Fråga

Mobilen fungerar till o från i Finland.

  • 5 July 2021
  • 3 svar
  • 128 visningar

Hej! 

Är på stugan i Finland. Familjens mobiler fungerar till o från. Ibland går det att ringa, ibland inte. Som nyss när tre av mobilerna gick det inte fram något samtal från, ton varken på mobilen vi ringde från eller den vi ringde till. Men den fjärde fungerade. Och bara en stund senare gick det från två mobiler till. Alla kopplade till operatör Elisa. Det är verkligen till o från, väldigt opålitligt. Så kan vi inte ha det när vi behöver nå varandra och andra.

Vad kan vi göra???


3 svar

Användarnivå 3
Emblem +20

Hej @Hannu 

Innan du testar nedan vill jag att du loggar in på Mitt Vimla -> Inställningar -> Dubbelkolla så att “Utlands- och betalsamtal” är aktiverat.

 

Steg 1. Ta ut SIM-kortet -> Starta om telefonen -> Sätt tillbaka SIM-kortet igen

 

Steg 2. Lås till en utländsk operatör manuellt:

 

I en Androidtelefon:

Gå in på Inställningar -> Mobilnätverk -> Nätverksoperatörer -> Sök efter nätverkoch vänta tills att du får upp en lista med operatörer.

 

Välj valfri operatör i listan.

 

I en iPhone:

Gå in på Inställningar -> Mobilnät -> Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.

 

Välj valfri operatör i listan.

 

Steg 3. Lås telefonen till 3G

 

I en Androidtelefon:

Gå till Inställningar

Välj Anslutning

Välj Mobilnätverk

Välj Nätläge

Välj Endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

 

I en iPhone:

Gå till Inställningar

Välj Mobilnät

Välj Alternativ för mobildata

Välj Röst och Data

Klicka på 3G

 

Steg 4.  Upprepa steg 1-3

 

Skulle det ändå inte fungera för dig kan du behöva avvakta några timmar innan du provar igen. Har du varit utan nät i över 48 timmar kontakta supporten antingen genom att maila hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppet vardagar 9-16) så hjälper vi dig vidare. 

Det fungerade till o från då, men orkade inte fortsätta denna tråd då.

O nu är det likadant för de tre i familjen sim är i Finland. 🙁 O jag ska dit strax... Känns lite hopplöst. Vad är felet? Kan det inte fixas? Byta operatör?

Användarnivå 2
Emblem +2

Hej @Hannu,

Det var inte bra att det bråkar igen för er. Har ni testat att följa stegen som vi tidigare har skickat?
Att veta vad det kan bero på är svårt, främst då det handlar om ett utländskt nät som vi inte kan felsöka i. Men dom vanligaste orsakerna till varför det bråkar i utlandet är att SIM-kortet inte automatiskt hittar till det utländska nätet, eller om man är t.ex. nära gränsen till två länder så hoppar SIM-kortet mellan två master i olika länder, vilket försvårar processen. Därför är det bästa att testa att låsa telefonen till olika operatörer om man befinner sig nära gränsen av 2st/fler länder.

Om det fortsatt bråkar för dig så skulle jag vilja be dig att kontakta vår support för vidare hjälp med det här. 
Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (sommaröppet vardagar mellan 12:30-16:30).

Svara