• mlo Allmänt

    @Taios, folk nappar här på forumet, absolut. Är väl det naturliga stället att leta efter en tipslänk om man inte redan känner någon som har Vimla.

  • mlo Allmänt

    Hej Vimla!

    Har noterat att ni varit betydligt mer närvarande här i forumet den senare tiden, jämfört med hur det var för några månader sedan. Vill bara uppmärksamma, tacka och berömma. Bra prioritering.


  • mlo Betalning/Faktura

    @Borjeg

    Du har låst fast dig vid en viss tolkning av begreppet ägarskap. Din tolkning är absolut inte felaktig men den är ovanligt strikt och, viktigare, bara en av flera möjliga tolkningar.

    Det är inte alls ovanligt att prata om att en anställd eller avdelning inom ett företag äger ett projekt eller en produkt, även om det projektet eller produkten inte är en separat juridisk person.

    Det är fullt möjligt och helt rimligt att Vimla som produkt beställts av och ägs av företaget Telenor i just den bemärkelsen. Och det är helt rimligt att prata om ägarskap i så fall, även om Vimla inte är en egen juridisk person.

    Det kan till och med ha ingått i beställningen att Vimla ska fungera som ett eget företag med egna betalningslösningar etc.

    Om det är smart eller inte av Telenor att konstruera Vimla på det sättet kan diskuteras men det är en annan fråga än om Vimla ägs av eller är en del av Telenor. Den frågan handlar om vad man lägger i begreppet ägarskap och din tolkning av det begreppet är inte den enda möjliga.

    Frågan är heller inte särskilt intressant för diskussionerna här. Låt oss släppa den och fokusera på något som spelar roll.

  • mlo Teknisk Support

    @Caroline-Johansson

    Vimla byter plattform vilket innebär att alla så småningom måste byta simkort. Men byt inte förrän du måste. Det nya simkortet strular (se frågor här på forumet) och Vimla saknar fortfarande roamingavtal med över 100 länder inkl. t.ex. Tyskland, Israel, Brasilien, Marocko, Ryssland. Nästan hela Afrika saknas från listan över fungerande länder plus hela Sydamerika och stora delar av Asien, se https://support.vimla.se/articles/article/i-vilka-...

    Jag hör till dem som brukar ha tålamod med Vimla men att de pressar på folk nya simkort innan de ens fått till fungerande roamingavtal är skandal. För att inte tala om att de verkar ha stora problem med MMS och annat med de nya simkorten.

    Så vänta med bytet om du kan.

  • mlo Teknisk Support

    @Emil_Vimla

    Här kommer feedback till just den sidan:


    Skriv inte "Du får en schysstare användarupplevelse". Det stämmer ju inte.

    Byt ut länktexten "Bra att veta om 2.0" till "Begränsningar och buggar i 2.0".

    Byt ut rubriken "Resa med 2.0" till "Begränsad roaming med 2.0".


    Det vore en start mot mer öppen och ärlig kommunikation kring 2.0. Jag har inga förhoppningar om att ni kommer göra ändringar som pekar i den riktningen men eftersom du ville ha förslag får du några här.

  • mlo Abonnemang

    @Andreas-Johansson

    Lugna ned dig.

    Du har fått svar på dina frågor redan. Problemet är löst, nu är det bara att vänta medan systemen uppdateras. Hade Vimla vetat exakt hur lång tid det tar hade de meddelat det.

    Du har också fått förslag av mig på tillfällig lösning tills Vimlas system är tillbaka på banan.

    Det är bättre om du tar till dig de svar du får än om du fortsätter posta frågor. Ingenting går snabbare för att du spammar.

  • mlo Idéer

    @Petter_Vimla, du återkommer ofta till hur viktigt det är att Vimla är enkelt.

    Sättet ni numera hanterar datapotterna på är långt ifrån enkelt. Det kommer skapa både förvirring och besvikelser.

    Grundproblemet är att ni låter oss medlemmar använda upp aktuell månads data först och först därefter ta från våra potter.

    Här är två exempel där det kommer orsaka besvikelse och frustration:

    1. Säg att man har kvar sina 20GB välkomstdata i potten, betalar för 4 GB per månad och använder upp 4 GB per månad. De som inte lusläser det finstilta kommer utgå från att potten förblir oförändrad över tid men så blir det inte. Det som kommer hända är att man använder upp sin nya data varje månad och att potten minskar vartefter datat når sitt bäst före-datum. Till slut har man ingen pott kvar. Surt för den som velat spara sina 20 GB som en buffert.

    2. Säg att man har maxat potten redan idag, alltså har 100 GB sparat. Säg vidare att man betalar för 2 GB och använder upp 1 GB varje månad. När april 2019 kommer (det är väl då ni ska börja plocka bort gammal data?) försvinner hela potten. Att gammal data försvinner är i sin ordning, det har ni varnat för. De flesta kommer dock utgå från att de 12 GB man betalat för under året men inte använt ska finnas kvar, men så blir det ju inte. Potten kommer ligga orörd fram till april 2019 och de data men skulle ha kunnat spara har istället slängts varje månad. Så när april 2019 kommer börjar man från noll.

    Som sagt, det här är två extremfall men det är två fall som tydligt visar varför det är olyckligt att ni gör som ni gör. Det är också två fall som kommer drabba flera av era medlemmar och som kommer generera mycket ilska här i forumet. Och vad värre är, ert sätt att hantera potten kommer drabba också andra än de typanvändare jag målar upp ovan.

    Ni bäddar helt enkelt för en kritikstorm och stor besvikelse när folk inser hur era regler kommer slå från och med april 2019.

    Lyckligtvis är det enkelt att fixa. Låt oss helt enkelt alltid använda vår äldsta data först och lägg ny månadsdata sist i kön. Då kommer (1) ovan ha kvar sina 20 GB i buffert och (2) kommer ha åtminstone 12 GB, visserligen ett nedköp från 100 men i alla fall något.

    Jag skulle också tro att det är så användare som inte läser det finstilta utgår från att det funkar. Sättet ni konstruerat era potter på nu är faktiskt inte särskilt intuitivt.

    Kommentarer från Vimla?

  • mlo Vimla 2.0

    @Sven

    Håller helt med, det här har inte sköts seriöst.

    Vimla har alltid varit charmiga men lite taffliga. Mitt Vimla/appen har ofta strulat, en bra betalningslösning byttes mot en som orsakade massor av frågor och strul, efterfrågade funktioner har dröjt i åratal trots att Vimla säger att de vill implementera dem, etc. etc.

    För min del har det varit ok eftersom det viktigaste - telefonin och uppkopplingen - sköts av ett stabilt, stort företag i bakgrunden.

    Jag är uppriktigt orolig för ökade driftstörningar och annat elände när vi alla flyttas till Vimla 2.0.

    Jag hoppas verkligen att jag kan stanna kvar och inte måste leta upp en annan operatör.

  • mlo Betalning/Faktura

    @Per-Westin

    Jag jobbar inte på Vimla så jag kan inte hjälpa dig med själva frågan.

    Istället reagerade jag på tonen i ditt inlägg. Jag förstår att det är frustrerande men det är inte särskilt trevligt att skriva "vad fan håller ni på med" och annat liknande. Försök gärna hålla en god ton, inte bara står det i trivselreglerna att vi ska göra det, det blir också bättre diskussioner så.

    Jag hoppas du får ett bra svar av någon som kan svara på din fråga.

  • mlo Teknisk Support

    @Dimitrios-Platis

    India isn't fully supported yet. Vimla 2.0 only works in the provinces Tamil Nadu, Gujarat, Mumbai, Maharashtra & Goa. If you are in one of these provinces, you should be able to connect to Vodafone. If you are elsewhere, you won't be able to connect.

    The full list of where you can roam with 2.0 can be found here:

    https://forumet.vimla.se/topic/3629/roaming-med-vi...

    Personally I think it is outrageous that Vimla is pushing people to migrate before 2.0 is ready. I've said so on many occasions and I and others have urged Vimla to rethink, but Vimla ignored our pleas and moved ahead anyway.

  • mlo Teknisk Support

    @Emil_Vimla

    Nej Emil, ni är INTE öppna med bristerna i 2.0. Ni informerar om dem här på forumet men de flesta läser inte på forumet. I de SMS ni skickar ut får ni det att låta som att det är bråttom att gå över till 2.0, vilket det inte är, och ni nämner inget om de brister som finns eller ens om var man kan läsa mer om dem. Åtminstone inte de SMS jag sett, ni kanske skickar olika till olika kunder.

    Det är inte att vara öppna med bristerna. Istället stressar ni kunder att byta till en ofärdig plattform och försätter dem i situationer där de inte kan använda sin telefon, som här i Kenya.

    Vill ni vara öppna och transparenta så skicka ett eller max två SMS, antyd inte att det är bråttom och länka bra och saklig information om bristerna i 2.0.


  • mlo Betalning/Faktura

    @borgus

    Det är ju inte så konstigt. Telenor erbjuder fri roaming i Thailand för vissa, dyrare abonnemang men inte för andra billigare. Det gäller både de billiga abonnemang som säljs under varumärket Telenor och de som säljs under varumärket Vimla. Självklart har Vimla också möjligheten att erbjuda fri roaming i Thailand men marginalerna finns inte med de låga priser som Vimla har, och det oavsett om du ser Vimla som egen operatör eller som ett varumärke under Telenor.

  • mlo Allmänt

    Bra poänger @terminatorVill dock lägga till att EU-roamingen inte kommer bli så fördelaktig som många tycks tro. Lagen kommer ha en fair use-klausul och gränsen kommer förmodligen ligga lågt. Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_roaming_regulations#Proposal_to_abolish_all_roaming_charges 100 minuter, 50 SMS och 100MB per år. Det kan man använda upp på en eller ett par dagar utan större ansträngning. För oss som bor nära till exempel Danmark är det fortfarande intressant att få till en specialdeal för grannländerna.

  • mlo Allmänt

    Vimla har haft träffar tidigare men det är ett tag sedan nu. Kanske händer det igen någon gång framöver?

  • mlo Idéer

    Utöver det @Asawi säger, att det finns risk för missbruk, tar också alla nya funktioner tid och resurser att utveckla.

    Själv föredrar jag ett billigt abonnemang med bara de mest nödvändiga funktionerna, snarare än en massa extra fluff.

    Så även om jag kan hålla med om att det vore en kul grej tycker jag inte att Vimla bör följa Tre här.

  • mlo Abonnemang

    @Gustavsson1967

    Men herregud. Kan vi inte ha lite perspektiv? Det handlar om ett mobilabonnemang, inte om livet.

    Visst kan man ha hoppats på något annat men kniv i ryggen?


  • mlo Abonnemang

    @Asawi

    Jag chattade just med supporten. De sa att det skulle funka under dagen, troligen vid lunch.

    Jag hjälper en äldre släkting med hans abb. Han hade 60/600 och fick slut på samtal igår så lite akut där. Men supporten fixade en tillfällig lösning.

    Så är det någon som sitter i knipa är det bara att kontakta supporten, annars kommer det gå att ändra själv snart.

  • mlo Abonnemang

    @Gun-Britt-Johansson

    Vimla gör inte skillnad på datatrafik och datatrafik. Funkar surf i mobilen så ska hotspot också funka. Kan det vara APN-inställningarna som spökar eller någon annan inställning i telefonen?

    Själv körde jag hotspot så sent som i morse utan minsta problem.

  • mlo Abonnemang

    Ping @Viktor_Vimla

  • mlo Utomlands

    @Berina-Paco

    Än så länge ska det funka att ringa både inom och utanför EU med alla abonnemang. Det kan komma att ändras framöver men Vimla har lovat att ge minst 30 dagars varsel.