• mlo Vimla 2.0

    Jag tolkade Alex som att det ska funka på *alla* Android 7.0 och senare men inte att det inte ska funka på *någon* tidigare modell.


    @Spotify sa i [Inställningar för data och MMS ?](/post/20938):

    Alex skrev senast i förra veckan att det var telefoner med Android 7+ som fick automatisk inställning av APN. Stämmer inte det längre?

    https://forumet.vimla.se/topic/3350/roaming-samma-...

  • mlo Abonnemang

    @Viktor_Vimla sa:

    Det kommer inte krävas 2.0 för att få igång tjänsterna. Lösningen innebär 1.0 och 2.0

    Tack Viktor för rakt och enkelt svar. Tack också för förklaring längre ned i tråden. Sånt uppskattas.

  • mlo Abonnemang

    @Spotify

    Ojdå. Vad säger @Ida_Vimla och @Viktor_Vimla?

  • mlo Vimla 2.0

    Så bra, tack för lugnande besked!


    @Alex_Vimla sa:

    Yes vi har ju jour på dessa typer av driftfel, så det fanns folk på plats när detta inträffade.

  • mlo Vimla 2.0

    @bowe

    Vimla har uttryckligen sagt att ingen ska tvingas byta innan de har roamingavtal för 2.0 med samtliga länder som de har avtal med för 1.0.

    Om de håller fast vid det lär det dröja innan vi tvingas byta. Listan över saknade längder är lång.

  • mlo Vimla 2.0

    @Alex_Vimla

    Ja du, det är ju precis det här som är min oro.

    Vimla är en för liten aktör för att köra egen plattform. Under de tre åren jag varit kund hos er har ni om och om igen haft problem med sidotjänster som att Mitt Vimla inte uppdaterat sig ordentligt, att betalningarna strular, att ni inte skickar ut ordentliga fakturor, att det inte går att logga in i appen, att ... att ... att.

    Men allt det där är sekundärt till att ha fungerande telefoni, sms och nät. Och så länge det legat i Telenors händer har ni haft rejält med teknisk kompetens som backat upp er och driftproblem har kunnat minimeras.

    Frågar ni mig så är det hybris att tro att man som liten aktör ska kunna leverera något som är tillräckligt driftsäkert för vad dagens kunder kräver. Några timmars nedtid om året är helt enkelt inte ok och hur ska man kunna undvika det om man inte kan bygga upp redundanta system och ha supportpersonal på plats dygnet runt?

    Det handlar inte om kritik av er kompetens, det handlar bara om brist på muskler.

    Men jag ska sluta tjata om detta. Ni har gjort ert val och det spelar nog mindre roll vad jag och @Sven och andra tycker.

    Kan bara hoppas att det kommer funka bättre framöver.

  • mlo Vimla 2.0

    @Alex_Vimla

    Stort tack för den genomgången!

    Om möjligt får ni gärna följa upp utvecklingen regelbundet. Kanske lägga upp det här någonstans på sajten och sen göra uppdateringar varje gång ni löst något. Ni rör er tydligt i rätt riktning, det vore roligt att kunna följa utvecklingen även framöver.

  • mlo Vimla 2.0

    @Karl-Olov-Nordin

    Du kan byta till Vimla 2.0 på sim.vimla.se. Tänk dock på att 2.0 fungerar sämre än 1.0 och att du inte kan byta tillbaka när du väl bytt.

  • mlo Teknisk Support

    Det är klart men ska få svar på chatten. Att det kan ta tid att lösa problemen är, som Magnus skriver, en annan sak. Men något slags svar ska man få.

    Någon på Vimla som kan rycka in? Det verkar inte som om chatten funkar för Magnus.

  • mlo Vimla 2.0

    @Alex_Vimla

    Så roamingen kommer alltså vara sämre även när ni fått till avtal med alla länder, så länge ni inte fått till avtal med alla operatörer. Trist.

    Jag tycker verkligen att det är synd att ni ersätter något som funkar bra, dvs. Vimla 1.0, med något som har så många brister som Vimla 2.0. Särskilt som förtjänsterna med 2.0 verkar i stort sett obefintliga.

    Jag hade gärna sett att ni tänkte om och avbröt satsningen på 2.0 men det antar jag inte kommer hända.