• Torsten Roland Olsson Allmänt

    @Vimla_Felix

    Ett av problemet är att supporten verkar fixa saker manuellt som inte fungerar automatiskt. Förutom alla långkörare så har vi på sista tiden:

    1. Personer som varit utomlands och kommer hem som inte får tillgång till mobildata.

    2. Personer som av olika anledningar inte betalt och fått sitt abonnemang "avstängt". När de sedan betalar kommer det inte igång.

    3. De som man inte kan ringa till men kan ringa ut. Finns lite olika varianter.

    4. Lite slumpmässiga tjänster som inte är igång av oklar anledning. Senast den som varit på Kanarieöarna och inte kunnat använda mobilen.

    Detta finns inte i någon rapport om driftsstörning eller listade som problem med 2.0. De bara hanteras manuellt efter att kunden med stora ansträngningar lyckats komma i kontakt med supporten. Tycker du att det är att vara kundvänlig och transparent? Hade ni haft kunden i fokus och ett lätthanterat system hade ni lagt in extra bevakningsjobb som fixade detta till era kunder om ni inte kan komma åt grundorsakerna omedelbart.

    Som det nu är ger ni hela tiden intryck av att göra handpåläggning när ni inte kan få ordning på tekniken. Det inger inte förtroende. Detta tillsammans med alla problem med roaming gör att jag med alla mina tipsade kommer att lämna er då vi tvingas över till 2.0. Detta är mitt sista inlägg om detta om det inte skulle ske ett under dvs att ni fixar till alla era problem med kunden i fokus och börjar lyssna på era gamla användare igen.


  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @Alex_Vimla Att du inte anser att det ger en negativ klang när ni säger "att man kan vara en av de absolut sista att byta till det nya simkortet" saknar betydelse när vi som mottagare av meddelandet uppfattar det så.

    När det gäller hela den här Vimla 2.0-grejen så anser jag att ni skött den väldigt dåligt. Ni försöker trycka ut en ofärdig produkt till era användare under förespegling att det ger stora fördelar och att det är bråttom. I verkligheten är det en produkt som inte är färdig och ni använder era inte ont anande användare som testate. Så gör ingen seriös aktör. Jag har i forumen hittat följande angående Vimla 2.0:


    - Roaming fungerar inte i många länder inklusive Tyskland!
    - Röstbrevlådan fungera inte som den ska
    - Ingen automatisk inställning av APN. Man måste experimentera med detta själv med hjälp av era guider. Detta är inte självklart.
    - Ni har haft driftsproblem som gjort att man inte kunnat ringa på flera timmar.
    - Kan inte ringa telematiknummer. Finns ingen tidplan för detta enligt @Ida_Vimla
    - Enda fördelen i nuläget skulle vara en filter-app som dessutom även den verkar lida av barnsjukdommar.

    Trots dessa problem så sms-spammar ni oss användare för att få oss att gå över! Nej, nu tycker jag att det är hög tid att ni gör om och gör rätt. Sluta genast med era försök att få över användare och be om frivilliga beta-testare i stället. När sen allt är på plats och ni har en färdig och testad produkt så erbjuder ni oss övriga att gå över under ordnade former. Jag är väldigt nöjd med "gamla" Vimla och det är trist att se hur detta hanteras och vilka konsekvenser det kan få för Vimla.

  • Torsten Roland Olsson Abonnemang

    Håller helt med @Henrik-Holm. Läste villkoren och hittade en ännu fulare sak. Tydligen sparas inte samtal/sms om man byter till fria samtal/sms och sen tillbaka igen. Jag har det minsta abonnemanget med ganska många sparade samtal och sms. Nu fick jag ett email att ni tänker flytta över mitt abonnemang till fria samtal vilket gör att jag blir av med min pott och kan inte göra något för att förhindra det! Det är rent rån! Jag vill ha kvar mina begränsade samtal och min samtalspott.

  • Torsten Roland Olsson Utomlands

    Jag och hela min familj har det minsta abonnemanget. Vi ringer ganska lite och surfen är fullt tillräcklig i Sverige så det finns ingen anledning att ha ett större. Dessutom bor vi nära Danmark så mina tonårsbarn är ofta i Köpenhamn med kompisar. Det är här problemen börjar i höst. Som förälder vill man ju att barnen ska kunna ringa "nödsamtal" hem om det skulle hända något. Det kommer förhoppningsvis inte att utnyttjas men man vill ha möjligheten. Eftersom de är över i Danmark så ofta fungerar det inte att uppgradera/nergradera vilket gör att våra kostnader för barnen stiger med 50% i höst. Vi betalar då för något som vi egentligen inte behöver dvs massor av samtal och surf utomlands. När vi åker på semester så är det samma sak. Vi ringer bara i nödfall. Senaste året har jag ringt tre samtal på utlandsreser totalt och vi reser en del. Det jag har svårast att förstå är varför man tar bort möjliheten till roaming utanför EU. Jag skulle vilja ha svar på följande:

    - Varför tar ni bort möjligheten till roaming utanför EU?

    - Skulle det inte vara möjligt att ha en väldigt begränsad roaming på minsta abonnemanget? Säg 50 MByte surf och 5 samtal? Då har man sina nödsamtal och om man vill ha mer så har man möjlighet att använda appen utan att leta upp ett wifi och uppgradera sitt abonnemang. Eller att det börjar kosta utan uppgradering naturligtvis.



  • Torsten Roland Olsson Abonnemang

    Håller helt med @Jonas-Lundwall Har man sagt för alltid så ska det också vara det. Själv är jag en sporadisk användare av mobildata och fast jag har det minsta abonnemanget så kommer jag aldig att använda hela potten men det är en trygghet att veta att jag kan om det skulle bli nödvändigt. Det är synd att en sån här förändring smygs in samtidigt som jag tycker att er nya pris- och abonnemangsplan är bra. Men detta med potten förtar en stor del av glädjen.

  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @johan_vimla

    Jag tror det är helt feltänkt när man resonerar om volymer och roaming. Det handlar om att kunna kommunicera när det verkligen behövs där det behövs!

    Jag och min familj försöker att utforska nya länder på vår semester. Vi använder mobilen sparsamt men den behöver fungera för nödlägen och om något strular. Det innebär att för oss är Vimla 2.0 otänkbart med nuvarande roamingtäckning även om det inte handlar om några volymer. Ett abonnemang måste fungera året runt och världen över. Vi kommer alltså att tvingas överge Vimla om vi tvångsmigreras innan roamingen är mer heltäckande och är pålitlig. Har sett hur folk har haft problem både i Tyskland och Nederländerna under julhelgen. Hoppas verkligen att ni tänker om här för vi har trivts med Vimla i övrigt.

    En annan sak som kommit upp i olika trådar är folk som inte kan ringa och/eller inte går att ringa upp. Ibland är det generellt och ibland är det från vissa nummer. Det är också en sak som oroar. Har du någon kommentar om detta Johan?


  • Torsten Roland Olsson Teknisk Support

    @Birgitta-Andersson109 Det låter inte direkt smärtfritt. Det du beskriver är ju en av anledningarna till att Vimla har så långa köer till supporten. Många som går över till 2.0 behöver hjälp. Att det är så tyder på ett system som byggt upp på en teori för hur det ska vara och inte tar hänsyn till hur verkligheten ser ut med alla olika mobiler av olika ålder mm. Dessutom är systemet buggigt och saknar en hel del avtal på roaming-området. Att de sen bytt betalsystem och att det också strulat för många har inte gjort något för att minska supportköerna.

    De gånger jag bytt operatör så har jag fått ett nytt sim-kort och stoppat in det i mobilen, inställningarna har laddats ner och sen har allt fungerat både här hemma och utomlands. Så var det också när jag bytte till Vimla 1.0. Det är så det ska fungera år 2019. Jag kommer inte att acceptera något annat. Att du och andra haft det tålamod med Vimla 2.0 som ni haft kan jag på ett sätt tycka är beundransvärt men det ska absolut inte behövas.

  • Torsten Roland Olsson Abonnemang

    @Lundis Om han använder Telia i dag och är nöjd med den täckningen så skulle jag rekommendera Fello (https://www.fello.se/). Deras minsta abonnemang kostar 95 kr i månaden för fria samtal. Då har han samma täckning som i dag och riskerar inte att få en massa spam-sms om att byta till Vimla 2.0 som han med största sannolikhet ändå inte kan använda i sin mobil. Det blir alltså betydligt mindre bekymmer för er och Fello har dessutom telefonsupport om det skulle vara något problem!

    Min pappa har i dag Vimla men vid första sms om att uppgradera kommer han att byta till Fello. Han har en gammal Doro som säkert inte klarar Vimla 2.0 och jag vill inte ha något strul med hans grejor.

  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @Ida_Vimla @Alf-Petersson Det som oroar mig med detta är att detta tagit så lång tid att lösa. Är ju som @Sven skriver en ganska självklar sak att misstänka felaktig inställning av tidzoner när man får ett sånt här problem. Problemet har dessutom varit enkelt att upprepa. Trots det har det tagit nästan ett år att hitta felet. Troligen inte högprioriterat men ändå.

    När dessutom efterfrågade funktioner som e-sim och VoLTE dröjer så undrar man ju vad det beror på. Är det så stora problem med plattformen att man helt enkelt inte kan utveckla och felsöka på ett vettigt sätt? Har man otillräckliga resurser? Bryr man sig?

    Det gäller ju också alla administrativa system där saker fastnar utan att Vimla själva upptäcker eller kan hitta de drabbade, aktivering av sim-kort och den stora mängd sim-kort som man skyller Postnord för att slarva bort etc.

    Man måste kunna lita på en mobil-operatör och jag börjar känna att Vimla snart når gränsen. Ser det fortfarande ut så här när jag blir tvungen att byta till 2.0 så kommer jag garanterat att överge Vimla.

  • Torsten Roland Olsson Nummerflytt

    @Kristin-Nilsson77 När du tecknar nytt abonnemang med Telia så ber du dem flytta era nummer från Vimla och i och med det så avslutas era Vimla-abonnemang automatiskt. Ni behöver alltså inte kontakta Vimla.

  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @Glappis

    Jag jobbar inte på Vimla men har följt processen så här är mina åsikter.

    Om du med inställningar på telefonen menar vidarekoppling etc så kommer du inte att kunna göra dem med de tryckknappskoder som varit standard i evighet. Vissa saker kan man göra i appen och vissa måste man kontakta supporten för. Sen finns det en nytt standard enligt Vimla att göra detta på men om det fungerar och vad som krävs har jag inte koll på (@Vimla_Felix).

    De nya smarta funktionerna lyser ännu så länge med sin frånvaro 1,5 år efter lansering. Inte heller det som numera är standard hos nästan alla operatörer som VoLTE och VoWIFI finns. Inte heller eSim finns och det finns ingen officiell tidplan för något av detta. Den största anledningen till att byta plattform var att det skulle gå lättare och snabbare att utveckla nya funktioner men tydligen inte på de här viktiga områdena.

    Senaste budet från Vimla är att alla ska vara över på 2.0 till halvårsskiftet 2020. Men det är i alla fall den andra (eller tredje ?) deadlinen för detta och jag skulle bli förvånad om den höll. Det brukar inte Vimlas deadlines göra :-)

    Ditt befintliga sim-kort kommer inte att stängas av innan alla migrerats. Du kommer att få en massa tjat-sms om att uppgradera men de kan du ignorera ännu så länge. Vill du bli av med dem kan du påbörja migreringsprocessen och i något läge (i början tror jag) välja att du vill göra det så sent som möjligt. Men Vimla ändrar här lite då och då men jag hoppas man fortfarande har den möjligheten.

    Filter är ännu så länge den enda fördelen med 2.0 och är definitivt inget som är värt att migrera för. Däremot så har en del fått problem efter migrering och ska du resa utomlands så är det fortfarande strul och färre roamingavtal än med Vimla 1.0.

  • Torsten Roland Olsson Betalning/Faktura

    @Carola-Gustafsson Enda sättet verkar vara att chatta med Vimla så fixar de det.

  • Torsten Roland Olsson Betalning/Faktura

    @David_S Vet inte om det ändrar sig av sig själv men jag råkade ut för samma sak. Jag betalade och sen chattade jag med supporten som fixade till april månads debiteringar. Är nog säkrast att göra så.

  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @Asawi Det har dessutom framkommit i en annan tråd här att om man väl flyttats till Vimla 2.0 så finns det ingen återvändo. Då måste man leva med kända och okända fel, fel brister och driftsstörningar tills de rättats till eller tills man tröttnar och byter leverantör. Kontentan av detta är att jag uppmanar alla att INTE byta till Vimla 2.0 förrän det blir aboslut tvunget. Kör lungt och säkert vidare i "gamla" Vimla minst ett halvår till. Skulle gissa att man lugnt kan ränka med att klara hela 2019 utan att behöva byta.

    Det trista är att eftersom Vimla envisas med att få över folk till den nya plattformen innan den är klar så kommer vi som är "forum-människor" att veta detta och klara oss från allvarligare problem medan normala användare får en massa strul. Detta visar på en total oförståelse från Vimlas sida för vilket ansvar man har gentemot sina kunder. Skulle vara intressant att få ett svar från någon i ansvarig ställning på Telenor och inte bara från suppor-personal.

  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @Sven sa i [Riktigt irriterad på Vimla 2\.0 som saknar vidarebefodring\.](/post/20437):

    > göra. Det handlar om att operatörernas kundtjänster slarvar.Men det är ingen anledning till att MMI-ko

    Du missförstår mig. Jag ville påpeka att det är viktigt att säkerställa att man är behörig att beställa vidarbefordran. Men jag skrev också att Vimla gjort det väldigt krångligt och menade då t ex att MMI-koderna inte fungerar. Vad jag tycker är bra är att OM man chattr med kundtjänsten så vill de att man indentifierar sig.

  • Torsten Roland Olsson Allmänt

    @Sven Vilken bra sammanfattning! Precis de tankar jag själv haft men inte kunnat formulera så väl.

  • Torsten Roland Olsson Allmänt

    @SvenNär det gäller Vimla i dag finns det några enkla regler att följa som kund för att det ska fungera:

    1. Ska du nyteckna ett abonnemang så se till att få Vimla 1.0. Tror det fortfarande är så för alla om man inte kommer från Telenor.

    2. Har du Vimla 1.0 så byt INTE. Speciellt inte om du ska åka utomlands.

    3. Om du ändå bytt till Vimla 2.0 och får problem så byt operatör. Det är inte lönt att försöka nå supporten. Även om du mot förmodan skulle lyckas så är det inte säkert att de kan lösa dina problem inom rimlig tid.

    4. Använd kortbetalning. Alla andra betalsätt verkar medföra mer strul än det är värt.

    5. Sätt på utlands/betalsamtal så fort som möjligt. Helst i samband med med att du tecknar abonnemanget. Ha dem alltid på. Det är för mycket strul med att sätta på och stänga av så har du fått igång dem så låt dem vara på.

    Svårare än så är det inte!