• NiklasO Vimla 2.0

    Det här gör mig riktigt förbannad. Även om jag ligger på Vimla 1.0 för tillfället med alla abonemang så ger jag upp det här nu och kommer aktivt att söka alternativ. Att leveransrapporter inte kommer att fungera är en dealbreaker och Vimlas svaga bortförklaringar gör mig bara mer förbannad och det finns inte en chans att jag stannar kvar efter detta. Herregud så oprofessionellt. Så sjukt besviken på Vimla alltså och jag har värvat in stackare i det här. Jag skäms faktiskt.

    Det som påstås är INTE SANT!
    Att kunder tror att "Levererat" betyder "Läst", alltså.. visst. Det kanske händer men de flesta är faktiskt inte så korkade.

    Som jag skrev i en annan tråd angående leveransrapporter:

    "Det där stämmer bara delvis. Jag vet till 100% hur det fungerar. Vad skulle det annars fylla för funktion? Det står som skickat så länge den mottagande enheten är avstängd eller saknar täckning. Visst, det beror på hur man implementerat det men en leveransrapport kan meddela "with carrier" som du pratar om. Det kan också meddela till exempel "rejected (hard bounce)", "rejected (soft bounce)", "delivery status unknown" och den viktiga "delivery successful (vilket betyder att ENHETEN HAR TAGIT EMOT MEDDELANDET)". Har nytta av det dagligen för att se när saker och ting levereras till barnens mobiler. Det funkar inte alltid till 100% men i 99% av fallen så funkar det utmärkt. När det inte funkar så kan ett sms stå som "Skickat" trots att det har levererats men det är ytterst sällan och det är liksom inte hela världen. Då vet jag bara att jag måste söka barnen på något annat sätt för att försäkra mig om att de inte har slut på batteri eller liknande."


    @johan_vimla sa i [Vimla 2\.0 \- del av ett stort Telenor experiment](/post/22192):

    “Jag får ingen leveransbekräftelse på SMS” >

    Det som refererats till som “leveransrapporter för sms” är en funktion som vi valt att sluta leverera. Detta på grund av att funktionen inte visar att ett sms levererats till mottagaren utan bara att det nått mottagarens mobilnät - med risk för att ge en falsk försäkran om att meddelanden lästs när mottagaren i själva verket inte sett dem . Vi ser det som en förlegad och opålitlig funktion och därför väljer vi att inte ha kvar den. >


  • NiklasO Vimla 2.0

    Detta i FAQ:


    "Varför skickas inga leveransrapporter för SMS ut?

    Vi har idag inte stöd för leveransrapporter. Det är en funktion som inte är helt tillförlitiigt hos någon operatör. Vi rekommenderat därför använande av någon meddelande-app om man vill vara helt säker på att meddelandet är mottaget eller läst av mottagaren."


    Eh, jo? Det har funkat utmärkt under alla år jag har använt det. Under varje sms så ser jag om det är Skickat eller Levererat. Levererat betyder att enheten har tagit emot smset. Det strular extremt sällan. Jag har också jobbat med att implementera sms-utskick i olika system och där kunde man få ut detaljerad status på varje sms man skickade från systemen och jo, leveransrapporterna funkade fint. Det låter mer som en bortförklaring för att det är en standard basfunktion som självklart alltid ska finnas. Jag byter absolut operatör om leveransrapporter inte finns när jag blir tvingad att byta till 2.0.

  • NiklasO Vimla 2.0

    @Alex_Vimla


    Det där stämmer bara delvis. Jag vet till 100% hur det fungerar. Vad skulle det annars fylla för funktion? Det står som skickat så länge den mottagande enheten är avstängd eller saknar täckning. Visst, det beror på hur man implementerat det men en leveransrapport kan meddela "with carrier" som du pratar om. Det kan också meddela till exempel "rejected (hard bounce)", "rejected (soft bounce)", "delivery status unknown" och den viktiga "delivery successful". Har nytta av det dagligen för att se när saker och ting levereras till barnens mobiler. Det funkar inte alltid till 100% men i 99% av fallen så funkar det utmärkt. När det inte funkar så kan ett sms stå som "Skickat" trots att det har levererats men det är ytterst sällan och det är liksom inte hela världen. Då vet jag bara att jag måste söka barnen på något annat sätt för att försäkra mig om att de inte har slut på batteri eller liknande.

    Det är ju inte heller ni som har valt något. Det nya systemet som ni är först i världen med saknar stöd för standardfunktioner helt enkelt.

    Som sagt, finns det inte när jag blir påtvingad 2.0 så lämnar jag vimla med mina 5 nummer i familjen plus att jag får jobba för att de stackarna jag har tipsat in också byter. För tillfället kan jag inte med gott samvete använda min tipslänk längre..

  • NiklasO Allmänt

    Jag har också företagstelefon men HELL NO att alla får mitt privata mobilnummer. Det är ju ett guldnummer för tusan. ;-)

  • NiklasO Vimla 2.0

    En annan sak med alla olika appar som finns. Man vet inte riktigt vilken app som alla mottagare använder. SMS funkar liksom alltid. Visst kan man se att en del personer finns på tex whatsapp och liknande men det stämmer inte alltid. Folk står kvar som användare även om appen är till exempel avinstallerad. Dessutom är det inte alltid som apparna funkar som de ska och meddelar direkt när meddelandet kommer. Det beror på hur telefonen hanterar Doze, batterisparfunktioner och appar som använder data. Sms är gammalt osv men väldigt säkert sätt om man vill få tag på någon utan att behöva ringa. Jag använder som sagt leveransrapporter dagligen. Jag brukar messa barnen instruktioner och annat viktigt eftersom att de är.... barn och åker kommunalt till och från skolan. Jag ser direkt när de har slutat för då ändras statusen från "Skickat" till "Levererat" när de slår på telefonerna. Mycket bra eftersom att de inte alltid bemödar sig att svara. De har troligen sett meddelandet när det står som levererat. Det står självklart som "Skickat" tills telefonerna är på. Att det har levererats till operatörens nät är självklart och om det hade varit så att statusen visade när det levererats till operatörens nät så hade rapporter varit totalt värdelöst. Tur att det inte är så.....


    Hur som helst. Jag är klar med detta ämne och med Vimla. Jag ska hitta en bra ersättare och plocka med mig alla 5 abb. De rekryterade ska jag prata med så får de göra som de vill. Lycka till Vimla! Det var kul så länge det varade.

  • NiklasO Vimla 2.0

    Jag förstår inte hur man kan påstå hur folk inte kan förstå skillnaden mellan "Skickat" och "Levererat". Men men. "Läst" står det ju aldrig.


    @Anders-Isaksson sa i [Leveransrapport](/post/22900):

    >

    @Adnan

    Detta låter ju oerhört märkligt. Bara för att det finns personer bland era kunder som inte förstår skillnad på leverans och läsrapport så resonerar ni som att det är en "förlegad och opålitlig funktion" när den de facto visar precis det man kan förvänta sig att den ska visa?

    Ett oerhört märkligt resonemang och inte någon stjärna i kanten för Vimla, snarare tvärtom.

    Detta är ett felaktigt resonemang, som dessutom visar en ganska fördummande syn på företagets kunder.


  • NiklasO Vimla 2.0

    Nu ser jag ju också att en hel del har problem med att sms helt enkelt inte kommer fram. Tja, då förstår jag att det är väldigt jobbigt att inplementera rapporter när inte ens det fungerar tillförlitligt.

    Anledningen till att jag blir så pass upprörd som jag blir är hela den här grejen med "passar det inte, så är det ju bara att byta! Leve konkurrens!". Vad hände med hela "medlem"-grejen som Vimla körde från början? När det verkligen fungerade, när Vimla lyssnade på sina kunder? När saker faktiskt hände och inte drog ut från veckor, till månader, till år, till.... aldrig och så bara BAM! Vimla 2.0. Vad hände med alla projekt och utlovade funktioner som vi pratade om för flera år sedan?? Ingenting. Och nu in i ett nytt projekt som inte heller är färdigt. Det funkar dåligt enligt "medlemmar" men inte enligt Vimla. Jag är EXTREMT besviken på Vimla. Idén lät bra och fungerade ok när resan började men det har otroligt snabbt bara gått utför. Kraftig lutning, rakt in i kaklet!

    Anledningen till att jag är så pass upprörd som jag är, det är på grund av den totala förnekelsen jag upplever från representanter när jag läser igenom forumet. Det jag blir riktigt irriterad över är förklaringen man använder för att säga att leveransrapporter sällan fungerar när det faktiskt inte är sant. Så är det.

  • NiklasO Vimla 2.0

    Sen måste jag också säga att det här med att man tar bort standardfunktioner som man bör kunna förvänta sig av en operatör i Sverige idag så kör en del med att det bara är att byta operatör om det inte passar. Okej, tack? Jag har tipsat in folk, jag har ansträngt mig för det, troligen mer än vad det var värt. Mycket för att jag gillade idén med Vimla när det hela startade men med facit i hand så blev det bara en enda soppa av allt. Självklart så tipsade jag ju folk för att få rabatt, sticker inte under stol med det men hallå, jag tänker inte riskera mitt rykte hur som helst och värva in folk till en dålig tjänst. Kunde inte i min vildaste fantasi tro att man skulle ta bort basfunktioner som man gör nu...

    Jag har också sparad surfpott på alla våra nummer, det är bara att byta och bli av med allt. Nemas problemas. Kul! Heja konkurrens! Tack Vimla och tack för förslaget. Suck. Får man känna sig aningen trampad på eller är det förbjudet?

  • NiklasO Vimla 2.0

    Det är precis vad jag också tror. Vimla utvecklar ingenting själva. Att låtsas som det är bara löjligt. Antar att Vimla kan lägga in önskemål om funktioner men jag tror inte att det är mer än så.

  • NiklasO Vimla 2.0

    "om leveransrapporter för sms är en viktig funktion för en"

    Det handlar inte helt om att funktionen är viktig. Den är grundläggande. En standardfunktion som man liksom inte behöver fundera på om den finns eller inte när man väljer operatör. Vimla kommer att bli ensamma om att inte ha fungerande leveransrapporter! Skulle aldrig komma på tanken att kolla först så att en operatör har stöd för leveransrapporter (som fungerar), när man kan förvänta sig att de har det. Det är liksom inget man måste undersöka själv men när Vimla har bytt till 2.0 helt så kommer folk att få uppleva det först när de märker att det inte fungerar om inte Vimla är extremt tydliga med att funktioner man kan förvänta sig saknas när man blir kund hos Vimla, för jag lovar, det är inget man normalt kontrollerar när man byter operatör. Det blir kul i supporten annars. Helt galet att man ska behöva kolla så att grundläggande funktioner fungerar hos den operatör man väljer. Det behöver man iofs inte. Vimla kommer att vara ensamma om det. Andra nät klarar av att införa saker som VoIP och Wifi-samtal utan att ta bort grundfunktioner. Mycket synd att Vimla inte klarar det. Men ja, verkligen! Skönt med konkurrens!

    Sen det här att andra tjänster tar över. Visst, absolut. Men Vimla är fortfarande en form av kontantkort där surfen kan ta slut. Då är SMS den enda rimliga lösningen som alltid fungerar. Visst att man kanske får surfa med väldigt låg hastighet när datan är slut men det är många gånger ungarna inte har fått fram meddelanden via dessa underbara datakrävande apparna som nu tar över. För att vara säker på att meddelanden verkligen kommer fram så är det fortfarande, idag, lättast och säkrast att göra det via SMS (om vi enbart pratar om textmeddelanden och inte samtal) och med leveransrapporter kan man förvissa sig om att meddelandet har levererats till ENHETEN. Jag har kontakt med olika instanser dagligen och det används sms i stor utsträckning. Just för att man inte på förhand kan veta vilken tjänst som mottagaren använder. Det är ju inte så att jag når folk som arbetar på kommunen via Messenger eller Whatsapp. Det är ju officiella kontakter och där kör de allra flesta SMS. Det bara funkar oavsett tjänst. Det är jättefint med andra appar som kommit men samtidigt så följer INGEN en standard. Du måste ha ett konto hos Whatsapp, Messenger, Skype, Viber, Telegram, Signal, Hangouts, Snapchat, Instagram, LINE osv i all oändlighet för att alla föredrar olika. Det problemet har vi inte med SMS och det finns idag ingen direkt ersättning. Jag förväntar mig att svenska operatörer erbjuder SMS och dess fulla utbud, något annat är ORIMLIGT för mig. Jag väntar med spänning på RCS men det verkar ju också vara väldigt svårt att få tummen ur för våra operatörer men det kommer väl förhoppningsvis inom några år.

  • NiklasO Vimla 2.0

    Det kanske börjar bli dags att tänka om.

    Den här tråden är ganska poppis redan nu, INNAN folk får upptäcka detta när de hamnar på 2.0. Det här är alltså folk som är aktiva här i forumet och det är ju långt ifrån alla så att säga. Räkna med kraftiga reaktioner när era kunder får upptäcka att detta inte finns, den hårda vägen....


    Eftersom att detta är en basfunktion så är det bra om ni skriver ut detta tydligt på sidan där man beställer byte till 2.0. För er egen skull och för kundernas förstås.

  • NiklasO Vimla 2.0

    Det handlar bara om hur man som utvecklare kan implementera sms-utskick i sina egna system. För att kunna skicka sms så behöver man en gateway som skickar ut sms:en i mobilnätverken. Sen kan man med samtliga tjänster och deras API:er följa status för ett sms, ganska noggrant faktiskt. Leverantörerna har skrivit sina APIer lite olika men gemensamt för alla verkar vara att "delivered" faktiskt betyder att det är levererat till mottagaren och inte enbart till mottagarens nätverk, vilket Vimla hävdar. 😉 Ingenstans finns det någon information om att rapporternas kvalité skulle vara dåliga på något sätt.


    http://www.ozekisms.com/index.php?owpn=538


    https://www.genericmobile.se/rest-send-sms
    "Delivery reports

    Delivery reports are used to find out whether an SMS is delivered to the receiver phone number or not."


    http://mblsms.com/request-delivery-report-by-customer-id

    Status Description

    ENROUTE The SMS is being routed to the correct destination

    DELIVERED The SMS is delivered to the final destination

    EXPIRED The SMS is not delivered. The subscribers mobile phone has not been available for the validity of the message

    DELETED The SMS is deleted from the SMS Center of the subscriber

    UNDELIVERABLE The SMS cannot be delivered to its final destination

    ACCEPTED The SMS is accepted for delivery

    UNKNOWN The current SMS status is unknown. Please try again later

    REJECTED The SMS has been rejected by the subscriber's SMS Center.


    https://www.sms77.io/en/docs/gateway/http-api/status-reports/

    Delivery report Description

    DELIVERED The SMS was successfully delivered.

    NOTDELIVERED SMS could not be delivered. Please check the recipient number if necessary.

    BUFFERED SMS was sent successfully, but was cached by the SMSC because the recipient isn’t reachable.

    TRANSMITTED SMS was sent by the SMSC and should arrive soon.

    ACCEPTED SMS was accepted by the SMSC.

    EXPIRED SMS was not received before the end of validity.

    REJECTED SMS was rejected by the carrier.

    FAILED Error while sending SMS

    UNKNOWN Unknown status report


    https://www.plivo.com/docs/sms/getting-started/advanced/sms-delivery-reports/
    Status of the message including “queued”, “sent”, “failed”, “delivered”, “undelivered” or “rejected”.


    https://developers.messagebird.com/api/sms-messaging#handle-a-status-report
    The status of the message sent to the recipient. Possible values: scheduled, sent, buffered, delivered, expired, and delivery_failed.


    https://www.panaceamobile.com/developers/sms-delivery-reports/
    What are the different delivery status codes?

    1 – Delivered

    2 – Undelivered

    4 – Queued at network

    8 – Sent to network

    16 – Failed at network



    @SL sa i [Leveransrapport](/post/24090):

    >

    Niklas, tack för svar hade helst sett en klickbar länk dit infon fanns så det inte finns någon tvekan vad du menar/pratar om, jag sökte efter det du föreslog, man får upp en massa träffar på just dom sökorden du angav. har du möjlighet att direkt länka dit infon finns.


    @NiklasO sa:

    För er som är intresserade, googla på: sms gateway delivery (eller status) report

    Man kan hoppa över mycket tekniskt men det intressanta är listan över vilka statusar som ett sms kan ha.
    Som man kan se så finns det en rapport/status som meddelar leverans till ENHET och inte bara till nätverk som Vimla påstår.


    För övrigt. Om nätet ska användas för massuskick av SMS så lär de som betalar för utskicken gärna vilja ha statistik över hur många sms som faktiskt levereras, vilka telefonnummer som är ogiltiga m.m. Det ville i alla fall några av mina uppdragsgivare...

    Jag är övertygad om att denna tråd blir låst snart. ;)

  • NiklasO Allmänt

    Byter minst 1 gång om året. Orkar inte lista.

    Sitter med S5 nu men vill byta till S6. Avsaknaden av plats för minneskort stör mig dock rejält.

    Jobbmobilen är en gammal Z1 som är min privat.

  • NiklasO Allmänt

    Alltså de gör sig väl av med bolaget av en anledning. Kritiken har ju varit massiv. Bara kolla på deras Facebooksida. Nu verkar de ha tömt alla kommentarer dock.

  • NiklasO Abonnemang

    Jag har 5 gig kvar från april och det är inget som minskar i mitt vimla men jag kan tänka mig att om man hade 0 kvar innan den 1a så kan man kanske inte surfa nu?

  • NiklasO Arkivet

    Ja, kom igen nu Vimla!

  • NiklasO Vimla 2.0

    Helt värdelös och ointressant funktion. Varför inte komma med något som de har lovat oss i flera år?

  • NiklasO Vimla 2.0

    Inga leveransrapporter alltså? Är detta ett dåligt skämt?

  • NiklasO Vimla 2.0

    Hej Ida!

    Om du själv läser den tråden som du länkade så har jag svarat där. Ni sprider halvsanningar. Om ens det.


    @Ida_Vimla sa i [Leveransrapport](/post/22375):

    >

    @NiklasO Nej det är inget skämt. Du kan läsa mer om varför vi valt att ej ha det HÄR

  • NiklasO Vimla 2.0

    Ja, precis.

    "vi tar bort en standardtjänst som många ändå verkar vilja ha och sprider en text om hur leveransrapporter fungerar som inte är sann och passar det inte så byt operatör. Hej då."


    Alltså vad är detta?

    Jag tror inte heller att förklaringen är sann. Det beror på tillkortakommanden i det nya testsystemet som vi tvingas in i. Trots att vi har det svart på vitt i artiklar som vi postat så väljer ni helt att ignorera att detta är ett helt nytt system, först i världen, som inte är testat eller fungerar som det ska och som ni faktiskt tvingar in betalade kunder i. Ett stort beta-test. Om man nu kan kalla det beta. Sanningen ligger väl närmare alfa.

    Först slutade ni kommunicera. Sen började ni prata om tjänster som aldrig kom och nu detta. Otroligt dåligt skött.