• mlo Abonnemang

    @Spotify

    Nej. Jag ser några smärre avvikelser men jag skulle säga att de ligger inom en rimlig felmarginal.

    Jag kör Vimla Classic. Jag har förstått att dataanvändningen i alla fall tidigare rapporterats fel i Vimla 2.0. Minns inte vad status är på att åtgärda det.

  • mlo Abonnemang

    @Spotify

    Ah, ok. Det är ju inte bra.

  • mlo Abonnemang

    @Spotify

    Vad är det som inte visas korrekt? Alex bekräftade ju för en vecka sedan att det nya sättet att alltid dra den äldsta sparade datan först började gälla först nu, i juni. Det är ju inte vad du fått höra av supporten vilket såklart är olyckligt, men åtminstone hos mig ser allt rätt ut om det ska funka som Alex sa.

    Vad är det som ser fel ut hos dig?

  • mlo Allmänt

    Hej Vimla!

    Har noterat att ni varit betydligt mer närvarande här i forumet den senare tiden, jämfört med hur det var för några månader sedan. Vill bara uppmärksamma, tacka och berömma. Bra prioritering.


  • mlo Abonnemang

    Ja, det där med att extradata dras sist krånglar till det väldigt mycket. Det blir svårare att förstå systemet och enda möjligheten att använda sin extradata är att köra surfen i botten. Det vill man ju inte. De flesta av oss vill nog uppgradera när man har lite marginal kvar, för att slippa att surfen tar slut mitt i en film eller liknande. Men gör man det kan man aldrig använda upp sin extradata.

    Jag har svårt att se någon anledning att skilja på sparad data och extradata. Det vore så mycket enklare - för oss som kunder och för Vimlas system - om det bara fanns en sorts data.


  • mlo Abonnemang

    @Gunnar

    Jag håller med, Björns svar var lite märkligt.

    Om jag får våga mig på en gissning (jag jobbar inte på Vimla) så är skälet till begränsningen att man får behålla sparad surf också vid nedgradering. 100 GB-abonnemanget är såpass billigt att man skulle kunna fylla på sin pott för ett par 100-lappar och sen nedgradera och surfa på lägsta nivån under en längre tid. Om folk gjorde så skulle Vimla inte få tillräckliga intäkter, därav att man skapat specialregler för just detta abonnemang.

    Som sagt, det är bara en gissning.

  • mlo Abonnemang

    Nu rullar det på, jag ser min förbrukning även på startsidan och under fliken Sparad data. Och den data jag använt dras från den äldsta potten så allt verkar vara i sin ordning.

    Snyggt fixat!

  • mlo Abonnemang

    @Alex_Vimla

    Tack för bra och tydlig information. Helt rimligt också att ni byter system för hur data förbrukas från och med nu och inte retroaktivt. Det är ju nu ni har annonserat förändringen.

    Extra plus för att ni generöst fördelade gammal data över hela året, det gör övergången lite mindre smärtsam.

  • mlo Abonnemang

    @Johan-Arne-Ingelsson-Nykvist

    Förut funkade sparad data annorlunda. Man använde först månadens data och endast därefter sin sparade data. Det är ju så det ser ut att ha funkat hos dig och det ser likadant ut hos mig.

    Frågan är när det nya sättet att dra data började gälla? Såvitt jag vet har Vimla inte sagt något officiellt om detta men @Spotify har fått besked av supporten att det nya sättet att dra data ska gälla retroaktivt.

    Om det besked Spotify fått är korrekt så är det uppenbart att något är fel i hur data dragits från dig och mig. Om det nya sättet att dra data ska gälla från nu och framåt så är ju det intressanta hur det kommer fungera framöver.

    @Alex_Vimla, vad gäller?

    Lustigt nog ser jag ingen data alls dragen för juni. Jag ser min förbrukning för månadens första dagar under fliken Förbrukning men jag ser ingen förändring på förstasidan och heller inte under Sparad data.