• Jonny74 Teknisk Support

    @Kim-Wagman Oavlyssnade meddelanden ligger i 5 dygn från att de inkom och avlyssnade sparas i ytterligare 5 dygn.

    Om en person ringer dig och du inte svarar, kan de välja att lämna ett meddelande på din röstbrevlåda. Då har dy 5 dygn på dig att lyssna sv detta. Numret ska även finnas i din samtalslista som ett missat samtal. Röstbrevlådan skickar då ett sms och aviserar att det finns ett nytt meddelande.

    Om telefonen är avstängd eller varit en längre tid utanför täckning, kommer den som ringer dig direkt till din röstbrevlåda och kan lämna ett meddelande. Om ett meddelande lämnas, kommer röstbrevlådan att i första hand ringa upp dig för att informera att det finns ett nytt meddelande att lyssna av. När den ringer, visas ditt egna nummer. Om du inte besvarar detta, skickas det istället ut en avisering via sms. I detta scenario finns det inget nummer i din samtalslista, då det aldrig blev någon påringning. Här får man förlita sig på att den som lämnade meddelandet uppger sitt nummer och att man antecknar det.

    Ett meddelande räknas som avlyssnat ifall man lyssnat längre än tidsangivelsen. Lägger man på innan hela tidsangivelsen är uppläst, räknas det fortfarande som oavlyssnat.

    Om du upplever att dina avlyssnade meddelanden försvinner inom 24h efter första gången du lyssnat av dem, bör du ta kontakt med Vimlas support för vidare utredning.

    Att spara ner meddelanden är inte möjligt idag. Vet inte ifall Vimla stödjer möjligheten att ta emot röstmeddelanden via MMS, men det brukar isf generera en kostnad för varje meddelande.

    Hoppas att detta var till hjälp.


  • Jonny74 Abonnemang

    @Kalium Om de andra i hushållet använder Vimla/Telenor och inte upplever några problem, bör inte vara ett nätrelaterat problem. Inte heller om du upplever problem på både 2G och 3G, då det är två helt skilda nät. Men de samtal som du upplever som brutna, kan ha börjat på tex 2G och bryts när telefonen gör en handover till 3G.

    När ett samtal kopplas ner, skickar nätet en orsakskod som berättar vad som hände. Det kan vara ett korrekt avslutat samtal, där någon tryckt "röd lur", men om det bryts utan att någon tryckt "röd lur" får man en orsakskod som ger en hint om varför samtalet bröts.

    Anteckna tidpunkt för när samtalet startade, när det bröts, vilket nummer du ringde eller tog emot samta ifrån och plats. Då bör deras tekniker kunna se mer om anledningen.

    PS. Låt samtalet kopplas ner av sig själv vid problem, för annars blir det ett korrekt avslutat samtal.

  • Jonny74 Teknisk Support

    För att kunna använda LTE adv/4G+/Carrier Aggregation, krävs det att man har en terminal som stödjer CAT6 eller högre och att nätet är uppdaterat.

     

    Detta gäller på de platser som Telenor har LTE 2600 och man kombinera den frekvensen med exempelvis 900-bandet. Detta ger en högre hastighet, men framförallt en stabilare upplevelse.

     

    Just nu har inte alla 2600-siter Carrier Aggregation aktiverat. Det kommer finnas platser, där man inte upplever någon skillnad mot tidigare.