Klistrad tråd Tutorial

Min mobil visar ingen täckning/"Inget SIM" efter jag satt i nya SIM. Vad kan jag göra?

  • 18 mars 2020
  • 0 svar
  • 9136 visningar
Min mobil visar ingen täckning/"Inget SIM" efter jag  satt i  nya SIM. Vad kan jag göra?
Användarnivå 7

Har du precis fått ditt nya 2.0-SIM och mobilen tappat täckning? Eller står det "Inget SIM" istället för operatörsnamn uppe i det vänstra hörnet? 
Här kommer några enkla steg du kan testa innan du kontaktar supporten! 

1584520334404-inget-sim.png

 

Dubbelkolla att du använder rätt SIM

Det gör du genom att logga in på Mitt Vimla, och går till Inställningar. På bilden nedan ser var hur du hittar SIM-korts numret.

 

1584519370489-checksim.png

 

Om numret som visas inte är samma som på ditt 2.0-SIM kan du ha satt in ditt nya 2.0-SIM för tidigt. 
När du beställer ditt 2.0-SIM får du två SMS från oss. Ett som meddelar när ditt nya SIM skickats och ett lite senare som meddelar vilken dag du ska stoppa in SIM-kortet i telefonen

Eftersom ditt 2.0-SIM inte fungerar förrän på dagen för uppgradering använder du ditt gamla-SIM precis som vanligt innan uppgraderingen är klar. 

 

Starta om din mobil utan SIM-kort

Om SIM-kortsnumret i Mitt Vimla matchar det som står på baksidan av ditt 2.0-SIM kan du testa att ta ut SIM-kortet ur telefonen och starta om. Om du använder en mobil med plats för fler än 1 SIM tar du ut allihop innan du gör omstarten. 

 

1584520283705-starta-om.png

 

Slå på/av flygplansläge 10 gånger

Om ditt SIM-kort fortfarande är utan täckning kan du testa att slå på/av flygplansläget 10 gånger. Ibland räcker det med färre gånger och ibland med några fler. Varje gång man slår på och av flygplansläge försöker din mobil att koppla sig upp till vårt nätverk.

 

1584520615438-flightmode.png

 

Testa ditt SIM-kort i en annan mobil

För att utesluta att problemet är ditt nya SIM-kort eller din mobil, kan du testa ditt SIM-kort i en annan mobil. Fungerar det i en annan mobil kan det vara din mobil som har problem med uppkopplingen.

 

Fortfarande fungerar inte?

Om du testat alla steg och det fortfarande inte fungerar är det dags att kontakta oss. Det snabbaste sättet att få hjälp är via chatten. Du hittar den på vimla.se/kontakt och inne på Mitt Vimla. Det går också bra att maila oss eller skriva i denna tråd.

För att kunna hjälpa oss snabbare felsöka, vill vi att du anger:

  •  de sista 5 siffror av ditt SIM-kortsnummer när hör av dig till oss.

Detta ämne är stängt för kommentarer