Fråga

Norge

  • 15 november 2020
  • 1 svar
  • 21 visningar

Hej! 
Det gånger jag åka utomlands för jobb har telefonen inte fungerat. Går ej att ringa, sms eller surfa. Hur kan jag se till att det fungerar på nästa resa till Norge? 
 

mvh, sandra 


1 svar

Användarnivå 5
Emblem +53

Hej @Sandra Cecilia Eriksson Lidén ,

Innan du testar nedan vill jag att du loggar in på Mitt Vimla -> Inställningar -> Dubbelkolla så att “Utlands- och betalsamtal” är aktiverat.

Dessa steg utför du när du väl är utomlands!

 

Steg 1. Ta ut SIM-kortet -> Starta om telefonen -> Sätt tillbaka SIM-kortet igen

 

Steg 2. Lås till en utländsk operatör manuellt:

 

I en Androidtelefon:

Gå in på Inställningar -> Mobilnätverk -> Nätverksoperatörer -> Sök efter nätverkoch vänta tills att du får upp en lista med operatörer.

 

Välj valfri operatör i listan.

 

I en iPhone:

Gå in på Inställningar -> Mobilnät -> Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.

 

Välj valfri operatör i listan.

 

Steg 3. Lås telefonen till 3G

 

I en Androidtelefon:

Gå till Inställningar

Välj Anslutning

Välj Mobilnätverk

Välj Nätläge

Välj Endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

 

I en iPhone:

Gå till Inställningar

Välj Mobilnät

Välj Alternativ för mobildata

Välj Röst och Data

Klicka på 3G

 

Steg 4.  Upprepa steg 1-3

 

Skulle det ändå inte fungera för dig kan du behöva avvakta några timmar innan du provar igen. Har du varit utan nät i över 48 timmar kontakta supporten antingen genom att maila hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppet vardagar 9-16) så hjälper vi dig vidare. 

Svara