• Torsten Roland Olsson Utomlands

    @Mats-Ehn @Alex_Vimla Så länge du inte har Vimla 2.0 naturligtvis för så vitt jag kan se så finns det inget roamingavtal med någon operatör i Tanzania. Faktiskt med operatörer i väldigt få länder i Afrika och i Syd-/Central-amerika.

  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @johan_vimla

    Jag tror det är helt feltänkt när man resonerar om volymer och roaming. Det handlar om att kunna kommunicera när det verkligen behövs där det behövs!

    Jag och min familj försöker att utforska nya länder på vår semester. Vi använder mobilen sparsamt men den behöver fungera för nödlägen och om något strular. Det innebär att för oss är Vimla 2.0 otänkbart med nuvarande roamingtäckning även om det inte handlar om några volymer. Ett abonnemang måste fungera året runt och världen över. Vi kommer alltså att tvingas överge Vimla om vi tvångsmigreras innan roamingen är mer heltäckande och är pålitlig. Har sett hur folk har haft problem både i Tyskland och Nederländerna under julhelgen. Hoppas verkligen att ni tänker om här för vi har trivts med Vimla i övrigt.

    En annan sak som kommit upp i olika trådar är folk som inte kan ringa och/eller inte går att ringa upp. Ibland är det generellt och ibland är det från vissa nummer. Det är också en sak som oroar. Har du någon kommentar om detta Johan?


  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @Sven sa i [Riktigt irriterad på Vimla 2\.0 som saknar vidarebefodring\.](/post/20437):

    > göra. Det handlar om att operatörernas kundtjänster slarvar.Men det är ingen anledning till att MMI-ko

    Du missförstår mig. Jag ville påpeka att det är viktigt att säkerställa att man är behörig att beställa vidarbefordran. Men jag skrev också att Vimla gjort det väldigt krångligt och menade då t ex att MMI-koderna inte fungerar. Vad jag tycker är bra är att OM man chattr med kundtjänsten så vill de att man indentifierar sig.

  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @Johan-Arne-Ingelsson-Nykvist

    Om du läser "Vi hackade ett Google-konto på fem minuter – tack vare teleoperatörens slarv" i Computer Sweden så förstår du varför det är viktigt att säkerställa att vidrebefordran av samtal görs på ett säker sätt. Bra av Vimla att göra rätt här. Sen verkar det ju både lite förvirrat och krångligt. Finns en uppenbarligen en del att förbättra här.


  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @Asawi Det har dessutom framkommit i en annan tråd här att om man väl flyttats till Vimla 2.0 så finns det ingen återvändo. Då måste man leva med kända och okända fel, fel brister och driftsstörningar tills de rättats till eller tills man tröttnar och byter leverantör. Kontentan av detta är att jag uppmanar alla att INTE byta till Vimla 2.0 förrän det blir aboslut tvunget. Kör lungt och säkert vidare i "gamla" Vimla minst ett halvår till. Skulle gissa att man lugnt kan ränka med att klara hela 2019 utan att behöva byta.

    Det trista är att eftersom Vimla envisas med att få över folk till den nya plattformen innan den är klar så kommer vi som är "forum-människor" att veta detta och klara oss från allvarligare problem medan normala användare får en massa strul. Detta visar på en total oförståelse från Vimlas sida för vilket ansvar man har gentemot sina kunder. Skulle vara intressant att få ett svar från någon i ansvarig ställning på Telenor och inte bara från suppor-personal.

  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @Ida_Vimla Jag vet inte om du missförstod mig. @Mumin-Youssein har haft Vimla och det har fungerat bra. Han får en uppmaning från er att byta sim-kort och naturligtvis litar han på att det både är nödvändigt och ska fungera. Nu visar det sig att han inte kan komma in på sin arbetsplats på grund av fel i er nya plattform! Han kan alltså inte utför sitt arbete. Att då hänvisa honom till andra operatörer och att be honom "Kom gärna in i chatten om du har funderingar gällande detta." är inte seriöst! Speciellt inte när ni skulle kunna hjälpa honom genom att antingen ge honom en exakt tidpunkt när detta ska vara löst och/eller genom att:

    - Skapa ett nytt abonnemang till honom i "gamla" vimla och skicka ett sim-kort till honom

    - Flytta hans nummer till detta sim-kort så fort han fått det.

    - Fylla på hans pott i "gamla" vimla med lika mycket som han har i nya

    - Flytta ev tipsningar

    - Ge honom minst tre månaders fri telefoni som plåster på såren för de problem ni åsamkat honom.

    - Ta bort honom från Vimla 2.0

    Svårare än så borde det inte vara att hjälpa en kund som hamnat i allvarliga problem tack vare bristerna i er nya plattform.

  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @Ida_Vimla Varför inte erbjuda @Mumin-Youssein att få ett sim-kort till "gamla" Vimla igen? Så kan han ju köra vidare där tills ni har löst problemen i den nya plattformen. Det är ju trots allt ert fel att ni inte informerat om problemen ni tydligen känner till i Vimla 2.0 innan ni lockar över användare.

    Om det inte skulle gå tekniskt så kan väl @Mumin-Youssein öppna ett nytta abonnemang hos er och så flyttar ni över hans pott etc dit. Då får han ju ett "gamla" Vimla som fungerar. Det är det minsta ni kan göra för honom!

  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    @Alex_Vimla Att du inte anser att det ger en negativ klang när ni säger "att man kan vara en av de absolut sista att byta till det nya simkortet" saknar betydelse när vi som mottagare av meddelandet uppfattar det så.

    När det gäller hela den här Vimla 2.0-grejen så anser jag att ni skött den väldigt dåligt. Ni försöker trycka ut en ofärdig produkt till era användare under förespegling att det ger stora fördelar och att det är bråttom. I verkligheten är det en produkt som inte är färdig och ni använder era inte ont anande användare som testate. Så gör ingen seriös aktör. Jag har i forumen hittat följande angående Vimla 2.0:


    - Roaming fungerar inte i många länder inklusive Tyskland!
    - Röstbrevlådan fungera inte som den ska
    - Ingen automatisk inställning av APN. Man måste experimentera med detta själv med hjälp av era guider. Detta är inte självklart.
    - Ni har haft driftsproblem som gjort att man inte kunnat ringa på flera timmar.
    - Kan inte ringa telematiknummer. Finns ingen tidplan för detta enligt @Ida_Vimla
    - Enda fördelen i nuläget skulle vara en filter-app som dessutom även den verkar lida av barnsjukdommar.

    Trots dessa problem så sms-spammar ni oss användare för att få oss att gå över! Nej, nu tycker jag att det är hög tid att ni gör om och gör rätt. Sluta genast med era försök att få över användare och be om frivilliga beta-testare i stället. När sen allt är på plats och ni har en färdig och testad produkt så erbjuder ni oss övriga att gå över under ordnade former. Jag är väldigt nöjd med "gamla" Vimla och det är trist att se hur detta hanteras och vilka konsekvenser det kan få för Vimla.

  • Torsten Roland Olsson Vimla 2.0

    Kan bara hålla med!

  • Torsten Roland Olsson Betalning/Faktura

    @David_S Vet inte om det ändrar sig av sig själv men jag råkade ut för samma sak. Jag betalade och sen chattade jag med supporten som fixade till april månads debiteringar. Är nog säkrast att göra så.