• Sanna2017 Utomlands

    Hoppsan! Här hade hänt saker!

    Det stämmer att jag inte har skickat några sms alls de dagarna.


    2017-08-01 20:58 Fick jag sms:et "Välkommen till Finland"

    2017-08-01 22:11
    2017-08-01 22:11
    2017-08-02 09:14
    2017-08-02 10:54

    Är det enligt Vimla skickade sms till nästan samma nummer som det pratas om tidigare i tråden, dvs 070-800 0*** och dessa står att de är skickade i Sverige.

    Jag skickade inga sms alls under dessa dagar. 2017-07-27 12:45 skickade jag sista sms:et innan jag åkte iväg och 2017-08-03 18:42 skickade jag nästa (och då var jag hemma igen).

    Jag har aldrig hört talas om att en iPhone skulle kunna ha någon form av virus (som skulle ha skickat osynliga sms). Dessutom så borde jag nog ha märkt det tidigare, eftersom jag bara har varit kund hos Vimla i drygt en månad och innan dess fick jag också specifikation över sms i min faktura hos min dåvarande operatör (och där var det aldrig några konstiga sms i loggen). Så... det skulle väl vara ifall det är Vimlas egna app som är ett virus då? 😂



















  • Sanna2017 Utomlands

    Jag har en iPhone, så jag är ganska säker på att det varken är virus eller anti-virus som spökar... Numret vill jag inte skriva ut, ifall det faktiskt tillhör någon privatperson. Inga resultat på Eniro eller Hitta.se, däremot står det ett "smeknamn" på numret när man söker på TrueCaller. När jag googlade på numret så kom det också upp resultat på nån av alla dessa sidor där användarna själva kan fylla i vem som har ringt från vilket nummer, dock så var det ingen som visste vad det var för nummer.

    Jag såg den här tråden: https://forumet.vimla.se/topic/2224/finland-roamin... och i ett inlägg skrivs det att man ska se upp för att ha roamingen påslagen på båten då man kan råka ut för dyra satelitnät (aldrig hört detta förr). Tänker om det kan vara nåt åt det hållet? För jag var ju faktiskt ombord på båten när alla dessa sms har blivit skickade. Jag hade roamingen påslagen hela tiden och jag gick in och ut på färjans eget wifi ganska ofta... Kan det kanske vara något med när man kopplar upp sig mot färjans nätverk?

  • Sanna2017 Utomlands

    I början på månaden åkte jag på en kryssning till Helsingfors. Vid 21-22-tiden fick jag smset "Välkommen till Finland". Kanske en halvtimme efter detta är det 2 sms skickade från min telefon (enligt Vimlas app) till ett svenskt 070-nummer. Smsen är loggade under "Sms i Sverige" - trots att jag ju inte ens var i Sverige. Samma sak nästa morgon när jag var i Helsingfors, dvs 2 sms skickade från mitt nummer till samma 070-nummer. Jag hittar inga spår i min telefon efter att jag skulle ha skickat något heller (nej, jag var inte full och glömde ;) ). Jag undrar vad detta kan vara för nåt? Skickar telefonen ut några "osynliga sms" automatiskt för att kontrollera nånting när telefonen kopplar upp sig mot en mast utomlands?

    Jag blir mest bara nyfiken på vad det är som kan ha hänt, då jag är säker på att det inte är "riktiga sms" som har blivit skickade av mig. Jag har även alla möjliga spärrar på min telefon och har den alltid under uppsikt, så jag vet ju också att det inte är någon annan som har "lånat" min telefon.

  • Sanna2017 Idéer

    Jag hoppar in här bara för att påpeka att jag också efterlyser tid och datum i postade inlägg!

    Så jag ber om ursäkt om jag dammade av nån jättegammal tråd nu - men jag kan ju faktiskt inte se om den är från igår eller från förra året ;)

    Nej, men för att vara seriös så är det en riktig miss att inte ha det, i och med att man inte har nån aning om ifall det är aktuell information man snubblar över eller inte.

    Såg senast för någon dag sen tråden om att det finns ett abonnemang med 22GB surf, det står "nyhet" i trådnamnet och den låg längst upp i forumet (antar att det var den som hade blivit kommenterad senast). Det blir ju då ganska lätt att missförstå att det här faktiskt är en helt ny nyhet hos er. Just i det fallet är det väl inte så viktigt kanske, men när det diskuteras tillfälliga störningar och liknande så är det ju en fördel om alla i tråden pratar om samma period.

  • Sanna2017 Idéer

    God morgon alla Vimlare! :)

    Jag satt precis och läste upp mig på den kommande uppdateringen till iPhone (iOS 11) och hittade då följande, som jag tror många skulle uppskatta om ni kunde införa:


    " Bättre koll på dataförbrukning

    Apple har lagt till en möjlighet för mobiloperatörer att förse IOS med information om hur mycket data, minuter och sms du har använt och hur stor din månatliga pott är. Det kommer förmodligen inte fungera med alla operatörer från start, men redan under betan har det fungerat hos en del operatörer. "

    Har sett att det är många användare här på forumet som har ett stort behov av att kunna se den datan och att er app inte alltid har varit tillräckligt tillfredsställande för dessa användare :) Så jag tänkte att ni på Vimla kanske kunde kolla upp om det här kan vara nåt för er.

    Det vore ju också superkul bara ur den synpunkten att det ofta är flertalet funktioner i iOS som aldrig kommer i bruk i Sverige av diverse anledningar. Vet inte hur mycket de andra svenska operatörerna har brytt sig om detta (ifall det är outforskad mark i Sverige så har ni ju chansen att sätta Vimla på kartan lite) ;)


    Citerad artikel kommer från: https://macworld.idg.se/2.1038/1.683925/ios11

  • Sanna2017 Abonnemang

    Jag blev precis kund hos Vimla och råkade ut för en (för mig som är beroende av min mobil) "skräckupplevelse". Jag satt precis och skrev ett inlägg här och skulle be om hjälp, när problemet löste sig, men tänkte att jag kanske kan förvarna andra iPhone-användare.

    Det som hände var följande:
    Jag skaffade ett abonnemang hos Vimla och flyttade över mitt mobilnummer från en annan operatör. I mailet som jag fick i samband med att jag gjorde beställningen står det att numret kommer flyttas över 00.00 idag. Eftersom jag var vaken tänkte jag passa på att byta till det nya SIM-kortet med en gång.
    Jag såg att det fanns guider, i och med att det gamla numret kan "låsas fast" i inställningarna när man har en iPhone, men det fanns ju instruktioner på hur man skulle lösa detta (logga ut från Facetime, iMessage, logga ut från iCloud och ändra till ditt "rätta" mobilnummer i inställningarna). Så nu skulle man bara logga in i allt detta igen när man har loggat ut.
    Problemet är bara att mitt nummer faktiskt inte hade blivit flyttat än, vilket jag upptäckte när jag skulle logga in i iCloud. Jag har 2 stegs-verifiering, vilket innebär att jag måste, förutom mitt lösenord till iCloud, ha en säkerhetskod som skickas antingen till min mobiltelefon eller mitt mobilnummer, för att kunna komma in till iCloud på någon enhet alls! Eftersom min mobiltelefon nu inte längre var kopplad till iCloud så kunde jag inte använda den varianten. Så jag prövar väl att få koden skickad till mitt nummer... problemet är bara att det inte kommer fram något SMS eftersom mitt SIM-kort från Vimla inte hade rätt telefonnummer än (och ja, den förra operatören hade tidigare kopplat bort numret från mitt dåvarande SIM-kort). Strax före 01.00 skedde dock flytten på riktigt upptäckte jag när jag äntligen fick mina säkerhetskoder skickade med SMS.

    Så, det jag vill ha sagt är att ifall du använder iCloud med 2 stegs-verifiering och du har valt att få dina koder till din telefon eller ditt mobilnummer, vänta gärna tills en vettigare tid på dagen då du kan vara säker på att ditt nummer verkligen har hunnit blivit flyttat (och kundtjänsten på Vimla finns på plats).

    Detta är alltså inte på något sätt någon varning för Vimla, utan snarare en varning för något att tänka på när det gäller iCloud och lösenord (samma problem kan ju hända oavsett vilken operatör man byter till) ;)