✅ Besvarat

folk kan ej få mina sms

  • 27 oktober 2020
  • 2 svar
  • 29 visningar

Hej,

 

Jag bor för tillfället i Finland och mina sms når inte mottagaren. Jag kan ta emot och få sms men mottagaren jag skickar till får inte mina sms

 

Lösning?

icon

Bästa svar av Robin_Vimla 27 oktober 2020, 09:29

Hej @Pontus Sjögren 

Innan du testar nedan vill jag att du loggar in på Mitt Vimla -> Inställningar -> Dubbelkolla så att “Utlands- och betalsamtal” är aktiverat.

 

Steg 1. Ta ut SIM-kortet -> Starta om telefonen -> Sätt tillbaka SIM-kortet igen

 

Steg 2. Lås till en utländsk operatör manuellt:

 

I en Androidtelefon:

Gå in på Inställningar -> Mobilnätverk -> Nätverksoperatörer -> Sök efter nätverkoch vänta tills att du får upp en lista med operatörer.

 

Välj valfri operatör i listan.

 

I en iPhone:

Gå in på Inställningar -> Mobilnät -> Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.

 

Välj valfri operatör i listan.

 

Steg 3. Lås telefonen till 3G

 

I en Androidtelefon:

Gå till Inställningar

Välj Anslutning

Välj Mobilnätverk

Välj Nätläge

Välj Endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

 

I en iPhone:

Gå till Inställningar

Välj Mobilnät

Välj Alternativ för mobildata

Välj Röst och Data

Klicka på 3G

 

Steg 4.  Upprepa steg 1-3

 

Skulle det ändå inte fungera för dig kan du behöva avvakta några timmar innan du provar igen. Har du varit utan nät i över 48 timmar kontakta supporten antingen genom att maila hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppet vardagar 9-16) så hjälper vi dig vidare. 

Visa original

Detta ämne är stängt för kommentarer

2 svar

Ja allt är som det ska. Men som sagt ingen kan få mina sms i Finland

Användarnivå 2
Emblem +16

Hej @Pontus Sjögren 

Innan du testar nedan vill jag att du loggar in på Mitt Vimla -> Inställningar -> Dubbelkolla så att “Utlands- och betalsamtal” är aktiverat.

 

Steg 1. Ta ut SIM-kortet -> Starta om telefonen -> Sätt tillbaka SIM-kortet igen

 

Steg 2. Lås till en utländsk operatör manuellt:

 

I en Androidtelefon:

Gå in på Inställningar -> Mobilnätverk -> Nätverksoperatörer -> Sök efter nätverkoch vänta tills att du får upp en lista med operatörer.

 

Välj valfri operatör i listan.

 

I en iPhone:

Gå in på Inställningar -> Mobilnät -> Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.

 

Välj valfri operatör i listan.

 

Steg 3. Lås telefonen till 3G

 

I en Androidtelefon:

Gå till Inställningar

Välj Anslutning

Välj Mobilnätverk

Välj Nätläge

Välj Endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

 

I en iPhone:

Gå till Inställningar

Välj Mobilnät

Välj Alternativ för mobildata

Välj Röst och Data

Klicka på 3G

 

Steg 4.  Upprepa steg 1-3

 

Skulle det ändå inte fungera för dig kan du behöva avvakta några timmar innan du provar igen. Har du varit utan nät i över 48 timmar kontakta supporten antingen genom att maila hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppet vardagar 9-16) så hjälper vi dig vidare.