Klistrad tråd Tutorial

"Ingen täckning"/"Inget SIM" vid 2.0-uppgradering?

  • 18 mars 2020
  • 27 svar
  • 3093 visningar
"Ingen täckning"/"Inget SIM" vid 2.0-uppgradering?
Användarnivå 6
Emblem +30

Har du precis bytt till ditt nya 2.0-SIM och mobilen tappat täckning? Eller står det "Inget SIM" istället för operatörsnamn uppe i det vänstra hörnet? 
Här kommer några enkla steg du kan testa innan du kontaktar supporten! 

1584520334404-inget-sim.png

 

Dubbelkolla att du använder rätt SIM

Det gör du genom att logga in på Mitt Vimla, och går till Inställningar. På bilden nedan ser var hur du hittar SIM-korts numret.

 

1584519370489-checksim.png

 

Om numret som visas inte är samma som på ditt 2.0-SIM kan du ha satt in ditt nya 2.0-SIM för tidigt. 
När du beställer ditt 2.0-SIM får du två SMS från oss. Ett som meddelar när ditt nya SIM skickats och ett lite senare som meddelar vilken dag du ska stoppa in SIM-kortet i telefonen

Eftersom ditt 2.0-SIM inte fungerar förrän på dagen för uppgradering använder du ditt gamla-SIM precis som vanligt innan uppgraderingen är klar. 

 

Starta om din mobil utan SIM-kort

Om SIM-kortsnumret i Mitt Vimla matchar det som står på baksidan av ditt 2.0-SIM kan du testa att ta ut SIM-kortet ur telefonen och starta om. Om du använder en mobil med plats för fler än 1 SIM tar du ut allihop innan du gör omstarten. 

 

1584520283705-starta-om.png

 

Slå på/av flygplansläge 10 gånger

Om ditt SIM-kort fortfarande är utan täckning kan du testa att slå på/av flygplansläget 10 gånger. Ibland räcker det med färre gånger och ibland med några fler. Varje gång man slår på och av flygplansläge försöker din mobil att koppla sig upp till vårt nätverk.

 

1584520615438-flightmode.png

 

Testa ditt SIM-kort i en annan mobil

För att utesluta att problemet är ditt nya SIM-kort eller din mobil, kan du testa ditt SIM-kort i en annan mobil. Fungerar det i en annan mobil kan det vara din mobil som har problem med uppkopplingen.

 

Fortfarande fungerar inte?

Om du testat alla steg och det fortfarande inte fungerar är det dags att kontakta oss. Det snabbaste sättet att få hjälp är via chatten. Du hittar den på vimla.se/kontakt och inne på Mitt Vimla. Det går också bra att maila oss eller skriva i denna tråd.

För att kunna hjälpa oss snabbare felsöka, vill vi att du anger:

  •  de sista 5 siffror av ditt SIM-kortsnummer när hör av dig till oss.

27 svar

@Vimla_Felix

Om jag förlåt detta och som-kortet ändå inte funkar och ingen svarar i mailsupporten på flera dagar heller?!

Om jag följt detta och sim-kortet ändå inte fungerar och mailsupport inte svarat mig på flera dagar

Användarnivå 3

Fullständigt sanslöst.


Finns ingen annan leverantör med detta tramsande. Det skall smälla igång direkt. Allt annat är fullständigt oseriöst.

Men med tanke på att vi är ett experiment så blir man inte förvånad.

När jag tvingas byta så är det slut.

@Benny-Hansson

Och andra sidan funkade mitt eget att byta utan problem, nu är det dotterns som inte funkar.

@Vimla_Felix Hallå!?? Kan någon som jobba på Vimla svara mig?!!

Användarnivå 6
Emblem +30

Hej @Ellinor-Burman,

Skulle du kunna skicka mig din dotters telefonnummer så att jag kan kolla i vårt system och det är något som hindrar att abonnemanget fungerar. Skicka numret gärna via PM som du kan göra genom att klicka på Skicka PM-knappen på min profilsida.

@Vimla_Felix Totalt mitt fel, men jag slängde bort det gamla simkortet, har nu fått mitt 2.0 simkort, men så klart funkar den inte än (SIM-kort tillhandahålls inte för röst), när kan den aktiveras? Tack.

Användarnivå 5
Emblem +28

Hej @Erik-Magnusson133,

Ditt nya 2.0-kort aktiveras först den 20/5 :)

Mvh Emil

Hej har gjort allt provat i olika telefoner men står bara inget simkort kan ju inte heller använda mitt gamla eftersom ni stängt av det behöver min telefon för arbete mvh Jonas @Vimla_Felix

Tjena, yes, har samma problem antar jag: skulle byta till nya kortet idag 22/5. Har nu gjort det, efter midnatt, men det funkar inte. Det står "SIM 1 not provisioned" och den är inte kopplad på något sätt, det står phone number "unknown". Har startat om telefonen, slagit på/av flygplansläge 10 gånger samt testat i en annan telefon.

Så ja, det här är ju såklart inte bra. Imorgon har ni stängt (kanske inte så smart att sätta bytet på en helgdag om det inte säkert fungerar - vilket jag utgick från att det skulle göra), men måste testa att skriva här ändå antar jag, skulle behöva den i helgen för jobb nämligen, som Jonas ovan. Annars får jag väl klara mig på något sätt, och skriva måndag morgon. Men om någon ser det här, svara gärna.

PS. Kanske ska lägga till att det började funka under helgen sen, vet inte om det var pga mitt inlägg, men bra iaf :)

Hej

Jag har sökt er ett flertal gånger och inte fått svar.

Sen jag bytte till det nua simkortet har täckning blivit total kass Det bryts det hackas i samtalen sen ville jak också att ni koppla på samtal vänbtar dvs jag vill inte att det ska tutta upptaget när dom ringer till mig jag vill vara nåbar

kan ni vara snälla och åtgärda detta

Mvh

Lasse

Det funkade, woho! Ni är bäst :D

Hej, Jag har provat allt ovanstående och inget fungerar, gamla simkortet fungerar ej längre. telefon hittar ej sim. rätt simkortsnummer ser jag på mina inställningar, jag behöver hjälp fort.

No service after mandatory simkort change. Very irritating. I’ve tried all suggestions on the forum. I kerp getting tjis message: ”You are not subscribed to a mobile data source.”

No service after mandatory simkort change. Very irritating. I’ve tried all suggestions on the forum. I kerp getting tjis message: ”You are not subscribed to a mobile data source.”

 

Hjälp. Provat allt ovanstående. Står fortfarande "inget sim". Provat i annan telefon, fungerar inte heller. Behöver kunna ringa nu!

/max188

Har samma problem som föregående personer, men simkorts-numret är inte samma i appen som det står på kortet. mitt förra simkort är ej aktivt längre så behöver detta åtgärdat helst igår, hur glr jag??

Användarnivå 6
Emblem +30

Hej @Niklasnasman,

Om SIM-kortsnumret i Mitt Vimla inte matchar det som står på själva SIM-kortet skulle det vara orsaken varför du inte kan använda ditt SIM.

Jag ser i vårt system att SIM-kortet vi har aktiverat på ditt abonnemang slutar på 8616 dock vi också skickade ett inaktivt SIM till dig för 4 dagar sedan, som slutar med 8091. Hör av dig till mig här i tråden med de sista 4 siffror som står på det SIM-kort du använder så kan jag se att det aktiveras. :)

@Felix_Vimla  Det simkort jag har nu slutar på 8091 och är det jag tänkte använda. 

hej!

det fungerar inte allt det står endast nödsa 

0768471955

kn du kolla detta på eran.sistum 

mvh

Hej har gjort allt provat i olika telefoner men står bara inget simkort kan ju inte heller använda mitt gamla eftersom ni stängt av det behöver min telefon för arbete mvh Jonas @Vimla_Felix

Jag har samma problem

Har samma problem som föregående personer, men simkorts-numret är inte samma i appen som det står på kortet. mitt förra simkort är ej aktivt längre så behöver detta åtgärdat helst igår, hur glr jag??

exakt samma för mig

Användarnivå 1

Hej @Niklasnasman,

Om SIM-kortsnumret i Mitt Vimla inte matchar det som står på själva SIM-kortet skulle det vara orsaken varför du inte kan använda ditt SIM.

Jag ser i vårt system att SIM-kortet vi har aktiverat på ditt abonnemang slutar på 8616 dock vi också skickade ett inaktivt SIM till dig för 4 dagar sedan, som slutar med 8091. Hör av dig till mig här i tråden med de sista 4 siffror som står på det SIM-kort du använder så kan jag se att det aktiveras. :)

Behöver hjälp, mitt simkort har inte kommit ännu, det skulle ha varit här innan den 31/7, skrev till kundservice inom tiden en kunde för att säga om inget simkort kommit, och Ja. Men INGA, absolut, INGA svar svar kommit överhuvud taget. Så efter en månads försök utan svar från verken forumet eller kundservice mejlen (chatten funkar inte även inom öppettiderna, laddar bara för evigt. Oavsett på vilket enhet pc Android eller webläsare jag använder)

 

Så jag valde att stänga av abonemanget, men har inte kunnat använda det ALLS sedan den 31/7 - och vill ha tillbaka de 200kronorna som ni dragit utan att jag haft något abonemang från er. Kommer inte att ge mig här. 

Det är tydligt att det inneburit massa problem sedan ni uppgraderade till 2.0, jag har varit i kontakt med er flera gånger men har verkligen tröttnat nu. Det hjälper troligen inte att vi som enstaka personer provar småsaker i våra telefoner när så många har problem. Att hela tiden behöva anteckna tidpunkter och telefonnummer när det krånglar har jag också tröttnat på då det är problem så pass ofta. Det är ni som måste fixa detta, inte vi som kunder. Vi blir lidande av detta och mycket irriterade. Jag, sambon och flera andra i familjen har problem sedan vi bytte till 2.0, ni måste ju förstå att det är 2.0 uppgraderingen som är problemet. Att inte kunna ta emot samtal, inte ha täckning, inte ha fungerande mobildata, inte kunna ringa osv. är väldigt problematiskt och väldigt tröttsamt nu. Jag har kollat på andra alternativ och det finns många i er prisklass, med telefonsupport dessutom så ser faktiskt ingen anledning att stanna kvar hos Vimla, tråkigt dock då jag haft Vimla i många år och aldrig haft problem föränn 2.0 uppgraderingen. Om ni inte fixar detta snarast kommer ni förlora massa kunder. Otroligt tråkigt detta.

 

Mvh Nea

Svara