• Michael Abonnemang

    @Lassekite det går utmärkt att göra så, har själv gjort det :)

  • Michael Teknisk Support

    @Kristina-Kjällbring ja det stämmer, den fylls alltid på i månadsskiftet.

  • Michael Allmänt

    Precis som @William-Bentersten skriver är det.

    Utöver detta så lagras ju IP-nummer av säkerhetsskäl och detta med stöd av GDPR-lagarna. Även om IP-nummer kan betraktas som personuppgifter så behöver faktiskt inte ens företag ha något tillstånd för att lagra dessa då man som företag kan göra en intresseavvägning istället.

    Och minns jag rätt så finns det delar i GDPR som handlar om datasäkerhet som i princip pekar på att loggar skall föras för att man skall kunna upptäcka t.ex. läckor och incidenter och därmed kunna informera om vad som läckt ut etc. Därmed blir en intresseavvägning motiverad och några specifika godkännanden för att lagra IP behövs inte.

    Att Vimla skulle publicera fullständiga IP-nummer öppet behöver nog ingen oroa sig för, finns ingen poäng med att göra det helt enkelt.

  • Michael Utomlands

    @Rima-Petronis testa att söka mobilnät manuellt och välja en annan operatör. Upprepa tills du hittar en där det fungerar utan problem. Har själv stött på detta problem i vissa eu-länder och att byta operatör till en annan har alltid löst det för mig iaf.

  • Michael Abonnemang

    Vimla har svarat i ett tidigare inlägg att dessa tipsningar plockas bort regelbundet. Så oerhört onödigt att försöka hitta på egna länkar för att sedan efter en månad i deras rensning bli av med tipsningen.

    Men tycker man det är kul så 😂

  • Michael Abonnemang

    @Henrik-Modin helt korrekt! Du tipsar ”dig själv" och är barnen under 18 så kryssar du i rutan under 18 vid beställning och anger deras personnummer och sedan ditt eget om jag minns rätt.

  • Michael Utomlands

    @Mårten sa:

    Österrike, Slovenien

    Kan säga att jag haft samma strul i dessa länder, lösningen är dock att hitta en operatör som fungerar bra och låsa till den. I Österrike så minns jag att 3 AT fungerade bäst för mig, hade man auto så blev det bara strul.

    I Tyskland har det dock alltid fungerat ypperligt för mig och då var jag där senast för 3 veckor sedan.

    Så skulle säga att det troligen inte är några fel på roamingavtalen, snarare är det enskilda operatörer i utlandet som är krånglar rejält. I Spanien så hade Moviestar senast något läge som gjorde att surfen slutade fungera inom 3 minuter varje gång man kom in på den operatörens nät. Låste då till Vodafone och det fungerade hela tiden.

    Så som sagt, lösningen tycks vara att testa de olika näten och låsa till det som fungerar bäst.

  • Michael Teknisk Support

    VMA fungerar med Vimla. Fick själv ett meddelande för några veckor sedan när det var en större brand i Göteborg.

    Så att du inte fick ett bör iaf inte bero på Vimla

  • Michael Utomlands

    Befinner mig i Spanien sedan några dagar och det har fungerat utmärkt för mig sedan jag låste mobilen till Vodafone. Moviestar däremot krånglar rejält, man får internet i några minuter och sen tappar man det.

  • Michael Utomlands

    Testa att söka mobilnät/operatör manuellt och välj en i listan. Fungerar det fortfarande inte efter en minut så testa en annan operatör och vänta 1 min.


    Denna taktik har alltid fungerat för mig.