• Viktor_Vimla Abonnemang

    @mlo sa:

    @Viktor_Vimla hur går det med detta?

    Jag fick faktiskt precis för 20 minuter sen svar av Google och vi kommer under denna eller början av nästa vecka aktivera köp via Google Play Store igen!


    /Viktor

  • Viktor_Vimla Buggar

    @CoffeeTears


    En lösning implementerades av mig tidigare idag för det nya problemet. Så nu bör ni se trafik inne på ert Mitt Vimla, vi kommer även under helgen bearbeta den backlog som uppstått.

  • Viktor_Vimla Abonnemang

    Vi har tidigare meddelat att vi arbetar med e-sim och kommer lansera det under året.


    Gällande tvillingkort så är det något som vi för tillfället inte arbetar med alls.

  • Viktor_Vimla Abonnemang

    @MickeMM sa i [Uppdatering kring köp från Google Play & Microsoft Store](/post/21192):

    >

    Jag tog bort mig helt från Google Pay och anmälde mig igen. Då dök fortfarande Telenor upp som betalningsalternativ. OM det rä som Vimla säger att ett nytt avtal krävs så borde inte Telenor komma upp som ett alternativ. Så något stämmer inte här. Hade varit bra om ni på vimla verkligen berätta vad som hänt och gäller.

    Peronligen tror jag det är en kostnadsfråga. Vimla tjänar in på detta genom att pengarna stannar inom företaget. Har jag fel Vimla?


    Du kan inte ha mer fel än vad du har just nu. Anledningen till att Telenor dyker upp är för att Vimla 1.0 använder deras IMSI-range och den är per default godkänd. Sen när köp försöker genomföras så kommer det nekas då du har Vimla, då vi "tekniskt sätt" är en Service Provider/MVNO till Telenor och avtalen gäller endast för huvudvarumärket. Detta är vad vi försöker ändra på, så att även vi är inkluderade i avtalen.


    /V

  • Viktor_Vimla Vimla 2.0

    @Spotify sa i [Byta tillbaks till gamla Vimla 1\.0 sim](/post/21184):

    >

    @Viktor_Vimla

    Du kunde inte besvara själva frågeställningen hela tråden handlar om istället?


    Sorry, missade faktiskt det!



    Vi genomför inga byten mellan Vimla 1.0 och 2.0. Att bara genomföra ett nummerbyte är inte så lätt, det sker faktiskt en teknisk portering mellan olika styrningsnummer (006 och 009) när man byter över till den nya plattformen och vi genomför inga nummerflyttar tillbaka till den gamla plattformen.


    /Viktor

  • Viktor_Vimla Vimla 2.0

    Jag vill förtydliga ovan "lista" med problem.

    Begränsad roaming - Vi täcker just nu 98% av allas roaming som skett hos oss under alla år.
    Röstbrevlåda - Fungerar, om man har enskilda problem så behöver man kontakta oss.
    Automatisk inställning av APN - Stämmer delvis, vissa Android enheter har inte lagt in de nya ändringarna som accepterades av Google under 2017. (Dvs, vissa tillverkare följer inte riktlinjerna uppsatta av Google)
    Går inte att ringa vissa nummer - Vi har en tillfällig lösning, en permanent implementeras på onsdag (2018-12-12)
    Betal-SMS - Fungerar mycket bättre än med 1.0
    Leveransrapport SMS - Extremt gammal och opålitlig funktionalitet som vi valt att inte ta med i 2.0. Funktionen ger verkligen ingen säkerhet och går inte att lita på.
    Begränsad vidarekoppling - Vidarekoppling via Mitt Vimla är delvis begränsad, vill du vidarekoppla andra scenarion så hör av dig till supporten!

    Driftproblem - Vi har haft ett fåtal driftproblem som har påverkat er slutanvändare, men överlag så har vi en stabil plattform där den dagliga kommunikationen fungerar utan problem.


    Om man upplever strul så är det superviktigt att alla problem rapporteras

  • Viktor_Vimla Abonnemang

    Det kommer inte krävas 2.0 för att få igång tjänsterna. Lösningen innebär 1.0 och 2.0

  • Viktor_Vimla Driftinformation

    Jag vill börja med att be om ursäkt för strulet som påverkade er möjlighet att koppla upp samtal, smsa och använda data under gårdagen.

    Händelseförlopp

    2018-11-25 03:20 - Första tecken på problem

    2018-11-25 07:45 - Identiferade rotorsaken (i ett annat nät)

    2018-11-25 12:30 - SMS till Vimla 2.0 användare skickades ut

    2018-11-25 15:45 - Problemet klarrapporterades

    Mer detaljerad information

    Felsökningen visar ett ökat antal uppdateringar mot vår plattform och Telenors nät, vilket resulterade att HLR:en (Home Location Register) inte kunde besvara alla förfråningar som inkom tillräckligt fort vilket gjorde att majoriteten av förfrågningar cancelerades eller lades i kö.

    Felsökningen pågick under hela dagen tillsammans med Telenor. Runt 14 tiden så stoppade vi 50% av alla förfrågningar från Telenor för att ha möjlighet att hantera den backlog som uppstått. Detta fungerade och vi kunde hantera backloggen och vid 15:30 kunde vi släppa på allt som normalt igen.

    Vi har nu en pågående dialog med Telenor och andra leverantör för att undvika likande problem framöver.

  • Viktor_Vimla Vimla 2.0

    @Andyman


    Jag kommer snart posta en uppdatering om vad som skedde igår.

    Om du inte kan koppla upp mot SOS så behöver du ta ur ditt simkort och sedan ringa samtalet. Man kan nämligen nå SOS utan något simkort i telefonen


    /Viktor

  • Viktor_Vimla Driftinformation

    Driftstörningen är nu löst och allt fungerar som vanligt igen.

    Ett mer detaljerat händelseförlopp kommer postas här under morgondagen.