Andra kan inte ringa mig

  • 8 december 2018
  • 20 svar
  • 317 visningar

Efter att Ha bytt till Vimla 2.0 blev det väldigt tyst från mina kollegor. Förklaringen kom i förgår!

Det går inte att ringa till min telefon dom får höra en kvinnoröst som läser upp ett meddelande att numret inte finns i.....

Dom kommer inte heller till min röstbrevlåda.Och det går inte att vippomkopplare mitt numer till en annan telefon.

Däremot kan jag ringa ut ta emot sms med mera. Men telefonen blir obrukbar efter som mina vänner och kollegor inte kan nå mig förutom med SMS.

Plattformen Vimla 2.0 behöver gås igenom den verkar väldigt buggig. Går det inte att Byta tillbaka till Vimla 1. Så får man nog välja en annan operatör.

och be sina vänner om ursäkt att man övertalat dom att ansluta sig ( har flera vänner som har olika problem sen dom gått över till Vimla 2.0)

Magnus Magnusson


20 svar

Det här låter precis som det problemet jag råkat ut för sedan man bytte till Vimla 2.0. Ett par nummer från fast telefon som får det meddelandet när de försöker ringa mig. Det här bekräftar ju att det är något som inte stämmer i den nya plattformen. Jag har felanmält detta och har sänt in felsökningsinformation. Har dock ej fått något svar än. Det verkar fungera att ringa mig från mobiltelefoner, men ej fasta nummer. Jag känner bara till två nummer just nu, men det är säkert andra man inte vet som ej kan ringa mig. Hoppas dessa problem kan lösas, annars får man fundera på att byta operatör.

problemet är att det spelar ingen roll om den som ringer ringer från mobil eller fasta nätet

ja om så det blir lite dyrare med annan operatör har ingen betydelse bara att det fungerar

Då har du helt klart värre problem än vad jag har. Jag kan dock inte lita på att alla kan nå mig. Har du felanmält detta? Det här är det första riktiga problemet jag haft hos Vimla. Skulle helst se att problemen löser sig och man inte behöver fundera på att byta. Allt har funkat jättebra fram tills detta problem upptäcktes.

En bekant har värre probllem hans telfon vägrar starta med V2 Simkort

Vägrar telefonen starta? Den är inte låst till någon annan operatör?

En annan sak. Har läst att en del har haft problem med APN-inställningarna när de bytt till 2.0.. Där ställde min telefon in sig rätt automatiskt, så inget behövde göras med det.

Fungerade utmärkt med vimla 1.0 kom efter byte till V.2,0

Testa att starta telefonen först utan sim-kort. Kolla i mobilnätverksinställningarna så att allt står på automatiskt med val av operatör och sånt. Stäng av telefonen och starta den igen med sim-kortet.

Har liknande problem. Jag har vimla. Jag kan inte ringa min arbetskollega, däremot kan han ringa mig. Lätt irriterande. Har bytt telefon men det hjälper inte. Nästa steg blir att byta operatör.

/Christian

En gissning från min sida är att nummerporteringarna ej slutförts korrekt när man flyttats från gamla plattformen till den nya. Påminner mig om ett problem jag fick ett tag när jag bytte från Comviq till hallon för länge sen. Då kunde jag bara ta emot mms från de som hade Tre eller Hallon. Anledningen var att mitt nummer låg kvar i en cache hos Comviq. Jag har problemet att de som har AllTele ej kan nå mig. De kanske tror jag är kvar hos gamla Vimla.

Vissa verkar inte ha några problem alls med 2.0. Men många andra har det. Hmm?? Hade man otur då när man flyttades dit? Mailade till Vimlas support för en vecka sen och har ej fått något svar. Är vi bara några få som har problem, för det känns ju inte direkt som dessa problem tas på allvar. Enda gången jag kontaktat Vimlas support förut var när jag ville inaktivera röstbrevlådan. Fick hjälp ganska snabbt då. Nu sköter man det själv i deras app, som jag tycker har blivit riktigt bra.Har bara tyckt bra om Vimla och jag vill helst att problemen löser sig för mig och andra drabbade. Konstigt att det är så spridda problem, att en del ej kan ringa, eller ta emot samtal, eller skicka sms.

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej @Patrik-Vallin , @Christian-Åberg och @Magnus-Magnusson

Vi har just nu högre belastning än vanligt i supporten, vilket gör att det tar längre tid än vanligt att få svar just specifikt via mail.

Ni som ännu ej fått hjälp med detta, chatta oss gärna så snart ni kan så vi kan felsöka varför samtal ej kommer fram till er. Vi kommer i de flesta fall behöva 3-4 exempel så det är bra om ni har dessa redo.
@Patrik-Vallin Jag besvarar dina mail till hej@vimla.se nu på en gång! Återkoppla gärna där.

Nu fungerar det att ringa till mig, vad det var for fel har jag inte fått veta men det skulle vara intressant!☺

Obs Opera med standardinställning blockerar chatt funktionen på vimlas supportsida

crom fungerar firefox med avslagen addblock lika så

❗

Magnus

Kul att det funkar för dig Magnus! Var dock ingen skillnad för mig så felsökning fortsätter. Vid ett samtal upptaget och sedan "Numret du har ringt har ingen abonnent eller är tillfälligt avstängt"

Användarnivå 5
Emblem +6

@Patrik-Vallin Har återkopplat till dig i det ärende vi har ihop.


Toppen @Magnus-Magnusson att dte nu fungerar för dig!

Nu började det fungera även för mig! Något bra måste ha gjorts! :-)

Tack så mycket till dig @Ida_Vimla och dina kollegor!

Bytte till 2.0 för ett tag sen och allt har funkat förträffligt tills idag....helt plötsligt kan jag inte ta emot samtal men ringa själv det kan jag....

Hjälp tack

@Nicklas-Karlsson Jag råkade ut för nåt liknande nån gång förr och då hjälpte en omstart av mobilen. Hoppas verkligen inte det börjar krångla för mig igen.

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej @Nicklas-Karlsson


Om en omstart ej hjälpt så kan du be någon prova ringa dig med dolt nummer, vad händer då?

Det vore även toppen om du kan testa sim kortet i en annan mobil för att se om samtal kopplas fram eller om samma sak sker.
Skulle inget av ovan hjälpa/samtal kommer fram så samla ihop 3-4 exempel och återkom till vår chatt senare idag så ska vi se över detta!

Svara