• Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @SVEN-JÖRGEN-SVENSSON Några råd till för att du ska slippa så mycket problem som möjligt:

    1. Slå på utlands/betalsamtal så fort som möjligt. Vänta sen några dagar och kolla så det verkligen gått på. Det görs en enkel kreditkontroll innan det går på och det finns många som har drabbats av att detta hakat upp sig och att de har åkt utomlands utan roaming-möjlighet.

    2. Betala med betal/kredit-kort. Vimla har precis bytt betalpartner och många har haft problem med andra betalsätt t ex fakturor som aldrig skickats/kommit sent. Med kort så riskerar du i alla fall inte att hamna på inkasso.

  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @SVEN-JÖRGEN-SVENSSON Om du aldrig åker utomlands, har en relativt nya mobil, aldrig använder vidarekoppling eller mobilsvar så funkar Vimla 2.0 utmärkt. Om du vill ha ett abonnemang som fungerar som du förväntar dig så ska du hålla hårt i Vimla 1.0!

  • Torsten Roland Olsson Teknisk Support

    @Lisbeth-Agneta-Andersson Du behöver inte byta kort just nu. Nästa steg i bytesprocessen är att du ska välja datum när ditt nya sim-kort ska aktiveras. Där väljer du "så sent som möjligt", stoppar det nya sim-kortet på en säker plats och sen kör du vidare som vanligt med ditt nuvarande sim-kort.

  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @SVEN-JÖRGEN-SVENSSON Varför vill du ha 2.0? Som det ser ut nu finns det inga fördelar att ha 2.0. Tvärt om så strular det för väldigt många. Var glad att du har det gamla sim-kortet och njut av ett fungerande abonnemang så länge du kan!

  • Torsten Roland Olsson Allmänt

    @SvenNär det gäller Vimla i dag finns det några enkla regler att följa som kund för att det ska fungera:

    1. Ska du nyteckna ett abonnemang så se till att få Vimla 1.0. Tror det fortfarande är så för alla om man inte kommer från Telenor.

    2. Har du Vimla 1.0 så byt INTE. Speciellt inte om du ska åka utomlands.

    3. Om du ändå bytt till Vimla 2.0 och får problem så byt operatör. Det är inte lönt att försöka nå supporten. Även om du mot förmodan skulle lyckas så är det inte säkert att de kan lösa dina problem inom rimlig tid.

    4. Använd kortbetalning. Alla andra betalsätt verkar medföra mer strul än det är värt.

    5. Sätt på utlands/betalsamtal så fort som möjligt. Helst i samband med med att du tecknar abonnemanget. Ha dem alltid på. Det är för mycket strul med att sätta på och stänga av så har du fått igång dem så låt dem vara på.

    Svårare än så är det inte!

  • Torsten Roland Olsson Teknisk Support

    @Carolina-Bellenger När det gäller Vimla i dag finns det några enkla regler att följa som kund för att det ska fungera:

    1. Har du Vimla 1.0 så byt INTE. Speciellt inte om du ska åka utomlands.

    2. Om du ändå bytt till Vimla 2.0 och får problem så byt operatör. Det är inte lönt att försöka nå supporten. Även om du mot förmodan skulle lyckas så är det inte säkert att de kan lösa dina problem inom rimlig tid.

    3. Använd kortbetalning. Alla andra betalsätt verkar medföra mer strul än det är värt.


  • Torsten Roland Olsson Allmänt

    @Sven Vilken bra sammanfattning! Precis de tankar jag själv haft men inte kunnat formulera så väl.

  • Torsten Roland Olsson Betalning/Faktura

    @Anna-Ek Jag är inte heller Vimlaanställd men det kan vara så att på flygplatsen så kopplas du upp mot det grekiska nätet eftersom det är bäst signal där men när du åker till semesterorten på ex Kos eller Rhodos som ligger nära det turkiska fastlandet så kommer du i stället att få in en turkisk signal. Det måste man vara observant på för så fungerar det med alla operatörer. Så det vore intressant att veta var du var för att kunna bedöma om det är detta som hänt eller om det verkligen är något fel.

  • Torsten Roland Olsson Utomlands

    @Mats-Ehn @Alex_Vimla Så länge du inte har Vimla 2.0 naturligtvis för så vitt jag kan se så finns det inget roamingavtal med någon operatör i Tanzania. Faktiskt med operatörer i väldigt få länder i Afrika och i Syd-/Central-amerika.

  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @johan_vimla

    Jag tror det är helt feltänkt när man resonerar om volymer och roaming. Det handlar om att kunna kommunicera när det verkligen behövs där det behövs!

    Jag och min familj försöker att utforska nya länder på vår semester. Vi använder mobilen sparsamt men den behöver fungera för nödlägen och om något strular. Det innebär att för oss är Vimla 2.0 otänkbart med nuvarande roamingtäckning även om det inte handlar om några volymer. Ett abonnemang måste fungera året runt och världen över. Vi kommer alltså att tvingas överge Vimla om vi tvångsmigreras innan roamingen är mer heltäckande och är pålitlig. Har sett hur folk har haft problem både i Tyskland och Nederländerna under julhelgen. Hoppas verkligen att ni tänker om här för vi har trivts med Vimla i övrigt.

    En annan sak som kommit upp i olika trådar är folk som inte kan ringa och/eller inte går att ringa upp. Ibland är det generellt och ibland är det från vissa nummer. Det är också en sak som oroar. Har du någon kommentar om detta Johan?