Klistrad tråd

Så här ser processen hur man byter till Vimla 2.0

  • 19 mars 2020
  • 8 svar
  • 62 visningar

Användarnivå 5
Emblem +6

Kära användare!

Vi håller på att uppgrade alla våra användare till Vimla 2.0 och kör på med full fart! Om du funderar på hur processen ser ut och vad du kan förvänta dig, har du en fullständig guide här.



1. Du får ett SMS som bjuder in dig till 2.0

När det är dags att uppgradera till 2.0 skickar vi ett SMS som bjuder in dig att påbörja processen.






I SMS kan du följa länken till sim.vimla.se som öppnas i mobilens webbläsare. Alternativt kan du själv besöka sim.vimla.se om du föredrar att göra det från din dator eller surfplatta.



2. Skriv in ditt Vimla-telefonnummer

När du har kommit till sim.vimla.se blir du ombedd att ange ditt telefonnummer för att få en kod skickad från 71220. SMS brukar komma fram direkt men ibland tar det några minuter.





Det är viktigt att du endast skriver de tio siffrorna i ditt telefonnummer (inga mellanslag eller bindestreck) annars kan du få ett felmeddelade att numret du skrivit inte är giltigt. Om ditt nummer är korrekt och du ändå får felmeddelandet kan du kontakta supporten så hjälper dig.



3. Du får en kod i SMS

När du klickat på Skicka kod-knappen får du ett SMS med en 6-siffrig kod. Den ska du skriva i det nästa steg på sim.vimla.se.


Efter du har skrivit in koden kan du klicka att du är Färdig. Om du inte fick koden efter några minuter eller råkade radera meddelandet med koden kan du alltid klicka på Skicka ny kod.



4. Bekräfta din adress

I det sista steget ska du skriva in din adress dit vi ska skicka ditt nya 2.0 SIM-kort när det är dags för att uppgradera.




Se till att din adress är rätt annars kan vi skicka ditt nya SIM till fel adress! Om du råkade skriva fel kan du kontakta supporten så hjälper vi dig.



5. Du är klar!

Så enkelt är det! Till sist får du en bekräftelse av adressen du angivit och då hamnar ditt nummer i kön för att upgradera till 2.0.




När uppgradering närmar sig tilldelar vi dig ett fast datum för att uppgradera till 2.0. Det är då vi skickar ut ditt nya SIM-kort, vanligtvis en vecka innan dagen uppgradering sker. Vi bekräftar via SMS att ditt nya SIM-kort är på väg samt bekräftar datumet för uppgradering i ett separat SMS.



Jag beställde mitt 2.0-SIM för länge sedan men inget har kommit

Om det har gått ett tag efter du beställt ditt nya SIM-kort men fortfarande inte fått något är det inget att oroa sig för. Det betyder bara att ditt nummer fortfarande står i kön. Du kan fortfarande använda ditt 1.0-SIM som vanligt.

Om du har inte fått ditt nya SIM-kort men fått meddelande om att ditt nummer snart kommer att uppgraderas måste du kontakta supporten så att vi kan ordna ett nytt SIM-kort till dig i god tid.


Tillägg 2020-04-20

På grund av leveransproblem i sviterna av COVID-19 så har det blivit förseningar på ditt 2.0 SIM-kort. Vi räknar med att ditt SIM-kort kommer till dig i maj istället. När simkortet väl skickas får du ett nytt SMS av oss med information om simkortsbytet.


8 svar

Användarnivå 7

Det är jättebra att du gör de här guiderna @Vimla_Felix !

Det är synd att bara att de kommer ett år för sent, men det kan knappast du lastas för. ☺

Användarnivå 5
Emblem +6

Tack @Sven, jag tänker köra flera guider på detta sätt! 🙂 Jag håller med att det borde ha kommit tidigare men sent är bättre än aldrig.

Så. När kan jag vänta mig att mitt simkort kommer att sluta funka om jag inte gör något med denna migreringen? Alltså när måste jag senast beställa ett nytt simkort?

För helt ärligt så är detta något jag vill vänta med att göra så länge som möjligt!

Står ingenstans om ett ev deadline - datum! Det hade vart bra! (iaf ett ungefärligt om ni inte vet?)

Användarnivå 7

@Livia-Alicia-Elisabeth-Dedorson sa:

Så. När kan jag vänta mig att mitt simkort kommer att sluta funka om jag inte gör något med denna migreringen? Alltså när måste jag senast beställa ett nytt simkort?
För helt ärligt så är detta något jag vill vänta med att göra så länge som möjligt!
Står ingenstans om ett ev deadline - datum! Det hade vart bra! (iaf ett ungefärligt om ni inte vet?)

Vimlas besked är att alla kunder ska vara överflyttade till Vimla 2.0 innan sommaren är slut.

Om du vill stanna kvar på Vimla 1.0 så länge som möjligt så är det bara att göra ingenting tills vidare. Du får försöka ignorera de påminnelse-SMS som kommer med jämna mellanrum.

Till slut blir Vimla tvungen att hantera dessa "efterläntrare" som inte har bytt över frivilligt. Vad som händer då vet ingen men en rimlig gissning är väl att Vimla skickar ut ett nytt SIM-kort till dig och bestämmer ett datum som du kommer att flyttas över på.

@Sven

Okej, vad bra! Tack för svaret! Då väntar jag bara på att få ett simkort!

Visst får en också samma nummer som en hade tidigare? Eller?

Användarnivå 7

@Livia-Alicia-Elisabeth-Dedorson sa:

@Sven
Okej, vad bra! Tack för svaret! Då väntar jag bara på att få ett simkort!
Visst får en också samma nummer som en hade tidigare? Eller?

Ja, du behåller ditt nummer vid byte till Vimla 2.0.

Skickar ni kod?

En vän har försökt många gånger utan resultat.

Beställde Vimla 2.0 den 3 Juni, fick kortet (med kod) den 17 Juni att installeras natten mellan 22-23 Juni.

Allt funkade smärtfritt...inga problem. Slog av telefon, satte i kort, slog på telefon. angav koden för sim, kollade inställningar. slog på mobildata...skickade mms och surfade helt OK.

Jag är i alla fall nöjd att det funkade så smärtfritt (ta i trä)

:grinning:

Svara