• svenerikolsson Betalning/Faktura

    Det sedvanliga betalningsstrulet fortsätter. Igår gick jag in på min kompis Vimla och skulle betala manuellt. Allt verkade ok och jag registrerade om mitt Mastercard. Dock har inget dragits från mitt bankkonto ännu. När man går in på Mitt Vimla så står det fortfarande att det inte är betalt. Skall man behöva betala mer än en gång eller är det en uppdatering som inte är gjord? Nu är det väl snart tid att Vimla fixar det här strulet med betalningarna.

  • svenerikolsson Abonnemang

    Har varit i kontakt med Telenor nu, nu har de fixat så det står rätt i deras system. Men nu skall de ha ett nytt avtal med mig för att genomföra det. Nu lägger vi inte mer jobb på detta utan konstaterar att det inte funkade helt enkelt. Tackar för ditt jobb med detta! Ha det gott! @Viktor

  • svenerikolsson Abonnemang

    Ja det är rätt nummer de försökte portrea över ... @Viktor

  • svenerikolsson Abonnemang

    Mitt nr skulle varit porterat till Telenor för ett tag sedan, nu har jag efter kontakt med Telenor fått besked att porteringen misslyckades. De lägger nu en ny porteringsorder. Nu börjar det bli ont om tid, jag har ju sagt upp mitt Vimla abonnemang till den sista i denna månaden.

    Nu var sista budet från Telenor att jag skulle höra med er varför ni inte släppte mitt nr till portering...


  • svenerikolsson Betalning/Faktura

    @Michael Jag handlar också på nätet både i Sverige o utomlands men undviker Klarna, frågan är om jag kan se någon anledning att använda Klarna, nej. Det funkar jättebra för mig. När det gäller att Klarna är en OK betalpartner är ju lite personligt, vad man tycker är etiskt och moraliskt ok eller inte. Vill man veta vad folk i allmänhet tycker så är både Google och KO en bra källa.

    Det här med att abonnemanget stängs ner efter 10-dagar är ju också ett problem.Vad man kan förstå här o på FaceBook så har Vimla fn lång svarstid. Har man då ett eget arbete att sköta är det ju jäkligt jobbigt att försöka rädda sitt telefonnummer som många använder seriöst. Och vad kan man göra som kund, inte mycket man är ju totalt utlämnad till Klarna och Vimla. Det enda man kan göra är ju att portera (rädda) sitt nummer till en annan operatör.

    Ett bra betalsätt för ett mobilabonnemang är ju faktiskt att använda "Kontantkort", det kan man ladda från sin bank och skulle det strula så går man till kiosken (nej inte den kiosken) jag menar Pressbyrån, ICA eller macken.

    Att 2017 behöva acceptera att det strular för att betala exempelvis någon hundralapp som återkommer månad efter månad, år efter år kan väl inte vara OK. Förra året (2016) på sommaren skulle jag säga upp ett abonnemang, då blev ett flertal abonnemang uppsagda, som jag porterade över till en annan operatör kvickt för att inte bli av med numren. Vad det var för fel fick jag aldrig reda på, men det snackades om att rensa cache o liknande .. Hur f..n skall jag veta sådant som konsument, och jag som kund skall inte hålla på med sådant.


    Nej i fortsättningen blir det macken ....


  • svenerikolsson Betalning/Faktura

    @Michael Tackar för ditt svar! Jag har ju haft Vimla sedan bara någon dag efter att det lanserades, då sås att man skulle ha kortet öppet för internetköp när man registrerade sig. Därefter behövdes det ej. Och så visar min egen erfarenhet att det fungerade. Det fungerade tom efter bytet till Klarna men sedan strulade det. Det där med påminnelseavgift fick min kompis när vi strulade med registrering av kort, så i det fallet var det möjligt, kanske med anledning av att något inte gick igenom hela vägen. Men skit samma jag är glad att jag nu slipper Klarna helt och hållet (Och har aldrig velat ha med den att göra, blev ju bara plötsligt påtvingad, trots att det sades att vi som hade betalkort skulle det fungera precis som vanligt, vilket det inte gjorde.) Och märkligt var också när det nu nekades för mig, att inne på mitt Vimla skulle jag börja registrera igen och helt plötsligt blev det faktura vilket jag inte ville ha.

  • svenerikolsson Betalning/Faktura

    @storm72 Jag har inte hittat något nytt utan gamalt och tidigare beprövat ( av mig ). Vad du menar med Vimlas kundtjänst som skulle vara nytt förstår jag inte. Det enda som är nytt för mig är att det blir lite högre kostnader med surf, vilket jag gärna tar bara det fungerar. Att betalningarna fungerar är viktigare för mig än låg kostnad. Att Vimlas support ligger på en nivå högre än alla andra spelar ju inte heller så stor roll när det fungerar.

  • svenerikolsson Betalning/Faktura

    @Michael Kortbetalning fungerar inte klockrent! Det verkar ju inte vara någon betalmetod (sedan i sommars) som fungerar klockrent längre. Och som konsument har man betalningsansvar även om det inte dras eller om man inte får någon faktura. Med andra ord kan man dra på både extrakostnader och betalningsanmärkningar om man inte stenhårt kollar och kollar hela tiden. Och då är ju problemet när skall fakturan komma, när skall det dras på kortet... Som det nu funkar verkar ju dragningarna vara flytande över en viss period och inte som tidigare sagt den första bankdagen i månaden. Jag har annat att göra vid månadsskiften än att i dagar kolla betalningen för ett telefonabonnemang. Har man då som jag hade tidigare ett flertal Vimla abonnemang blir det ju helt ohållbart. Man kan ju inte se på sitt bankkonto vilket nummer det gäller utan man får ju bara en notering "Vimla/Klarna"

  • svenerikolsson Betalning/Faktura

    Nu dök fakturan upp på mejlen, är också betald (betalningsdatum är i morgon). Då är det bara porteringen kvar till en annan operatör som också är beställd ikväll som skall fungera, sedan är kaoset över för min del.

  • svenerikolsson Betalning/Faktura

    Detta är ju rena skämtet! Har inte fått någon faktura från varken klarna eller vimla som utlovats när betalningen strulade och jag försökte ändra betalmetod. Det stod att denna och nästa betalning skulle ske via faktura till min epostadress. VAR står det någonstans hur många dagar man skall vänta på fakturan? Eller kommer det ett inkasso direkt?