Info för dig om ditt nummer skulle flytta till 2.0 2020-02-21

  • 21 februari 2020
  • 62 svar
  • 10 visningar

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej alla!

För er som skulle ha flyttat era nummer till Vimla 2.0 natten mellan 2020-02-20 och 2020-02-21 har det tagit lite längre att slutföra alla flyttar på vår sida. Det har orsakat att varken era gamla eller nya SIM-korten fungerar just nu och för det ber vi om ursäkt!

Vi har kö i våra system och därmed så har aktiveringen av abonnemangen på den nya plattformen fastnat. Våra tekniker undersöker problemet som högsta prioritet just nu och jag återkommer med mer info, ner det kommer, på denna tråd, så om detta har påverkat er, gärna bevaka tråden!

Om era 1.0-simmet inte fungerar kan ni fortsätta ha 2.0 simmet i mobilen och starta om några gånger under dagen så ska det hoppa igång så fort vi löst köerna som orsakar problemet.



UPPDATERING 10:35 - 2020-02-21: Våra tekniker har meddelat att kön för nummer som skulle ha flyttat till 2.0 minskar kraftigt och kommer att vara klar om max några timmar.


UPPDATERING 14:00 - 2020-02-21: De flesta nummer som stod i kön för att flytta har nu flyttats till 2.0. Testa igen att starta om mobilen och se om det fungerar! Det kan vara värd att ta ut SIM-kortet och starta om mobilen, och sedan sätta i kortet igen.


UPPDATERING 16:40 - 2020-02-21: De står nu ungefär 300 nummer kvar som har fastnat i flyttprocessen till 2.0. Vi jobbar på att lösa det för de kvarstående nummer. Jag kommer att fortsätta uppdatera under tiden med mer info och återigen ber om ursäkt för all störning detta har orsakat.


UPPDATERING 18:05 - 2020-02-21: Hindret som orsakade att numren som skulle flyttas fastnade i processen har lösts nu och slutförandet av flyttar sker nu i turordning. Jag kan fortfarande inte komma med en fast tid när alla komma nummerflyttar till 2.0 kommer att vara klara. Flera uppdateringar tillkommer.


UPPDATERING 19:35 - 2020-02-21: Flyttprocessen för mer än halva drabbade numren har du genomförts. Vi håller på att lösa de kvarstående fortfarande.


UPPDATERING 20:20 - 2020-02-21: Äntligen har alla numren flyttats till Vimla 2.0 och då skulle era nya SIM-kort att fungera. Gärna starta om era mobiler och sätta SIM-kortet i så kommer det igång. Återigen beklagar vi för all störning under dagen och måndag kommer vi med uppdatering om eventuell kompensering. Önskar er en trevlig helg!




UPPDATERING 10:30 - 2020-02-24: Vi identifierade 294 vars nummer fastnade under flytten till Vimla 2.0 i fredags, 2020-02-21. Vi har granskat alla nummer som fastande och kan bekräfta att alla flyttar till 2.0 är nu genomförda och alla abonnemang borde fungera nu. Vi vill erbjuda de som påverkades en vecka gratis på deras månadsavgifter. Kreditering kommer att ske under denna veckan och gäller på nästkommande faktura. Det kommer att visas i Mitt Vimla, under Betlaningar-fliken.


Om du upplever att ditt abonnemang fortfarande inte fungerar

Om du upplever att ditt abonnemang fungerar inte, såsom att du har ingen täckning, och kan inte göra och ta emot samtal och SMS, och surfa som vanligt, gärna granska att numret som står på baksidan av ditt SIM-kort matchar det som står i Mitt Vimla under Inställningar. Ditt SIM-kortsnummer kan du hitta på baksidan av ditt SIM-kort och består av 14 siffror delad på 2 rader.

Om det stämmer, testa att ta ut ditt SIM-kort och starta om din mobil och sedan sätta ditt nya SIM-kortet i.

Om det inte stämmer, ska du hör av dig till oss via chatten eller mejl.


Om du upplever att du kan göra och ta emot samtal och SMS, med inte surfa

Så kan det vara att du behöver uppdatera dina APN-inställningar. Följa gärna vår guiden för APN-inställningar och dubbelkolla att det som står i era APN-profiler matchar exakt det som står i vår guide.

Om problemet kvarstår, ska du höra av dig till oss via chatten eller mejl.


62 svar

@Vimla_Felix Detta är bedrövligt skött ! Detta är min företags telefon ; kunder ringer på denna : Kontakta mig på XXXXXXXXX eller min mail.

Arne Kilberg


Redigerat bort telefonnummer pga offentlig tråd. @Vimla_Felix 2020-02-21

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej @Arne-Kihlberg,

Jag beklagar störningen detta har orsakat för dig dock det en oväntad störning och vi jobbar på att lösa det så fort som möjligt.

Jag har inte möjlighet att ringa ut dock kön för att flytta över numren minskar kraftigt redan nu.

Vad händer, hela förmiddagen har det legat nere, Detta kräver ersättning. Jag förlorar massor med ordrar tack vare detta, väldigt frustrerande.

återkom med svar, Arne kIhlberg


@Vimla_Felix vad händer eg? Var inte hela tanken med bytet att det skulle gå smidigt när

Inte alla byter samtidigt? Kan ni vara snälla att informera läget

Nu har det gått 2 timmar, startade om mobilen, fungerar inte. Prognos på när det här beräknas vara igång?

Vore fint med en uppdatering...

Dålig framgång, ingen täckning här! Ge mer info

@Vimla_Felix Fungerar fortfarande inte för mig...

Mer information tack.

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej alla,

Jag uppdaterar i det ursprungliga inlägget. Nu har de flesta nummer som stod i kön flyttats så gärna testa att starta om mobilen. :)

@Vimla_Felix inget som hjälper här trots att jag tagit ut kort och startat om. Helt bedrövligt, kl är över 14.. en hel dag.

@Vimla_Felix fungerar ff inte... testat alla tips o trix

Fungerar fortfarande inte.

Samma här, startat om telefonen många gånger idag och även tagit ut SIM-kortet och startat om. Om det nu är så få nummer kvar som inte flyttats över så kanske lite mer direkt felsökning per nummer kan göras.

Fungerar fortfarande inte ! Nu får ni lösa detta ! Återkom asap med en lösning ! Arne Kihlberg

Startade om mobilen ännu en gång. Fungerar ej.

fungerar fortfarande INTE efter omstart

Fungerar inte!! an ni inte specifikt gå in på våra nummer (vi i tråden) och aktivera??

Funkar fortfarande inte @Vimla_Felix

Har gjort omstart, tagit ut sim-kortet och satt i igen. Funkar inte. Nu får ni komma med beske

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej alla,

Jag uppdaterar så fort jag får ny info från våra tekniker. Om det fortfarande inte fungerar betyder det att ditt nummer står fortfarande i kön. Jag kan såklart kolla upp individa nummer dock kan bara bekräfta att de har itne gått igenom än.

@Marie-Hemberg jag har inte möjlighet eller befogenhet att pusha specifika nummer genom flyttprocessen.

Jag förstår att det här har varit väldigt krånligt för er, men jag pratar nu med management teamet för eventuell kompensering och vi kommer att lösa problemet för alla nummer innan helgen.

@Vimla_Felix

Hej! När kommer det igång? Är det fortfarande problem för oss som skulle byta idag

"Om det fortsätter i samma takt lär det blir klart innan 17:00" sa de på chatten

Innan helgen ! En hel arbetsdag utan att våra kunder kan nå oss & beställa varaor ?Vem ersätter denna förlust ? Arne Kihlberg

Fungerar inte för mig heller! Trots omstart.

Svara