Fråga

HD Voice och status på 2.0

  • 18 augusti 2020
  • 9 svar
  • 252 visningar

Användarnivå 3

Läste precis i ”Bra att veta om Vimla 2.0” att ni tydligen inte stödjer HD Voice med nya sim-kortet. Det är alltså därför kvaliten på samtal blivit så dålig efter bytet…

 

Ni har alltså plockat bort en funktion alla operatörer haft i över 5år utan att få till VoLTE (som 90% av alla seriösa operatörer också haft i åratal).

 

När ska ni börja erbjuda ett mervärde med 2.0 och inte bara massa nedgraderingar och negativa överraskningar? Har aldrig varit med om en ”uppgradering” som dels tillfört så lite, dels varit så utdragen och oprofessionellt genomförd. 
 

Ni skrev vid årsskiftet att 2.0 skulle vara genomfört senast H1 2020. Nu är vi i mitten av augusti. 
Kan ni för en gångs skull börja uppdatera era kunder på status för denna evighetsövergång? Det är OTROLIGT frustrerande som kund att åren (inte månaderna) går utan att ni lyckas hålla en enda deadline ni går ut med.


9 svar

Användarnivå 3

Kan Vimla uttala sig och förklara för sina kunder varför inget händer?? 

Användarnivå 5
Emblem +15

Från början var det tänkt att alla kunder skulle ha bytt till Vimla 2.0 vid årsskiftet 2018/2019, så det är 1,5 år försenat. Men jag vill inte bli tvingad att byta till Vimla 2.0 innan man fått ordning på alla problem som finns med Vimla 2.0, så för egen del är det bara positivt att man inte höll den deadlinen. Men jag vill gärna veta hur det går med HD Voice och Volte. Det var 10 månader sedan som Viktor skrev att man genomförde tester för Volte och att det fungerade fint, det enda som var att bli verifierade av Samsung och Apple.

Användarnivå 3

Fortfarande inget svar??

Användarnivå 3

@Emil_Vimla 

@Felix_Vimla 

Användarnivå 5
Emblem +28

Hej @monte @Andyman @Spotify 

Här kommer en liten uppdatering från mig. Det är inte mycket, men förhoppningsvis är det något!

Vi befinner oss just nu i sluttampen i den utdragna processen med migreringen av våra användare till 2.0 men i skrivande stund har över 90% gått över till den nya plattformen så det är verkligen inte alls långt kvar nu.

Jag får även beklaga att samtalskvalitén försämrats för er då HD voice inte stöds på den nya plattformen men vi utför fortfarande tester av VoLTE för full rulle och vi borde kunna lansera det snart (Nej, jag har inget datum att gå ut med).

Användarnivå 3

I och med kvällens Apple-event kommer 5G börja rullas ut på allvar. 

Ni har fortfarande inte fått ut grundläggande 4G-funktioner som andra operatörer haft i flera år.

Vi kunder MÅSTE kunna få tydligare status på vad som händer med VoLTE, VoWifi och HD Voice nu. Det är flera månader sedan senaste beskedet om när 2.0 skulle vara helt klart, och nu är det snart 2021. 2021(!)


Hur ser tidslinjen fram till nyår ut?

@Emil_Vimla 

@Felix_Vimla 

@Mimmi_vimla 

Användarnivå 4
Emblem +3

I och med kvällens Apple-event kommer 5G börja rullas ut på allvar. 

Ni har fortfarande inte fått ut grundläggande 4G-funktioner som andra operatörer haft i flera år.

Vi kunder MÅSTE kunna få tydligare status på vad som händer med VoLTE, VoWifi och HD Voice nu. Det är flera månader sedan senaste beskedet om när 2.0 skulle vara helt klart, och nu är det snart 2021. 2021(!)


Hur ser tidslinjen fram till nyår ut?

@Emil_Vimla

@Felix_Vimla

@Mimmi_vimla

Glöm inte e-sim. Apple lansera ikväll  Iphone 12 och klockor som använder e-sim. Det är fler och fler smarta grejer som använder e-sim. Vi vill veta den fronten också. Ni är långt efter!! Halebop har, Comviq har och Telia har, alla har e-sim förutom Vimla.

Användarnivå 6
Emblem +30

Hej @monte,

Det stämmer att vi just nu inte stödjer HD Voice, eller VoLTE. Men det är en funktion vi utvecklar för att kunna leverera det till våra användare lite senare.

 

Tidigare när vi har kommit med föreslagna roadmaps om vilka nya features ska komma i framtiden, har vi alltid gjort det med avsikten att vara så transparenta som möjligt. Trots detta är det inte alltid så att vi kan göra det eller så ibland behöver vi överväga vad som måste prioriteras. I detta fall har vi bestämt att uppgradering av alla våra användare till den nya 2.0 plattformen är av högsta prioritet. Vi är i slutskedet av detta projekt och kommer vara klara med det i november.

 

Med alla våra användare på en och samma plattform kommer utvecklingen av nya tjänster, som VoLTE, underlättas väldigt mycket. VoLTE är ett projekt som ligger på vår roadmap. Men, för att inte skapa fel förväntningar kan jag inte ge ett datum på när vi kommer att lansera VoLTE.

Användarnivå 5
Emblem +15

Tidigare när vi har kommit med föreslagna roadmaps om vilka nya features ska komma i framtiden, har vi alltid gjort det med avsikten att vara så transparenta som möjligt.

Var har ni lagt upp den roadmapen? Det har varit efterfrågat i så många år men aldrig blivit av.

Svara