• Petter Betalning/Faktura

    Nu går det att ringa även 90 000 ifall ens abonnemang blivit spärrat på grund av utebliven betalning!

  • Petter Betalning/Faktura

    @Asawi jag blev av din kommentar väldigt nyfiken och har letat med ljus och lykta efter information om operatörers formella skyldigheter att tillhandahålla fri tillgång till 90 000. Numret skulle fungera i en övergångsperiod på 5 år efter att det byttes ut -96, så efter 2001 har en operatör ingen skyldighet att ge tillgång till det förra larmnumret under samma förutsättningar som med 112 idag.

    Med det sagt så finns det ju absolut ingen anledning att spärra det och vi skulle aldrig ta ett medvetet beslut att försvåra åtkomst till SOS Alarm.

    Jag har pratat med @Tommy-Micael-Karlsson idag och kommer få in telefonen för vidare undersökning och instämmer i kommentaren: Slutet gott allting gott!

  • Petter Betalning/Faktura

    @Tommy-Micael-Karlsson jag är verkligen, verkligen ledsen för det som drabbat dig. Jag förstår att du mår skit när du blivit utsatt för rånförsök och misshandel och sedan inte kan komma i kontakt med myndigheter för att få den hjälp du behöver. Det är en hemsk sak du har råkat ut för.

    Ditt abonnemang var mycket riktigt blockerat i natt, och ända fram till kl 19:01 idag när spärrarna släpptes.

    Jag ser på ditt abonnemang ett flertal samtal till 90000 (dit första samtalet ringdes 18:57 torsdagen 16 november, några timmar innan attacken du beskriver), 116111 samt 11414 innan spärrarna släpptes. Däremot ser jag inga samtal till 112, dessa verkar din telefon inte ha kopplat vidare till mobilnätet. Bara samtalet till 11414, som ringdes 18:37 idag, kopplades fram.

    När jag testar själv på en telefon med samma blockering som din har haft så kommer jag fram precis som vanligt till 112, 11414 och 116111, precis som det är tänkt att det ska fungera.

    Som @Asawi skriver ovan ska man till och med kunna ringa 112 helt utan simkort i telefonen, men i mina tester hittar jag inget hinder att nå 112 med ett blockerat Vimla-sim i telefonen vilket får mig att misstänka att något i själva telefonen du har, snarare än abonnemanget, hindrat dig från att ringa 112.

    Jag skulle väldigt gärna vilja få möjligheten att testa din telefon på plats, med hjälp av kunnig tekniker, för att försöka återskapa felet du upplevt. Om det är okej med dig, såklart.

    Däremot kommer jag heller inte fram till 90 000 när jag testar från ett blockerat Vimla-sim, vilket är helt fel och mycket allvarligt. Vi har tillsatt en krisgrupp som bland annat kommer undersöka ifall detta ska incidentrapporteras till PTS samt eskalerat internt till både säkerhet- och nätövervakningsavdelningarna för att vidare undersöka vad som gått fel. Att man inte kan ringa 90 000 från ett blockerat abonnemang är såklart helt oacceptabelt och Vimla tar fullt ansvar för det.

    Jag vill även tacka dig för att du uppmärksammat oss på det här ytterst allvarliga felet - genom att göra det har du personligen sett till att andra kan få den hjälp de behöver.

    Sammanfattningsvis kan jag alltså se att samtalen till 90 000 som du ringde 18:58, 18:59, 23:35 16/11 samt alla samtal efter attacken du utsatts för inte kopplats upp som de ska och detta har vi rapporterat in och kommer fortsätta följa upp under kommande dagar. Att ringa 112 från ett spärrat abonnemang fungerar i mina tester så man kan fortfarande nå larmcentralen, Polis samt Bris.

    För att kunna avgöra vad som hindrat dig från att ringa 112 skulle vi behöva undersöka telefonen du ringde från, och jag kommer höra av mig till dig angående det direkt på måndag morgon.

    Återigen är jag verkligen ledsen och upprörd över det trauma du har utsatts för. Ingen ska behöva drabbas av det du råkat ut för och jag förstår att saken blev mycket värre av att du inte kunde komma i kontakt med Polis eller ambulans.

  • Petter Allmänt

    @Sha11e vad fint att höra och stort tack! Jag har passat ditt beröm vidare till Ida som du chattade med :)

    Det är VERKLIGEN uppskattat att du tar dig tiden att skriva ett inlägg och ge beröm, det betyder supermycket för alla som arbetar i supporten och alla blir glada av att få veta att de gjort ett bra jobb. Tack för det!

    @CoffeeTears bra tips!

  • Petter Utomlands

    @Spotify sa:

    @Ann-Charlotte-JanssonHänvisningen till konkurrenterna gjorde jag, jag har verkligen ingenting med Vimla att göra. Det är knappast upp till mig att avgöra huruvida Vimla vill plocka marknadsandelar av konkurrenterna eller inte, ville mer visa på hur dom andra operatörerna löst det i samma prissegment. Varken Fello eller Halebop har så vitt jag vet spärrat sina minsta abonnemang för surf inom EU, men deras minsta abonnemang innehåller bara 0,5 respektive 1GB surf (och kostar runt hundringen). Jag surfar inte mycket, men hade fått problem att klara mig på dessa nivåer. Jag är genuint nyfiken på vad du tänkte byta till som har ett bättre erbjudande än det Vimla erbjuder?

    Snyggt svar @Spotify!

    @Ann-Charlotte-Jansson bakgrunden till vår ändring är att våra kostnader för att köpa surf av andra operatörer i EU ännu inte förändrats. Vi har alltså samma kostnader som tidigare, men inte längre en möjlighet att täcka dessa kostnader. Därför behövdes en förändring i de abonnemang där det är väldigt lätt att surfa för en högre kostnad än vad vi tar för abonnemanget. Jag förstår om du känner att det inte är en förbättring för just dig, men vi behöver förhålla oss till EU-lagstiftning samtidigt som vi behöver försöka undvika att gå back på våra abonnemang.

    Som andra har skrivit behöver du ju inte ALLTID ha det högre abonnemanget utan du behöver bara vara uppgradera under tiden du befinner dig utomlands.

    @Oliver-Enarsson jag tror och tycker att vi är rätt konkurrenskraftiga - Telenors surf för 49 kr gäller som jag förstår det bara om du redan har laddat för fast- eller rörligt pris. Fastpris är det som är mest likt vårt abonnemang, och då blir priset 148 kr/mån för 1,1 GB och fria samtal/meddelanden, när du hos oss får minst 2 GB surf och fria samtal/meddelanden för 150 kr.

  • Petter Betalning/Faktura

    @Michael sa:

    Androids-fanboys är påhittiga, de försöker alltid hitta argument för Android när de i själva verket innerst inne säkert vill ha en iPhone ;)

    Hahaha!😆

  • Petter Betalning/Faktura

    @Michael ingenting på gång och sannolikt kommer det inte bli tillgängligt för Vimla.


    Häftigt att vi används som argument i debatten om vilken tillverkare som är bäst! Hade inte förväntat mig att någon skulle "tippa över" åt Android pga oss :)

  • Petter Betalning/Faktura

    @Håkan-Appel telefonen börjar fungera direkt när du får en faktura utskickad, vad det gäller aktivering av abonnemang räknas det som en "betalning" och du har sedan 14 dagar på dig att skicka pengarna till Klarna.

    @Kennet-Tynnstedt det går alldeles utmärkt att betala med Klarnas autogiro även på helger :)

  • Petter Arkivet

    @evolema kort uppdatering om vad som händer i år har du HÄR :)