• Sven Allmänt

    @Michael-Fam sa:

    @Sven
    Jag håller med dig. Men Vimla 1.0 fungera rätt okej. hoppas den finns kvar länge till.

    Japp! Vimla 1.0 fungerar utmärkt. Det är i grunden ett rebrandat Telenor-abonnemang. Samma som Telenor ger sina övriga kunder.

  • Sven Teknisk Support

    @Michael-Fam sa:

    @Sven
    Men vad är skillnad att hela eller hälften har 2.0. Fungera system räcker det med 1 användare skulle jag tycka. men sen är det klart att bra visa upp att systemet kan hantera x antal användare. Det blir inte bra reklam ändå att tvinga oss till 2.0 när det är inte klar när det är så mycket strul. Då lär flera hoppa av är jag ganska säkert.

    Det är naturligtvis mer lockande för Telenor att försöka ge sken av att Vimla 2.0 är så bra att alla kunderna vill ha det än att behöva erkänna att hälften av kunderna valde att stanna kvar på den gamla plattformen. Det är flera gånger klart utsagt från Vimla att den gamla plattformen ska bort. Det finns i längden inget alternativ att vara kvar på den gamla plattformen. Det är bara under en övergångsperiod vi kan göra det och den övergångsperioden har redan varat längre än Telenor ursprungligen planerade för.

    Att Vimla kommer att tappa kunder med den nuvarande politiken är jag helt övertygad om. Frågan är bara hur stort raset blir?

  • Sven Allmänt

    @Michael-Fam sa:

    Några tips hur man ska tipsa nu?

    Frågan är om man har samvete att tipsa några nya kunder till Vimla nu? Nu när man ser vilken skit Vimla 2.0 är och hur dålig Vimlas kundservice har blivit så har i alla fall jag slutat att rekommendera Vimla. Jag skulle inte kunna se mina vänner i ögonen om jag rekommenderade Vimla i dagsläget.

  • Sven Teknisk Support

    @Michael-Fam sa:

    Jag stannar kvar 1.0 så länge 2.0 är inte klar. Dom vill nog inte tvinga alla till 2.0 för att dom har ingen chans eller kapacitet att kunna hjälpa alla. Redan nu lämnar en stor del pga 2.0. Skulle dom tvinga folk in så kommer vimla att kollapsa.

    Det råder nog ingen tvekan om att Vimla kommer att tvinga över alla kunder till Vimla 2.0. Frågan är bara när? Förre VD satte ett datum som var före 2019 är slut. Nu är det väl ingen som tror att Vimla ska hålla den tidplanen när de inte lyckats hålla någon annan tidplan hittills. Frågan är bara hur mycket de kommer att dra över? Det kan bli tre månader eller tolv månader, jag tror inte Vimla vet själva var det landar.

    Sedan ska man veta att det är inte Vimla som styr detta. Vimla är bara Telenors lydiga redskap. Vimla är inte ens ett eget bolag utan en avdelning inom Telenor. Så har Telenor dikterat ett slutdatum så är det nog inte mycket Vimla kan sätta emot. På de nivåer de här besluten fattas så skiter de väl i om kundtjänsten går på knäna.

    Telenor är angelägna om att kunna visa upp Vimla som ett exempel på hur bra deras nya nät fungerar. Då duger det inte att hälften av kunderna är kvar i den gamla tekniken. Vimla ska vara reklampelaren för den nya tekniken när Telenor vill sälja in den till andra teleoperatörer. Det hägrar fina inkomster för Telenor om de lyckas sälja den nya tekniken till andra operatörer. Telenor har redan plöjt ner mycket utvecklingspengar i det här och vill ha avkastning på sin investering. Telenor bryr sig inte om vad vi Vimla-kunder tycker. Att det finns brister i den nya plattformen går alltid att skyla över i reklamen.

  • Sven Teknisk Support

    @Birgitta-Andersson109 sa:

    Tack Torsten! I eftermiddags kom det nya simkortet. Jag stoppade i det i telefonen och vips så var bekymren borta.
    Om inte det här håller i sig så kanske Fello är något för mig. Jag reser inte utomlands och hemma går min telefon på husets bredband.
    Borde man inte kompenseras för att man varit utan sitt abonnemang i fyra dygn? Det kanske sker automatiskt?

    Härligt att problemen löste sig med det nya SIM-kortet!

    Någon automatisk kompensation får du nog inte utan du får nog tala med supporten om kompensation. Jag vet inte hur de brukar göra med det.

    Om man inte har behov av så mycket mobilsurf så kan Fello eller MyBeat som också går i Telias nät vara bra alternativ. Då får man det bästa nätet och både Fello och MyBeat brukar få bra omdömen om supporten. Är men mer priskänslig och behöver mycket mobilsurf så är Hallon prisvärda. Hallons support är nog inte mycket bättre än Vimlas och beroende på var man bor så har Hallon generellt lite sämre täckning i glesbygd.

  • Sven Abonnemang

    @Andrés-Martínez-Mora

    If you want assistance as soon as possible you should try the Vimla support chat. The chat is located on the page https://vimla.se/kontakt/

    After a second or so you should see a green "chat bubble" appear in the lower right hand corner.
    The chat is open weekdays 09-16.

  • Sven Teknisk Support

    @Annica-Gustavsson

    Alla kommer att bli tvungna att byta förr eller senare. På sikt kommer Vimla 1.0 inte att finnas kvar. Man kan välja att byta så sent som möjligt ifall man vill stanna kvar på Vimla 1.0 till slutet.

    Vimla flyttar över kunder i omgångar. Det är därför inte alla får uppmaning att byta samtidigt. Men alla kommer som sagt att få gå över till Vimla 2.0 förr eller senare.

  • Sven Teknisk Support

    @Julia-Åström

    Om du har Vimla 2.0 så finns det en instruktion för Oneplus här:

    https://faq.vimla.se/hc/sv/articles/360002019658

  • Sven Nummerflytt

    @Alexandra-Carlsson sa:

    Hej! Jag har redan ett nummer hos er, men vill även byta ett till av mina nr till Vimla från hallon. Jag kommer så långt som till ”välj betalmetod”.....sen står det att jag ska försöka med en annan email adress.

    Hos Vimla måste varje abonnemang ha en egen epost-adress.

  • Sven Teknisk Support

    @Edvin-Tilander sa:

    Hej, jag köpte ett abonnemang den 25 september men har inte ännu fått ett SIM-kort. Jag har skickat två mail, men fått inget svar. Jag har alltså betalat för något som jag inte fått eller kan använda. Vad händer?

    Du gör bäst i att kontakta Vimla på chatten.

    Chatten är öppen vardagar 09-16 och finns på https://mitt.vimla.se/ och även på https://vimla.se/kontakt/

    Du får vänta några sekunder efter att du gått in på någon av dessa sidor så ska det dyka upp en grön chatt-bubbla i nedre högra hörnet när chatten är öppen.