Det är superroligt att vara ute och resa och speciellt när det är grått och ruskigt hemma i Sverige. Självklart ska du kunna fortsätta använda ditt abonnemang när du är ute på resande fot, men ibland blir det inte riktigt som man har tänkt och tjänster strular plötsligt. Därför finns den här tråden med tips och trix som i många fall löser problemen utan att du behöver vänta på svar från vår support.
Det absolut viktigaste och det som du gör bäst i att kika på först är de saker som står här nedan.
Har du utlandstjänster aktiverat på ditt Mitt vimla?
Det här är tjänsten på ditt abonnemang som låter dig använda ditt abonnemang när du är ute och reser. För att kunna använda ditt abonnemang utomlands så behöver du först bli godkänd i en kreditupplysning som vi tar och det gäller oavsett ifall du reser inom eller utanför EU.
P.S. Kan du inte aktivera tjänsten trots det så behöver du kontakta vår support och så hjälper vi dig vidare där.
Är data roaming aktiverat i din telefons inställningar?
Även din telefon behöver vara förberedd för utlandsanvändning så att den kan koppla upp dig mot en internationell operatör. Är data roaming avstängt i din telefon så fungerar inte mobilnätverket utomlands även ifall utlandstjänster är aktiverat på ditt Mitt Vimla.
Har du startat om din telefon?
Back to the basics. Tro det eller ej men något så simpelt som en omstart är det som löser väldigt många av problemen som kommer in till vår support.
Vad gäller just omstarter i utlandet så är dessa superviktiga eftersom den utländska operatören behöver skicka en signal till oss om att abonnemanget ska användas utomlands, vilket är något som vanligtvis sker ca en gång varannan dag. Genom ett par extra omstarter, ibland uppemot 30-50 st, så kan man pusha signalen och därmed få tjänsterna att kicka igång.
Välj operatör manuellt:
På vimla.se/utland så kan du hitta vilka operatörer du kan använda i det landet som du befinner dig i. När du vet detta så kan du följa guiderna nedan:
I en Androidtelefon:
Gå in på Inställningar.
Välj Mobilnätverk.
Klicka på Nätverksoperatörer.
Sök efter nätverk och vänta tills att du får upp en lista med operatörer.
Välj valfri operatör i listan.
I en iPhone:
Gå in på Inställningar.
Välj Mobilnät.
Klicka på val av nätverk.
Stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.
Välj valfri operatör i listan.
Lås telefonen till 3G:
Med vissa operatörer utomlands har vi endast 3G-uppkoppling och därför kan det krävas att du låser, alltså att du tvingar telefonen till att använda sig av 3G så att den inte försöker styra över till ett 4G-nät som du inte har tillgång till.
I en Androidtelefon:
Gå till Inställningar.
Välj Anslutning.
Välj Mobilnätverk.
Välj Nätläge.
Välj Endast 3G.
I en iPhone:
Gå till Inställningar.
Välj Mobilnät.
Välj Alternativ för mobildata.
Välj Röst och Data.
Klicka på 3G.
Slå på och av flygplansläget ett par gånger
Precis på samma sätt som ett par omstarter i många fall kan hjälpa så fungerar det ibland super att slå på och av flygplansläget ett par gånger med en sekund emellan.
Funkar det fortfarande inte? Hör av dig till vår support på chatten på vimla.se/chatt under öppettiderna vardagar kl 9-16 eller via mejl till hej@vimla.se och så hjälper vi dig vidare.