Klistrad tråd Tutorial

Utlandsfrågor - Den stora tråden

  • 29 September 2021
  • 155 svar
  • 6670 visningar
Utlandsfrågor - Den stora tråden
Användarnivå 4
Emblem +27

Det är superroligt att vara ute och resa och speciellt när det är grått och ruskigt hemma i Sverige. Självklart ska du kunna fortsätta använda ditt abonnemang när du är ute på resande fot, men ibland blir det inte riktigt som man har tänkt och tjänster strular plötsligt. Därför finns den här tråden med tips och trix som i många fall löser problemen utan att du behöver vänta på svar från vår support.


Det absolut viktigaste och det som du gör bäst i att kika på först är de saker som står här nedan. 
 

Har du utlandstjänster aktiverat på ditt Mitt vimla?


Det här är tjänsten på ditt abonnemang som låter dig använda ditt abonnemang när du är ute och reser. För att kunna använda ditt abonnemang utomlands så behöver du först bli godkänd i en kreditupplysning som vi tar och det gäller oavsett ifall du reser inom eller utanför EU.
 

P.S. Kan du inte aktivera tjänsten trots det så behöver du kontakta vår support och så hjälper vi dig vidare där. 

 

Är data roaming aktiverat i din telefons inställningar?


Även din telefon behöver vara förberedd för utlandsanvändning så att den kan koppla upp dig mot en internationell operatör. Är data roaming avstängt i din telefon så fungerar inte mobilnätverket utomlands även ifall utlandstjänster är aktiverat på ditt Mitt Vimla. 

 

Har du startat om din telefon?


Back to the basics. Tro det eller ej men något så simpelt som en omstart är det som löser väldigt många av problemen som kommer in till vår support.

Vad gäller just omstarter i utlandet så är dessa superviktiga eftersom den utländska operatören behöver skicka en signal till oss om att abonnemanget ska användas utomlands, vilket är något som vanligtvis sker ca en gång varannan dag. Genom ett par extra omstarter, ibland uppemot 30-50 st, så kan man pusha signalen och därmed få tjänsterna att kicka igång.

 

Välj operatör manuellt:


vimla.se/utland så kan du hitta vilka operatörer du kan använda i det landet som du befinner dig i. När du vet detta så kan du följa guiderna nedan:

I en Androidtelefon: 

Gå in på Inställningar.
Välj Mobilnätverk.
Klicka på Nätverksoperatörer.
Sök efter nätverk och vänta tills att du får upp en lista med operatörer.
Välj valfri operatör i listan.

I en iPhone: 

Gå in på Inställningar.
Välj Mobilnät.
Klicka på val av nätverk.
Stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer. 
Välj valfri operatör i listan.

 

Lås telefonen till 3G:


Med vissa operatörer utomlands har vi endast 3G-uppkoppling och därför kan det krävas att du låser, alltså att du tvingar telefonen till att använda sig av 3G så att den inte försöker styra över till ett 4G-nät som du inte har tillgång till.

I en Androidtelefon: 

Gå till Inställningar.
Välj Anslutning.
Välj Mobilnätverk.
Välj Nätläge.
Välj Endast 3G.

I en iPhone:

Gå till Inställningar.
Välj Mobilnät.
Välj Alternativ för mobildata.
Välj Röst och Data.
Klicka på 3G.

 

Slå på och av flygplansläget ett par gånger


Precis på samma sätt som ett par omstarter i många fall kan hjälpa så fungerar det ibland super att slå på och av flygplansläget ett par gånger med en sekund emellan.

 

:arrow_right:  Funkar det fortfarande inte? Hör av dig till vår support på chatten på vimla.se/chatt under öppettiderna vardagar kl 9-16 eller via mejl till hej@vimla.se och så hjälper vi dig vidare.

 


155 svar

Användarnivå 2

Detta är ett kund-till-kund-forum där Vimla bara svarar ibland. Om du behöver ett bättre svar än vad vi kan ge, får du kontakta kundservice.

Jag är enig i det @Stronzo  har skrivit:

Hej Vimla!

 

Jag åker till Turkiet under veckan och undrar efter om ni har något "paket" för surf när man befinner sig utomlands. Om ni har detta, är det något man kan lägga till tillfälligt? Jag kmr vara där i ca 3 veckor.

Jag vill undvika löpande fakturering som kan bli dyrt. Vet att Tele2 och andra levernatörer har ca 30-50gb för utlandet för sina kunder.

Tacksam om ni kunde hjälpa mig att hitta en lösning.

Mvh Emre

 

 

Allt gott 

Hej! Jag ska inte alls på någon kortkurs utan ska läsa där i 5 år. Återigen har dina tolkningar blivit fel. Vi verkar inte komma någonstans så jag tackar för denna onödiga diskussionen. Ha en trevlig söndag! 

Innan du tar kontakt med Vimlas kundtjänst bör du själv bl.a. reda ut om det är 3 mån eller 5 år. Det har avgörande betydelse för hur de ska kunna hjälpa dig,

Användarnivå 2
Emblem +2

 Hejsan!

Det känns som att ni pratar om varandra, ska göra mitt yttersta att förtydliga hur det ser ut kring det här. Och jag beklagar att du @Merkeb fått vänta på svar när vi har haft stängt under midsommarhelgen.

För tillfället så prissätts Storbritannien att som vara inom EU, men är något som kan att komma att ändras så småningom. När det sker är dock svårt att svara på, men det kommer i det fallet att kommuniceras ut vid denna ändring/uppdatering. Och precis som tidigare skribent så ska man under en period på 4 månader, använda abonnemanget minst 50% av denna period hemma i Sverige. Annars kan det innebära ev. extrakostnader på abonnemanget (som information finns om här: https://faq.vimla.se/hc/sv/articles/360019908958-Begr%C3%A4nsningar-inom-EU).

Med det sagt så JA, går det alltså att använda abonnemanget i Storbritannien som du frågar. Det kan dock innebära extrakostnader för dig, och möjligheten finns även att ändringar kan ske inom en viss tid kring Roaming-reglerna i Storbritannien. Jag skulle råda dig att ändå skaffa ett lokalt kontantkort eller liknande för den smidigaste lösningen för dig, och pausa abonnemanget du har hos oss idag under tiden. 

Användarnivå 2
Emblem +2

Hej @Emre145,

Okej! Vi har dessvärre inga speciella paket eller liknande, utan det är det som står inne på vimla.se/priser som gäller → välj Turkiet i listan. När det gäller Turkiet, med tanke på att det inte tillhör EU, så är min rekommendation att införskaffa ett t.ex. lokalt kontantkort för att undvika ev. tillkommande kostnader.

 I came back to Canada for the summer and would like to use data roaming here. The only option I see, however, is 250MB for 24 hour periods at 69sek. I would like to know if there is a way for me to have an international data coverage with a better plan. 

Användarnivå 5
Emblem +52

 I came back to Canada for the summer and would like to use data roaming here. The only option I see, however, is 250MB for 24 hour periods at 69sek. I would like to know if there is a way for me to have an international data coverage with a better plan. 

We don’t have that type of packaging with out subscriptions. 

Användarnivå 1

Jag rekommenderar alltid att man ska ha ett lokalt kontantkort eller abonnemang när man befinner sig utanför Sverige mer än 2 månader i sträck.

När du befinner dig utanför Sverige längre än 2 månader i sträck så uppnår du 50% + under en 4 månader period och operatörerna äger då rätt att debitera enligt en EU prislista.

Efter ett varningsmeddelande 2 veckor efter att du uppnått 50% senaste 4 månaderna utomlands, så påbörjas debitering. 

I UK som England tillhör kan du inte nå vissa myndighetsnr utan att ringa från ett brittiskt nr.

Man har även nr-serier som är nationella nr och de täcks inte av någon fri roaming, även om din svenska  operatör skulle ha det.

Sedan är många britter inte särskilt intresserade av att ringa ett utländskt nr som ditt svenska nr är.

Jag har ganska stor erfarenhet av britter och har även bott där.

Lycka till i UK, UK är underbart. 

 

Jag är i Spanien men när jag kommer utomlands så funkar inte mitt mobil data jag har gjort typ allt det står 

roaming är på 3G låst och resten det funkar ändå inte kan någon kolla på mitt abonnemang 

Användarnivå 2
Emblem +2

Hejsan @LeoAB!

Så länge du har utlandstjänsten aktiverad inne på Mitt Vimla så är det klart att det ska fungera. Har du testat att manuellt välja en operatör i listan som dyker upp? Om det inte hoppar igång för dig då, kontakta gärna vår support som i det fallet kan kolla närmare på det här tillsammans med dig.

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (sommaröppet vardagar mellan 12:30-16:30).

Hej! Jag kan inte aktivera utlandstjänster, troligtvis la jag inte till mitt personnummer när jag skaffade vimla men jag kan inte göra det nu i efterhand i inställningarna. Kan ni hjälpa mig med det?

Användarnivå 2
Emblem +2

 Hejsan @Najla,

Det hjälper vår support dig gärna med! Kontakta gärna dom, så kan dom skicka en blankett som du fyller i och signerar med mobilt bankID. När det är gjort så kan vi därefter se till att registrera abonnemanget i ditt personnummer.

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (sommaröppet vardagar mellan 12:30-16:30).

Hej ingår det i abonnemanget att surfa sant ringa och smsa till Sverige när en befinner sig i England

Användarnivå 2
Emblem

Hej ingår det i abonnemanget att surfa sant ringa och smsa till Sverige när en befinner sig i England

https://vimla.se/eu/

 

Användarnivå 3
Emblem +1

Hej ingår det i abonnemanget att surfa sant ringa och smsa till Sverige när en befinner sig i England

Hej, kika gärna på https://vimla.se/eu/ så kan du se vår prissättning när du befinner dig i utlandet. 

Hi! I cannot use my phone outside of Sweden.

I tried to activate from settings but it gives me an error.

the support chat doesn’t reply to me so anyone here that can help me??

 

many thanks ;)

[Moved to Utlandsfrågor - Den stora tråden]

 

Hej, 

Varför försvinner tillgången till mobildata varje gång jag korsar brofästet mellan SE-DK. Varje gång får man gå in och ändra så att mobilen är inställt på 2G/3G. Är i Danmark 4 dagar i månaden och har hållit på med detta i 2 år. Jag har vid upprepade tillfälle varit i kontakt med supporten och alla gånger blir resultatet samma. Testa en ny mobil, ändra inställningar, nytt sim-kort, men ändra ju inget.

I går var vi 4 personer iväg och alla med vimla abb. Alla hade samma problem. Vad, och när, har ni tänkt att undersöka anledningen till detta?

[Flyttad till Utlandsfrågor - Den stora tråden]

 

Användarnivå 4
Emblem +27

Hi @Stela Christina,

Please try again to reach our support chat during the opening hours weekdays 12:30-16:30. In this case we will have to verify you and check your subscription 😊

If you stay in the chat until you get help and during the chat then it should not be a problem. Please try another device and/or browser if you get disconnected,

Hej @Pernille,

Detta skulle vår support behöva kika närmre på. Förstår att du redan har varit i kontakt med oss men jag har ingen uppdatering som jag kan dela här på forumet. Förstår såklart att det är frustrerande när du reser mycket och vi vill såklart hjälpa till och göra det vi kan!

Hej

Sambons VIMLA funkar inte i Danmark.

Vad göra  ?

Hennes tel nr är  07xxx

Hon heter Elsy 

 

Mvh

Magnus  / Hennes sambo

[Flyttad till Utlandsfrågor - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Torsten Erik Magnus,

Kika gärna i starten av tråden som jag flyttade ditt inlägg till. Man behöver bl.a. säkerställa att tjänsten är aktiv på abonnemanget 😊

Löser dessa stegen inte problemet, vänligen be henne kontakta vår support:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 12:30-16:30)

Hej.

Rubrik: Olika tjänster hos olika utländska operatörer?

Jag åker då och då till Tyskland och har upptäckt att de olika operatörerna behandlar Vimla tjänster olika.

Förra veckan var jag i München och vid ankomsten tilldelades jag Vodaphon.de  . Allt fungerade med samtal, MMS och SMS.  Efter en tid så byttes operatör till TKD (Telekom Deutschland ?) och då kunde jag skicka SMS (som togs emot av mottagaren i Sverige) men inte få SMS tillbaka. Dessa SMS fick jag först när jag landade i Sverige igen och kopplade upp mig på Vimla nätet.

Hur kan detta komma sig...olika prioriteringar i näten beroende på olika avtal mellan operatörer?

Ha det|

 

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @barpappan,

Vilken operatör som du ansluts till beror på var du befinner dig och vilket nät din telefon väljer automatiskt. Är det så att du upplever problem så kan du alltid testa att manuellt byta till en annan operatör som funkar bättre just där och då 😊

Att en tjänst inte funkar kan precis som vanligt bero på t.ex. driftstörningar i nätet eller hos operatören. 

Hej!

jag är nu i Norge och upplever lite problem. Dels så fick jag starta om telefonen för att få internet att fungera efter vi passerat gränsen, men framförallt så fungerar det inte att dela surf via hotspot. Eller det är väl en sanning med modifikation. Den andra enheten kan koppla upp sig, men det händer inte så mycket efter det. Går inte att starta upp en serie t.ex, går inte att spela upp ett klipp på youtube heller. 
På min egna mobil så fungerar detta, så jag misstänker att det är problem med hotspoten. Finns det något jag kan göra? Segt när jag har störst möjlighet att dela surf av mig och min man, men så går det inte på grund av krångel..

[Flyttad till Utlandsfrågor - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @KatrinZag,

I detta fall hade det varit toppen om du kan testa ifall det funkar med ditt SIM-kort i en annan telefon 😊

Kostar det extra att ringa från Sverige till Storbrittanien med Vimla?

[Flyttad till Utlandsfrågor - Den stora tråden]

Svara