• Viktor_Vimla Driftinformation

    Just nu har vi problem med aktivering av abonnemang och nummerflyttar, detta gäller både 1.0 och 2.0.


    Vi arbretar på att lösa det så fort som möjligt.

  • Viktor_Vimla Driftinformation

    Problemet är identifierat och nu arbetas det på att lösa det.

  • Viktor_Vimla Driftinformation

    För tillfället så har vi en driftstörning på inkommande och utgående samtal/sms.


    Vi felsöker och återkommer så fort vi vet något nytt.

  • Viktor_Vimla Blogg

    Jag ser många frågor om hur bytet till ny betalpartner går och jag kan äntligen dela med mig av lite mer detaljerad information om vad som händer framöver :)

    Till att börja med vill jag berätta vilka betalpartners vi kommer använda efter vi bytt från Klarna: Stripe för kortbetalning och Billogram för faktura. Man kommer framöver kunna betala via autogiro (genom autogirocentralen och inte Klarnas direktdragning från kontot) och om man har faktura som betalmetod kommer man bland annat kunna betala den med Swish. Det kommer bli fantastiskt bra!

    Det vi sagt har varit ett byte runt årsskiftet, och med det har vi inte menat just första januari utan någon gång i slutet av 2017 eller första kvartalet av 2018. Nu när vi närmar oss årsskiftet så har vi lite bättre information om när bytet kan tänkas ske.

    Våra två största utvecklingsprojekt just nu är bytet av plattform (till den som många medlemmar just nu hjälper oss att betatesta) samt byte av betalpartner. Nu i slutet av 2017 fick vi ändra våra prioriteringar vilket påverkat bytet av betalpartner, sannolikt med några månader. Det handlar alltså inte om att vi får skjuta upp något vi tänkt göra i 2018 till 2019.

    Övergången kommer ske stegvis där frivilliga kommer få anmäla sig som testare för de nya betallösningarna, när vi vet att allting fungerar som det ska så kommer vi börja flytta över alla befintliga medlemmar till de nya betallösningarna.

    Att stora utvecklingsprojekt blir några månader försenade är inget konstigt eller ovanligt, men vi har varit väldigt dåliga på att hålla er uppdaterade och det ber jag verkligen om ursäkt för. Framöver kommer vi vara mer försiktiga med att kommunicera specifika deadlines för att inte sätta för höga förväntningar, och anledningen till att vi gjort det tidigare är för att vi vill vara så öppna som möjligt med våra medlemmar.

    God jul och gott nytt år till er alla! :)

  • Viktor_Vimla Driftinformation

    Majoriteten av aktiveringar har nu skett och vi ser att backloggen i övrigt minskar.


    Grundorsaken kvarstår och vi arbetar på en permanent lösning.

  • Viktor_Vimla Blogg

    Hej!


    Jag vill med det här blogginlägget uppdatera alla om Vimlas tekniska roadmap vad som arbetas med och vad som kommer ske framöver. Många har visat intresse för vad vi planerar att göra i år och om ni har några frågor gällande vår roadmap så skriv här i tråden!

    Glöm inte bort att komma med tips och ideér till oss på framtida funktioner och ändringar, vi uppskattar det verkligen och ska försöka vara mer aktiva i Idé-forumet

    Vi har ett spännande halvår framför oss med nya betalpartners, test av extra-sim och betatest av en helt ny plattform och jag tror att vi kommer se ett bättre och mer användarvänligt Vimla redan i början av nästa år.


    Betalpartners

    Det har nog inte undgått någon att vi kommer byta ut vår nuvarande betalpartner Klarna mot två andra partners för att maximera möjliga betalsätt för er medlemmar. Vi kommer efter bytet erbjuda faktura och kortbetalning på Vimla.se. Om man önskar e-faktura eller autogiro så kan man ansöka om det på sin internetbank genom att söka på Vimla, precis som det fungerar med de flesta andra tjänster man betalar löpande.

    Just nu så är vi ungefär 40% klara med den tekniska backend-utvecklingen och än så länge har alla tester fungerat bra. Tidsplanen ser fortfarande bra ut och om den fortsätter på det här sättet så förväntar vi oss en lansering i december.

    Jag hoppas verkligen på lansering i December då jag har blivit påtvingad “slutspelsskägg”. Vilket för mig innebär ingen rakning förrän vi byter betalpartner. Tyvärr har jag världens sämsta skäggväxt och mitt ansikte börjar likna ett fjunigt skatbo.

    Jag kan inte ännu nämna vilka våra partner blir, men det kommer vi uppdatera er alla om när det närmar sig, och som ni säkert förstår är jag EXTRA angelägen om att bli klar så snabbt som möjligt :)


    Test av extra-sim

    Här har jag personligen lovat mer än vad jag kunde hålla och det vill jag börja med att be om ursäkt för. Förlåt!

    Planen var att ett test av extra-sim skulle dra igång redan i början av augusti när jag kom tillbaka från min semester. De simkort vi skulle använda testet levererades tyvärr inte i tid och därför har jag inte kunnat påbörja testet så snabbt som jag vill.

    Just nu så håller jag på att säkra nya simkort för testet samt välja ut 100 stycken som kommer få hjälpa till i vårt test. Samtliga kommer få ett mail på måndag (4/9)!


    Betatestet av ny plattform

    Under början av nästa år, kommer Vimla att byta ut en del bakomliggande system. Nu är vi ungefär klara med 80% av utvecklingen och kan därför redan i september kommer vi att påbörja ett betatest av dessa system.

    Anledningen till att vi ska byta ut en del system beror på att vi framöver vill kunna erbjuda alla Vimla-medlemmar en bättre upplevelse, ökad stabilitet och nya spännande funktioner. I det här betatestet vill vi först testa att de grundläggande funktionerna surf, samtal och mess fungerar som de ska. Mer information gällande betatestet kan man läsa om på beta.vimla.se


    Nytt Mitt Vimla

    En ny version av Mitt Vimla är på gång och vi börjar närma oss en slutgiltig version. Innan den släpps till alla vill vi testa det ordentligt först. Jag återkommer med information för hur man anmäler sig till att testa nya Mitt Vimla. Här kommer en sneak peak på hur nya Mitt Vimla kommer att se ut och jag tror att alla som använder Vimla-appen kommer känna igen sig väl:



    Trevlig helg!

    Viktor

  • Viktor_Vimla Allmänt

    @Sha11e @Torsten-Roland-Olsson @Jonas-Lundwall


    Om ni väljer att nergradera till 60/600 igen så kommer era sparade samtal och meddelanden finnas kvar.


    /Viktor

  • Viktor_Vimla Buggar

    Hej,


    Jag vill börja med att be om ursäkt för att releasen av vår efterlängtade app slutade i katastrof. När vi lanserade appen idag så upptäckte vi en bugg som inte uppmärksammades tidigare i vår beta.

    Vi har av den anledningen valt att tillfälligt stänga av vårt API som används för inloggningen till Mitt Vimla, forumet och appen.


    Vi har testat flertal lösningar nu ikväll och valde att avsluta nu så att vi kan vara pigga och redo att köra igång imorgon bitti.


    Allt gott,

    Viktor

  • Viktor_Vimla Vimla 2.0

    Uppdaterad: 2020-03-25


    Land Lanseringsdatum Operatörer Kommentar
    Afghanistan 2019-05-30 AWCC
    Albanien 2019-09-04 Vodafone & Telekom Albania Ingen 4G med Vodafone
    Amerikanska Jungfruöarna 2018-04-25 AT&T
    Andorra 2018-11-30 Andorra Telecom
    Argentina 2018-12-03 Telecom Personal
    Armenien 2019-09-12 Ucom & VEON
    Australien 2019-10-01 Vodafone & Telstra
    Azerbajdzjan 2019-12-10 Azercell Telecom
    Bahamas 2019-11-26 Be Aliv
    Belize 2019-08-28 Belize Telemedia
    Belgien 2018-04-11 Telenet
    Bolivia 2019-12-11
    Nuevatel PCS de Bolivia
    Bosnien & Herzegovina 2018-05-18 BH Telecom
    Brasilien 2019-01-30 Oi, Claro & Oi Móvel
    Bulgarien 2018-03-21 Telenor, A1, Bulgarian Telecommunications Company
    Chile 2019-08-08 Claro
    Colombia 2019-01-08 Claro
    Costa Rica 2018-09-14 ICE
    Cypern 2018-04-23 MTN & Cyta Cyprys
    Danmark 2017-11-30 Telenor & A1
    Dominikanska Republiken 2018-12-27 Compañia Dominicana de Telefonos
    Egypten 2019-02-19 Vodafone & Etisalat Egypt
    Estland 2018-01-18 Elisa & Tele2
    Etiopien 2019-05-23 Ethio Telecom Ingen 4G
    Fiji 2020-03-12 Digicel
    Filippinerna 2019-01-15 Smart Communications
    Finland 2018-01-18 Elisa & DNA
    Frankrike 2018-04-11 Bouyguestel & Orange Ingen 4G via Orange
    Franska västindien (Martinique, Franska Guyana, Guadeloupe, La Desirade, Les Saintes, Marie-Galante, St-Martin, St-Barthelemy) 2019-01-31 Orange Carabie
    Färöarna 2018-12-04 Faroese Telecom
    Förenade Arabemiraten 2018-05-07 DU & Emirates Telecom
    Gambia 2019-01-11 Africell
    Georgien 2020-01-17 Silknet
    Ghana 2019-11-20 Vodafone
    Grekland 2018-03-21 Wind & Vodafone-Panafon Ingen 4G via Vodafone-Panafon
    Gibraltar 2019-01-11 Gibtelecom
    Guernsey 2019-02-15 Sure
    Hong Kong 2018-12-07 HKT
    Indien (enbart provinserna Tamil Nadu, Gujarat, Mumbai, Maharashtra & Goa) 2019-02-27 Vodafone
    Indonesien 2018-11-28 PT. XL Axiata Tbk, PT Telekomunikasi Seluar & INDOSAT Ingen 4G med INDOSAT
    Irak 2018-09-12 Korek Telecom Ingen 4G
    Iran 2018-07-16 MTN Irancell
    Irland 2018-11-21 Vodafone Ireland Limited
    Island 2018-02-15 Siminn
    Isle of Man 2019-02-15 Sure
    Israel 2019-03-28 Pelephone Communication
    Italien 2018-02-13 TIM & Vodafone
    Jamaica 2019-12-10 Cable & Wireless
    Japan 2018-11-08 SoftBank Corp. & NTT Docomo. Inc
    Jersey 2019-02-15 Sure
    Jordanien 2019-02-01 Orange
    Kazakstan 2019-11-14 Kar-Tel
    Kanada 2018-10-03 Bell Mobility
    Kap Verde 2018-09-27 CVMóvel, S.A.
    Kenya 2019-12-13
    Safaricom Limited
    Kina 2019-06-06 China Unicom & China Mobile
    Kosovo 2018-06-10 Monaco Telecom
    Kroatien 2018-03-21 Vip & Tele2
    Kambodja 2018-10-17 Smart Axiata
    Kuba 2019-02-19 ETECSA
    Kuwait 2019-10-18 Zain Kuwait
    Laos 2019-09-30 ETL Ingen 4G
    Lettland 2018-07-11 Bite & Tele2
    Libanon 2019-11-29 MIC2
    Liberia 2019-08-15 Liberia Ingen 4G
    Lichtenstein 2018-02-15 Swisscom
    Litauen 2018-07-11 Bite & Tele2
    Luxemburg 2018-04-23 POST & Orange Orange 2019-11-20
    Makedonien 2018-12-14 One. Vip DOO Skopje
    Malaysia 2019-01-15 DiGi Malaysia
    Malta 2018-10-26 GO Mobile
    Marocko 2019-01-15 Wana Corporate & Orange
    Mauritanien 2019-11-20 Chinguitel No 4G
    Mauritius
    2018-10-09 MTML
    Mexiko 2020-03-12 AT&T
    Moçambique2019-05-04 Vodacom
    Monaco 2018-05-22 Monaco Telecom
    Mongoliet 2020-03-16 Unitel
    Montenegro 2018-04-26 Telenor & MTEL d.o.o Podgorica
    Myanmar 2019-02-27 Telenor
    Nederländerna 2018-05-03 KPN & Vodafone Ingen 4G via Vodafone
    Nederländska Antillerna 2020-01-22 Telcell
    Nepal 2019-04-24 Nepal Telecom & Ncell
    Niger 2020-03-06 Orange
    Norge 2017-10-10 Telenor
    Nya Zeeland 2019-04-10 Vodafone
    Pakistan 2019-11-29 Telenor
    Papua Nya Guinea 2020-03-17 Digicel
    Peru 2019-10-21 Entel Peru
    Polen 2018-04-09 Polkomtel & Orange Polska
    Portugal 2018-07-20 MEO & Vodafone
    Puerto Rico 2018-05-04 AT&T
    Réunion 2018-12-21 Orange
    Rumänien 2018-11-27 Orange & Vodafone
    Ryssland 2018-11-28 MegaFon PJSC & LLC T2 Mobile
    Saudi Arabien 2018-11-14 MTC Saudi Arabia (Zain)
    Schweiz 2018-02-15 Swisscom
    Senegal 2019-09-26 Orange-Sonatel
    Serbien 2018-04-11 Telenor, Telekom Srbija & Vip Mobile
    Singapore 2018-09-14 StarHub
    Slovakien 2018-05-31 Orange
    Slovenien 2018-03-15 A1 vip & Telekom Slovenije
    Spanien 2018-04-23 Telefonica, Xfera Móviles & Vodafone Ingen 4G på Vodafone, Live 2019-11-20
    Storbritannien 2018-07-05 Everything Everywhere & Vodafone Ingen 4G via Everything Everywhere
    Sydafrika 2018-11-21 Vodafone
    Sydkorea 2018-11-26 KT Corporation & SK-Telecom
    Taiwan 2019-06-27 Chungwha Telecom
    Tanzania 2019-04-10 Vodacom
    Thailand 2018-01-18 dtac
    Tjeckien 2018-04-11 O2 & Vodafone
    Tonga 2020-03-12 Digicel
    Tunisien 2019-09-26 Orange
    Turkiet 2018-04-24 Turk Telekom & Vodafone
    Tyskland 2018-11-14 Telefonica (O2), Deutsche Telekom & Vodafone Ingen 4G via Vodafone
    Uganda 2019-03-15 Airtel & MTN Uganda
    Ukraina 2018-10-23 Vodafone (MTS)
    Ungern 2018-01-18 Telenor & Vodafone Hungry
    USA 2018-05-04 AT&T & T-mobile
    Vanuatu 2020-03-12 Digicel
    Vietnam 2018-08-31 Viettel
    Vitryssland 2018-12-12 Unitary Enterprise Velcom 4G 2019-11-20
    Österrike 2018-04-21 Austria/A1 & Hutchinson Drei Austria
    Åland 2018-04-25 Ålcom-Alands Telekommunikation

  • Viktor_Vimla Abonnemang

    Hej @Nicolina-Eklund och välkommen till forumet! :)


    Jag har aktiverat ditt simkort nu så om du startar om telefonen om 2-3 minuter så bör det fungera för dig! :)


    Chatten öppnar igen den 2/1 kl. 09:00. :)


    Allt gott,

    VIktor

  • Viktor_Vimla Abonnemang

    Hej @MagnusA!


    Det är inte lätt när barnen tjatar hål i huvudet på dig. :(

    Jag ser till att aktivera simkorten direkt och lägger in lite extra data så att barnen kan kolla lite extra på youtube och inte störa dig! :)


    Jag svarar även på mailet vilket simkort som tillhör vilket abonnemang.


    /Viktor

  • Viktor_Vimla Arkivet

    Hej!


    Det här är mycket närmre än vad ni tror! Vi kommer inom kort påbörja lite betatestning (med några frivilliga medlemmar) för att vi själva ska komma fram till den bästa metoden att hantera tvillingkort/extra-sim.

    /Viktor


  • Viktor_Vimla Allmänt

    @CoffeeTears Nya Mitt Vimla är inte officiellt släppt än, detta är bara ett litet större "betatest" innan den riktiga lanseringen. :)

  • Viktor_Vimla Betalning/Faktura

    @Tommy-Micael-Karlsson


    Beklagar verkligen det som har skett dig och du ska precis som du säger kunna ringa till 112 och andra avgiftsfria nummer även om det är spärrat.


    Jag kommer ta och följa upp det här direkt. För tillfället så har jag släppt spärrarna på ditt abonnemang så du kan ringa nu.


    Ber hemskt mycket om ursäkt för strulet.


    /Viktor

  • Viktor_Vimla Abonnemang

    Nu ska det gå att logga in igen som vanligt!

  • Viktor_Vimla Abonnemang

    @MickeMM sa i [Uppdatering kring köp från Google Play & Microsoft Store](/post/21192):

    >

    Jag tog bort mig helt från Google Pay och anmälde mig igen. Då dök fortfarande Telenor upp som betalningsalternativ. OM det rä som Vimla säger att ett nytt avtal krävs så borde inte Telenor komma upp som ett alternativ. Så något stämmer inte här. Hade varit bra om ni på vimla verkligen berätta vad som hänt och gäller.

    Peronligen tror jag det är en kostnadsfråga. Vimla tjänar in på detta genom att pengarna stannar inom företaget. Har jag fel Vimla?


    Du kan inte ha mer fel än vad du har just nu. Anledningen till att Telenor dyker upp är för att Vimla 1.0 använder deras IMSI-range och den är per default godkänd. Sen när köp försöker genomföras så kommer det nekas då du har Vimla, då vi "tekniskt sätt" är en Service Provider/MVNO till Telenor och avtalen gäller endast för huvudvarumärket. Detta är vad vi försöker ändra på, så att även vi är inkluderade i avtalen.


    /V

  • Viktor_Vimla Allmänt

    Hej!


    Datan finns där för er, kommer synas på Mitt Vimla om någon halvtimme. Håller just nu på att rulla ut en uppdatering.


    /Viktor

  • Viktor_Vimla Teknisk Support

    Hej alla!


    e-sim är en grym funktion att erbjuda och det är något som vi kommer börja arbeta på nu till hösten, med estimerad lansering för vissa enheter under Q1/Q2 2020.

    När det närmar sig, så kommer vi gå ut med ett betatest här i forumet så man har möjlighet att testa det.


    Jag vill dock påpeka att vi först och främst kommer prioritera telefoner men vi kommer lansera för även klockor, men det kräver lite mer arbete då det finns vissa formkrav från tillverkarna.


    /Viktor

  • Viktor_Vimla Driftinformation

    Vi kan nu se att smsen börjar trilla in som vanligt igen, vissa kan dock fortfarande uppleva en viss fördröjning.