Fråga

Inte funkar i denmark

  • 17 September 2021
  • 4 svar
  • 100 visningar

Hej, jag har vimla och den funkar inte i Denmark. Har redan försökt och starta om mobilen flera gånger men det hjälper inte. 

 


4 svar

Har också problem med att koppla upp mig på internet utomlands. Alla mina inställningar ser rätt ut i telefonen. 

Kom hem till Sverige i Torsdags….Jag har haft perfekt täckning med surf och MMS i Danmark, Tyskland och Polen med mitt Vimla 2,0 på min ONEPLUS NORD 5G mobil… Hade även ett ett kontantkort från Vimlas ägare Telenor .. Vimla var först med att skicka SMS med välkommen till Danmark osv .. 

Användarnivå 4
Emblem +25

Hejsan @Aleena 

Vad roligt att du är ute och reser! Självklart ska vi göra vad vi kan för att du ska kunna få använda ditt abonnemang utomlands. Våran support behöver ta en koll på detta. Innan du kontaktar dem vill de att du testar nedan:

Innan du testar nedan vill jag att du loggar in på Mitt Vimla -> Inställningar -> Dubbelkolla så att “Utlands- och betalsamtal” är aktiverat.

 

Steg 1. Ta ut SIM-kortet -> Starta om telefonen -> Sätt tillbaka SIM-kortet igen

 

Steg 2. Lås till en utländsk operatör manuellt:

 

I en Androidtelefon:

Gå in på Inställningar -> Mobilnätverk -> Nätverksoperatörer -> Sök efter nätverkoch vänta tills att du får upp en lista med operatörer.

 

Välj valfri operatör i listan.

 

I en iPhone:

Gå in på Inställningar -> Mobilnät -> Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.

 

Välj valfri operatör i listan.

 

Steg 3. Lås telefonen till 3G

 

I en Androidtelefon:

Gå till Inställningar

Välj Anslutning

Välj Mobilnätverk

Välj Nätläge

Välj Endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

 

I en iPhone:

Gå till Inställningar

Välj Mobilnät

Välj Alternativ för mobildata

Välj Röst och Data

Klicka på 3G

 

Steg 4.  Upprepa steg 1-3

 

Skulle det ändå inte fungera för dig kan du behöva avvakta några timmar innan du provar igen. Har du varit utan nät i över 48 timmar kontakta supporten antingen genom att maila hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/chatt (öppet vardagar 9-16) så hjälper vi dig vidare. 

Jag är också i Danmark där varken min eller tjejens telefon kopplar upp sig på något nät. Vi har båda Vimla och använder Pixel 3a samt iPhone SE 2. I våras när vi var i Skåne så slog telefonen om till Danmark ett flertal tillfällen.

 

Vi har följt guiden som rekommenderas men den hjälper inte.

Svara