• Sven Betalning/Faktura

    @Fredrik-Borg sa:

    Du missar poängen helt @Michael
    Jag är inte intresserad av vare sig autogiro eller kortbetalning, utan vill ta del av den lösning som Vimlas kundtjänst berättade att jag skulle få via Billogram.

    Det är tyvärr Vimla-standard att förespegla att den ena eller andra nya tjänsten eller finessen kommer "snart". I verkligheten dröjer det oftast ett par år innan Vimla får tummen ur och faktiskt genomför nånting i verkligheten.

    Sedan kan jag mycket väl tänka mig att Vimla har valt bort Billograms standardlösning av e-faktura för att istället pilla ihop något eget Vimla "hemma-hack". Det brukar också vara standard Vimla-beteende och en stor del av orsaken till varför förändringar på Vimla tar så lång tid.

    I fallet med betalningar så har Vimla redan inom huset ett fullgott betalalternativ med e-faktura. Nämligen det faktureringssystem som Telenor använder. Eftersom Vimla och Telenor är samma juridiska bolag hade det varit det naturliga valet. Men - nej, Vimla måste nödvändigtvis pilla ihop något eget "hemma-hack" med sämre funktion. Och tid tar det...

  • Sven Teknisk Support

    @Jens-Bråkenhielm

    Du har rätt. Vi kan bara spekulera.

    Det som saknas är relevant och aktuell information från Vimla som äger problemet. Det är ganska nonchalent av Vimla att lämna alla berörda kunder utan någon som helst uppdaterad info idag.

  • Sven Teknisk Support

    @Annette-Louise-Sigfrids-Pettersson sa:

    Mail besvaras efter 5 arbetsdagar

    I bästa fall. Det var nog rätt länge sedan Vimla klarade av att besvara alla mail inom fem dagar men den infon går Vimla inte ut med.

    Det enda något så när pålitliga sättet att få kontakt med Vimla är via chatten. Dock lär nog även chatten vara överlastad nu med tanke på de senaste dagarnas stora driftstörningar.

    Chatten finns på https://vimla.se/kontakt/ och på https://mitt.vimla.se/ vardagar 09-16. Vänta några sekunder så ska det dyka upp en grön chattbubbla i nedre högra hörnet.


  • Sven Teknisk Support

    Om jag ska försöka tolka den knapphändiga information som finns så tror jag det är så här:

    Vimla har ett problem med aktivering av nya och överflyttade abonnemang (även sådana som flyttas från Vimla 1.0 till Vimla 2.0).

    Det grundläggande problemet är identifierat men inte löst.

    Den s.k. backloggen handlar troligen om de abonnemang som skulle aktiverats igår.

    Idag finns det en ny omgång abonnemang som skall aktiveras, de tillkommer alltså utöver den nämnda backloggen. Hur det går med dagens aktiveringar har Vimla inte nämnt något om. Men man får anta att det grundläggande fel som nämns kommer att påverka alla aktiveringar som skulle gjorts igår, idag och kommande dagar tills problemet är löst.

  • Sven Teknisk Support

    @Natalie-Hulterström

    Tyvärr finns det väl inget annat besked att ge än att du verkar vara drabbad av det fel som Vimla annonserar med en röd banner högst upp i forumet. Det är bara Vimla som kan göra något åt detta och tyvärr har Vimla inte brytt sig om att uppdatera informationen om detta fel idag utan den enda info som finns är 13 timmar gammal nu.

  • Sven Vimla 2.0

    Vimla är rent allmänt väldigt dåliga på information och idag borde Vimla verkligen ha kommit med en uppdatering om problemet som berör många kunder. Den senaste uppdateringen om det aktuella problemet är 13 timmar gammal nu.

  • Sven Vimla 2.0

    @Tommy-Jakobsson sa:

    tack Sven,
    Såg det och förmodligen beror det väl på det även om det varken är ett nytt eller flyttat abonnemang.
    Thomm

    Om jag förstod ditt första inlägg rätt så skulle du idag flyttas över till Vimla 2.0?

    På så vis blir det rent tekniskt ett "flyttat" abonnemang då ditt abonnemang ska aktiveras i Vimla 2.0 systemet. Och det är väl just det som Vimla har problem med om jag förstår saken rätt.

  • Sven Vimla 2.0

    Vimla har sedan mer än ett dygn stora problem med aktivering av nya och överflyttade abonnemang.

    Se den röda bannern högst upp i forumet.

  • Sven Teknisk Support

    Vimla har sedan mer än ett dygn stora problem med aktivering av nya och överflyttade abonnemang.

    Se den röda bannern högst upp i forumet.

  • Sven Vimla 2.0

    @Ingela-Schärberg

    Vimla har sedan ett dygn tillbaka stora problem med driftsättning av nya abonnemang och med överflyttningar till Vimla 2.0. Se den röda bannern högst upp på denna sida.