• MR Utomlands

    Jag kan tillägga att hallon har en liknande prissättning.

    Sms från Sverige till USA 0kr/sms

    Mms från Sverige till USA 3,50kr/mms


    Sms från USA till Sverige 3kr/sms

    Mms från USA till Sverige 1,49kr/mms + att man debiterar för förbrukad data.

    Så det känns som om Vimla har missat att lägga till att även datatrafiken debiteras för skickade mms.

    Hallons prislista USA


  • MR Utomlands

    Edit: Ta det jag skrev nedanför med en viss nypa salt tills det är bekräftat, för det står inte någonstans i prislistan att dataavgifter tillkommer men så har varit fallet tidigare i alla fall.


    Jag kan tänka mig att det beror på att om du skicka från Sverige så ingår datan i MMS:et, men om du skickar från utlandet så debiteras du även för datan i MMS:et, t.e.x. om du skickar ett foto hem till dina nära och kära. Så i realiteten så blir det mycket dyrare att skicka ett MMS än ett SMS och du bör om det är möjligt undvika att göra det.


    En gammal och inaktuell artikel, men den förklarar principen

    @RolleP sa:

    Enligt aktuell prislista kostar det 3,30 kr/st att skicka SMS och 0,80 kr/st för MMS från USA till Sverige. I andra riktningen kostar SMS 0,70 kr/st och MMS 2,00 kr/st. Varför denna asymmetri? Felskrivet i prislistan?

  • MR Abonnemang

    @Michel-Olofsson


    Ok men då fick du nog black friday-erbjudandet som fanns då, vilket innebar halva priset fram till maj, min sambo har likadant. Njae, det finns ju en ruta, men den går inte att bocka i. Däremot kan du mycket riktigt om du har högre datanivå på ditt abbonnemang välja 60st samtal istället för fria samtal varje månad och därmed sänka månadskostnaden med 50kr, men inte på det lägsta 2gb-abbonnemanget.

  • MR Abonnemang

    @Michel-Olofsson


    Ok. Men jag är rätt säker på att din ordinarie månadskostnad i så fall är 100:- Billigare än så har de aldrig haft, såvida man inte har nyteckningsrabatt eller räknar med tipsrabatt. Jag hade precis som du 2gb och 60samtal 600sms innan förändringen och mitt ordinariepris var 100kr (förutom de tre första månaderna då man betalar halva priset dvs 50kr)

    Numera så ingår alltid fria samtal i 2gb abonnemanget, och det går inte att välja bort det.

    Det är inte ofta som vimla är inne och kikar här i forumet, så för snabbast möjligast hjälp, logga in på "mitt vimla" så kommer det upp en pratbubbla i nedre högra hörnet. Klicka på den så kommer du direkt till supporten.

    Vi får hoppas att de får ordning på det tekniska snart, det börjar bli mer och mer strul känns det som.




  • MR Abonnemang

    Och just det, vill du ha svar snabbast möjligast så kontakta supporten via chatten. Mail tar mycket längre tid.

  • MR Abonnemang

    @Michel-Olofsson


    Fria samtal ingår numera alltid i det lägsta 2gb-abbonnemanget så det är inget du kan göra någonting åt, men det är väl ändå en förbättring?

    Har du nyteckningsrabatt, eller hur kan din tidigare månadskostnad bara vara 50kr? Hur som helst så brukar det alltid vara så här vid varje månadsskifte, och det brukar ordna sig efter ett tag och rätt belopp visas till slut. Mina tipsrabatter stämmer inte heller, men antagligen så kommer de att stämma igen nästa vecka.

  • MR Teknisk Support

    @raj55

    Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om det faktiskt. Om man tittar tillbaka till när hallon och vimla lanserades för några år sedan så hade de rätt mycket begränsningar. Dels så ingick inte så mycket data och om jag inte minns fel så hade man inte tillgång till 4g-nätet (det var så hos hallon åtminstone) Men allt eftersom så har villkoren förbättrats till vår fördel. Nu så ingår det rejält med data och i de flesta abonnemangen så är det fria samtal. Dessutom kan man åka på semester i europa och slippa tänka på dyra telefonkostnader. Att vimla inte kan vara billigast och bäst på allt är väl fullt förståeligt? Emellanåt så gör operatörerna något drag för att locka till sig kunderna. I februari så ökade vimla surfmängden och fler fick fria samtal. Hallon var dock inte sena utan kontrade med förbättrade abonnemang. Men vinnare är ju vi kunder som får mer för pengarna.

    Jag gick över till vimla då jag märkte att jag inte gjorde av med all surf hos hallon. På den tiden så hade inte hallon någon pott, men strax efter att jag hade bytt så införde även dom pottsystemet. Hade de varit lite snabbare så hade jag kanske fortfarande varit kvar där.

    Och några fördelar som vimla fortfarande har jämfört med konkurrenterna är ju att potten består även om man minskar till en lägre abonnemangsnivå. Dessutom så finns ju tipssystemet som gör att man i bästa fall slipper betala någon månadsavgift.

    Men tycker man att någon annan är bättre så tycker jag att man skall byta, för det triggar bara operatörerna att förbättra abonnemangen ännu mer.

  • MR Abonnemang

    Har du inte fått kontakt via chatten på en veckas tid? Tycker att det borde kommit upp någon info om att chatten legat nere om den inte fungerat under så lång tid. Annars vet jag av erfarenhet att man sällan får svar från Vimla via mail på en veckas tid, men däremot så har jag bara positiv etfarenhet av chatten då jag har fått hjälp snabbt och smidigt de gånger jag har haft frågor.

    Och som sagt, det finns ju många alternativ därute för oss medlemmar att välja mellan och numera är man ju inte bunden till långa bindnings- eller uppsägningstider. Så man tycker ju att kundvård borde ligga högt i kurs, och just nu är det väldigt många som klagar på just supportärenden. Vimla borde ta till sig kritiken, för annars finns ju risken att de förlorar sina kunder.

  • MR Abonnemang

    @Morgan-Vernersson sa i [Nytt abonnemang](/post/16921):

    >

    varför svarar ni inte om man vill ha nytt abonnemang då det gamla avslutades. Får hela tiden att det finns ett abonnemang? Så hur gör man om jag vill skapa nytt? Eller ska man Ta någon annan OP


    Det snabbaste sättet att få kontakt med supporten är via chatten som öppnar kl 9, det tar i regel mycket längre tid att få svar via mail eller i forumet. Tänk på att de bara jobbar halvdag i supporten idag och sedan håller de helgstängt

  • MR Utomlands

    Jag hade exakt samma problem för något halvår sedan, det var totalt omöjligt att utnyttja dataroaming så det verkar vara något annat än en tillfällig driftstörning. Min sambo hade inga problem att få tillgång till mobilnätet, men hon hade hallon som operatör hemma i Sverige