• Viktor_Vimla Driftinformation

    Klarrapporterad.

  • Viktor_Vimla Driftinformation

    Just nu har vi eventuellt en störning som innebär att vissa samtal inte kan kopplas upp. Felsökning pågår.

  • Viktor_Vimla Vimla 2.0

    Lanserat vecka 3

    Filippinerna
    Malaysia
    Marocko
    Storbritannien (Vår andra operatör i landet)

  • Viktor_Vimla Vimla 2.0

    Uppdaterad: 2019-02-15


    Land Lanseringsdatum Operatörer Kommentar
    Amerikanska Jungfruöarna 2018-04-25 AT&T
    Andorra 2018-11-30 Andorra Telecom
    Argentina 2018-12-03 Telecom Personal
    Belgien 2018-04-11 Telenet Möjligt anslutningsproblem undersöks
    Bosnien & Herzegovina 2018-05-18 BH Telecom Ingen 4G
    Brasilien 2019-01-30 Oi
    Bulgarien 2018-03-21 Telenor
    Colombia 2019-01-08 Claro
    Costa Rica 2018-09-14 ICE
    Cypern 2018-04-23 MTN
    Danmark 2017-11-30 Telenor
    Dominikanska Republiken 2018-12-27 Compañia Dominicana de Telefonos
    Estland 2018-01-18 Elisa
    Filippinerna 2019-01-15 Smart Communications
    Finland 2018-01-18 Elisa
    Frankrike 2018-04-11 Bouyguestel
    Franska västindien (Martinique, Franska Guyana, Guadeloupe, La Desirade, Les Saintes, Marie-Galante, St-Martin, St-Barthelemy) 2019-01-31 Orange Carabie
    Färöarna 2018-12-04 Faroese Telecom
    Förenade Arabemiraten 2018-05-07 DU
    Gambia 2019-01-11 Africell
    Grekland 2018-03-21 Wind & Vodafone-Panafon Ingen 4G via Vodafone-Panafon
    Gibraltar 2019-01-11 Gibtelecom
    Guernsey 2019-02-15 Sure
    Hong Kong 2018-12-07 HKT
    Indonesien 2018-11-28 PT. XL Axiata Tbk
    Irak 2018-09-12 Korek Telecom Ingen 4G
    Iran 2018-07-16 MTN Irancell
    Irland 2018-11-21 Vodafone Ireland Limited Endast 2G
    Island 2018-02-15 Siminn
    Isle of Man 2019-02-15 Sure
    Italien 2018-02-13 TIM
    Japan 2018-11-08 SoftBank Corp. & NTT Docomo. Inc
    Jersey 2019-02-15 Sure
    Jordanien 2019-02-01 Orange
    Kanada 2018-10-03 Bell Mobility
    Kap Verde 2018-09-27 CVMóvel, S.A.
    Kosovo 2018-06-10 Monaco Telecom
    Kroatien 2018-03-21 Vip & Tele2
    Kambodja 2018-10-17 Smart Axiata
    Lettland 2018-07-11 Bite
    Lichtenstein 2018-02-15 Swisscom
    Litauen 2018-07-11 Bite
    Luxemburg 2018-04-23 POST
    Makedonien 2018-12-14 One. Vip DOO Skopje
    Malaysia 2019-01-15 DiGi Malaysia
    Malta 2018-10-26 GO Mobile
    Marocko 2019-01-15 Wana Corporate
    Mauritius 2018-10-09 MTML
    Monaco 2018-05-22 Monaco Telecom
    Montenegro 2018-04-26 Telenor
    Nederländerna 2018-05-03 KPN
    Norge 2017-10-10 Telenor
    Polen 2018-04-09 Polkomtel
    Portugal 2018-07-20 MEO
    Puerto Rico 2018-05-04 AT&T
    Réunion 2018-12-21 Orange
    Rumänien 2018-11-27 Orange & Vodafone Ingen 4G via Vodafone
    Ryssland 2018-11-28 MegaFon PJSC
    Saudi Arabien 2018-11-14 MTC Saudi Arabia (Zain)
    Schweiz 2018-02-15 Swisscom
    Serbien 2018-04-11 Telenor
    Singapore 2018-09-14 StarHub Möjligt problem med datauppkopplingen
    Slovakien 2018-05-31 Orange
    Slovenien 2018-03-15 A1 vip
    Spanien 2018-04-23 Telefonica & Xfera Móviles
    Storbritannien 2018-07-05 Everything Everywhere & Vodafone Ingen 4G via Everything Everywhere
    Sydafrika 2018-11-21 Vodacom Group (Pty) Ltd Ingen 4G
    Sydkorea 2018-11-26 KT Corporation
    Thailand 2018-01-18 dtac
    Tjeckien 2018-04-11 O2
    Turkiet 2018-04-24 Turk Telekom
    Tyskland 2018-11-14 Telefonica Möjligt problem med datauppkopplingen
    Ukraina 2018-10-23 Vodafone (MTS)
    Ungern 2018-01-18 Telenor
    USA 2018-05-04 AT&T
    Vietnam 2018-08-31 Viettel
    Vitryssland 2018-12-12 Unitary Enterprise Velcom
    Österrike 2018-04-21 Austria/A1
    Åland 2018-04-25 Ålcom-Alands Telekommunikation

  • Viktor_Vimla Abonnemang

    @mlo sa:

    @Viktor_Vimla hur går det med detta?

    Jag fick faktiskt precis för 20 minuter sen svar av Google och vi kommer under denna eller början av nästa vecka aktivera köp via Google Play Store igen!


    /Viktor

  • Viktor_Vimla Buggar

    @CoffeeTears


    En lösning implementerades av mig tidigare idag för det nya problemet. Så nu bör ni se trafik inne på ert Mitt Vimla, vi kommer även under helgen bearbeta den backlog som uppstått.

  • Viktor_Vimla Abonnemang

    Vi har tidigare meddelat att vi arbetar med e-sim och kommer lansera det under året.


    Gällande tvillingkort så är det något som vi för tillfället inte arbetar med alls.

  • Viktor_Vimla Abonnemang

    @MickeMM sa i [Uppdatering kring köp från Google Play & Microsoft Store](/post/21192):

    >

    Jag tog bort mig helt från Google Pay och anmälde mig igen. Då dök fortfarande Telenor upp som betalningsalternativ. OM det rä som Vimla säger att ett nytt avtal krävs så borde inte Telenor komma upp som ett alternativ. Så något stämmer inte här. Hade varit bra om ni på vimla verkligen berätta vad som hänt och gäller.

    Peronligen tror jag det är en kostnadsfråga. Vimla tjänar in på detta genom att pengarna stannar inom företaget. Har jag fel Vimla?


    Du kan inte ha mer fel än vad du har just nu. Anledningen till att Telenor dyker upp är för att Vimla 1.0 använder deras IMSI-range och den är per default godkänd. Sen när köp försöker genomföras så kommer det nekas då du har Vimla, då vi "tekniskt sätt" är en Service Provider/MVNO till Telenor och avtalen gäller endast för huvudvarumärket. Detta är vad vi försöker ändra på, så att även vi är inkluderade i avtalen.


    /V

  • Viktor_Vimla Vimla 2.0

    @Spotify sa i [Byta tillbaks till gamla Vimla 1\.0 sim](/post/21184):

    >

    @Viktor_Vimla

    Du kunde inte besvara själva frågeställningen hela tråden handlar om istället?


    Sorry, missade faktiskt det!



    Vi genomför inga byten mellan Vimla 1.0 och 2.0. Att bara genomföra ett nummerbyte är inte så lätt, det sker faktiskt en teknisk portering mellan olika styrningsnummer (006 och 009) när man byter över till den nya plattformen och vi genomför inga nummerflyttar tillbaka till den gamla plattformen.


    /Viktor

  • Viktor_Vimla Vimla 2.0

    Jag vill förtydliga ovan "lista" med problem.

    Begränsad roaming - Vi täcker just nu 98% av allas roaming som skett hos oss under alla år.
    Röstbrevlåda - Fungerar, om man har enskilda problem så behöver man kontakta oss.
    Automatisk inställning av APN - Stämmer delvis, vissa Android enheter har inte lagt in de nya ändringarna som accepterades av Google under 2017. (Dvs, vissa tillverkare följer inte riktlinjerna uppsatta av Google)
    Går inte att ringa vissa nummer - Vi har en tillfällig lösning, en permanent implementeras på onsdag (2018-12-12)
    Betal-SMS - Fungerar mycket bättre än med 1.0
    Leveransrapport SMS - Extremt gammal och opålitlig funktionalitet som vi valt att inte ta med i 2.0. Funktionen ger verkligen ingen säkerhet och går inte att lita på.
    Begränsad vidarekoppling - Vidarekoppling via Mitt Vimla är delvis begränsad, vill du vidarekoppla andra scenarion så hör av dig till supporten!

    Driftproblem - Vi har haft ett fåtal driftproblem som har påverkat er slutanvändare, men överlag så har vi en stabil plattform där den dagliga kommunikationen fungerar utan problem.


    Om man upplever strul så är det superviktigt att alla problem rapporteras