• Torbjörn Svensson Betalning/Faktura

    Ok, nu tror jag jag förstår (eller inte?).

    Efter ett samtal till Klarna visar det sig att fakturan jag fått gäller Januari som dom misslyckades att dra från mitt kontokort. Under min nyårssemester fick ett mail om detta och blev uppmanad att gå in på Vimla! och byta betalningsmetod. Jag kan inte hitta den sidan just nu, men mitt minne av det var att jag faktiskt betalade (och tvingades byta betalningsmetod) och jag fick ett SMS en stund senare som sa:

    Ditt abonnemang fungerar nu som vanligt igen. Vi på Vimla önskar dig en fortsatt fin dag.

    Det uppfattade jag som en bekräftelse på att jag betalat och tänkte inte mer på detta.

    Tydligen hade jag inte gjort det för beloppet har inte dragits från mitt konto. Men eftersom jag faktiskt inte har betalt så är det faktiskt påminnelsefakturan helt korrekt.

    Problemet är nog att knappen man ska klicka på för att byta betalningsmetod säger nåt i stil med "Tack för din betalning" när man trycker på den. Den gjorde i varje fall det när jag bytte tillbaks till kortbetalning igår, jag har kollat saldot och inget drogs då.

    /torbjörn


  • Torbjörn Svensson Betalning/Faktura

    Hej!

    Jag började använda Vimla i November 2016 och valde att betala med kontokort för att slippa bekymra mig om att komma ihåg att betala varje månad.

    I November och December fungerade det som det skulle.

    I Januari fick jag ett sms om att kontokortbetalningen misslyckats och att jag var tvungen att betala "för hand" på Vimla!. Jag kolla mitt konto och konstaterade att det fanns täckning, gick in på Vimla! och betalade. När jag klickade på betala fick jag reda på att jag bytt betalningsmetod från kontokort till faktura vilket jag inte ville och inte hade förvarnats om. Jag har haft en diskussion om detta ärende med supporten. Jag tänkte ändra tillbaks till kontokort när nästa betalningsavisering kom.

    Idag den 27 Januari kom en faktura för FEBRUARI från Klarna med en påminnelse avgift (totalt 50 + 29 kr) eftersom jag "inte betalt i tid" (fakturan var daterad den 25 Januari). Men jag betalade 100 kr i Januari och när jag tittar på mina räkningar inne i Vimla! så ska jag betala 100 kr för Februari också.

    Jag läste i en annan tråd här på forumet att fakturorna skickas ut i början av månaden och inte i slutet på föregående.

    Nu har jag ändrat tillbaka betalningsmetod till kort inne i Vimla! och där står att nästa kortbetalning kommer att göras den 1 februari och jag kommer att ringar Klarna i morgon och bestrida den felaktiga fakturan.

    Ni bör nog ta ett ordentligt snack med Klarna om hur dom sköter era betalningar. Ni kommer att mista mig som kund mycket snart om detta fortsätter. Bäst vore att skippa Klarna helt, jag har bara haft besvär med dem. Det verkar som deras affärsidé går ut på att man ska missa betalningarna så att dom kan skicka påminnelsefakturor och ta ut diverse straffavgifter. T.ex. om jag betalar de 79 kr enligt "påminnelsefakturan" ovan har jag ju inte betalt hela beloppet så dom kan skicka ytterligare en faktura med extra avgifter. Jag ogillar också att blanda in ytterligare en part, det är med er jag gör affärer, jag vill inte ha någon mellanhand som strular.


    /torbjörn