Klistrad tråd Tutorial

Utlandsfrågor - Den stora tråden

  • 29 September 2021
  • 64 svar
  • 1289 visningar
Utlandsfrågor - Den stora tråden
Användarnivå 3
Emblem +8

Det är superroligt att vara ute och resa och speciellt när det är grått och ruskigt hemma i Sverige. Självklart ska du kunna fortsätta använda ditt abonnemang när du är ute på resande fot, men ibland blir det inte riktigt som man har tänkt och tjänster strular plötsligt. Därför finns den här tråden med tips och trix som i många fall löser problemen utan att du behöver vänta på svar från vår support.


Det absolut viktigaste och det som du gör bäst i att kika på först är de saker som står här nedan. 
 

Har du utlandstjänster aktiverat på ditt Mitt vimla?


Det här är tjänsten på ditt abonnemang som låter dig använda ditt abonnemang när du är ute och reser. För att kunna använda ditt abonnemang utomlands så behöver du först bli godkänd i en kreditupplysning som vi tar och det gäller oavsett ifall du reser inom eller utanför EU.
 

P.S. Kan du inte aktivera tjänsten trots det så behöver du kontakta vår support och så hjälper vi dig vidare där. 

 

Är data roaming aktiverat i din telefons inställningar?


Även din telefon behöver vara förberedd för utlandsanvändning så att den kan koppla upp dig mot en internationell operatör. Är data roaming avstängt i din telefon så fungerar inte mobilnätverket utomlands även ifall utlandstjänster är aktiverat på ditt Mitt Vimla. 

 

Har du startat om din telefon?


Back to the basics. Tro det eller ej men något så simpelt som en omstart är det som löser väldigt många av problemen som kommer in till vår support.

Vad gäller just omstarter i utlandet så är dessa superviktiga eftersom den utländska operatören behöver skicka en signal till oss om att abonnemanget ska användas utomlands, vilket är något som vanligtvis sker ca en gång varannan dag. Genom ett par extra omstarter, ibland uppemot 30-50 st, så kan man pusha signalen och därmed få tjänsterna att kicka igång.

 

Välj operatör manuellt:


vimla.se/utland så kan du hitta vilka operatörer du kan använda i det landet som du befinner dig i. När du vet detta så kan du följa guiderna nedan:

I en Androidtelefon: 

Gå in på Inställningar.
Välj Mobilnätverk.
Klicka på Nätverksoperatörer.
Sök efter nätverk och vänta tills att du får upp en lista med operatörer.
Välj valfri operatör i listan.

I en iPhone: 

Gå in på Inställningar.
Välj Mobilnät.
Klicka på val av nätverk.
Stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer. 
Välj valfri operatör i listan.

 

Lås telefonen till 3G:


Med vissa operatörer utomlands har vi endast 3G-uppkoppling och därför kan det krävas att du låser, alltså att du tvingar telefonen till att använda sig av 3G så att den inte försöker styra över till ett 4G-nät som du inte har tillgång till.

I en Androidtelefon: 

Gå till Inställningar.
Välj Anslutning.
Välj Mobilnätverk.
Välj Nätläge.
Välj Endast 3G.

I en iPhone:

Gå till Inställningar.
Välj Mobilnät.
Välj Alternativ för mobildata.
Välj Röst och Data.
Klicka på 3G.

 

Slå på och av flygplansläget ett par gånger


Precis på samma sätt som ett par omstarter i många fall kan hjälpa så fungerar det ibland super att slå på och av flygplansläget ett par gånger med en sekund emellan.

 

:arrow_right:  Funkar det fortfarande inte? Hör av dig till vår support på chatten på vimla.se/chatt under öppettiderna vardagar kl 9-16 eller via mejl till hej@vimla.se och så hjälper vi dig vidare.

 


64 svar

Försökte läsa på i forumet/supporten gällande användning av Vimla i utlandet (inom EU), men hittade inga bra svar... Är bortrest i Spanien i 3 månader och kommer att komma upp i kvoten för extremanvändning. Går det att uppgradera abonnemanget för att slippa den rörliga kostnaden som abonnemanget då övergår till? Vill undvika att betala extra per MB surf, för det känns som att det snabbt drar iväg i pris!

 

[Flyttad till Utlandsanvändning - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +1

Försökte läsa på i forumet/supporten gällande användning av Vimla i utlandet (inom EU), men hittade inga bra svar... Är bortrest i Spanien i 3 månader och kommer att komma upp i kvoten för extremanvändning. Går det att uppgradera abonnemanget för att slippa den rörliga kostnaden som abonnemanget då övergår till? Vill undvika att betala extra per MB surf, för det känns som att det snabbt drar iväg i pris!


Du kan max använda 18GB surf/mån oavsett hur mycket surf du har, i abonnemanget eller som sparad surf.

Ska du vara borta rekommenderar jag dig hellre att köpa ett surfkort i landet du ska vara. Det brukar ofast vara det smidigast och billigaste sättet vid längre utlandsvistelse.

Här kan du läsa mer om det: https://vimla.se/eu/

“ Hos oss innebär det att du kan använda din månadspott och sparad surf, med en gräns på 18 GB per månad.”

Tack för svar Micke!

En maxgräns på 18GB/månad är inget problem, tänkte snarare på kravet ‘att inte ha överskridit användning av abonnemang med mer än 50% i utlandet under de senaste 4 månaderna’ - gäller detta fortfarande?

Jag antar att alternativet blir att köpa annat surfkort om så är fallet, som du säger.

Användarnivå 4
Emblem +1

Tack för svar Micke!

En maxgräns på 18GB/månad är inget problem, tänkte snarare på kravet ‘att inte ha överskridit användning av abonnemang med mer än 50% i utlandet under de senaste 4 månaderna’ - gäller detta fortfarande?

Jag antar att alternativet blir att köpa annat surfkort om så är fallet, som du säger.


Bra fråga! Vimla har ändrat en del sedan jag hängde här :)
Jag viiste inte ens om att man kunde skicka “Data2GB” i sms t.ex för att köpa surf. :)

 

Men till din fråga så känns det som deras chatt är att föredra, då får du svar direkt. Jag kan tänka mig att de kan göra någon notis på dit abonnemang så du inte hamnar i deras spärr/check så det blir spärrat. Chatten hittar du här: https://vimla.se/chatt mellan kl 9-16

Nu vet jag inte vilken storlek du har på surfen, men har du mer än 18GB/mån så kan du passa på och gå över till 18GB abonnemanget under tiden du är utomlands. Lite pengarbesparing är aldrig fel :)
Trevlig resa!

Användarnivå 3
Emblem +8

Tack för svar Micke!

En maxgräns på 18GB/månad är inget problem, tänkte snarare på kravet ‘att inte ha överskridit användning av abonnemang med mer än 50% i utlandet under de senaste 4 månaderna’ - gäller detta fortfarande?

Jag antar att alternativet blir att köpa annat surfkort om så är fallet, som du säger.

Hej @Amelias,

Bra fråga! Vi har fortfarande en gräns för extremanvändning som innebär att minst 50% av din förbrukning under en 4 månadersperiod behöver vara hemma i Sverige :blush:

Är du utomlands i en sträckperiod så är det alltså 2 månader i sträck som gäller som mest, då mer än 2 av 4 månader blir mer än 50% totalt. Om du vill läsa mer om hur det fungerar så har vi mer information HÄR.

Jag behöver surfa, men när jag försöker får jag meddelandet att jag har inget abonemang för mobildata. Befinner mig i Kroatien och har en iphone.

Vad ska jag göra

 

[Flyttad till Utlandsanvändning - Den stora tråden]

Befinner mig i Storbritannien och har problem med att få surfningen att fungera. Android telefonen säger att den inte har något internet.

Jag kan se att jag har 3 täckningsstaplar med ett R ovanför som indikerar roaming gissar jag. Vodafone som är Vimlas partner i UK ska ha bra täckning på Stanstead där jag är nu. 

Utlandsanvändning är påslaget i Vimlaappen och roamingen är på i telefonen.

Vad är det som är fel?

Thommy

 

[Flyttad till Utlandsanvändning - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan @Dan Roger Lindberg och @Tommy Jakobsson 

Kolla följande och kontaktar därefter våran support.

Innan du testar nedan vill jag att du loggar in på Mitt Vimla -> Inställningar -> Dubbelkolla så att “Utlands- och betalsamtal” är aktiverat.

Steg 1. Ta ut SIM-kortet -> Starta om telefonen -> Sätt tillbaka SIM-kortet igen

Steg 2. Lås till en utländsk operatör manuellt:

I en Androidtelefon:
Gå in på Inställningar -> Mobilnätverk -> Nätverksoperatörer -> Sök efter nätverkoch vänta tills att du får upp en lista med operatörer.
 
Välj valfri operatör i listan.
 
I en iPhone:
Gå in på Inställningar -> Mobilnät -> Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.
 
Välj valfri operatör i listan.
 
Steg 3. Lås telefonen till 3G
 
I en Androidtelefon:
Gå till Inställningar
Välj Anslutning
Välj Mobilnätverk
Välj Nätläge
Välj Endast 3G
(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

I en iPhone:
Gå till Inställningar
Välj Mobilnät
Välj Alternativ för mobildata
Välj Röst och Data
Klicka på 3G
 
Steg 4.  Upprepa steg 1-3

Skulle det ändå inte fungera för dig kan du kontakta supporten antingen genom att maila hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppet vardagar 9-16) så hjälper vi dig vidare. 
 

Varför har ni tagit en kreditupplysning på mig när jag aktiverade utlandssantal? Spelar ingen roll egentligen eftersom det ändå inte fungerar. 

Användarnivå 3
Emblem +8

Varför har ni tagit en kreditupplysning på mig när jag aktiverade utlandssantal? Spelar ingen roll egentligen eftersom det ändå inte fungerar. 

@Dan Roger Lindberg,

Vi tar alltid en kreditupplysning i samband med beställning av abonnemanget och ifall man vid ett senare tillfälle vill aktivera utlandstjänster så tar vi en ny ifall den föregående har blivit för gammal.

Kreditupplysningen tas direkt i samband med at man begär att aktivera tjänsten så det är en förutsättning oavsett ifall det sen fungerar eller inte. Att det sen inte har fungerat är alltså inte relaterat till kreditupplysningen.

Är det bara mobildatan som strular eller även samtal och SMS? Följ gärna @Emma_Vimlas tips här ovan och hojta till vår support om det ändå inte skulle funka för dig.

Hoppas att det kickar igång nu! :fingers_crossed:

Är i Spanien. Varför fungerar inte internet?

har aktiverat Utlandstjänster. Startat om telefonen och tagit ut simkortet, valt operatör och valt 3G.   Nu fungerar det att ringa men har inget Internet.

[Flyttad till utlandsanvändning - den stora tråden]

Hej! Jag behöver hjälp. Är på utbyte i Skottland och min mobildata har bara försvunnit över natten efter en månad utomlands? Det fungerade helt som vanligt fram tills nyligen. Nu dyker inte ens 4G-symbolen upp längre. Eller, den dyker upp några enstaka gånger per dag, i ca 10 sekunder, varpå mobildatan funkar, men sen försvinner den.

Jag kan ringa och smsa, och wifi funkar. Jag har massor av surf kvar och har utlandstjänster påslagen. 

 

Tacksam för hjälp då jag verkligen är i behov at min mobildata för tillfället, annars måste jag säga upp abonnemanget och köpa ett brittiskt.

/Elias

 

[Flyttad till Utlandsanvändning - Den stora tråden]

Användarnivå 3
Emblem +8

Hej @Karin Ann-Christin,

Om allt funkar förutom mobildatan så skulle jag vilja att du testar att stänga av och på data roaming i din telefon. Funkar det ändå inte så hojta till vår support på chatten och så kikar vi på ditt abonnemang. Chatten är öppen vardagar kl 9-16 :blush:

Halloj @Elias Norin,

Skulle du kunna testa att manuellt byta operatör samt att låsa din telefon till 3G? Misstänker att det eventuellt kan vara så att operatören som du är ansluten till just nu har problem med mobildatan. Funkar det ändå inte så kan du hojta till vår chattsupport som du hittar här ovan.

Hej!

åker utomlands om 2 timmar och mina utlandstjänster aktiveras inte… Står att något är fel.

Var i Grekland förra veckan och fick hjälp av er att aktivera den då, men även fast utlandstjänsterna var aktiverade så fungerade inte 4G eller någonting. 
Behöver hjälp nu!!!

 

[Flyttad till Utlandsanvändning - Den stora tråden]

Användarnivå 3
Emblem +8

Hej @Elise Ester Viola,

Ajdå! När problemet är att utlandstjänster inte går att aktivera via ditt Mitt Vimla så behöver du alltid höra av dig till vår support så att vi kan undersöka det närmre. Eftersom det är brådskande så rekommenderar jag verkligen att du hör av dig via chatten som är öppen idag fram till kl 16 :speech_balloon:

Jag är I Spanien och kan inte surfa utanför mitt hotell, får bara "inget internet " eller anslutning saknas. 

 

[Flyttad till Utlandsanvändning - Den stora tråden]

Hej allesammans! 

Har haft Vimla i några år nu och har aldrig haft några klagomål och alltid varit toppen nöjd fram till idag. Roaming har alltid fungerar klanderfritt i alla länder jag besökt de senaste åren men idag när jag landade i Bergamo för att sedan ta mig till Milano så har internet vart stendött hela tiden för både mig och min sambo, hon har med Vimla kanske skall tilläggas. Våra medresenärer har hallon och har inga som helst problem med täckningen.

Vad beror detta på? Finns det något jag kan göra för att få det att funka? Har tidigare vart i Venedig med Vimla utan några som helst problem så det är märkligt tycker jag. Har inte ens fått "Välkomst sms:et" där priser osv anges för det aktuella landet. Hoppas på ett snabbt svar och att slipper köpa ett nytt sim som på den "gamla goda" tiden…

[Flyttad till Utlandsanvändning - Den stora tråden]

Användarnivå 3
Emblem +8

Hej @Roland Thomasson och @André W 

Toppen att ni hojtar - såklart ska ni kunna surfa i Spanien och Italien! :flag_es::flag_it:

Läs gärna igenom guiden här ovan och testa att låsa era telefoner till 3G och manuellt byta operatör. Kör gärna ett svep mellan de som finns tillgängliga och skulle det vara så att ingen av de funkar fast data roaming är aktivt i era telefoner, hör av er till vår support och så kikar vi på era abonnemang så att allt som ska vara aktivt är igång.

Ni får snabbast hjälp i chatten på vimla.se/chatt som är öppen just nu, vardagar kl 9-16.

Har just landat i Spanien. Internet fungerar inte på telefonen annat med WiFi.. Får meddelande att jag inte har något dataabonemang i mitt Vimla!. Vilket jag ju har. Har aldrig hänt förut. Fakturor betalda. Vad göra?

[Flyttad till Utlandsanvändning - Den stora tråden]

Användarnivå 3
Emblem +8

Hej @Anders Palmgren,

Är utlandstjänster fortfarande aktivt på ditt abonnemang? Kika gärna på ditt Mitt Vimla > Inställningar ifall det är aktivt. Är det redan det och det ändå inte funkar, testa stegen i guiden här ovan :blush:

Användarnivå 7
Emblem +29

Funkar det att ringa och smsa, men inte surfa? Om du aktiverat dataroaming i din mobil och det fortfarande inte fungerar att surfa så har du förmodligen blivit drabbad av att Vimla råkat stänga av utlandsfunktionen på ditt abonnemang:

Hejsan @Mats Nils-Inge 

Vi har upptäckt att utlandsfunktionen inte aktiverats korrekt i våra system på vissa abonnemang.

Det ska nu vara löst och det bör fungera som vanligt igen efter en omstart av din mobiltelefon.

Skulle problem kvarstå rekommenderar jag att du dubbelkollar så att dataroaming är aktiverat i din mobiltelefon och att du sedan följer stegen i denna guide.

Mvh/Abbe

Tycker det är märkligt att Vimla inte är öppen med det här problemet när man svarar i den här tråden. Enda lösningen på det här problemet är kontakta supporten och be dom aktivera utlandsfunktionen på ditt abonnemang.

Användarnivå 3
Emblem +8

Halloj @Spotify,

Det är såklart supertråkigt ifall mitt svar kommer fram som om jag försöker dölja att vi har ett stort problem, så är verkligen inte fallet här. Många gånger beror problemet med att surfen inte fungerar utomlands på att den lokala operatören har driftproblem och/eller att surfen på platsen endast fungerar via 3G. 

Har man följt stegen i guiden här ovan så finns det alltid ändå en risk att data roaming inte har aktiverats som det ska på abonnemanget, därav hänvisar vi till supporten så att vi enkelt kan se över ifall det är så att en tjänst som ska vara aktiv av någon anledning inte har aktiverats.

De gånger då data roaming inte hoppar igång som det ska så brukar det oftast bero på att man inte har aktiverat utlandstjänster senast 48 timmar innan resan bär av. Har man gjort det och det ändå inte skulle fungera, så backar vi absolut inte för att vara transparenta med att det kan ha blivit något fel i systemet. Det är dessutom bara ett knapptryck för vår support att åtgärda ifall det skulle vara så.

I övrigt så kan jag också meddela att våra tekniker ser över problemet och att alla exempel på abonnemang som detta inträffar på, är otroligt uppskattat eftersom det hjälper oss att jobba på en lösning.

Hej. Hade direktkontakt med Vimla! Och felet är avhjälpt. Hade något med dataroaming att göra. 
Verkar som jag varit en av dem som blivit avstängda av misstag-som Abbe_Vimla skriver i tråden. 

Användarnivå 7
Emblem +29

Halloj @Spotify,

Det är såklart supertråkigt ifall mitt svar kommer fram som om jag försöker dölja att vi har ett stort problem, så är verkligen inte fallet här. Många gånger beror problemet med att surfen inte fungerar utomlands på att den lokala operatören har driftproblem och/eller att surfen på platsen endast fungerar via 3G. 

Har man följt stegen i guiden här ovan så finns det alltid ändå en risk att data roaming inte har aktiverats som det ska på abonnemanget, därav hänvisar vi till supporten så att vi enkelt kan se över ifall det är så att en tjänst som ska vara aktiv av någon anledning inte har aktiverats.

De gånger då data roaming inte hoppar igång som det ska så brukar det oftast bero på att man inte har aktiverat utlandstjänster senast 48 timmar innan resan bär av. Har man gjort det och det ändå inte skulle fungera, så backar vi absolut inte för att vara transparenta med att det kan ha blivit något fel i systemet. Det är dessutom bara ett knapptryck för vår support att åtgärda ifall det skulle vara så.

I övrigt så kan jag också meddela att våra tekniker ser över problemet och att alla exempel på abonnemang som detta inträffar på, är otroligt uppskattat eftersom det hjälper oss att jobba på en lösning.

Jag upplever att ni försöker dölja problemet, hade ni varit öppna med det här problemet hade ni för flera månader sedan startat en tråd om problemet. Ni har en hel forumdel som handlar om buggar - varför finns det inte en tråd om detta? Det här borde vara en klistrad tråd i den avdelningen.

Användarnivå 3
Emblem +8

@Anders Palmgren,

Grymt att det fungerar nu! Vill också förtydliga här att det inte handlar om att “bli avstängd av misstag”, det här är ett tekniskt problem som ibland inträffar och som vi jobbar med att lösa :blush:

Svara