Klistrad tråd Tutorial

Utlandsfrågor - Den stora tråden

  • 29 September 2021
  • 116 svar
  • 5050 visningar
Utlandsfrågor - Den stora tråden
Användarnivå 4
Emblem +25

Det är superroligt att vara ute och resa och speciellt när det är grått och ruskigt hemma i Sverige. Självklart ska du kunna fortsätta använda ditt abonnemang när du är ute på resande fot, men ibland blir det inte riktigt som man har tänkt och tjänster strular plötsligt. Därför finns den här tråden med tips och trix som i många fall löser problemen utan att du behöver vänta på svar från vår support.


Det absolut viktigaste och det som du gör bäst i att kika på först är de saker som står här nedan. 
 

Har du utlandstjänster aktiverat på ditt Mitt vimla?


Det här är tjänsten på ditt abonnemang som låter dig använda ditt abonnemang när du är ute och reser. För att kunna använda ditt abonnemang utomlands så behöver du först bli godkänd i en kreditupplysning som vi tar och det gäller oavsett ifall du reser inom eller utanför EU.
 

P.S. Kan du inte aktivera tjänsten trots det så behöver du kontakta vår support och så hjälper vi dig vidare där. 

 

Är data roaming aktiverat i din telefons inställningar?


Även din telefon behöver vara förberedd för utlandsanvändning så att den kan koppla upp dig mot en internationell operatör. Är data roaming avstängt i din telefon så fungerar inte mobilnätverket utomlands även ifall utlandstjänster är aktiverat på ditt Mitt Vimla. 

 

Har du startat om din telefon?


Back to the basics. Tro det eller ej men något så simpelt som en omstart är det som löser väldigt många av problemen som kommer in till vår support.

Vad gäller just omstarter i utlandet så är dessa superviktiga eftersom den utländska operatören behöver skicka en signal till oss om att abonnemanget ska användas utomlands, vilket är något som vanligtvis sker ca en gång varannan dag. Genom ett par extra omstarter, ibland uppemot 30-50 st, så kan man pusha signalen och därmed få tjänsterna att kicka igång.

 

Välj operatör manuellt:


vimla.se/utland så kan du hitta vilka operatörer du kan använda i det landet som du befinner dig i. När du vet detta så kan du följa guiderna nedan:

I en Androidtelefon: 

Gå in på Inställningar.
Välj Mobilnätverk.
Klicka på Nätverksoperatörer.
Sök efter nätverk och vänta tills att du får upp en lista med operatörer.
Välj valfri operatör i listan.

I en iPhone: 

Gå in på Inställningar.
Välj Mobilnät.
Klicka på val av nätverk.
Stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer. 
Välj valfri operatör i listan.

 

Lås telefonen till 3G:


Med vissa operatörer utomlands har vi endast 3G-uppkoppling och därför kan det krävas att du låser, alltså att du tvingar telefonen till att använda sig av 3G så att den inte försöker styra över till ett 4G-nät som du inte har tillgång till.

I en Androidtelefon: 

Gå till Inställningar.
Välj Anslutning.
Välj Mobilnätverk.
Välj Nätläge.
Välj Endast 3G.

I en iPhone:

Gå till Inställningar.
Välj Mobilnät.
Välj Alternativ för mobildata.
Välj Röst och Data.
Klicka på 3G.

 

Slå på och av flygplansläget ett par gånger


Precis på samma sätt som ett par omstarter i många fall kan hjälpa så fungerar det ibland super att slå på och av flygplansläget ett par gånger med en sekund emellan.

 

:arrow_right:  Funkar det fortfarande inte? Hör av dig till vår support på chatten på vimla.se/chatt under öppettiderna vardagar kl 9-16 eller via mejl till hej@vimla.se och så hjälper vi dig vidare.

 


116 svar

Användarnivå 5
Emblem +52

Thanks for the information.

How about calls , are all the local calls in US and  back to Sweden included ?

 

Cheers

Simon

No they are not included for prices per country you can find here: vimla.se/priser 

Hi

Are you still able to surf in the UK without any extra costs?

Användarnivå 5
Emblem +52

Hi

Are you still able to surf in the UK without any extra costs?

 

You are still able to use your data in the UK for no additional costs. To make sure before you go off traveling you can check vimla.se/priser where you can pick which country you are traveling to and see the costs. 

Min Telefon funkar inte heller nu i Italien. Aldrig haft problem innan pandemin när jag reste hela tiden. Kommer även jag att se över att byta från Vimla/Telenor eftersom det verkar vara oerhört mycket svårigheter (har varit med om att min data i Sverige ”stängdes av av misstag” också så inte superimponerad av servicenivån på basala saker

Användarnivå 5
Emblem +52

Min Telefon funkar inte heller nu i Italien. Aldrig haft problem innan pandemin när jag reste hela tiden. Kommer även jag att se över att byta från Vimla/Telenor eftersom det verkar vara oerhört mycket svårigheter (har varit med om att min data i Sverige ”stängdes av av misstag” också så inte superimponerad av servicenivån på basala saker

Är det så att det inte fungerar i Italien, testa med ovan felsökning. Fungerar det fortfarande inte därefter är det bara att kontakta vår support så hjälper de dig vidare. 
Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Hej. Kom till Turkiet igår. När jag landade fick jag ett sms från er om kostnader. Kan inte ringa, telefonister säger att mitt konto är out of service. Kan inte smsa heller. Startat om med och utan sim utan förbättring. Alla inställningar är ok. Hjälp! Tomas 

Användarnivå 5
Emblem +52

Hej. Kom till Turkiet igår. När jag landade fick jag ett sms från er om kostnader. Kan inte ringa, telefonister säger att mitt konto är out of service. Kan inte smsa heller. Startat om med och utan sim utan förbättring. Alla inställningar är ok. Hjälp! Tomas 

Hejsan Tomas!

Har du testat allt i ovan artikel och det fortfarande inte fungerar rekommenderar jag att du kontaktar vår support. 
Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Hej

 

jag är utomlands och surfen fungerar inte. Jag aktivera utlandssurf igår. Det fungerar fortfarande inte. 

 

[Flyttad till Utlandsfrågor - Den stora tråden]

Användarnivå 2

Hej

 

jag är utomlands och surfen fungerar inte. Jag aktivera utlandssurf igår. Det fungerar fortfarande inte. 

Har du aktiverat roaming i telefonen? Utan det aktiverat fungerar inte data utomlands. ✌️

 

[Flyttad till Utlandsfrågor - Den stora tråden]

Hej,

Sist jag var utomlands i Barcelona tog det hela två dagar för utlandssurf att fungera (Ja, jag hade redan aktiverat dataroaming och utlandssurf långt innan resan, startade om telefonen flera gånger etc.). Jag kommer att åka dit igen nu på söndag. Finns det någonting jag eller ni kan göra i förväg för att garantera att detta inte sker igen och det aktiveras i tid? 

Jag kan inte aktivera utlandstjänster. Det står att jag möjligen inte angett personnummer, ej gått igenom kreditupplysningen eller annat.

Kan student på 18år inte ha utlandstjänst igång? Inga skulder eller prickar i krediten och vi bekräftade ju bytet med mobilt bank-it (förde över från min förälder till mig när jag blev 18år). 
 

Användarnivå 2
Emblem +1

 Hej @LeeJess,

Det ska absolut fungera att använda abonnemanget i Spanien (framförallt när du har checkat i alla boxar inför resan). Dock så kan SIM-kortet ibland behöva en liten knuff för att hitta till det utländska nätet, det är dock mot förmodan. Allt som oftast brukar det lösa sig genom att manuellt låsa till en operatör som dyker upp i telefonens nätverksinställningar. Hur du går tillväga, samt andra tips att testa hittar du här: Vad kan jag göra själv om det inte fungerar utomlands?

​​​​Hej @PeterP,
Jag förstår! Det är något som vår support kan kika vidare på tillsammans med dig. Kontakta gärna dom! Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 12:30-16:30, sommaröppet).
Självklart kan studenter ha utlandstjänsten igång, men som i detta fall, så behöver vår support kika närmare på ditt abonnemang för att se vad som bråkar för dig.

@RobinL_Vimla Jag följde exakt den guiden du länkade och gjorde exakt de stegen förra gången också och det dröjde ändå två dygn. Jag tolkar alltså detta som att det inte går att göra något förebyggande för att garantera att detta inte sker igen och att jag får räkna med att jag kanske får gå surfri igen?

Användarnivå 2
Emblem +1

@LeeJess 

Okej, toppen att du gjorde det! Det är svårt att någonsin garantera någonting. Även om vi är 110% säkra på att det ska/borde fungera, så är det något annat som kan stå i vägen dessvärre. Det SKA fungera i Spanien och om det mot förmodan skulle uppstå problem för dig igen, så är det bara att kontakta oss via mail eller chatt (rekommenderar chatten) så hjälper vår support dig mer än gärna med det här!

Hej Vimla!

 

Jag åker till Turkiet under veckan och undrar efter om ni har något "paket" för surf när man befinner sig utomlands. Om ni har detta, är det något man kan lägga till tillfälligt? Jag kmr vara där i ca 3 veckor.

Jag vill undvika löpande fakturering som kan bli dyrt. Vet att Tele2 och andra levernatörer har ca 30-50gb för utlandet för sina kunder.

Tacksam om ni kunde hjälpa mig att hitta en lösning.

Mvh Emre

 

 

Allt gott 

Användarnivå 2
Emblem +1

Hej @Emre145,

Okej! Vi har dessvärre inga speciella paket eller liknande, utan det är det som står inne på vimla.se/priser som gäller → välj Turkiet i listan. När det gäller Turkiet, med tanke på att det inte tillhör EU, så är min rekommendation att införskaffa ett t.ex. lokalt kontantkort för att undvika ev. tillkommande kostnader.

Svara