Tidningen Mobil skriver om alla problem med Vimla 2.0

  • 11 januari 2019
  • 36 svar
  • 151 visningar

Användarnivå 7
  • Veteran 5 år
  • 1217 svar

Tidningen Mobil har skrivit en artikel om alla problem Vimlas kunder upplever med Vimla 2.0:

https://www.mobil.se/nyheter/problem-och-omfattand...


36 svar

@johan_vimla

"I dagsläget har ett mindre antal användare frivilligt flyttat till den nya plattformen och i vår kommunikation kring plattformen har vi tydligt gått ut med de begränsningar som varit kända för oss, men vi är självklart ödmjuka med att vissa saker inte fungerat som tänkt. "

Om ni tydligt gått ut med vilka begränsningar som varit kända, var har ni gått ut med den informationen? Var har ni t.ex. informerat om att äldre 2G-telefoner inte går att använda på Vimla 2.0? Det var något som uppmärksammades av en kund i forumet. Var informerade ni kunderna om att ni ett tag hade problem med telematiknummer? Det var en kund som inte kunde öppna grinden på sitt jobb för att ni inte informerat om den begränsningen på förhand.

Många av problemen med Vimla 2.0 har ni hunnit lösa, men att påstå att ni varit tydliga med vilka begränsningar som varit kända för er är verkligen inte sant. Det borde finnas en tydlig sida där man kan se exakt vilka kända buggar/begränsningar som finns med Vimla 2.0 så man inte behöver gå igenom hela forumet för att få den informationen.

@Sven

Tack för infon, det är verkligen en tragisk utveckling vimla går åt.
Att man inte ens kan besvara kritiken för Tidningen mobil säger ju även det en hel del.
Men det gick minsann bra att svara på tidigare reportage då man ville berätta om sitt nya projekt.

@Stefan-Lindholm Jag har kommenterat artikeln vilket du ser om du läser under artikeln.

@Spotify Vi har gått ut med de fel som varit kända för oss. Till en början handlade det om antal roamingländer. Övriga fel uppdagades först senare. Men kritiken om informationsbrist håller jag med om är befogad och vi tar verkligen till oss den.

@johan_vimla

Exakt hur har ni informerat oss innan om dom brister som funnits eller om saknade funktioner det enda det nändes lite var att det saknades många roamingavtal, Men i dom sms ni skickade ut gång efter gång tills man genomförde bytet att ni efteråt lagt till information rättfärdigar inte detta. Bifogar ett av dom sms jag fick, tycker du det någonstans framgår i den sms texten detta är frivilligt? i så fall har vi väldigt olika syn på det här.

Hej Stefan! Nu börjar uppgraderingen. Dags att byta ditt simkort!
Gå in på sim.vimla.se och beställ hem ditt nya. Surfa lugnt!
(PS. Det här går inte att svara på.)


Jag
vet åtminstone en sak ni vetat om som inte nändes ett ord om, SMS
leveransbesked för det påstods först var något ni valt att inte ha med.


Användarnivå 7

@johan_vimla

skriver i sin kommentar till artikeln att " I dagsläget har ett mindre antal användare frivilligt flyttat till den nya plattformen". Undrar just hur "frivilligt" de kunderna som SMS-bombades varannan dag uppfattade att det var? Av SMS:en fick man intrycket av att det var nödvändigt att flytta över om abonnemanget skulle fortsätta fungera. Ingenting nämns i SMS:en om ev. fel eller brister i den nya plattformen!

Jag upplever att @johan_vimla inte är helt ärlig i sina kommentarer till artikeln. Den kund som inte hänger med här i forumet (flertalet kunder) och utsätts för denna SMS-bombning upplever sig inte ha något annat val än att gå över till Vimla 2.0. Att sedan Vimla försvarar sig med att det varit "frivilligt" att gå över är patetiskt.


Användarnivå 6

@Sven

Håller helt med Sven. Jag har flera gånger fått övertala en äldre släkting att INTE byta. Han har varit orolig för att hans telefon ska sluta funka om han inte byter.

Vimla har gjort det här på ett riktigt osnyggt sätt. Att ni nu inte ens kan erkänna det utan pratar på om frivillighet och full information är häpnadsväckande.

@johan_vimla sa:

@Spotify Vi har gått ut med de fel som varit kända för oss. Till en början handlade det om antal roamingländer. Övriga fel uppdagades först senare. Men kritiken om informationsbrist håller jag med om är befogad och vi tar verkligen till oss den.

VAR har ni gått ut med felen som varit kända för er? Ni har t.ex. bekräftat att äldre 2G-telefoner inte fungerar på den nya plattformen, var tycker du själv att ni informerat kunderna om det felet? Det ligger undangömt i någon tråd i forumet, det är massor av kunder som skulle missa den informationen. Är det vad du kallar att vara tydlig med begränsningar som finns?

Användarnivå 6
Emblem

@mlo sa

Jag har flera gånger fått övertala en äldre släkting att INTE byta. Han har varit orolig för att hans telefon ska sluta funka om han inte byter.
Vimla har gjort det här på ett riktigt osnyggt sätt. Att ni nu inte ens kan erkänna det utan pratar på om frivillighet och full information är häpnadsväckande.

Exakt! Visst finns det en del information här i forumet, men inte tusan läser alla här, Inte ens majoriteten av Vimlas användare. När jag kollade vilken information mina vänner som bytte över hade fått var det i princip noll. De hade fått en masssa SMS och trodde att det var bråttom att byta. That's it! Att det skulle vara begränsningar hade de ingen aning om.

Att de sulle behöva lägga in APN manuellt hade de heller ingen aning om. Visst går det in automatiskt på en del nya mobiler, men tänker man ett varv till så inser man kanske att de som fortfarande är kvar på äldre modeller är de som har minst kunskap/intresse och alltså behöver mest hjälp och information. Information som de inte fick eftersom de inte läser i Vimlas forum.

@Spotify villa vilket skit bolag nu går det dåligt att surfa kommer att byta bolag

Användarnivå 4

Ser att vimla fortsätter att promota den enda möjliga fördelen med Vimla 2.0. Att man kan blockera nummer.... suck. På köpet så blir man av med en hel del funktioner, hamnar på en ostabil plattform och överbelastad support. Najs! Jag har stor användning av leveransrapporter och har läst Vimlas inställning tidigare, helt otroligt dåligt. Förhoppningsvis har man ändrat sig...


Dessutom så funkar DND-läget i min mobil precis som jag vill ha det. Jag har en lista med stjärnmärkta kontakter som alltid kan ringa mig och dnd använder jag inte dagtid så vah? Grymt besviken på Vimla. Stannar endast pga tipsrabatterna vilket är tragiskt.

@NiklasO sa:

Stannar endast pga tipsrabatterna vilket är tragiskt.

Exakt så är det för mig, jag stannar bara pga tipsrabatten. Hade jag betalat fullt pris hade jag lämnat Vimla för länge sedan. Det går inte ens att sälja in Vimla med gott samvete till sina vänner längre för då måste man samtidigt varna för att om Vimla spammar en med sms om att byta simkort så ska man absolut INTE göra det. Blir bara konstigt att man ska behöva varna dom man tipsar, så jag undviker helt enkelt det i dagsläget.

Håller fullständigt med om att det där sms:et från Vimla inte alls lät som att det var något frivilligt!!

Det är ju en klar uppmaning!

Hade jag vetat att 2.0 var frivilligt och inte helt klart hade jag ALDRIG gått över. Jag har bara haft strul och inte kunnat använda mitt abonnemang till fullo och ändå betalat fullt pris!

Nu har jag gått över till annan operatör och hoppas bli bättre behandlad än jag blivit av Vimla 2.0.

Användarnivå 5

Hej alla!


Jag vill egentligen bara förtydliga att det är frivilligt att välja NÄR man byter till Vimla 2.0, men alla kommer byta förr eller senare.

Om man följer anvisningarna i smset som @sven hänvisar till så får man där välja vilken månad man önskar att göra bytet i. Då kan man välja så snabbt som möjligt, en specifik månad eller så sent som möjligt.

Väljer man då så sent som möjligt så blir man av de absolut sista att komma över till Vimla 2.0 och man får då inte heller sms-utskicken.



Vad gäller informationen kring de buggar som vi haft på plattformen så kan jag hålla med om att vi kunde varit mycket bättre i hur vi uppdaterar informationen kring 2.0. Vi har alltid försökt hålla supportartikeln (https://support.vimla.se/articles/article/vanliga-...) uppdaterad men självklart så är det någonting som vi måste bli mycket bättre på.


Det finns nu ännu tydligare och mer detaljerad information på vimla.se/sim och support.vimla.se och vi ska hålla den uppdaterad mer frekvent av vad vi tidigare gjort.


/Alex

För mej är det ganska enkelt. Det finns inte i denna världen att ni kan tvinga mej till att byta till något sämre.

Dessutom har ni då gått bakom ryggen på era kunder och förorsakar stora problem. Kompenserar ni kunderna för det sattyg ni ställt till?

Jag går över när det funkar minst lika bra som nu. Annars byter jag till en mer seriös leverantör.

Användarnivå 4

Detta i FAQ:


"Varför skickas inga leveransrapporter för SMS ut?

Vi har idag inte stöd för leveransrapporter. Det är en funktion som inte är helt tillförlitiigt hos någon operatör. Vi rekommenderat därför använande av någon meddelande-app om man vill vara helt säker på att meddelandet är mottaget eller läst av mottagaren."


Eh, jo? Det har funkat utmärkt under alla år jag har använt det. Under varje sms så ser jag om det är Skickat eller Levererat. Levererat betyder att enheten har tagit emot smset. Det strular extremt sällan. Jag har också jobbat med att implementera sms-utskick i olika system och där kunde man få ut detaljerad status på varje sms man skickade från systemen och jo, leveransrapporterna funkade fint. Det låter mer som en bortförklaring för att det är en standard basfunktion som självklart alltid ska finnas. Jag byter absolut operatör om leveransrapporter inte finns när jag blir tvingad att byta till 2.0.

Användarnivå 5

@Benny-Hansson

Med Vimla 2.0 så vill vi ju kunna erbjuda än ännu bättre tjänst än vad vi gör idag med Vimla classic. Vi är i min mening inte långt borta från detta, men det är några fixar kvar som det jobbas stenhårt med att få ordnat. Vi har även haft brister i vår kommunikation kring vad vi haft för aktuella buggar på plattformen, detta kommer nu bli mycket bättre och tydligare. Som vi pratat om tidigare kan du självklart välja att migrera bland de absolut sista om du vill göra det.


@NiklasO Leveransrapporter visar endast att smset kommit fram till operatören, inte att det nödvändigtvis kommit fram till mottagaren. Därför anser vi att det är en föråldrad metod för att säkerställa att smset kommit fram och valde då att inte satsa på detta.


/Alex

@Alex_Vimla

Var kan man läsa om alla era buggar och fixar??

Användarnivå 4

@Alex_Vimla


Det där stämmer bara delvis. Jag vet till 100% hur det fungerar. Vad skulle det annars fylla för funktion? Det står som skickat så länge den mottagande enheten är avstängd eller saknar täckning. Visst, det beror på hur man implementerat det men en leveransrapport kan meddela "with carrier" som du pratar om. Det kan också meddela till exempel "rejected (hard bounce)", "rejected (soft bounce)", "delivery status unknown" och den viktiga "delivery successful". Har nytta av det dagligen för att se när saker och ting levereras till barnens mobiler. Det funkar inte alltid till 100% men i 99% av fallen så funkar det utmärkt. När det inte funkar så kan ett sms stå som "Skickat" trots att det har levererats men det är ytterst sällan och det är liksom inte hela världen. Då vet jag bara att jag måste söka barnen på något annat sätt för att försäkra mig om att de inte har slut på batteri eller liknande.

Det är ju inte heller ni som har valt något. Det nya systemet som ni är först i världen med saknar stöd för standardfunktioner helt enkelt.

Som sagt, finns det inte när jag blir påtvingad 2.0 så lämnar jag vimla med mina 5 nummer i familjen plus att jag får jobba för att de stackarna jag har tipsat in också byter. För tillfället kan jag inte med gott samvete använda min tipslänk längre..

Användarnivå 7

Så länge man inte kan lägga in och ändra alla typer av vidarekoppling från mobilen så är Vimla 2.0 inget alternativ.

@Alex_Vimla

Som jag sa. Tjänsten skall vara minst lika bra som nu. Det är vad som gäller.

Ni får fixa det då. Jag byter inte om det funkar sämre som nu. Då lämnar jag.

Användarnivå 4

Benny: De kan inte ens fixa leveransrapporten. Bara där visar de hur nya vimla kommer bli, hehe. Lämna direkt! Ödsla inte mer tid

Mmm. Jag ger det tills dom tvingar mej att byta. Funkar det inte då så drar jag naturligtvis.

Jag undrar om kunderna får någon kompensation för en undermålig tjänst?

Användarnivå 6

@Benny-Hansson

Jag har ställt den frågan till VImla och fick ett svar att det finns inget att kompensera för, utan jag i så fall skulle skriva en ansökan om kompensation enligt kundavtalet, mao ingen kompensation.

Om tjänsten inte är korrekt så skall man väl inte betala fullt pris?

Jag hade levt rövare kan jag säga. Man kan väl inte påtvingas att bli betatestare och betala fullt pris?

Som jag har sagt. Jag lämnar den här märkliga verksamheten när jag blir påtvingad "uppgraderingen" om det inte funkar.

Uppgradering förresten. Vill jag nog inte kalla det.

Användarnivå 6

Vimla var en väldigt bra idé på pappret till att börja med. Det man inte redovisade alls, var att det hela är ett experiment som Telenor och Cisco gör tillsammans.

Att sen lura kunder att betala fullt pris för att vara försökskaniner på ett halvt fungerande projekt, borde väl ändå kunna betecknas som bedrägeri, eller...?

Svara