Riktigt irriterad på Vimla 2.0 som saknar vidarebefodring.

  • 16 november 2018
  • 51 svar
  • 91 visningar

En för mig väldigt viktig funktion, vidarebefodring vid ej nåbar går inte att ordna i Vimla 2.0.

Detta är riktigt, riktigt skit för mig och tyvärr fick jag inte veta att funktionen som är en del av den grunläggande GSM standarden "inte finns i den nya plattformen".

En mycket irriterad och snart inte kund längre - kund.


51 svar

Emblem +1

@Johnny-Rudelius


Funktionen finns och kan beställas genom att kontakta vår chatt. Vi kommer dock av säkerhetsskäl behöva verifiera att du är du via mobilt bank-id innan vi kan lägga in en vidarekoppling av något slag.


/Viktor

Jag satt i chatten några minuter innan jag skrev detta och fick då meddelandet att denna tjänsten INTE finns i Vimla 2.0 och jag kunde inte heller bli nedgraderad igen. Bara "allt eller inget" vidarekoppling fanns att tillgå.

Märkligt att denna funktion inte finns. Har varit standard i mobiltelebranschen sen urminnes tider. Vad är det som inte funkar Vimla? Tur man ligger kvar på 1.0. Det lutar mer & mer åt att man får gå tillbaka till de stora operatörerna.

Användarnivå 7

Vimla saknar uppenbart kompetensen att bygga en egen plattform. Och vad värre är man gör heller ingen riktig testning av funktionerna innan man släpper ut den i skarp drift.

De funktioner som kunderna nu upptäcker inte fungerar så som samtal till telematiknummer och vidarekoppling, hade blivit mycket enkelt upptäckta om Vimla bemödat sig att göra en basic systemtest innan man släppte produkten i skarp drift. Uppenbart har Vimla under den s.k. beta-testen av den nya plattformen inte testat speciellt mycket överhuvudtaget. Ansvarslöst och skrämmande att en teleoperatör inte har bättre omdöme!

Användarnivå 6

@Sven

Håller helt med, det här har inte sköts seriöst.

Vimla har alltid varit charmiga men lite taffliga. Mitt Vimla/appen har ofta strulat, en bra betalningslösning byttes mot en som orsakade massor av frågor och strul, efterfrågade funktioner har dröjt i åratal trots att Vimla säger att de vill implementera dem, etc. etc.

För min del har det varit ok eftersom det viktigaste - telefonin och uppkopplingen - sköts av ett stabilt, stort företag i bakgrunden.

Jag är uppriktigt orolig för ökade driftstörningar och annat elände när vi alla flyttas till Vimla 2.0.

Jag hoppas verkligen att jag kan stanna kvar och inte måste leta upp en annan operatör.

@Johnny-Rudelius

Hej Johnny!
Som Viktor säger tidigare i tråden så har vi möjlighet att vidarekoppla samtal vid ej nåbar på nya plattormen, precis som på gamla. Jag har lagt in den funktionen på ditt abonnemang nu, eftersom att jag kan se att du godkänt ändringen redan.


Hoppas du får en fin dag!

Kan nu någon från Vimla tala om för oss vilka vidarekopplingstyper som fungerar på Vimla 2.0. Det finns 4 st att välja på.

Vidarebefordra Alltid?

Vidarebefordra vid upptaget?

Vidarebefordra när jag inte svarar?

Vidarebefordra när jag inte kan nås?


Och vad är det här tjafset med att man ska verifiera sig via mobilt bank-ID? Jag verifierade mig när jag tecknade abonnemanget. Vad är problemet?

Dessa 4 vidarekopplingstyper ska bara funka från start.

@Isabelle_vimla


Du får ni berätta HUR man gör det för supporten. För Supporten säger Nej, det går inte. Bara att "Vidarekoppling Alltid" är det enda som den nya plattformen stödjer men att dom gladeligen vidarebefodrar mina åsiker uppåt.



@Johan-Arne-Ingelsson-Nykvist

Alla de typerna av vidarekoppling ska fungera på nya plattformen.

Av säkerhetsskäl så behöver du verifiera dig med mobilt bankid om du vill lägga till en vidarekoppling till ett annat nummer, så att inte vem som helst kan vidarekoppla ditt telefonnummer utan ditt medgivande.

Användarnivå 7

@Isabelle_vimla

Det är ju inte särskilt smidigt att 2018 behöva chatta med supporten och identifiera sig med Bank-ID för att lägga in en vidarekoppling!

Det ska man ju snabbt och lätt kunna göra från mobilen som man kan hos alla andra operatörer!

@Sven

På Mitt Vimla kan du välja att vidarekoppla alla dina samtal, men om du vill ställa in någon av de speicifika valen så behöver du kontakta supporten som det ser ut just nu

@Isabelle_vimla

Ni kan kolla på chattloggen från min session med supporten från i fredags när jag undrade varför vidarekopplingen vid ej nåbar som ni lovat på onsdagen inte blivit inkopplad. Han gick ju tom och frågade högre upp? Det resulterade att någon hos vimla satte på *"Vdarekoppla alltid" utan mitt önskemål vilket jag upptäckte i söndags.

Vad menar du? Måste vi kontakta kundtjänst för att aktivera någon slag vidarekoppling?

I mobilen finns det ett menysystem för att sköta detta. Sedan finns ju metoden via *# att sköta detta. När du har mobilen i handen är inte det verifierat nog? Så funkar det på alla andra operatörer. Men inte hos er tydligen?

Det funkar ju på Vimla 1.0 varför inte på 2.0?

@Johan-Arne-Ingelsson-Nykvist

** koderna (mmi) är avstängda vidarekoppling på alla samtal alltid kan man göra från appen, allt annat är via supporten.

Menyerna i telefonerna är bara ett interface mot MMI kodemq

@Johan-Arne-Ingelsson-Nykvist

Om du läser "Vi hackade ett Google-konto på fem minuter – tack vare teleoperatörens slarv" i Computer Sweden så förstår du varför det är viktigt att säkerställa att vidrebefordran av samtal görs på ett säker sätt. Bra av Vimla att göra rätt här. Sen verkar det ju både lite förvirrat och krångligt. Finns en uppenbarligen en del att förbättra här.


Användarnivå 7

Den artikeln har inget med MMI-koder att göra. Det handlar om att operatörernas kundtjänster slarvar.
Men det är ingen anledning till att MMI-koder inte ska fungera på Vimla. Som mobilkund förväntar man sig att kunna göra vidarekopplingar direkt från mobilen och det kan man inte med Vimla 2.0.

@Torsten-Roland-Olsson sa:

@Johan-Arne-Ingelsson-Nykvist
Om du läser "Vi hackade ett Google-konto på fem minuter – tack vare teleoperatörens slarv" i Computer Sweden så förstår du varför det är viktigt att säkerställa att vidrebefordran av samtal görs på ett säker sätt. Bra av Vimla att göra rätt här. Sen verkar det ju både lite förvirrat och krångligt. Finns en uppenbarligen en del att förbättra här.



Kan Vimla berätta för oss varför man stängt av MMI koderna på Vimla 2.0. Det finns ju en anledning. Om det är så att man väljer att inte ha support för dessa så tala om det för oss då. Det kommer fram via omvägar att inte vidarekopplingstjänsterna inte funkar som det borde.

Hos Telia kontantkort & Halebop kontantkort funkar inte vidarekoppling över huvud taget. Men då är man tydlig med det. Då är det en affärsmässig grej för att få kunder till abbonemangen i stället.

@Sven sa i [Riktigt irriterad på Vimla 2\.0 som saknar vidarebefodring\.](/post/20437):

> göra. Det handlar om att operatörernas kundtjänster slarvar.Men det är ingen anledning till att MMI-ko

Du missförstår mig. Jag ville påpeka att det är viktigt att säkerställa att man är behörig att beställa vidarbefordran. Men jag skrev också att Vimla gjort det väldigt krångligt och menade då t ex att MMI-koderna inte fungerar. Vad jag tycker är bra är att OM man chattr med kundtjänsten så vill de att man indentifierar sig.

Kan bara hålla med att det är viktigt att identifierar sig när man har kontakt med kundtjänst. Inga problem med det. Problemet är ju att man inte aktiverat MMI koderna för vidarekoppling av samtal på Vimla 2.0.

Man är hänvisad till kundtjänst för att kunna aktivera 3 av 4 vidarekopplingstyper och då tvungen att identifiera dig.

Sedan är ju inte kundtjänst bemannad 24 timmar per dygn.


@Torsten-Roland-Olsson sa:

@Sven sa i [Riktigt irriterad på Vimla 2\.0 som saknar vidarebefodring\.](/post/20437):
> göra. Det handlar om att operatörernas kundtjänster slarvar.Men det är ingen anledning till att MMI-ko
Du missförstår mig. Jag ville påpeka att det är viktigt att säkerställa att man är behörig att beställa vidarbefordran. Men jag skrev också att Vimla gjort det väldigt krångligt och menade då t ex att MMI-koderna inte fungerar. Vad jag tycker är bra är att OM man chattr med kundtjänsten så vill de att man indentifierar sig.

Användarnivå 7

Nej, vad händer t.ex. om man behöver lägga in en vidarekoppling på helgen?
Det är inte acceptabelt att behöva kontakta kundtjänst för att kunna aktivera 3 av 4 vidarekopplingstyper!

@Sven

Ja, alltså en "alltid för allt" vidarekoppling finns i appen eller på mitt.vimla.se utan mer än vanlig inloggning.

Jag förstår inte heller riktigt varför MMI skulle stängas av, det får gärna Vimla återkomma om.

Just nu verkar dom hittat hur dom skall vidarekoppla vid ej nåbar, trots var supporten sa förra veckan. Återkommer om det funkar utan problem.

Användarnivå 7

Jag har förstått att man kan lägga in den typen av vidarekoppling själv via Mitt Vimla. Men det hjälper ju inte om jag t.ex. vill ha vidarekoppling vid ej svar.


Att inte kunna lägga in t.ex en vidarekoppling vid ej svar under helgen när kundtjänst inte är öppen tycker jag är en betydande nackdel.

@Johnny-Rudelius sa:

@Sven
Ja, alltså en "alltid för allt" vidarekoppling finns i appen eller på mitt.vimla.se utan mer än vanlig inloggning.

Hur är det med vidarekoppling med Vimla 2.0 är det samma status fortfarande?

MMI avslagen?

Det funkar bara via appen?


Tänkte så man är förberedd när de tänkte tvångsflytta mig till 2.0. Då blir det en ny operatör i så fall.

Användarnivå 7

@Johan-Arne-Ingelsson-Nykvist sa:

Hur är det med vidarekoppling med Vimla 2.0 är det samma status fortfarande?
MMI avslagen?
Det funkar bara via appen?

Tänkte så man är förberedd när de tänkte tvångsflytta mig till 2.0. Då blir det en ny operatör i så fall.

Vad jag vet är det fortfarande så.

En markant försämring. Uppgraderade till Vimla 2.0 idag och det första jag vill göra är att vidarekoppla numret till min arbetstelefon. Går inte! Måste logga in på appen för att hantera detta och inte via standarden sedan urminnes tider *21*nummer#.

Det som tidigare tagit mig någon sekund att utföra (inlagt som kortnummer) ska nu ta 20 - 30 sekunder med att logga in i en app.

Gör om - Gör rätt

Svara