• NiklasO Abonnemang

    På Android så är det viktigt att ta bort betalsättet Telenor (om man har det sen innan) och lägga till det igen.

  • NiklasO Abonnemang

    Ta bort Telenor som betalningsmetod och lägg till Telenor igen.

    @mlo sa i [Uppdatering kring köp från Google Play & Microsoft Store](/post/22409):

    >

    Det funkar inte för mig att köpa via Google Play. Jag ser inte Vimla som alternativ i listan över betalningsmetoder. Däremot dyker Telenor men med röd text under som säger

    "Your device is not provisioned for carrier billing. Contact your mobile operator."

    När jag istället försöker lägga om en prenumeration till att betala genom Vimla ser jag vare sig Vimla eller Telenor som alternativ.

    Både och funkade förut.

  • NiklasO Vimla 2.0

    Hej Ida!

    Om du själv läser den tråden som du länkade så har jag svarat där. Ni sprider halvsanningar. Om ens det.


    @Ida_Vimla sa i [Leveransrapport](/post/22375):

    >

    @NiklasO Nej det är inget skämt. Du kan läsa mer om varför vi valt att ej ha det HÄR

  • NiklasO Vimla 2.0

    Inga leveransrapporter alltså? Är detta ett dåligt skämt?

  • NiklasO Vimla 2.0

    Det här gör mig riktigt förbannad. Även om jag ligger på Vimla 1.0 för tillfället med alla abonemang så ger jag upp det här nu och kommer aktivt att söka alternativ. Att leveransrapporter inte kommer att fungera är en dealbreaker och Vimlas svaga bortförklaringar gör mig bara mer förbannad och det finns inte en chans att jag stannar kvar efter detta. Herregud så oprofessionellt. Så sjukt besviken på Vimla alltså och jag har värvat in stackare i det här. Jag skäms faktiskt.

    Det som påstås är INTE SANT!
    Att kunder tror att "Levererat" betyder "Läst", alltså.. visst. Det kanske händer men de flesta är faktiskt inte så korkade.

    Som jag skrev i en annan tråd angående leveransrapporter:

    "Det där stämmer bara delvis. Jag vet till 100% hur det fungerar. Vad skulle det annars fylla för funktion? Det står som skickat så länge den mottagande enheten är avstängd eller saknar täckning. Visst, det beror på hur man implementerat det men en leveransrapport kan meddela "with carrier" som du pratar om. Det kan också meddela till exempel "rejected (hard bounce)", "rejected (soft bounce)", "delivery status unknown" och den viktiga "delivery successful (vilket betyder att ENHETEN HAR TAGIT EMOT MEDDELANDET)". Har nytta av det dagligen för att se när saker och ting levereras till barnens mobiler. Det funkar inte alltid till 100% men i 99% av fallen så funkar det utmärkt. När det inte funkar så kan ett sms stå som "Skickat" trots att det har levererats men det är ytterst sällan och det är liksom inte hela världen. Då vet jag bara att jag måste söka barnen på något annat sätt för att försäkra mig om att de inte har slut på batteri eller liknande."


    @johan_vimla sa i [Vimla 2\.0 \- del av ett stort Telenor experiment](/post/22192):

    “Jag får ingen leveransbekräftelse på SMS” >

    Det som refererats till som “leveransrapporter för sms” är en funktion som vi valt att sluta leverera. Detta på grund av att funktionen inte visar att ett sms levererats till mottagaren utan bara att det nått mottagarens mobilnät - med risk för att ge en falsk försäkran om att meddelanden lästs när mottagaren i själva verket inte sett dem . Vi ser det som en förlegad och opålitlig funktion och därför väljer vi att inte ha kvar den. >


  • NiklasO Vimla 2.0

    @Alex_Vimla


    Det där stämmer bara delvis. Jag vet till 100% hur det fungerar. Vad skulle det annars fylla för funktion? Det står som skickat så länge den mottagande enheten är avstängd eller saknar täckning. Visst, det beror på hur man implementerat det men en leveransrapport kan meddela "with carrier" som du pratar om. Det kan också meddela till exempel "rejected (hard bounce)", "rejected (soft bounce)", "delivery status unknown" och den viktiga "delivery successful". Har nytta av det dagligen för att se när saker och ting levereras till barnens mobiler. Det funkar inte alltid till 100% men i 99% av fallen så funkar det utmärkt. När det inte funkar så kan ett sms stå som "Skickat" trots att det har levererats men det är ytterst sällan och det är liksom inte hela världen. Då vet jag bara att jag måste söka barnen på något annat sätt för att försäkra mig om att de inte har slut på batteri eller liknande.

    Det är ju inte heller ni som har valt något. Det nya systemet som ni är först i världen med saknar stöd för standardfunktioner helt enkelt.

    Som sagt, finns det inte när jag blir påtvingad 2.0 så lämnar jag vimla med mina 5 nummer i familjen plus att jag får jobba för att de stackarna jag har tipsat in också byter. För tillfället kan jag inte med gott samvete använda min tipslänk längre..

  • NiklasO Vimla 2.0

    Detta i FAQ:


    "Varför skickas inga leveransrapporter för SMS ut?

    Vi har idag inte stöd för leveransrapporter. Det är en funktion som inte är helt tillförlitiigt hos någon operatör. Vi rekommenderat därför använande av någon meddelande-app om man vill vara helt säker på att meddelandet är mottaget eller läst av mottagaren."


    Eh, jo? Det har funkat utmärkt under alla år jag har använt det. Under varje sms så ser jag om det är Skickat eller Levererat. Levererat betyder att enheten har tagit emot smset. Det strular extremt sällan. Jag har också jobbat med att implementera sms-utskick i olika system och där kunde man få ut detaljerad status på varje sms man skickade från systemen och jo, leveransrapporterna funkade fint. Det låter mer som en bortförklaring för att det är en standard basfunktion som självklart alltid ska finnas. Jag byter absolut operatör om leveransrapporter inte finns när jag blir tvingad att byta till 2.0.

  • NiklasO Vimla 2.0

    Helt värdelös och ointressant funktion. Varför inte komma med något som de har lovat oss i flera år?

  • NiklasO Vimla 2.0

    Ser att vimla fortsätter att promota den enda möjliga fördelen med Vimla 2.0. Att man kan blockera nummer.... suck. På köpet så blir man av med en hel del funktioner, hamnar på en ostabil plattform och överbelastad support. Najs! Jag har stor användning av leveransrapporter och har läst Vimlas inställning tidigare, helt otroligt dåligt. Förhoppningsvis har man ändrat sig...


    Dessutom så funkar DND-läget i min mobil precis som jag vill ha det. Jag har en lista med stjärnmärkta kontakter som alltid kan ringa mig och dnd använder jag inte dagtid så vah? Grymt besviken på Vimla. Stannar endast pga tipsrabatterna vilket är tragiskt.

  • NiklasO Vimla 2.0

    Bytet är nog satt till så snart som möjligt för samtliga vad jag vet. Kan minnas fel men jag valde det snabbaste.

    @Alex_Vimla sa i [NYTT SIMKORT?\!\!\!](/post/20478):

    >

    @NiklasO @Nalle


    Beroende på vilken månad man väljer att göra bytet till det nya simkortet i så skickas simkorten därefter så att man ska ha det i rimlig tid, men då vi har väldigt många simkort att skicka så gör vi detta i omgångar. Men håll ögonen öppna så ska det snart dimpa ned i brevlådan :=)


    /Alex