• mlo Allmänt

    @Taios, folk nappar här på forumet, absolut. Är väl det naturliga stället att leta efter en tipslänk om man inte redan känner någon som har Vimla.

  • mlo Allmänt

    Hej Vimla!

    Har noterat att ni varit betydligt mer närvarande här i forumet den senare tiden, jämfört med hur det var för några månader sedan. Vill bara uppmärksamma, tacka och berömma. Bra prioritering.


  • mlo Betalning/Faktura

    @Borjeg

    Du har låst fast dig vid en viss tolkning av begreppet ägarskap. Din tolkning är absolut inte felaktig men den är ovanligt strikt och, viktigare, bara en av flera möjliga tolkningar.

    Det är inte alls ovanligt att prata om att en anställd eller avdelning inom ett företag äger ett projekt eller en produkt, även om det projektet eller produkten inte är en separat juridisk person.

    Det är fullt möjligt och helt rimligt att Vimla som produkt beställts av och ägs av företaget Telenor i just den bemärkelsen. Och det är helt rimligt att prata om ägarskap i så fall, även om Vimla inte är en egen juridisk person.

    Det kan till och med ha ingått i beställningen att Vimla ska fungera som ett eget företag med egna betalningslösningar etc.

    Om det är smart eller inte av Telenor att konstruera Vimla på det sättet kan diskuteras men det är en annan fråga än om Vimla ägs av eller är en del av Telenor. Den frågan handlar om vad man lägger i begreppet ägarskap och din tolkning av det begreppet är inte den enda möjliga.

    Frågan är heller inte särskilt intressant för diskussionerna här. Låt oss släppa den och fokusera på något som spelar roll.

  • mlo Teknisk Support

    @Caroline-Johansson

    Vimla byter plattform vilket innebär att alla så småningom måste byta simkort. Men byt inte förrän du måste. Det nya simkortet strular (se frågor här på forumet) och Vimla saknar fortfarande roamingavtal med över 100 länder inkl. t.ex. Tyskland, Israel, Brasilien, Marocko, Ryssland. Nästan hela Afrika saknas från listan över fungerande länder plus hela Sydamerika och stora delar av Asien, se https://support.vimla.se/articles/article/i-vilka-...

    Jag hör till dem som brukar ha tålamod med Vimla men att de pressar på folk nya simkort innan de ens fått till fungerande roamingavtal är skandal. För att inte tala om att de verkar ha stora problem med MMS och annat med de nya simkorten.

    Så vänta med bytet om du kan.

  • mlo Teknisk Support

    @Emil_Vimla

    Här kommer feedback till just den sidan:


    Skriv inte "Du får en schysstare användarupplevelse". Det stämmer ju inte.

    Byt ut länktexten "Bra att veta om 2.0" till "Begränsningar och buggar i 2.0".

    Byt ut rubriken "Resa med 2.0" till "Begränsad roaming med 2.0".


    Det vore en start mot mer öppen och ärlig kommunikation kring 2.0. Jag har inga förhoppningar om att ni kommer göra ändringar som pekar i den riktningen men eftersom du ville ha förslag får du några här.

  • mlo Teknisk Support

    @Vimla_Felix, lägg det här som en banner på vimla.se (eller en direktlänk hit). De flesta av era kunder känner förmodligen inte ens till att forumet finns och går man in här syns ditt meddelande högst en timme efter att det postats, sen försvinner det i mängden av desperata supportärenden.

  • mlo Abonnemang

    @Marcus-Eriksson

    Du har såklart rätt i att de som är missnöjda låter mer än de som är nöjda men det som är oroande är att det blir värre och värre för varje månad som går. Mer som strular och fler som klagar.

    För ett år sedan såg det helt annorlunda ut här i forumet än det gör idag. För ännu fler år sedan var det en positiv stämning. Tekniker och supportpersonal från Vimla hängde här och diskuterade nya idéer och lösningar med kunderna.

    Som sagt, det blir värre och värre för varje månad. Det missnöje du ser nu såg du inte tidigare. Vimla rör sig i fel riktning och det går alldeles för fort.


    Tillägg: startade just appen. På startfliken står det att jag ringt 62 samtal den här månaden. Under förbrukning står det att jag har ringt 44. Det är ett nytt problem, eller i alla fall har jag aldrig sett att appen visar så pass olika siffror under olika flikar. Så ännu en grej som strular.

    För ett år sedan hade jag felanmält det men nu orkar jag inte ens bry mig. Jag har lyft alldeles för många problem med appen, Mitt Vimla, hemsidan, information på hemsidan mm utan att något händer. Förut var det lönt att felanmäla. Vimla åtgärdade det som inte funkar, eller i alla fall det viktigaste. Nu säger de att de ska fixa grejer men sen händer inget.

    Där har du problemet. Inte att vissa saker strular utan att mer och mer strular och att det blir värre och värre.

  • mlo Abonnemang

    @Andreas-Johansson

    Lugna ned dig.

    Du har fått svar på dina frågor redan. Problemet är löst, nu är det bara att vänta medan systemen uppdateras. Hade Vimla vetat exakt hur lång tid det tar hade de meddelat det.

    Du har också fått förslag av mig på tillfällig lösning tills Vimlas system är tillbaka på banan.

    Det är bättre om du tar till dig de svar du får än om du fortsätter posta frågor. Ingenting går snabbare för att du spammar.

  • mlo Idéer

    @Petter_Vimla, du återkommer ofta till hur viktigt det är att Vimla är enkelt.

    Sättet ni numera hanterar datapotterna på är långt ifrån enkelt. Det kommer skapa både förvirring och besvikelser.

    Grundproblemet är att ni låter oss medlemmar använda upp aktuell månads data först och först därefter ta från våra potter.

    Här är två exempel där det kommer orsaka besvikelse och frustration:

    1. Säg att man har kvar sina 20GB välkomstdata i potten, betalar för 4 GB per månad och använder upp 4 GB per månad. De som inte lusläser det finstilta kommer utgå från att potten förblir oförändrad över tid men så blir det inte. Det som kommer hända är att man använder upp sin nya data varje månad och att potten minskar vartefter datat når sitt bäst före-datum. Till slut har man ingen pott kvar. Surt för den som velat spara sina 20 GB som en buffert.

    2. Säg att man har maxat potten redan idag, alltså har 100 GB sparat. Säg vidare att man betalar för 2 GB och använder upp 1 GB varje månad. När april 2019 kommer (det är väl då ni ska börja plocka bort gammal data?) försvinner hela potten. Att gammal data försvinner är i sin ordning, det har ni varnat för. De flesta kommer dock utgå från att de 12 GB man betalat för under året men inte använt ska finnas kvar, men så blir det ju inte. Potten kommer ligga orörd fram till april 2019 och de data men skulle ha kunnat spara har istället slängts varje månad. Så när april 2019 kommer börjar man från noll.

    Som sagt, det här är två extremfall men det är två fall som tydligt visar varför det är olyckligt att ni gör som ni gör. Det är också två fall som kommer drabba flera av era medlemmar och som kommer generera mycket ilska här i forumet. Och vad värre är, ert sätt att hantera potten kommer drabba också andra än de typanvändare jag målar upp ovan.

    Ni bäddar helt enkelt för en kritikstorm och stor besvikelse när folk inser hur era regler kommer slå från och med april 2019.

    Lyckligtvis är det enkelt att fixa. Låt oss helt enkelt alltid använda vår äldsta data först och lägg ny månadsdata sist i kön. Då kommer (1) ovan ha kvar sina 20 GB i buffert och (2) kommer ha åtminstone 12 GB, visserligen ett nedköp från 100 men i alla fall något.

    Jag skulle också tro att det är så användare som inte läser det finstilta utgår från att det funkar. Sättet ni konstruerat era potter på nu är faktiskt inte särskilt intuitivt.

    Kommentarer från Vimla?

  • mlo Vimla 2.0

    @Sven

    Håller helt med, det här har inte sköts seriöst.

    Vimla har alltid varit charmiga men lite taffliga. Mitt Vimla/appen har ofta strulat, en bra betalningslösning byttes mot en som orsakade massor av frågor och strul, efterfrågade funktioner har dröjt i åratal trots att Vimla säger att de vill implementera dem, etc. etc.

    För min del har det varit ok eftersom det viktigaste - telefonin och uppkopplingen - sköts av ett stabilt, stort företag i bakgrunden.

    Jag är uppriktigt orolig för ökade driftstörningar och annat elände när vi alla flyttas till Vimla 2.0.

    Jag hoppas verkligen att jag kan stanna kvar och inte måste leta upp en annan operatör.

  • mlo Betalning/Faktura

    @Per-Westin

    Jag jobbar inte på Vimla så jag kan inte hjälpa dig med själva frågan.

    Istället reagerade jag på tonen i ditt inlägg. Jag förstår att det är frustrerande men det är inte särskilt trevligt att skriva "vad fan håller ni på med" och annat liknande. Försök gärna hålla en god ton, inte bara står det i trivselreglerna att vi ska göra det, det blir också bättre diskussioner så.

    Jag hoppas du får ett bra svar av någon som kan svara på din fråga.

  • mlo Teknisk Support

    @Dimitrios-Platis

    India isn't fully supported yet. Vimla 2.0 only works in the provinces Tamil Nadu, Gujarat, Mumbai, Maharashtra & Goa. If you are in one of these provinces, you should be able to connect to Vodafone. If you are elsewhere, you won't be able to connect.

    The full list of where you can roam with 2.0 can be found here:

    https://forumet.vimla.se/topic/3629/roaming-med-vi...

    Personally I think it is outrageous that Vimla is pushing people to migrate before 2.0 is ready. I've said so on many occasions and I and others have urged Vimla to rethink, but Vimla ignored our pleas and moved ahead anyway.

  • mlo Betalning/Faktura

    @borgus

    Det är ju inte så konstigt. Telenor erbjuder fri roaming i Thailand för vissa, dyrare abonnemang men inte för andra billigare. Det gäller både de billiga abonnemang som säljs under varumärket Telenor och de som säljs under varumärket Vimla. Självklart har Vimla också möjligheten att erbjuda fri roaming i Thailand men marginalerna finns inte med de låga priser som Vimla har, och det oavsett om du ser Vimla som egen operatör eller som ett varumärke under Telenor.

  • mlo Allmänt

    Ännu en tråd har försvunnit, där bland annat jag, Sven och Vimla_Felix skrivit:

    https://forumet.vimla.se/topic/5797/vad-begr%C3%A4nsas-n%C3%A4r-jag-flyttar-till-uk/4

    Varför har plötsligt så många trådar försvunnit? Varför ska vi lägga tid på att hjälpa varandra om våra inlägg bara försvinner?

  • mlo Teknisk Support

    @Martina-Nilsson74

    Det är inte alls bråttom att byta till 2.0. Vimla formulerar sig medvetet vilseledande. De bryr sig tyvärr inte om att ge kunderna korrekt information, trots att många här bett dem att skärpa sig.

    Det senaste budet är att alla kommer behöva gå över till 2.0 framåt midsommar, så alltså inte bråttom.

    Men nu till ditt ärende. Du väljer ju själv ett datum för migreringen. Jag vet inte exakt var i processen man gör det (har själv fortfarande 1.0) men har du redan valt så vet du ju när du ska flyttas över.

    Om det datumet ligger för tidigt för dig rekommenderar jag dig att höra av dig till Vimla och be dem skjuta på bytet. Har du inte valt är det bara att välja ett senare datum när du kommer till det steget.

    Tyvärr är det inte så lätt att få tag på Vimla. Det finns en chatt (under Kontakt på hemsidan) men den verkar vara ett tekniskt kaos. Folk slängs ut och hamnar sist i kön efter en timmes väntan. Mail tar mer än en vecka att få svar på. Ibland läser någon från Vimla en tråd här och bestämmer sig för att hjälpa till men det finns inga garantier.

    Du hör själv. Enklast kanske blir att byta till en operatör som tänker utifrån ett kundperspektiv, inte utifrån hur de själva vill göra.

    Jag har hört gott om Fello.

    Lycka till!

  • mlo Teknisk Support

    Streaming av video drar absolut inte så mycket som @Vimla_Felix säger! Här är riktiga siffror:

    https://www.google.com/amp/s/www.androidcentral.co...

    Det kan ju ibland vara svårt att veta exakt vilken upplösning man streamar i men inte ens UHD drar 1 GB per 4 minuter.


    Tillägg: på den sida som Felix länkar till anges hur mycket man kan streama VARJE DAG med olika datamängder PER MÅNAD. Det ska alltså inte vara 4 minuter på 1 GB utan 4 * 30 = 120 minuter. Räknar man på SD-video är det något lägre förbrukning än vad som anges på den sida jag länkar till.


  • mlo Betalning/Faktura

    @Jonas-Larsson39

    Det är en liten summa men det ger ju verkligen ett amatörmässigt intryck. Återigen ett exempel på att Vimla inte tänker igenom sina quick-and-dirty-fixar innan de implementerar dem.

  • mlo Allmänt

    Bra poänger @terminatorVill dock lägga till att EU-roamingen inte kommer bli så fördelaktig som många tycks tro. Lagen kommer ha en fair use-klausul och gränsen kommer förmodligen ligga lågt. Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_roaming_regulations#Proposal_to_abolish_all_roaming_charges 100 minuter, 50 SMS och 100MB per år. Det kan man använda upp på en eller ett par dagar utan större ansträngning. För oss som bor nära till exempel Danmark är det fortfarande intressant att få till en specialdeal för grannländerna.

  • mlo Allmänt

    Vimla har haft träffar tidigare men det är ett tag sedan nu. Kanske händer det igen någon gång framöver?