplex best, och även med cisco lösningen som nämns ovan så måste du fortfarande ha infrastruktur i form av mobilmaster och liknande, skillnaden är att själva controllermjukvaran ligger i molnet.
Det finns många fördelar med en sådan approach, bland annat att det är lättare att skapa redudans.

Problemet med att införa en ny plattform är att man behöver en kundbas att testa saker på, dels för att få fram önskemål från kunder. Men också är det i princip omöjligt att labbtesta en plattformslösning med alla möjliga telefoner, mjukvaro versioner i dem osv utan att faktiskt ha många som testar det.
Jag tycker också man varit väldigt tydlig med att det kommer finnas barnsjukdomar i Vimla 2.0.

Behöver man en rocksolid mobiltelefonitjänst som kanske inte utvecklas i samma takt så kör man tillexempel Telia eller för den delen Telenors vanliga abbonemang. Det finns också anledningar till varför en lågpris operatör som Vimla, Hallon osv inte erbjuder företagstjänster, då plattformen infakto är lite mer instabil dock att man får saker till lägre priser.

Andra Svenska och utländska microoperatörer som fungerar på samma sätt som Vimla har också haft problem av och till. Så jag ser inte det här som något konstigt alls om jag ska vara ärlig.






Användarnivå 4

Flux: Då ska man vara tydlig med att kunderna är med i ett experiment. Att skriva "Vi testar en ny plattform" säger mig inte ett skit, det säger dessutom inte att jag kommer vara deras testperson. Hallon har företagsabonnemang och satar mer och mer på företag.


Lite märkligt kan tyckas att Vimla tydligen har fått igenom att deras operatörsinställningar kan hämtas genom Google update, men de godkänns inte som företag för google pay? Känns lite.......

Svara