MMS Funkar ej

  • 15 mars 2020
  • 6 svar
  • 134 visningar

Det hände något vid simkortsbytet o 2.0. Har en Samsung S7. Kan inte längre varken skicka eller ta emot MMS!! Vad göra?


Mvh Johan


6 svar

Användarnivå 7

@Johan-Nyd sa:

Det hände något vid simkortsbytet o 2.0. Har en Samsung S7. Kan inte längre varken skicka eller ta emot MMS!! Vad göra?

Du får försöka ställa in APN enligt Vimlas instruktion:

Allmänna inställningar för data och MMS för Vimla 2.0


Det funkar inte för mig heller på 2 olika telefoner trotts att jag gjorde inställningar som var rekommenderade från vimla.😡


Användarnivå 4
Emblem +4

Hej @Eftihios-Kamaretsos,

Bifoga gärna bilder till oss på hur dina internet/ MMS inställningar så att vi kan se över att allt är rätt! Snabbast löser du detta annars genom att chatta med oss på vimla.se/kontakt (vardagar 9-16).

Mvh Emil

@Emil_Vimla

Jag har fixat nu på båda telefonerna. Det var denna inställningar som var fel.

Vimla har olika instruktioner på olika sidor som inte fungerade för mig. En sida vill att man ska ställa in MMS-proxys och IP-adresser m.m. samtidigt som en annan inte angav att man skulle ställa in det. Vad som fungerade för mig (Android/LineageOS) efter mycket felsökande var att gå in i APN-inställningarna och ta bort alla profiler för att sedan lägga till en som jag ställde in på följande vis:


Name: Telenor Mobilsurf

APN: services.telenor.se

Proxy:

Port:

Username:

Password:

Server:

MMSC: http://mms.media

MMS proxy:

MMS port:

MCC: 240

MNC: 06

Authentication type: PAP

APN type: default,supl,mms

APN protocol: IPv4

APN roaming protocol: IPv4

Bearer: Unspecified

MVNO type: None

Authentication type: PAP

APN type: default,supl,mms

Tack Rickard G

Svara