• Michael Betalning/Faktura

    @Fredrik-Borg nja, Vimla har inte valt bort E-faktura vad jag vet. Däremot så har man ännu inte aktiverat det. Hur Vimla prioriterar detta vet jag inte, men förr eller senare lär vi få E-faktura. Vill du ha en smidig lösning så länge så man jag rekommendera kortbetalning. Då dras pengarna automatiskt från ens Visa/Mastercard/AmericanExpress varje månad utan att man behöver göra något.

  • Michael Allmänt

    @S.L sedär ja! Den förändringen har jag missat helt.

  • Michael Allmänt

    @S.L


    1) Tanken är att samma ärenden skall synas, så blir bara en plattform men som kan kommas åt via olika kanaler.

    4) Precis, samtidigt om man vill posta sitt telefonnnummer eller personnummer så är det inte förbjudet. Även om jag som moderator tycker det är opassande och ofta tar bort dessa uppgifter med en notis som meddelande eftersom jag förutsätter att man kanske inte haft intensionen att det skall vara publikt. Men som vi båda är inne på så är ett automatiskt filter mycket smart och väljer Vimla en vettig plattform så är det inte heller så svårt att implementera.

    5) OK, detta är inget jag känner till. Toppen, med en förklaring av hur det fungerar. Kan säga att jag hade ganska dålig koll på hur det är uppsatt, men då har vi det svart på vitt. Enda som jag då hade önskat är att man inte kan radera sin användare bara "sådär".

    7) Just det, idé-forumet har något sådant bland annat. Generellt ogillar jag dessa funktioner, men man får ju tycka olika :)

  • Michael Allmänt

    @MikaelE https://swedroid.se/forum/ är ett bra exempel, annars så kommer jag inte på några fler just nu. Men stöter på det på diverse utländska sajter då och då när jag googlar på olika saker. Generellt ser det väldigt likt ut oavsett sajt och det gillar jag, då man direkt förstår hur man skall använda det.

  • Michael Allmänt

    Är det inte hugget i sten vilken plattform det blir så föreslår jag precis som inför förra bytet Xenforo. Standard har Xenforo enligt mig allt som behövs för en bra och avskalad forumupplevelse. Många forum nu för tiden är ju ganska plottriga samtidigt som de saknar självklara funktioner, t.ex. de @MikaelE nämner.

  • Michael Allmänt

    Här kommer lite av mina personliga tankar kring era punkter @S.L och @Sven.

    1) När det gäller PM så är det en funktion jag skulle önska inaktiverades. Dvs att vanliga PM inaktiveras och att man istället har sina mejlärenden när man går in på "PM" som då kan heta "mina meddelanden". Mina meddelanden skall vara den enda kanalen. Mejlar jag ett ärende så hamnar det i "mina meddelanden", skapar jag en chatt och chattar så hamnar den i mina meddelanden och jag kan även fortsätta i chatten om det skulle vara något mer.

    4) När det gäller telefonnummer och personnummer i forumet så tycker jag det sköts ganska bra med borttagningen av detta. Sedan skall sägas att de uppgifterna egentligen är ofarliga, telefonnummer och personnummer går ju att hitta publikt på många andra håll på internet. Att vi tar bort dem handlar främst om att vi gör en tjänst då många medlemmar kanske inte är medvetna om att man skriver publikt enligt mig. Jag tycker även vi är bra på att förklara detta. Själv hade jag önskat att forumet självt varnade ifall man skriver något som ser ut som ett telefonnummer eller personnummer och postar, att det då kommer upp en ruta som man får klicka vidare på för att posta inlägget, t.ex. "det verkar som ditt inlägg innehåller personnummer/telefonnummer, är du säker att du vill posta det publikt så vem som helst kan se det?". JA, fortsätt / Nej, skicka ett privat meddelande istället. Väljer man det sista så fungerar det som i punkt 1.

    5) Nu vet jag inte riktigt vad du menar med censur, för jag upplever inte att det förekommer. Däremot finns/fanns det ett stort problem med forumet och det är att man kan radera sin egen profil enkelt samt även sina egna inlägg. Det har lett till att inlägg och profiler försvinner då skribenten själv väljer att radera. Jag hade uppskattat att detta ändrades till att inlägg inte kan redigeras efter t.ex. 60 minuter av vanliga medlemmar och att man inte kan radera sin egen profil själv utan att det kräver en manuell process så Vimla får chansen att stoppa upp dessa raderingar genom att förklara vad det innebär. Två saker som helt enkelt är ganska standard på andra forum.

    6) Driftstörningar tycker jag skall brytas ut till en egen sektion under support och faktiskt inte ligga i forumet. På så vis blir det enligt standard som andra operatörer kör och därmed enklare för folk att hitta. Sedan får det givetvis hänvisas från forumet till denna sida.

    7) Har aldrig sett det på ett publikt forum och jag tror tyvärr det skulle främst förvirra än hjälpa. Forumet bör vara så standard som möjligt tycker jag och även behandlas på så vis. Däremot inaktiverar man PM och istället har en supportlösning likt den jag nämner i punkt 1 så tror jag det kan bli bra. Utöver detta så kan man förtydliga rejält när man startar ett inlägg där det kommer upp ifall man vill skriva publikt eller privat. T.ex. välj privat om det handlar om ett enskilt ärende där vi kan behöva uppgifter som simkortnummer, personnummer eller telefonnummer. Välj publikt för att få hjälp och lösningar som är generella och inte har något med ditt enskilda abonnemang att göra. (Texterna kan skrivas bättre, men något åt det hållet).

    I övrigt så tycker jag saker går framåt nu och att Vimla satsar på forumet genom Felix. Jag tror tyvärr aldrig vi kommer få ledningen för Vimla att sitta här eller diskutera något längre med oss, tror inte tiden finns för det. Däremot så kommer vi förhoppningsvis ha en motpart som kan föra detta vidare, dvs Felix. Vanliga supporten är bra och kan givetvis ta saker vidare, men jag genom Felix har vi en genväg till ledningen.

    Men håller med dig @Sven att en bättre struktur behövs. Hade det varit mitt eget forum så hade jag gjort enligt punkterna ovan men även haft betydligt fler underforum.

    Jag hoppas verkligen att den nya plattformen Vimla ev. väljer tillåter ändringar till 100% så att Vimla möjligen kan implementera en del av det som diskuteras i denna tråd.

    Att byta till Lithium eller liknande plattform som är såpass låst som Lithium var skulle jag verkligen inte önska, man bör välja en plattform där man själv har 100% kontroll och möjligheter och där man själv står för driften.

    Har själv drivit forum i ca 20 år så vet exakt vad jag själv hade velat göra, men problemet är väl även att många nyare användare som inte växt upp med forum tycks ha svårt med hur de fungerar. Har självt märkt i egna forum och olika andra forum inkl. Vimla. Så att göra 100% som förr i tiden fungerar inte heller helt, en komplex fråga är det.

  • Michael Utomlands

    @Li-Samuelsson som S.L skriver så är svaret nej. Din telefon kommer då endast att visa "ingen service".


    Vill du inte dra på dig kostnader så kika så dataroaming är avstängt i din mobil. Att ta emot sms är gratis medan allt annat kostar (även att ta emot samtal).


    Tänk även på att aktivera utland i god tid innan du reser iväg om det är av nu. Inställningen kan ta flera dygn innan den blir helt aktiverad (speciellt utomlands).

  • Michael Allmänt

    @Vimla_Felix välkommen till forumet och Vimla :) Superkul att det satsas på forumet ännu mer!

  • Michael Teknisk Support

    Hej!

    Tog bort bilden då sådant som postas i forumet kan ses av alla. Skulle rekommendera att du istället mailar den till hej@vimla.se så endast Vimla ser den.

  • Michael Utomlands

    @Kristina-Kjällbring jag hade satt den i flygläge och därefter aktiverat wifi :)