• monte Abonnemang

    Det verkar som många här inte ens lägger en tanke på Vimlas marknadsposition innan man sätter sig och skriver en spaltmeter med relativt okonstruktiv kritik om hur värdelösa alla förändringar som sker är för en själv. På en marknad med 4 huvudoperatörer som har en relativt hög prissättning (Telia, Tele2, Telenor och Tre), och ett antal lågprisoperatörer konkurrerar Vimla i det lägre prissegmentet bland de senare. Vimla har 4 olika abonnemang, och det som alltid väcker mest kritik är förändringar i det absolut billigaste - instegsabonnemanget. Det kostar 100kr/mån (minus ev. tipsrabatt).


    För ett företag är det ingen eftersträvansvärd position att enbart konkurrera med pris. Det kommer alltid finnas någon som kan som kan erbjuda lägre pris, lönsamheten är låg, och alla förändringar av prisbilden leder till kritik från ett eller flera håll.


    Istället för att skriva 5 inlägg om hur mycket billigare t.ex. Hallon är, kanske det räcker med att skriva ett konstruktivt inlägg om varför man är missnöjd med förändringarna - och sen utnyttja friheten man har som kund och byta operatör.


    Jag (tillsammans med många andra) väljer Vimla p.g.a. en tillräckligt attraktiv prisbild med tipsrabatter, överlägsen täckning kontra Hallon, en kundservice som är 10 gånger mindre fyrkantig och mer tillmötesgående än alla andra lågprisoperatörer, samt ett forum där det faktiskt går att lyfta och få igenom konstruktiva förslag. Om man inte tycker att det är värt några tior i månaden, eller någon GB mindre än det absolut billigaste erbjudandet på marknaden finns det ju, som sagt, tiotals andra operatörer som kanske passar bättre.

  • monte Utomlands

    @Torsten-Roland-Olsson Surfen är det som driver kostnader (och intäkter) för operatörerna och därför den del där de har något att säga till om. Rent krasst finns inga incitament eller möjligheter att erbjuda specialvillkor till de som redan betalar allra minst.

    Det är tråkigt om du hamnat i ett fack där detta inte blir fördelaktigt, men för 9/10 är detta väldigt efterlängtat och bra.

    Samtal från Sverige till utlandet påverkas inte av direktivet och kommer kosta och fungera som förut, men om du är så mån om att spara pengar kan jag rekommendera att ringa över FaceTime eller WhatsApp till Norge. Helt gratis och går över datanätet!

  • monte Utomlands

    Tyvärr går det mot EU-direktivet om de skulle erbjuda vitt skilda villkor med 60/600/2GB samtal/SMS/surf i Sverige, men bara 5 samtal om 50MB surf i EU. Hela tanken är att du ska kunna använda telefonen på samma villkor som hemma (med ett maxtak för surfen i vissa fall).

    Det är EUs regler, och det operatörerna har att förhålla sig till är att antingen erbjuda samma villkor inom EU som i Sverige, eller låsa abonnemangen till Sverige. I fallet med de allra billigaste abonnemangen (≈100kr) går det helt enkelt inte runt med fri roaming. Kollar du runt på marknaden ser det exakt likadant ut bland alla lågprisoperatörer.

    Bor ni så nära Danmark, och dessutom är över ofta, känns väl 50kr som en relativt liten summa för att helt kunna släppa tanken på i vilket land mobilen används? Bara biljetten över sundet ligger väl på runt 200kr ToR om jag inte missminner mig?

  • monte Utomlands

    Du har i princip samma villkor som för ditt abonnemang i Sverige, fast med en maxgräns på 7GB surf per månad oavsett hur mycket sparad surf du sitter på. Alltså, sitter du på ett abonnemang med Fria samtal/SMS/MMS och 10GB data har du Fria samtal/SMS/MMS och 7GB data inom EU på månadsbasis.


    Norge har samma villkor som EU-länderna!

  • monte Utomlands

    Vill passa på att slänga in lite positiv feedback för hur ni löst frågan om EU-roamingen.

    Sett till konkurrensen finns det nog ingen annan operatör i Sverige som har lika flexibla abonnemang, fri EU-användning över sommaren, och dessutom låter kunderna använda sparad surf.

    Har förstått att det kommit en del klagomål från de som sitter på det absolut minsta abonnemanget, men det känns som ett klassiskt exempel på när de som betalar minst låter mest. Kollar man på det hela objektivt är det ju de som sitter med dyrare abonnemang som "subventionerar" för de som betalar minst eftersom EU-roamingen är uppbyggd på grossistpriser mellan operatörerna.

    Se bara till att göra förfarandet tydligt för de som vill använda sitt abonnemang utomlands så är jag säker på att 99% av kunderna accepterar hur det ser ut. Om ni vill gå steget längre och slippa onödig administration skulle ni eventuellt kunna implementera möjligheten att uppgradera sitt abonnemang månaden ut genom ett knapptryck på Mina Sidor.

    Ni står ut bland Sveriges alla operatörer - tack för det!


  • monte Utomlands

    Men snälla, ni som klagar över att det absolut minsta abonnemanget spärras inom EU efter 1 okt:

    Visa mig en enda operatör som inte gör på exakt samma sätt, eller med sämre villkor. De stora operatörerna har abonnemang med snittpriser som ligger nära det dubbla mot Vimlas, så det är inte speciellt konstigt att de inte behöver samma åtgärder.

    Läs på om grossistprissättningen för data mellan operatörerna efter 15 juni så förstår ni att det inte går runt med ett abonnemang som kostar mindre än 100kr/mån. Och dessutom, steget upp till ett abonnemang som kommer funka i EU kostar mindre för en hel månad än vad två dagars EU-surf kostar i dagsläget.

    Sorry, men jag har verkligen svårt att se att ni är SÅ måna om att använda era abonnemang utomlands om ni funderar på att byta operatör p.g.a. en merkostnad på 50kr/mån under den tid ni är utomlands. För ett antal år sedan motsvarade det ett kortare samtal hem till Sverige och i dagsläget två dagars surf. Lite perspektiv tack.

  • monte Utomlands

    Har ni ändrat så 10MB kostar 29kr/dygn utomlands eller står det fel i prislistan?

    Ni borde verkligen inför surfpaket, skulle underlätta mycket när man är i Europa.

  • monte Genomförda Idéer

    @Erik

     

    Bra! Visste inte ens om att ni spärrade det mindre abonnemanget när dom inkluderade samtalen eller smsen tar slut. Det känns dumt mot både er och kunderna. Absolut lättast är väl att lägga på avgifter för det man använder utöver det inkluderade? För kostnadskontrollen räcker det väl med en spärr på Mitt Vimla där man kan välja om man aldrig vill överstiga månadskostanden precis som många andra operatörer har.

     

    På så sätt gör ni både kunderna och er själva en tjänst, mer intäkter, mindre kritik.

  • monte Genomförda Idéer

    Jag förstår verkligen om ni är ute efter att differentiera era abonnemang, men som många på forumet hintar om så skulle ni få en ganska stor kundtillströmning om ni bara höjde antalet SMS i ert mindre paket. 

     

    Är det tipsningsrabatten som står i vägen skulle ni ju kunna sänka den till 5kr för det lilla abonnemanget.

     

    Just nu är det väldigt svårt att motivera ett byte till er framför Comviq Smart eller Hallon Liten, men med bara en SMS-höjning till 300-500st skulle nog många tänka sig att gå över för den överlägsna kundservicen och konceptet.

     

    Ni verkar bygga mycket av er marknadsföring på rekommendationer från medlemmar till nya kunder, se då till att det verkligen går att rekommendera era abonnemang!