• plasticman Betalning/Faktura

    Förutom att jag tycker att det är under all kritik att Vimla direkt stänger av utlandssamtal utan någon varning (som under vissa omständigheter ju är livsviktiga!), så är det väldigt krångligt att sätta igång betalningen igen. När jag klickade på 'Byt kontokort/Ändra betalmetod' så kunde jag inte alls skriva in ett nytt kort, utan fick istället välja 'Betala med Klarna' - som jag då gjorde, och fick meddelandet att betalningen misslyckades igen.


    Efter MÅNGA försök så fick jag till slut Mitt Vimla att visa 'Betalning pågår' - men mer detaljer än så kan jag inte få - och när jag loggar in på Klarna så står det 'Just nu har du inga fakturor att betala'.


    Nu vet jag inte om en faktura är på väg till mig, eller om pengarna ska dras på något annat sätt? Jag misstänker att Klarna helst väntar en liten stund tills det är tillräckligt med förseningsavgifter innan jag kan betala fakturan igen.


    Först efter det här steget får jag fram en knapp som tillåter mig att uppdatera mitt kort. Så nu är kortet uppdaterat, betalning 'pågår'(?) men utlandssamtal får jag fortfarande inte aktivera.

  • plasticman Betalning/Faktura

    Klantade mig denna månad. Datumet på mitt betalkort gick ut, och på den långa listan med abonnemang som skulle uppdateras med det nya kortet glömde jag Vimla. Dumt av mig.

    Men på en gång får jag ett sms som meddelar att utlandssamtal mm är avstängt tills jag betalar. Wow! Det gick fort. Har varit kund i minst ett par år och betalat varje månad i tid och utan problem, men krånglar betalningen det minsta så PANG! plötsligt går telefonen inte att använda som förut. Det skulle kunna vara jätteviktigt.

    En kollega till mig är i London idag. Så tänker jag nu att det kunde varit jag som var där, morgonen efter ännu en hemsk terrorattack - och utan möjlighet att ringa utlandssamtal.

    Har ni funderat på att istället göra så att folk kan använda sin telefon i typ en eller två dagar efter att de har fått varning om att något har krånglat med betalningen? Typ - “Utlandssamtal kommer att stängas av efter 48 timmar…”

    Och inte nog med det, när jag ska in i Mitt Vimla och uppdatera kortet, så finns inte detta som möjligt val, utan det enda jag kan välja är att få en faktura skickad till mig från Klarna. Äntligen fick de chans att månadsvis blåsa mig på förseningsavgifter - deras affärsmodell. (Till slut - efter jättemånga försök, och stor del av min söndag bortslösad - fick jag mitt kort uppdaterat på er tjänst).

    Ah ja - då var det kanske dags att se sig omkring och hitta någon annan operatör som är schysst. Finns det ens?

  • plasticman Abonnemang

    Hej John

    Ah! Jag tänkte att detta inte gällde mitt kort eftersom det första som skickades aldrig användes (kortet var i fel format), så jag antog att det nya ‘automatiskt’ skulle ersätta det första. Men du har säkert rätt! Måste nog säga till att jag har fått det innan de aktiverar kortet.
    Tack för hjälpen!

     

  • plasticman Abonnemang

    Tack för hjälpen Mikael!

     

    Telefonen är en sprillans ny, olåst iPhone, så jag tror att problemet nu måste bero på att det nya kortet inte har ersatt det första jag fick i systemet.

    Jag hör av mig till kundsupport och ser om de kan fixa det. Tack igen!

  • plasticman Abonnemang

    Nu har jag fått rätt sim-kort, men när jag provar den i iPhone:n får jag bara ‘No Service’ (alla Cellular Data-inställningar ser rätt ut: services.telenor.se).
    När jag kollar på ‘Mitt Vimla’ ser jag att SIM-kortsnummer och PUK-kod refererar till det första kortet jag fick, och har inte uppdaterats med de nya detaljerna. Är det därför det inte fungerar?

  • plasticman Abonnemang

    Vet inte hur mycket hjälp mina skärmdumpar kan vara - jag tar de mest för att försäkra mig efteråt att jag har inte skrivit något helt galet eller valt fel. I detta fall var det bra att kunna se att jag faktiskt hade klickat på rätt sim-kort när jag beställde abonnemanget. Här är den som var relevant i alla fall - med alla personliga detaljer bortklippt.
    Tack för alla snabba svar!

     

    IMG_0257.jpeg

  • plasticman Abonnemang

    Tack för alla hjälpsamma svar! Så här ser det ut - min sambo beställde abonnemanget från Vimla ett par dagar efter mig - och hennes nano-kort ser bra ut! :)

    Bestämde mig för att bara beställa ett nytt kort direkt på ´Mitt Vimla´-sidan - kändes som lättaste lösningen för alla._4150274.jpg

  • plasticman Allmänt

    Har skrivit på Support-forumet istället - där jag trodde jag var när jag skrev här. :smileysad:

  • plasticman Abonnemang

    Skrev nog på fel forum förut. Helt förvirrad faktiskt... i alla fall:

     

    Jag har fått fel sorts sim-kort med posten. Dubbelkollade på skärmdumpar jag tog när jag beställde, och de visar att jag har valt ett nano-sim men fått ett kombi. Ska jag beställa nytt kort, eller fixar ni detta? Vill inte riskera att vara utan telefon när barnen är på dagis och skola.

     

     

     

  • plasticman Allmänt

    Oj oj! Det här börjar inte bra - jag har fått fel sorts sim-kort med posten. Dubbelkollade på skärmdumpar jag tog när jag beställde, och de visar att jag har valt ett nano-sim men fått ett kombi. Ska jag beställa nytt kort, eller fixar ni detta? Vill inte riskera att vara utan telefon när barnen är på dagis och skola.

     

    (Jo förresten - det är nästintill omöjligt att veta hur man startar en ny tråd när man först kommer till forumets första sida. Kunde inte få det att fungera alls i Firefox 37.0.1 på Mac heller.) :smileysad: