• Magnus Schön Teknisk Support

    @Bengt-Vilhelm-Lundberg

    "No news is good news". Givetvis hör man bara av de som har problem (för de vill ju ha en lösning så klart) men jag håller med dig, jag har inte heller haft några tekniska problem med Vimla 2.0 - när väl alla inställningar blev korrekta.

    Min återkoppling till Vimla är dock att det borde funnits bättre instruktioner i informationsmaterialet hur APN-inställningarna skall vara. Om telefonen inte uppdaterar sig automatiskt är det långt ifrån självklart för normalanvändaren att in och mixtra med APN-inställningarna. Dessutom tycker jag att det inte heller det var helt lätt att hitta sidan med informationen jag behövde. En tydlig länk på startsidan till en sida med typ "här har vi samlat all information om Vimla 2.0" tror jag skulle minska antalet frustrerade inlägg i forumet (?).



  • Magnus Schön Vimla 2.0

    OK, jag svarar själv :-)

    Man är tvungen att uppdatera APNinställningarna vid byte till SIM 2.0. Det hade jag missat.

    finns på support.vimla.se/articles/article/instaellningar-foer-data-och-mms-foer-vimla-2-0



    @Magnus-Schön

  • Magnus Schön Vimla 2.0

    Hej!

    I natt slutade mitt gamla simkort att fungera och jag satta nu i mitt nya SIM 2.0. Telefoni och SMS funkar men inte datatrafik. Jag har inte ändrat några APN-inställningar.

    Mobildata är aktiverat men när jag tittar på status på simkortets mobildata står det "Frånkopplad" och ibland "Pausad" (Jag har en Moto G5).

    Till saken hör att jag beställde flytt i tisdags men fick meddelande om att det var framflyttat två dagar p.g.a ett tekniskt fel.

    Jag har gjort de mest grundläggande sakerna som startat om telefonen, aktiverat och avaktiverat mobildata/roaming, kontrollerat APN-inställningarna.

    Vad kan det vara?

    Mvh, Magnus


  • Magnus Schön Abonnemang

    Hej!

    Jag har noterat att ett samtal ibland (inte ofta) räknas som flera. Det jag är osäker på är om det är ett operatörsproblem eller telefonproblem.

    Exempelvis så registrerades ett samtal igår som tre stycken. Så här ser det ut i telefonens samtalslogg för utgående samtal:

    2017-08-22, 18:30 - 4 sek

    2017-08-22, 18:30 - 4 sek

    2017-08-22, 18:31 - 1 min 47 sek

    Problemet är alltså att ovan är ett sammanhängande telefonsamtal. Inte tre olika. Ovan tre samtal är registrerade och dragna fråm min Vimlapott.

    Har någon annan haft samma problem?

    Jag har en Moto G5 Plus, Android 7.0.

    /Magnus