Klarrapporterad.
-
Just nu har vi eventuellt en störning som innebär att vissa samtal inte kan kopplas upp. Felsökning pågår.
-
Lanserat vecka 3
Filippinerna
Malaysia
Marocko
Storbritannien (Vår andra operatör i landet) -
Uppdaterad: 2019-02-15
Land Lanseringsdatum Operatörer Kommentar Amerikanska Jungfruöarna 2018-04-25 AT&T Andorra 2018-11-30 Andorra Telecom Argentina 2018-12-03 Telecom Personal Belgien 2018-04-11 Telenet Möjligt anslutningsproblem undersöks Bosnien & Herzegovina 2018-05-18 BH Telecom Ingen 4G Brasilien 2019-01-30 Oi Bulgarien 2018-03-21 Telenor Colombia 2019-01-08 Claro Costa Rica 2018-09-14 ICE Cypern 2018-04-23 MTN Danmark 2017-11-30 Telenor Dominikanska Republiken 2018-12-27 Compañia Dominicana de Telefonos Estland 2018-01-18 Elisa Filippinerna 2019-01-15 Smart Communications Finland 2018-01-18 Elisa Frankrike 2018-04-11 Bouyguestel Franska västindien (Martinique, Franska Guyana, Guadeloupe, La Desirade, Les Saintes, Marie-Galante, St-Martin, St-Barthelemy) 2019-01-31 Orange Carabie Färöarna 2018-12-04 Faroese Telecom Förenade Arabemiraten 2018-05-07 DU Gambia 2019-01-11 Africell Grekland 2018-03-21 Wind & Vodafone-Panafon Ingen 4G via Vodafone-Panafon Gibraltar 2019-01-11 Gibtelecom Guernsey 2019-02-15 Sure Hong Kong 2018-12-07 HKT Indonesien 2018-11-28 PT. XL Axiata Tbk Irak 2018-09-12 Korek Telecom Ingen 4G Iran 2018-07-16 MTN Irancell Irland 2018-11-21 Vodafone Ireland Limited Endast 2G Island 2018-02-15 Siminn Isle of Man 2019-02-15 Sure Italien 2018-02-13 TIM Japan 2018-11-08 SoftBank Corp. & NTT Docomo. Inc Jersey 2019-02-15 Sure Jordanien 2019-02-01 Orange Kanada 2018-10-03 Bell Mobility Kap Verde 2018-09-27 CVMóvel, S.A. Kosovo 2018-06-10 Monaco Telecom Kroatien 2018-03-21 Vip & Tele2 Kambodja 2018-10-17 Smart Axiata Lettland 2018-07-11 Bite Lichtenstein 2018-02-15 Swisscom Litauen 2018-07-11 Bite Luxemburg 2018-04-23 POST Makedonien 2018-12-14 One. Vip DOO Skopje Malaysia 2019-01-15 DiGi Malaysia Malta 2018-10-26 GO Mobile Marocko 2019-01-15 Wana Corporate Mauritius 2018-10-09 MTML Monaco 2018-05-22 Monaco Telecom Montenegro 2018-04-26 Telenor Nederländerna 2018-05-03 KPN Norge 2017-10-10 Telenor Polen 2018-04-09 Polkomtel Portugal 2018-07-20 MEO Puerto Rico 2018-05-04 AT&T Réunion 2018-12-21 Orange Rumänien 2018-11-27 Orange & Vodafone Ingen 4G via Vodafone Ryssland 2018-11-28 MegaFon PJSC Saudi Arabien 2018-11-14 MTC Saudi Arabia (Zain) Schweiz 2018-02-15 Swisscom Serbien 2018-04-11 Telenor Singapore 2018-09-14 StarHub Möjligt problem med datauppkopplingen Slovakien 2018-05-31 Orange Slovenien 2018-03-15 A1 vip Spanien 2018-04-23 Telefonica & Xfera Móviles Storbritannien 2018-07-05 Everything Everywhere & Vodafone Ingen 4G via Everything Everywhere Sydafrika 2018-11-21 Vodacom Group (Pty) Ltd Ingen 4G Sydkorea 2018-11-26 KT Corporation Thailand 2018-01-18 dtac Tjeckien 2018-04-11 O2 Turkiet 2018-04-24 Turk Telekom Tyskland 2018-11-14 Telefonica Möjligt problem med datauppkopplingen Ukraina 2018-10-23 Vodafone (MTS) Ungern 2018-01-18 Telenor USA 2018-05-04 AT&T Vietnam 2018-08-31 Viettel Vitryssland 2018-12-12 Unitary Enterprise Velcom Österrike 2018-04-21 Austria/A1 Åland 2018-04-25 Ålcom-Alands Telekommunikation -
@mlo sa:
@Viktor_Vimla hur går det med detta?
Jag fick faktiskt precis för 20 minuter sen svar av Google och vi kommer under denna eller början av nästa vecka aktivera köp via Google Play Store igen!
/Viktor
-
En lösning implementerades av mig tidigare idag för det nya problemet. Så nu bör ni se trafik inne på ert Mitt Vimla, vi kommer även under helgen bearbeta den backlog som uppstått.
-
Vi har tidigare meddelat att vi arbetar med e-sim och kommer lansera det under året.
Gällande tvillingkort så är det något som vi för tillfället inte arbetar med alls.
-
@MickeMM sa i [Uppdatering kring köp från Google Play & Microsoft Store](/post/21192):
>
Jag tog bort mig helt från Google Pay och anmälde mig igen. Då dök fortfarande Telenor upp som betalningsalternativ. OM det rä som Vimla säger att ett nytt avtal krävs så borde inte Telenor komma upp som ett alternativ. Så något stämmer inte här. Hade varit bra om ni på vimla verkligen berätta vad som hänt och gäller.
Peronligen tror jag det är en kostnadsfråga. Vimla tjänar in på detta genom att pengarna stannar inom företaget. Har jag fel Vimla?Du kan inte ha mer fel än vad du har just nu. Anledningen till att Telenor dyker upp är för att Vimla 1.0 använder deras IMSI-range och den är per default godkänd. Sen när köp försöker genomföras så kommer det nekas då du har Vimla, då vi "tekniskt sätt" är en Service Provider/MVNO till Telenor och avtalen gäller endast för huvudvarumärket. Detta är vad vi försöker ändra på, så att även vi är inkluderade i avtalen.
/V
-
@Spotify sa i [Byta tillbaks till gamla Vimla 1\.0 sim](/post/21184):
>
Du kunde inte besvara själva frågeställningen hela tråden handlar om istället?
Sorry, missade faktiskt det!
Vi genomför inga byten mellan Vimla 1.0 och 2.0. Att bara genomföra ett nummerbyte är inte så lätt, det sker faktiskt en teknisk portering mellan olika styrningsnummer (006 och 009) när man byter över till den nya plattformen och vi genomför inga nummerflyttar tillbaka till den gamla plattformen.
/Viktor
-
Jag vill förtydliga ovan "lista" med problem.
Begränsad roaming - Vi täcker just nu 98% av allas roaming som skett hos oss under alla år.
Röstbrevlåda - Fungerar, om man har enskilda problem så behöver man kontakta oss.
Automatisk inställning av APN - Stämmer delvis, vissa Android enheter har inte lagt in de nya ändringarna som accepterades av Google under 2017. (Dvs, vissa tillverkare följer inte riktlinjerna uppsatta av Google)
Går inte att ringa vissa nummer - Vi har en tillfällig lösning, en permanent implementeras på onsdag (2018-12-12)
Betal-SMS - Fungerar mycket bättre än med 1.0
Leveransrapport SMS - Extremt gammal och opålitlig funktionalitet som vi valt att inte ta med i 2.0. Funktionen ger verkligen ingen säkerhet och går inte att lita på.
Begränsad vidarekoppling - Vidarekoppling via Mitt Vimla är delvis begränsad, vill du vidarekoppla andra scenarion så hör av dig till supporten!
Driftproblem - Vi har haft ett fåtal driftproblem som har påverkat er slutanvändare, men överlag så har vi en stabil plattform där den dagliga kommunikationen fungerar utan problem.
Om man upplever strul så är det superviktigt att alla problem rapporteras