Fråga

inget sim

  • 8 oktober 2020
  • 1 svar
  • 26 visningar

Hej, stod att jag behövde byta simkort till det nya som kom. Vilket jag gjorde men efter det så fungerar inget av sim-korten. Det står endast ”inget sim” jag men i appen så är det den rätta 20-siffriga koden osv men det nya kortet. Hur löser jag detta väldigt omgående? 
 

mvh 


1 svar

Användarnivå 5
Emblem +28

Hej @JakobB,

 

Prova ut SIM-kortet -> Starta om telefonen -> Dubbelkolla så att SIM-kortsnummer stämmer överens med det du hittar inne på Mitt Vimla under inställningar -> Sätt tillbaka SIM-kortet igen -> Fungerar det nu eller får du något felmeddelande?

 

Om du får ett felmeddelande provar du nedan steg:

 

Försök att manuellt ansluta till Vimla i telefonen

 

Android:

1. Gå in på Inställningar -> Mobilnätverk -> Nätverksoperatörer -> Sök efter nätverk och vänta tills att du får upp en lista med operatörer.

2. Välj valfri operatör i listan.

 

iPhone:

1. Gå in på Inställningar -> Mobilnät -> Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.

2. Välj valfri operatör i listan.
 

Lås telefonen till 3G och prova att manuellt ansluta till Vimla igen:

 

I en Androidtelefon:

1. Gå till inställningar

2. Välj anslutning

3. Välj mobilnätverk

4. Välj nätläge

5. Välj endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

 

I en iPhone:

1. Gå till inställningar

2. Välj mobilnät

3. Välj alternativ för mobildata

4. Välj röst och data

5. Klicka på 3G

 

Om det fortfarande inte fungerar vill jag att du du testar SIM-kortet i en annan telefon för att se om det fungerar där eller om felet kvarstår.


Skulle det fungera i en annan telefon är det något i din telefon som spökar och om det inte skulle fungera misstänker jag att något är fel med ditt abonnemang eller SIM-kort. Kontakta vår tekniska support genom att antingen maila hej@vimla.se eller chatta in på vimla.se/kontakt (öppet vardagar 9-16).

Svara