• olurven Teknisk Support

    > Har du kollat driftinfo-kartan på Telenor btw?

     

    Ja, det var grön täckning över stora områden, borde inte vara ett problem alls.

     

    Precis som i ditt fall, verkar telefonen vara helt funktionell i standby läge, men så snart jag tar upp ett samtal så börjar problemen. Men som sagt, det är endast motparten som inte kan höra mig, jag hör allt fint. Är inte det märkligt om det skulle vara problem med masten?

  • olurven Teknisk Support

    Tack för svaret!

     

    Jag har provat att låsa telefonen till tre olika lägen: LTE, 3G, och 2G. Jag har även kollat signalstyrka med netmonitor appen (android).  Lite typiska värden:

     

    4G (LTE): -120 dBm ganska stabilt

    3G (HSPA): -110 dBm ganska stabilt

    2G (EDGE):  -77 till -90 dBm

     

    En följdfråga här: är detta typiska värden?

     

    Av siffrorna verkar det som att 2G är ett bättre alternativ - jag gjorde lite snabba testsamtal och 2G var det enda nät som lät åtminstonne okej andra änden. Men ett av samtalen till mobilnät på 2G visade upp samma fel som tidigare. Jag får undersöka detta mer...


     

     

  • olurven Teknisk Support

    Hej / Hjälp!

     

    Jag har problem med röstsamtalen på mitt Vimla abbonemang. Det är ofta (men inte alltid) så att den jag ringer inte kan uppfatta ens enkla ord, medans jag hör dem fint eller åtminstonne okej. Det låter som extrem komprimering/hack/brus. Det verkar vara extra dåligt i lägenheten, men även ute i gården och i området händer det att samtalen låter på detta vis. Data överförngen/internet är det inget fel på däremot. Telefonen uppvisar en hyffsad signalstyrka. 

    Om jag provar med ett SIM kort från en annan operatör funkar allt fint och folk hör mig igen. Så jag tänker mig det måste vara antingen mitt fysiska SIM kort, en telefoninställning mot Vimlas nät (på nått vis) eller Telenors nät som beter sig knasigt här i södra Uppsala.

    Finns det något mer jag kan prova?