Vimla utomlands?

  • 10 maj 2015
  • 8 svar
  • 43 visningar

Hej!

Jag har besökt Danmark 2 ggr sedan jag skaffat vimla och ingen av gångerna fck jag någon operatör dvs var helt onåbar och utan möjlighet att nå andra så länge jag inte hade wi-fi. På inställningarna val av opperatör fanns det ingen att välja. Jag antar att ni måste sammarbeta med någon annan opperatör utomland, tex motsavrighet till telenor dk eller måste man helt enkelt köpa ett kontantkort i länder man besöker utanför Sverige..? Har aldrig varit med om att jag inte automatiskt får in en motsvarande opperatör i landet jag besöker så fort man passerar gränsen.

Mvh Emelie Marklund


8 svar

Hej, har du "öppnat" för ulands och hetalsamtal på Mitt Vimla där du administrerar ditt konto?
Jisses Köpendanmark är ju inget u-land, ursäkta...

Telenor har eget nät i Danmark om jag inte är helt fel på det. Oavsett om de kör genom eget nät så måste du aktivera roaming i din mobil. Brukar finnas en kryssruta du kryssar i där du aktiverar/tillåter roaming.

 

Du måste även aktivera utlandssamtal under "Mitt Vimla".

Emblem +2

Välkommen till forumet @emelie !

Precis som @svenerikols skriver behöver man öppna abonnemanget för utlandssamtal innan det går att använda i andra länder, så logga in på vimla.se och aktivera abonnemanget för betalsamtal så kommer det funka bättre nästa gång. 

 

Detta gäller oavsett om man anser att Danmark är ett u-land eller inte ;)

!!! Lithium import message: message2.body is empty, probably an attachment-only post. Subject: "Svar: Vimla utomlands?"
Ska testa, tack!

Nu ligger jag på minus. Värvade sambon till Vimla och hon landade i Tyskland tidigare idag och skulle ringa när hon kom fram för att få adress osv. Givetvis har hon inte aktiverat betalsamtal så hennes telefon funkar inte. Vimla borde verkligen tydligt ange att det behöver aktiveras, brukar ju aldrig vara några problem. Hon kunde varken ringa eller bli nådd.

Jag försöker nu aktivera för henne men kan inte hennes inloggning på Vimla och det kommer inget mail när man väljer glömt lösenord. Hoppas det dyker upp samt att man inte behöver bekräfta med någon SMS-kod för då är vi körda.

Emblem +2

Hej @Simon_A! Vad jobbigt att du har svårt att få kontakt med din sambo. Om hon aktiverar betalsamtal på Mitt Vimla, manuellt ansluter till ett annat mobilnät och sedan låter telefonen återansluta automatiskt brukar det gå snabbare att få igång utlandssamtalen.

 

Som du säger är det viktigt att informera tydligt om vad som gäller med betaltjänster och utlandssamtal. Vi har försökt hålla bekräftelsebrevet kort med en sida av vad vi tycker är den viktigaste informationen och på det står såhär: 

 

betal.png

 

Jag tycker att informationen är tydlig och lättillgänglig, men tar alltid tacksam emot tips på hur vi kan sprida viktig information så effektivt som möjligt :)

Svara