• Marsupilami Idéer

    Telia m fl har varit i blåsväder i EU just för att de har erbjudit detta. Och Tre för att de har erbjudit fri musikstreaming. Problemet med att ge fri surf bara för vissa tjänster är att det kränker nätneutraliteten. Dessutom är det som princip konkurrenshämmande, även om det inte är ett lika stort problem i praktiken som det ser ut idag för sociala medier.

    Vad operatörer istället borde göra är att erbjuda abonnemang med mer data, alternativt obegränsat med data, om det efterfrågas och är möjligt.

    Nu tycker jag att Vimla redan idag har ganska bra dataplaner, med abonnemang ända upp till 100 GB/mån. Har man så höga krav på sitt mobilanvändande att man behöver obegränsat t ex, så finns det andra operatörer som erbjuder det, moderbolaget Telenor t ex. Vimla är en lågprisoperatör och fyller sin nisch perfekt. Huvudpoängen med Vimla är att hålla kostnaderna nere och vara lite mer rörliga, inte att konkurrera med Telenor. Allt har sin plats :)

  • Marsupilami Allmänt

    @Alex_Vimla: Alltså, ni är ju för härliga! :D Vilken superrolig idé! Det här ska mina ännu obevimlade vänner definitivt få höra om, operatören som ger en surf mot att spela Flappy bird. Ni har alltid varit kreativa och progressiva i det ni gör, må ni fortsätta med det i många, många år till. Grattis!

  • Marsupilami Abonnemang

    @Alex_Vimla: Hur menar du då att det ska korrigeras? Att "korrigera" på två ställen, både genom mer data för samma pris och samtidigt lägre pris är extremt förvirrande. Tydligen så förvirrande att till och med era datorsystem gör fel ibland. Helt ärligt, vad är fördelen med att ha 5 "nivåer", jämfört med 9 distinkta abonnemang (5 standard + 4 student)?

  • Marsupilami Betalning/Faktura

    @Björn-Stefan-Ågren74: Ja, det verkar vara samma konstiga bugg. Bara att säga till Vimla när det blir fel och hoppas att de löser det snart. Konstigt att de inte svarar på chatten, jag har uppfattningen att de brukar vara relativt snabba där. Men du kanske bara har råkat ut för en seg chattkö?

  • Marsupilami Betalning/Faktura

    Du är inte ensam om att ha fått underliga betalningsspecifikationer, men oftast rättar det till sig tills betalningen faktiskt ska dras. Jag har t ex "Studentrabatt - 19,34 kr" på betalningsspecifikation, d v s 19,34 kr dyrare. Vad står det på betalningsspecifikationen som drar upp priset?

  • Marsupilami Abonnemang

    @Alex_Vimla: Det blir extremt förvirrande att dela upp rabatten på det viset. Precis som @Spotify har jag fått en preliminär positiv "Studentrabatt" på 19,34 kr för januari. Hittills har jag struntat i alla konstiga siffror och litat på att det löser sig till månadsskiftet, men för ett par månader sedan t ex gjorde det inte det. Då drogs 90 kr felaktigt, när fakturan egentligen var annullerad. Som tur var visste jag vilken hjälpsam support ni har, så jag var inte orolig, och ni tog bort nästkommande faktura istället. Men det gör det svårt att lita på er. Siffran 90 kr tycktes dessutom vara helt godtyckligt beräknad. Gör man några ändringar i abonnemanget har man ingen aning om vad som gäller längre.

    Gör så här: Ta bort "Studentrabatten" och kör på enbart billigare abonnemang istället. Det gör det mycket tydligare, eftersom det är så ni presenterar det. Det bästa och enklaste skulle förstås vara att göra alla datanivåer tillgängliga för alla. När jag skaffade Vimla för tre år sedan minns jag att jag tyckte det var väldigt konstigt att en student inte kunde ha 1 GB, eller att en vanlig Svensson inte fick ha 14 GB, och det tycker jag väl egentligen fortfarande.

    Gör om systemet så att det arbetar med 9 abonnemang istället för 5 nivåer.

    Jag pingar @Nisse_Vimla och @Viktor_Vimla att kolla på detta och ta det vidare.

  • Marsupilami Abonnemang

    @Alex_Vimla: Hur menar du? Nivåerna på vimla.se/priser är de jag radade upp i tabellen ovan (förutom att jag skrev 150 istället för 160 på ett ställe). De nivåerna är ju exakt det som presenteras som "Månadsavgift: 20xx.xx.01 - 20xx.xx.xx" på betalningsspecifikationen, medan "Studentrabatten" står som en separat grej utöver det. Vad är "Studentrabatten" en rabatt på i så fall? Student-/pensionärsabonnemangen är ju redan billligare per GB.

  • Marsupilami Abonnemang

    Jag har studentabonnemang, nedgraderade till lägsta nivån innan månadsskiftet, så det kan ju vara någon "studentrabatt" som hänger kvar från tidigare nivå. Håller med om att det vore bra med ett klargörande från Vimla :)

  • Marsupilami Abonnemang

    @Sven: Jag får inte ihop det. Student-/pensionärsabonnemangen har ju inte samma datamängd som standardabonnemangen. Hur jämför man dem då? 20 kr studentrabatt i förhållande till... ?

    StandardStudent / 55+
    2 GB100 :-
    6 GB150 :-100 :-
    10 GB150 :-
    15 GB210 :-
    25 GB200 :-
    50 GB320 :-
    100 GB350 :-300 :-

    Detta är de abonnemang som finns, nio stycken totalt. På betalningsspecifikationen är det dessa siffror som presenteras som "Månadsavgift: 20xx.xx.01 - 20xx.xx.xx". Finns det ytterligare studentrabatt, och hur appliceras den i så fall då?

  • Marsupilami Abonnemang

    Hej!

    Jag såg på min betalspecifikation att jag har en s k "Studentrabatt" på 20 kr. Inget fel med det, men jag trodde att Vimlas student-/pensionärsrabatt redan var inbakad i abonnemangspriset, d v s mer data för samma pris som standardabonnemangen. Hur fungerar det egentligen? Vad avser "Studentrabatten" på betalspecifikationen?