• svenerikols Nummerflytt

    Hej!

    Tråkigt när det blir så här. Men jag har för mig att när man beställer sitt abonnemang så ger också Vimla en liten "varning" att om man inte fått sitt sim-kort innom några dagar så bör man kontakta dem. Man bör ju också i eget intresse reagera om man inte får sitt sim-kort.

     

    En tomte som lägger vantarna på....

    Ja det kan man kanske säga, jag har de senaste 5-åren jobbat dagligen med just post, det är verkligen mycket som blir fel (men å andra sidan så hanteras det ju en hel del dagligen). Trots kontakter med Posten så kan det fortsätta att just bli fel. 

     

    Så ett tips till alla som beställer abonnemang/nytt sim, kolla, kolla, reagera!

     

    I värsta fall får du ta kontakt med Vimla via chatten, så fixar de ett nytt på studs!

  • svenerikols Allmänt

    Hej alla!

    Jag gick med i Vimla dagen efter att Vimla lanserades officiellt, så man tillhör de gamla (i dubbel bemärkelse).  Det jag gillade var att Vimla helt enkelt är en "annorlunda" operatör + att jag lyckades hitta ett riktigt "Guldnummer" i listan och jag har även hittat fler.

     

    Under resans gång har jag ofta haft kontakt med Vimlas personal såsom Johan, Emma och Erik då vi löste buggar och andra problem. I dagarna för ett år sedan fick jag besök av Petter och Viktor på HIA i Lund, tyvärr var jag ganska "mörbultad" vid det tillfället men det var verkligen trevligt att få träffa dessa två herrar för en kort pratstund.

     

    Det här med tipsningar, kan tyckas vara svårt men efter ett tag så blev min månadskostnad för ett av abonnemangen 0kr. Ett av abonnemangen för 60 kr. Detta för abonnemang som skulle kosta ca 250kr i månaden. Alltså 60kr istället för 500kr. Finns det någon operatör som slår detta? Ett riktigt vinnarkoncept! Att sedan potten sparas tills man använder det är ju helt ortroligt när man beräkar kostnader för sitt abonnemang! 

     

    När det gäller support/peronal, så kan man inte säga mer än just "Outstanding"!

     

    Ändock har jag nu porterat (om det funkar i natt) över mina abonnemang till en annan operatör (samma koncern) som kontantkort. Skitdyrt jämfört med Vimla men utan Klarna lägger sig i. Förutom Klarna så avslutade jag ett abonnemang och plötsligt fick jag en blaffa på alla mina konton att "Abonnemanget avslutas vid månadsskiftet", detta i slutet av månaden. Som bekant tar det ett tag att portera och jag ville inte förlora mina fina "Guldnummer" så panik utbröt.

     

    Nu efter det att "villervallan" lagt sig något, så verkar det som jag har ett abonnemang kvar, men väntar att påstå något till efter månadsskiftet. Jag förväntar mig inga problem med mina betalningar då mitt Betalkort gäller ca ett år till. 

     

    Det var just när jag hjälpte en kompis (som bytt bank) att byta kort som vi fick ett rejält strul. Kortet gick inte igenom, det bara stod o snurrade i evigheter. Då försökte jag med mitt eget, samma sak. Efter ett ytterliggare försök gick det igenom, men Vimla drog inte summan (tydligen) och resultatet blev en Faktura från Klarna med ett pålägg på 60 kr. Jag vet att man själv har ansvaret för att saker och ting fungerar. Dock tycker jag att när Vimla skickar utt info om kostander och att de dragit summan så vore det bra med info om vilket telenr. Har man ett flertal abonnemang så är det ganska kaotiskt, speciellt när man har kopplat ihopa ett antal "Apple produkter" så får man ju sms till alla enheter. Sedan tycker jag inte man skall behöva "kolla" hela tiden, detta har ju inte behövts tidigare. Man skall kunna lita på sin operatör, vilket jag gjort hela tiden intill att jag förstod att Klarna var inblandad.

     

    Så avslut eller inte, kanske jag har kvar ett abonnemang efter månadsskiftet så är man ju fortfarande "bra åkandes" (skulle kanske lägga in önskemål om 55+ abonnemang). Vi får se vad som händer. Skulle Vimla kunna lösa "Kortbetalning utan Klarna" så, så... 

     

    Nu är det ett antal Vimla medlemmar så får sin månadskostnad ökad med 10kr, känns inte bra alls!

     

    Ha det gott alla!

     

     

     

     

     

  • svenerikols Abonnemang

    Tackar för ditt svar @Petter!

     

    Troligvis är det som du säger att problemet har med cookie att göra. Men som kund/medlemm skall jag inte behöva förstå hur ni bygger systemet. Är det då en helg med några dagar kvar på månaden så får man ju minst sagt panik. Det är ju (i bästa fall) precis att man hinner prortera innan enligt medddelandet "Avslutas vid månadsskiftet". Detta tycker jag är en bugg som ni bör fixa omgående, det är verkligen ingen höjdare att få det meddelandet på alla sina abonnemang bara för att man har avslutat ett.

     

    Sedan det här med Klarna, jag hade ju tidigare problem med att "byta kort" till en kompis (abb avstängt) . Efter ett tag lyckades det hela och @Viktor säger att det kommer att dras automatiskt. Sedan blir det som man befarade, en faktura från Klarna med ett pålägg på 60 kr. Detta kunde man förstå och förvänta sig, det är ju en del av Klarnas strategi. Men man kan ju inget säga, man är ju skyldig att kolla att ni dragit summan. Man skall alltså kolla vare dag, utan att veta hur lång tid det tar för er att dra summan på kortet. 

     

    Det är jäkligt vemodigt att lämna er, trodde verkligen på era ideer när ni startade upp.

     

    Ha det gott!

    Sven-Erik

     

     

  • svenerikols Abonnemang

    Där har du verkligen riktigt fel. Jag har inte klickat på Avsluta på mina samtliga abonnemang. 

     

    TRoligen är det era programmerare som inte har förstått att om man avslutar ett (1) abonnemang så kommer blaffan upp på samtliga.

  • svenerikols Abonnemang

    Kollade ett par av mina abonnemang. Det är en grön blaffa i toppen på Mitt Vimla att mina abonnemang kommer att avslutas vid månadsskiftet.

     

    Tydligen tålde ni inte kritiken av Klarna möget och helt sonika avslutar mina abonnemang utan att meddela mig. Som tur var gick jag in och kollade mina abonnemang på Mitt Vimla. 

     

    Tackar för denna tiden!

  • svenerikols Betalning/Faktura

    @Viktor När vi diskuterade min kompis abonnemang och problemen med kortbytet (mitt kort) som inte gick igenom så sa du att det drogs automatiskt när vi äntligen fick rätt med kortet. Nu har min kompis fått en faktura från Klarna med ett tillägg på 60kr. Detta är just vad Klarna vill och är bra på, inget annat!

     

    Vi bryr oss inte om pengarna, men att vi skall vara involverade i Klarnas fjanterier är inget vi vill, nu blir det att flytta abonnemangen med det snaraste!

     

    Ha en fortsatt bra dag!

     

     

     

     

  • svenerikols Betalning/Faktura

    @Viktor
    Inom vilken tid? Det har inte dragits/reserverats några pengar från kontot ännu .

  • svenerikols Betalning/Faktura

    @Viktor

     

    Testade igen, nu blev det en helt annan bild.... med att välja osv... nu står det även på Kontouppgifter kortnr mm, vilket det inte gjorde tidigare, så det verkar ha gått igenom

     

    Nu letar jag efter var man skall betala eller dras det automatiskt innom en viss tid?

  • svenerikols Betalning/Faktura

    @Viktor

    Mitt kort är (var när jag försökte registrera) inte spärrat för internet köp.

    Det är mer än så med pengar på kontot.

    Använder Safari, vad är inkognito-mode?

     

  • svenerikols Betalning/Faktura

    Någon annan som har problem att registrera Handelsbankens Mastercard på mitt Vimla (Klarna). Kortet accepteras inte, dock har jag ett antal Vimla abonnemang med det kortet sedan tidigare.

     

    Detta gäller en kompis abonnemang där vi skulle använda mitt kort, som nu är stängt för utgående samtal efter att vi försökt byta kort tidigare. 

     

    Inget vidare att hålla på med Klarnas fjanterier.