• MikaelE Vimla 2.0

    @Vi Vad hitta.se skriver i sina villkor kanske kan ge viss vägledning, punkt 3. Med reservation för att villkoren är när man använder webbsidan.

    https://www.hitta.se/din-integritet @Alex_Vimla kanske vet mer?

  • MikaelE Allmänt

    @CoffeeTears På vilket sätt är det falsk marknadsföring (ett begrepp som inte ens finns i marknadsföringslagen) att vimla tagit bort sitt erbjudande till nya kunder? Erbjudanden till nya kunder kommer och går, inte bara hos vimla utan även i många andra branscher och vad jag kan se i marknadsföringslagstiftningen finns inget där som vimla ens med en extremt välvillig tolkning skulle kunna bryta mot när erbjudandet nu är borta.

    Att ta bort sitt erbjudande till nya kunder är dessutom inte någon förändring av villkoren mot dig som kund, inget i ditt abonnemang med vimla har förändrats. Det står ingenting i dina villkor med vimla att de ska tillhandahålla erbjudande till nya kundern som du kan erbjuda. Vimla erbjuder dig möjlighet att tipsa andra och för det få rabatt, inget om att tillhandahålla olika erbjudanden till nya kunder du tipsar.

    Hur du som privatperson skulle kunna bli anmäld för falsk marknadsföring förstår jag inte var du får det ifrån. Du driver väl inte en affärsverksamhet att sälja abonnemang från vimla?

    Jag hittar ingenstans det rättsligt prövats att en företagare som väljer att upphöra med sitt erbjudande till nya kunder dömts för det. Varken hos konsumentverket eller hos den högsta rättsliga instansen patent- och marknadsöverdomstolen.

    Jag förstår att du är besviken att vimla tagit bort sitt erbjudande till nya kunder, men vimla har inte brutit mot någon lag eller annan reglering. Vimla har inte heller försämrat sina villkor.


    https://www.konsumentverket.se/for-foretag/marknad...

    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokumen...

    http://www.patentochmarknadsoverdomstolen.se/Avgor...

    https://info.vimla.se/villkor

  • MikaelE Nummerflytt

    @Alf-Åke-Sundkvist Då måse du registrera kontantkortet på ditt personnummer. Beroende på operatör är det lite olika sätt och göra det.

    https://support.vimla.se/articles/article/nummerfl...


    Hur du registrerar ditt kontantkort

    Om du har Telenor (4 olika sätt)

    Alternativ 1: Via SMS
    Skicka ett SMS med texten ”REG” mellanslag PERSONNUMMER till 222 (tex ”REG 1122334455”) från kontantkortet du vill registrera. Ditt kontantkort registreras då direkt.

    Ett par dagar senare får du hem ett brev från Telenor med en kod, men det kan du slänga då det endast behövs för att registrera dig för betaltjänster hos Telenor.

    Alternativ 2: Ring till Telenors kundservice på 020-222 222

    Alternativ 3: Telenors mina sidor

    Logga in på https://www.telenor.se/mitt-telenor/ och registrera kontantkortet.

    Alternativ 4: Gå till en telenorbutik

    Besök en Telenorbutik och ta med dig kontantkortet samt legitimation.

    Om du har Telia (3 olika sätt)

    Alternativ 1: På telia.se

    Gå in på https://www.telia.se/privat/ladda/refill/registrera-refill och följ instruktionerna

    Alternativ 2: Per telefon

    Ring 454 och följ instruktionerna

    Alternativ 3: Ring till Telias kundservice på 90 200

    Om du har Comviq (2 olika sätt)

    Alternativ 1: Logga in på comviq.se

    Logga in på ditt konto och klicka ”Registrera”

    Alternativ 2: Kontakta Comviq på https://www.comviq.se/kundservice eller ring på 0772 - 21 21 21

    Om du har 3 (3 olika sätt)

    Alternativ 1: Via SMS

    SMS:a ”KONTANT” till 72000 från kontantkortet du vill registrera. Du kommer då få en länk till registreringen som svar.

    Alternativ 2: På Mitt 3

    Logga in på https://www.tre.se/mitt3/privat/logga-in/

    Alternativ 3: Kontakta 3 Kundservice på 0771-735 300

    Om du har Halebop (2 olika sätt)

    Alternativ 1: Via halebop.se

    Gå in på https://www.halebop.se/mitt-halebop. När du är inloggad går du till fliken Abonnemang och sedan trycker du på kugghjulet till höger om Lägg till kontantkort.

    Alternativ 2: Per telefon

    Ring till 148 från kontantkortet du vill registrera. Du kommer att behöva den 20 siffriga koden som står på SIM-kortet för att kunna slutföra registreringen.

  • MikaelE Nummerflytt

    @Alf-Åke-Sundkvist Är det inte bättre och fortsätta diskussionen i din tidigare tråd, där du dessutom fått svar på hur du går vidare.

    https://forumet.vimla.se/topic/3748/nekad-nummerfl...

    Stänger den här tråden.

  • MikaelE Betalning/Faktura

    @Emmanuel-Niyonsengo Om du är överflyttat till vimlas nya betalleverantör billogram då kan du betala med hjälp av swish.

    https://support.vimla.se/articles/article/betala-e...


    Mer info om bytet till ny betalleverantör: https://support.vimla.se/articles/article/ny-betal...

  • MikaelE Nummerflytt

    @Alf-Åke-Sundkvist Följ anvisningarna i supportartikeln: https://support.vimla.se/articles/article/mitt-num...

  • MikaelE Allmänt

    @Sanna-Aspgren-Kreivi På baksidan av ditt sim-kort står pin-koden. Den är 0000 som standard hos Vimla.




  • MikaelE Abonnemang

    @Andyman Du vet väl att du kan fortsätta surfa även om datan tar slut? Visst inte någon superhastighet, men bättre än ett totalt stopp.

  • MikaelE Buggar

    @CoffeeTears Tillfällig störning? Skulle tro att det är åter normalt inom kort

  • MikaelE Buggar

    @CoffeeTears Förmodligen bara en tillfällig störning. Vimla gjorde enligt uppgift en uppdatering av mitt vimla under gårdagen. Har hänt tidigare, men alltid fixat sig efter ett tag. Mao inget att få panik över.