• Jonny74 Teknisk Support

    @Stefan-Bergstrand
    Hej. Då Vimla ännu inte stödjer VoLTE (samtal över 4G) än, gör din telefon en fall back till 2G eller 3G vid inkommande / utgående samtal. Om din telefon gör en fall back till 3G, ska du kunna surfa samtidigt som du talar i telefon. Tyvärr fungerar det inte under 2G, då funktionen inte finns i det nätet. På 2G kan man bara göra en sak i taget.

    Om du har 4G, har du även 2G på platsen. Det kan därför saknas stöd för 3G på den aktuella platsen och det resulterar i att du inte kan surfa samtidigt som du sitter i samtal, då telefonen går ner till 2G vi samtal.

    Så frågan är ifall du upplever detta på alla platser eller endast på en specifik adress? Om en specifik adress: Kontrollera täckningen i området. Om överallt: säkerställ att det finns 3G täckning på platsen och testa en annan telefon ifall problemet kvartstår. Är det samma problem med en annan terminal med samma stöd, bör en felanmälan göras till Vimlas support. Glöm inte i så fall att ange platser (fullständig adress), vilka terminaler som testats och tidpunkter för samtal där du inte kunnat surfa samtidigt.

    Enklast är att låsa ner telefonen på 3G och se ifall du får någon täckning. Du kan även kolla på -> https://www.telenor.se/kundservice/driftinformatio...


  • Jonny74 Abonnemang

    @Kalium Om de andra i hushållet använder Vimla/Telenor och inte upplever några problem, bör inte vara ett nätrelaterat problem. Inte heller om du upplever problem på både 2G och 3G, då det är två helt skilda nät. Men de samtal som du upplever som brutna, kan ha börjat på tex 2G och bryts när telefonen gör en handover till 3G.

    När ett samtal kopplas ner, skickar nätet en orsakskod som berättar vad som hände. Det kan vara ett korrekt avslutat samtal, där någon tryckt "röd lur", men om det bryts utan att någon tryckt "röd lur" får man en orsakskod som ger en hint om varför samtalet bröts.

    Anteckna tidpunkt för när samtalet startade, när det bröts, vilket nummer du ringde eller tog emot samta ifrån och plats. Då bör deras tekniker kunna se mer om anledningen.

    PS. Låt samtalet kopplas ner av sig själv vid problem, för annars blir det ett korrekt avslutat samtal.

  • Jonny74 Teknisk Support

    @Kim-Wagman Oavlyssnade meddelanden ligger i 5 dygn från att de inkom och avlyssnade sparas i ytterligare 5 dygn.

    Om en person ringer dig och du inte svarar, kan de välja att lämna ett meddelande på din röstbrevlåda. Då har dy 5 dygn på dig att lyssna sv detta. Numret ska även finnas i din samtalslista som ett missat samtal. Röstbrevlådan skickar då ett sms och aviserar att det finns ett nytt meddelande.

    Om telefonen är avstängd eller varit en längre tid utanför täckning, kommer den som ringer dig direkt till din röstbrevlåda och kan lämna ett meddelande. Om ett meddelande lämnas, kommer röstbrevlådan att i första hand ringa upp dig för att informera att det finns ett nytt meddelande att lyssna av. När den ringer, visas ditt egna nummer. Om du inte besvarar detta, skickas det istället ut en avisering via sms. I detta scenario finns det inget nummer i din samtalslista, då det aldrig blev någon påringning. Här får man förlita sig på att den som lämnade meddelandet uppger sitt nummer och att man antecknar det.

    Ett meddelande räknas som avlyssnat ifall man lyssnat längre än tidsangivelsen. Lägger man på innan hela tidsangivelsen är uppläst, räknas det fortfarande som oavlyssnat.

    Om du upplever att dina avlyssnade meddelanden försvinner inom 24h efter första gången du lyssnat av dem, bör du ta kontakt med Vimlas support för vidare utredning.

    Att spara ner meddelanden är inte möjligt idag. Vet inte ifall Vimla stödjer möjligheten att ta emot röstmeddelanden via MMS, men det brukar isf generera en kostnad för varje meddelande.

    Hoppas att detta var till hjälp.