imessage och facetime fungerar inte med telefonnumret.

  • 30 januari 2020
  • 15 svar
  • 250 visningar

Varför blir inte detta att fungera. Alla jag har imessage tråd med får inte meddelande när jag skickar. Och min dotter kunde inte ringa facetime till mig i morses när hon behövde det i skolan.


Jag har lagt in mitt telefonnummer manuellt under: inställningar -> telefon -> mittnummer och startat om den.

Edit: tagit bort bilden då den visade telefonnummer 2020-02-04 / Emil


15 svar

Användarnivå 4
Emblem +4

Hej @Johan-Niklas-Nilsson,

Ser att du nyligen flyttat in ditt nummer hos oss, följ först alla steg i denna guide: https://faq.vimla.se/hc/sv/articles/360002723478-Varf%C3%B6r-%C3%A4r-mitt-tillf%C3%A4lliga-Vimla-nummer-kvar-efter-nummerflytten-

Om det ändå inte fungerar vill jag att du kikar på telefonens APN (internet) inställningar under inställningar > mobilnät > mobilt datanätverk > för att se om allt ser ut såhär:

Mobildata
APN: internet

MMS
APN: mms
MMSC: http://mms.media
MMS-maxstorlek: 2097152

Internetdelning
APN: internet

Resterande rader lämnas blanka.

Kvarstår problemet efter du provat ovan vill jag att du kommer in till oss i chatten på vimla.se/kontakt (öppet 9-16) eller maila hej@vimla.se så kikar supporten vidare på detta tillsammans med dig.

Mvh Emil

Vadå nyss blivit kund hos er, har ni ingen j(ä)vla koll alls?? Det funkade bra tills jag bytte till vimla 2.0. Kontakta er i chatten? Är det ett skämt eller? Man blir ju jämt bortkopplad när man har plats 1 i kön. Och nej stänger/byter inte fönster eller låter skärmsläckaren gå på. Ni är ju ett j(ä)vla pajas företag som borde brinna i hel(v)ete, hur fan man kan bedriva ett kommunikations bolag och vara så in i hel(vete värdelösa själva på support är ju så hjärndött så det inte är klokt. (Märkte nu att ni spärrat ordet j(ä)vla, många som använder det ordet i sin kommunikation mot er tänker jag.


Användarnivå 4
Emblem +4

Hej igen @Johan-Niklas-Nilsson,

Oj, då kikade jag fel på abonnemanget (du började 29/11 och du bytte till 2.0 den 29/1) det är helt mitt fel, ber om ursäkt för det!

Bytet till 2.0 ska inte ha någon påverkan på dina inställningar för iMessage/ Facetime. Fungerar samtal, vanliga SMS och internet har abonnemanget allt som krävs från oss för att dessa två funktioner ska fungera.

Testa logga ut från ditt Apple-ID och avaktivera Facetime/iMessage i telefonen. Starta därefter om telefonen, logga in på ditt Apple-ID igen samt aktivera Facetime/iMessage.

Mvh Emil

jag har gjort allt det där redan.

Användarnivå 4
Emblem +4

@Johan-Niklas-Nilsson

Då har jag tyvärr slut på tips och jag får be dig kontakta Apples support då det är deras funktion som inte fungerar.

Mvh Emil

Ja det är nog fel på telefonen när det fungerar direkt med andra sim-kort, inkluderat ert egna sim 1.0. Men det är nog inte Vimla det är fel på. Det bara visar inte för telefonen vilket telefonnummer det är på simkortet.

Jag har samma problem. iMessage och FaceTime funkar inte efter att jag bytte till 2.0 igår, i helgen funkade båda. Så har svårt att tro att det inte skulle kunna bero på 2.0.…

 

Jag har skrivit in mitt nummer manuellt, skrivit in de rätta APNinställningarna, loggat ut från iCloud o stängt av båda funktionerna, startat om osv osv. Det är bara för telefonnumret som det inte funkar, jag kan ta emot/skicka iMessage via iCloudmailen när jag testar det, men jag föredrar att det går via numret då jag inte vill använda iCloud i onödan.

 

När jag försöker aktivera iMessage står det bara “Väntar på aktivering...” och ibland kommer ett felmeddelande.

 

Börjar bli trött på saker som inte fungerar.. skulle uppskatta om ni kan lösa detta :)

Bytte också igår och får inte iMessage att funka som det ska. 

Jag VISSTE att det skulle bli problem med den här skiten… 😡

 

Precis samma problem för mig

“Väntar på aktivering...”

Kan ni aktivera?

 

Jag bytte till 2.0 igår och har samma problem.

Är det någon som hittat en lösning på detta problemet? Jag har försökt i chatten, men de hänvisar till Apple.:tired_face:

Hittat lösningen. 

Jag fick inga nya operatörsinställningar i samband med bytet men de uppdateras tydligen om man går in i ”Inställningar - Allmänt - Om”

Sen stängde jag av iMessage o FaceTime och startade om telefonen. När jag sen aktiverade tjänsterna funkade de direkt. 

Skulle ju va bra om kundtjänst o guiderna informerade om detta till iPhoneanvändare. 

Jag har samma problem, iMessage fungerar inte med telefonnumret, kan inte heller skicka “vanliga” SMS (grön bubbla) med mitt telefonnummer.

Hittat lösningen. 

Jag fick inga nya operatörsinställningar i samband med bytet men de uppdateras tydligen om man går in i ”Inställningar - Allmänt - Om”

Sen stängde jag av iMessage o FaceTime och startade om telefonen. När jag sen aktiverade tjänsterna funkade de direkt. 

Skulle ju va bra om kundtjänst o guiderna informerade om detta till iPhoneanvändare. 

Jag förstår inte riktigt hur du menar, kan du utveckla hur du gjorde? När jag går in i “Allmänt - Om” finns ingenting jag kan klicka på eller så, utan endast information om mobilen o.s.v.

Jag har samma problem, iMessage fungerar inte med telefonnumret, kan inte heller skicka “vanliga” SMS (grön bubbla) med mitt telefonnummer.

Hittat lösningen. 

Jag fick inga nya operatörsinställningar i samband med bytet men de uppdateras tydligen om man går in i ”Inställningar - Allmänt - Om”

Sen stängde jag av iMessage o FaceTime och startade om telefonen. När jag sen aktiverade tjänsterna funkade de direkt. 

Skulle ju va bra om kundtjänst o guiderna informerade om detta till iPhoneanvändare. 

Jag förstår inte riktigt hur du menar, kan du utveckla hur du gjorde? När jag går in i “Allmänt - Om” finns ingenting jag kan klicka på eller så, utan endast information om mobilen o.s.v.

Jag gjorde inte mer än så, när jag gick in i den menyn hämtades operatörsinställningarna automatiskt.

Men ditt fall verkar inte samma som mitt. För mig funkade allt utom iMessage och Facetime för telefonnr. Vanliga SMS var inga problem och iMessage funkade för mail-adresserna.

Samma här. Har SIM 2.0 och får det är många sms som levereras för sent, och det åt båda håll. 

Svara