• Stefan Dahlgren Idéer

    @Emil_Vimla

    Det var märkligt, jag vet med säkerhet att jag låg där innan. Kan det vara en indirekt konsekvens av bytet, dvs. att min förra operatör meddelat att numret inte längre används? Får de då inte uppgift av er att numret visst fortfarande används så tas det rimligtvis bort. Då gör ni mycket riktigt ingenting aktivt för att radera några uppgifter, snarare en passiv handling med samma effekt.

  • Stefan Dahlgren Idéer

    @NiklasV

    Jag tror inte att någon menar att man automatiskt kommer lämna sitt samtycke, endast göra det enklare för alla de som vill tillgängliggöra sitt nummer. Mitt förslag att man ska få frågan direkt vid registrering hade inte på något sätt gjort att man leddes in i att låta ens uppgifter släppas utan endast göra så man inte i ett senare skede aktivt behöver gå in på Mina Sidor eller i appen för att välja när man upptäckt att man inte längre finns på Eniro mm. Så var nämligen fallet för mig nu, en person som behövde få tag i mig hittade inte mitt nummer och jag var övertygad om att jag fanns med. Inte bra när man tecknar ett abonnemang att ens uppgifter bara försvinner utan att man får kännedom om det.

  • Stefan Dahlgren Idéer

    @Sven

    Bra skrivet, håller helt med! Jag visste inte ens att det fanns en app till med andra Vimla-funktioner. Det fanns inte ens på kartan för mig att kolla, för vem skulle ens komma på tanken att separera funktionerna för ens tjänst i två separata appar? Nej, ha allt samlat på ett och samma ställe.

  • Stefan Dahlgren Idéer

    Hej @Emil_Vimla

    Jag tror det skulle kunna vara en bra idé också, åtminstone som en övergångsperiod ifall integration i appen tar längre tid att genomföra. Jag känner inte till juridiken i det men jag tror också det är bra när man tar fram lösningen att ha i åtanke att det är en stor samhällsnytta om så många som möjligt är med. Därmed kanske inte sagt att det är påslaget som standard men man kanske exempelvis kan få möjlighet att välja vid registrering i stil med hur man idag får göra med andra samtyckesfrågor?

  • Stefan Dahlgren Idéer

    Instämmer i att detta definitivt borde läggas till under "samtycke" i Mitt Vimla. Det är omständigt att behöva kontakta supporten för en sådan sak.