• Petter Arkivet

    Jag hittar tyvärr ingen enkel lösning på det här, men det verkar inte vara så många som uppfattar det som ett problem så jag arkiverar tills vidare. Tack för din idé @Tobbe_E!

  • Petter Allmänt

    @Fredde tyvärr verkar fulsäljsföretagen tjäna tillräckligt för att kunna fortsätta verksamheten. 

     

    @Michael det skulle vara kul att vara med och jämföras på samma arena som några av våra största konkurrenter, men tyvärr är SKI anpassat efter relativt stora och välkända företag. 

  • Petter Abonnemang

    Hej Andreas!

    Jag märker på ditt inlägg att du är mycket upprörd och jag är verkligen ledsen för att vi inte levt upp till dina förväntningar när det gäller svarstider. Det är inte okej att det tar så lång tid att få svar och anledningen till att det tagit lång tid att svara är, som du observerat, att vi har lägre bemanning än vanligt på grund av sjukdom.

    Om något är akut kan man alltid få kontakt med oss direkt under veckorna i vår chatt som du hittar på vimla.se/kontakt - där hjälper vi mer än gärna till med att fixa saker och svara på frågor. Bra att veta om du vid något annat tillfälle behöver komma i kontakt med oss snabbt!

    När man pausar sitt abonnemang får man en bekräftelse och abonnemanget pausas sedan vid kommande månadsskifte. I ditt fall har ingen paus lagts in och därför fortsätter abonnemanget som vanligt - det är alltså inte så att abonnemanget pausats och sedan aktiverats igen utan det lades aldrig in en paus och därför kunde vi inte veta att du ville pausa abonnemanget.

    Så, återigen är jag verkligen ledsen för att det tagit lång tid att svara på dina mail och att du inte pausat abonnemanget så som du tänkt dig, men som goodwill och kompensation har jag dels pausat abonnemanget åt dig nu och strukit nästa räkning så att det jämnar ut dig för det. Det är med andra ord bara att du aktiverar abonnemanget igen när du vill börja använda det.

    Känns det okej?


  • Petter Allmänt

    Hej! Många har varit nyfikna på vad som kommer hända på Vimla i år, så här är en enkel statusuppdatering:


    Aug/sep: test av extra-sim
    Sep: nya Mitt Vimla släpps (med snabbare inloggning wohooo!)
    Okt: Betatestet börjar (https://beta.vimla.se/)
    Dec: ny betalpartner

    Det händer såklart andra saker också - men det här har jag uppfattat att det finns stort intresse av ☺

  • Petter Allmänt

    ... och jag kan inte hålla mig från att lägga upp en liten skrytbild om mitt "barn" ;)

     

    100_procent.png

  • Petter Allmänt

    Välkommen till forumet @Fillerixen ! Jag tycker att din idé är jättebra. Självklart ska vi ha en designtävling för SIM-kort, men även om jag vill kan jag inte lova att en design kommer tryckas på nästa batch kort :)

    Det hindrar förstås inte oss från att ha en tävling! 

     

    Om du vill så får du gärna ladda upp en blank version av din design som andra kan använda. 

  • Petter Allmänt

    Morgonens stora diskussion på Vimla har kretsat kring vad en "damtralla" är för något @thernztrom 

  • Petter Allmänt

    @Fredde det är lätt att bli övertaggad ;) 

     

    @Michael ja, vi gillar också OnePlus så det är ett roligt pris att kunna dela ut när de släpper nytt. Vem vet, denna vecka kanske det blir fler uppdateringar av leaderboarden? 

  • Petter Allmänt

    @Michael du vet väl hur det brukar gå för hararna i maraton- och cykeltävlingar? ;) 

  • Petter Allmänt

    Som vanligt ett genomtänk inlägg som lägger bra grund till diskussion @Michael, tack för det! Däremot tycker jag att det låter dramatiskt med "konsekvenser", vad menar du med det? 

     

    Ja, det har börjat spammas för mycket tipslänkar på sistone. Det är att räkna med under en tipsningstävling men jag instämmer i att det nu behöver åtgärdas och att lösningen bör gälla även tills vidare. Som du skriver så vill jag göra det enkelt för oss och skriva regler eftersom att behov uppstår, och det här är ju en sådan situation. Jag tycker det är fantastiskt - en gemensam insikt och direkt insats när ändring behövs. Det är för mig ett tecken på ett mycket väl fungerande community.

    Det är viktigt att komma ihåg att även om det förekommer en del onödiga inlägg så är den absolut mesta aktiviteten bra, hjälpsam och konstruktiv. Fortsätt med det! :)

     

    Så till de mer konkreta bitarna. Det finns förslag här från att bara ha länkhänvisning i signaturen till att inte alls ha det på Vimlas utrymmen. Jag tycker att man ska kunna tipsa även här i forumet, men inte på bekostnad av samtalsklimatet. Därför har jag beslutat att man enbart får ha hänvisningen till ens tipslänk i signaturen och att den får vara max två rader lång. Detta borde innebära att säljhetsen inte kommer ta lika mycket plats. Om ni ser att någon inte följer dessa regler rekommenderar jag att skicka et PM till medlemmen och be dem ändra, alternativt skicka ett PM till mig med hänvisning.

    Det finns ju också trådar som "Vill du ha en tipslänk"-tråden som är 10 sidor self-promotion, torghandlarförsäljning och skamlös reklam. Den är VÄLDIGT kul och har ju bara ett syfte, så där kan jag tycka att regelverket kan få vara slappare. Vad tycker ni andra om det och var drar man gränsen? 

     

    Återigen är jag glad över hur väl allting funkar - det är precis såhär jag har föreställt mig att vårt community ska utvecklas. I och med att vi blir fler och fler hela tiden så blir det mer att ta hand om och därför ett ökat behov av regler. Och på tal om det...

     

    Jag har pratat med tre medlemmar som en längre tid varit aktiva och bidragit mycket till forumet om att hjälpa till med att moderera. Alla tre har tackat ja vilket innebär att vi framöver kommer ha ett riktigt dreamteam som hjälper till att moderera och sköta forumet.

    Det känns RIKTIGT roligt och jag är mycket glad över att alla tackade ja. Då vi har en pågående tävling som alla medlemmar deltar i kommer vi vänta tills den är över med att sätta igång, just så att alla jobbar under samma förutsättningar.

    Ni får alltså vänta lite med att få veta vilka det är och under tiden kommer vi prata ihop oss om hur vi tycker att det ska fungera när man är moderator här.

    Om någon har tankar, frågor eller funderingar kring det kommande moderatorteamet är man varmt välkommen att höra av sig till mig via PM. 

     

    Så, tack för att ni engarerar er, bryr er och tar tag i saker när det behövs. Det är ju så vi blir bättre: tillsammans. 

  • Petter Abonnemang

    Välkommen till forumet @emhk

     

    När jag kollar på ditt abonnemang ser jag att nummerflytten godkändes 5/9 och du fick ett mail om det till samma mailadress som du skrivit till oss ifrån. Jag skickar om det mailet till dig :) 

  • Petter Arkivet

    Bra observation @@Michael

    Den extradata vi rear ut är inte en del av den pott som tillhör abonnemanget och fylls på varje månad. Det du köper för 30 kr/GB och som gäller i ett år är alltså engångdata som gäller utöver din ordinarie datapott och som inte fylls på när den är förbrukad.

    Efter årsskiftet kommer man inte längre kunna köpa den extradatan och det är därför vi rear ut den :)

  • Petter Arkivet

    UPDATE: Denna funktion kommer att finnas från och med slutet av mars.

     

    //Petter

  • Petter Arkivet

    Vi kommer att gå igenom denna på idémötet i morgon. Låter den ligga som "rösta för genomförande" så länge så får vi se hur många som är intresserade. Ge kudos om det är något du vill se på Vimla! 

     

    //Petter

  • Petter Abonnemang

    Många har efterfrågat det under en lång tid och nu är det äntligen här :)

    Priset är 250 kr/mån med 60 samtal och 600 meddelanden eller 300 kr/mån för 22 GB med fria samtal och meddelanden. Bra va?!

    Ändra datanivån fixar du enkelt när du loggar in på Mitt Vimla. Och till dig som vill tipsa kompisar om Vimla har vi tagit fram ett riktigt bra erbjudande till dem - 22 GB för 100 kr/mån de 4 första månaderna!

  • Petter Genomförda Idéer

    @Michael jag tycker att man ska få välja själv hur mycket uppgifter man ska dela med sig av. Som du säger är det väldigt personligt och trevligt att kunna se information om de man tipsar eller den man blivit tipsad av, men samtidigt är det en trygghetsfråga för vissa. Det är olyckligt om man känner att man inte kan tipsa andra på grund av detta. 

     

    Däremot gillar jag verkligen din inställning till att tipsa! Man SKA kunna slå sig för bröstet och att man sätter sitt namn på något har en stor betydelse för trovärdigheten. 

     

    Jag tycker att ett upplägg där man kan välja hur mycket man vill visa, förnamn, efternamn och ort samt en funktion där man genom oss kan kontakta de som använt ens tipslänk vore det bästa! 

  • Petter Allmänt

    Hej! Vår kära supportexpert Daniel ska sluta hos oss och jag söker någon som vill hjälpa Vimla att bli ännu bättre och hjälpa våra medlemmar bli ännu gladare och nöjdare. Jag kan inte tänka mig en bättre plats för att hitta rätt person än just här på forumet :)

    Om du är intresserad eller känner någon som skulle passa som supportexpert på Vimla får du gärna ta en titt här: https://jobs.vimla.se/jobs/29303-supportexpert-pa-...

  • Petter Arkivet

    Tack för din idé! Jag tycker att det är en bra grej så om tillräckligt många är intresserade tar jag den vidare. Så ge kudos om du vill se den genomförd! 

     

    //Petter

  • Petter Betalning/Faktura

    @Tommy-Micael-Karlsson jag är verkligen, verkligen ledsen för det som drabbat dig. Jag förstår att du mår skit när du blivit utsatt för rånförsök och misshandel och sedan inte kan komma i kontakt med myndigheter för att få den hjälp du behöver. Det är en hemsk sak du har råkat ut för.

    Ditt abonnemang var mycket riktigt blockerat i natt, och ända fram till kl 19:01 idag när spärrarna släpptes.

    Jag ser på ditt abonnemang ett flertal samtal till 90000 (dit första samtalet ringdes 18:57 torsdagen 16 november, några timmar innan attacken du beskriver), 116111 samt 11414 innan spärrarna släpptes. Däremot ser jag inga samtal till 112, dessa verkar din telefon inte ha kopplat vidare till mobilnätet. Bara samtalet till 11414, som ringdes 18:37 idag, kopplades fram.

    När jag testar själv på en telefon med samma blockering som din har haft så kommer jag fram precis som vanligt till 112, 11414 och 116111, precis som det är tänkt att det ska fungera.

    Som @Asawi skriver ovan ska man till och med kunna ringa 112 helt utan simkort i telefonen, men i mina tester hittar jag inget hinder att nå 112 med ett blockerat Vimla-sim i telefonen vilket får mig att misstänka att något i själva telefonen du har, snarare än abonnemanget, hindrat dig från att ringa 112.

    Jag skulle väldigt gärna vilja få möjligheten att testa din telefon på plats, med hjälp av kunnig tekniker, för att försöka återskapa felet du upplevt. Om det är okej med dig, såklart.

    Däremot kommer jag heller inte fram till 90 000 när jag testar från ett blockerat Vimla-sim, vilket är helt fel och mycket allvarligt. Vi har tillsatt en krisgrupp som bland annat kommer undersöka ifall detta ska incidentrapporteras till PTS samt eskalerat internt till både säkerhet- och nätövervakningsavdelningarna för att vidare undersöka vad som gått fel. Att man inte kan ringa 90 000 från ett blockerat abonnemang är såklart helt oacceptabelt och Vimla tar fullt ansvar för det.

    Jag vill även tacka dig för att du uppmärksammat oss på det här ytterst allvarliga felet - genom att göra det har du personligen sett till att andra kan få den hjälp de behöver.

    Sammanfattningsvis kan jag alltså se att samtalen till 90 000 som du ringde 18:58, 18:59, 23:35 16/11 samt alla samtal efter attacken du utsatts för inte kopplats upp som de ska och detta har vi rapporterat in och kommer fortsätta följa upp under kommande dagar. Att ringa 112 från ett spärrat abonnemang fungerar i mina tester så man kan fortfarande nå larmcentralen, Polis samt Bris.

    För att kunna avgöra vad som hindrat dig från att ringa 112 skulle vi behöva undersöka telefonen du ringde från, och jag kommer höra av mig till dig angående det direkt på måndag morgon.

    Återigen är jag verkligen ledsen och upprörd över det trauma du har utsatts för. Ingen ska behöva drabbas av det du råkat ut för och jag förstår att saken blev mycket värre av att du inte kunde komma i kontakt med Polis eller ambulans.

  • Petter Betalning/Faktura

    Nu går det att ringa även 90 000 ifall ens abonnemang blivit spärrat på grund av utebliven betalning!