• Jonas Persson163 Teknisk Support

    Nu hann du svara innan jag skrev klart mitt inlägg här...

    Har nu kollat min statistik och det kanske är så ändå att jag faktiskt har gjort av med så pass mycket gigabytes att det är jag själv som har orsakat "tappet". Tyckte dock inte det var länge sedan jag kollade hur mycket GB jag hade sparade och att statistiken då visade nära 100 GB. Men det kanske är längre sedan än vad jag vill minnas. Ber om ursäkt att jag trodde det var ni som hade plockat bort GB från mig! :-)

  • Jonas Persson163 Teknisk Support

    Jag provade att ringa i går kväll och det fungerade inte då. Jag hörde personen i andra änden (vet dock inte om han hörde mig). När jag sedan ringde upp personen ifråga strax efter igen så hörde han mig, men täckningen var inte bra trots att jag ringde från en plats där det förut inte har varit några problem med täckning. Om problemet är åtgärdat från igår kväll till idag så är förstås det bra, men jag tvivlar på att det är helt löst faktiskt.

    Vad jag menar med "rånad på 100 GB" är att när jag skaffade abonnemang hos er så fick man spara de gigabytes man inte gjorde av med. För all framtid ska sägas (det fanns ingen 12-månadersgräns då). Det var det avtalet jag gick in i. Jag sparade ihop så jag hade typ 100 GB att tillgå, men ni på Vimla ändrade sedan villkoren så att jag numera enbart har 28 GB eller något sådant. Jag har säkert gjort av med en del av gigabyten själv, men knappast så mycket som typ 70 GB. Antar att jag kan kolla den statistiken här på "Mitt Vimla". För mig är det att bli "rånad" då de gigabytes ni har plockat bort från mig ju är något jag en gång faktiskt betalade för.

  • Jonas Persson163 Teknisk Support

    Inte nog med att jag känner mig "rånad" av er på Vimla efter att ha blivit fråntagen mina 100 GB som jag hade sparat ihop - nu strular mina mobilsamtal efter simkortsbytet också!

    Jag ringer inte mycket, men de gånger jag har ringt efter att jag gjorde simkortsbytet har det uppstått tekniska konstigheter. Vid upprepade tillfällen har det varit så att jag har hört personen jag ringt till när den säger "hallå".."hallå"..."hallå"...men han/hon hör inte mig. När jag har ringt upp igen har det fungerat som det ska..men då ibland med sämre täckning.

    En gång när jag skulle beställa hämtmat så ringde jag flera ggr utan att de på restaurangen verkade höra mig. Sedan visade det sig (när jag pratade med de öga mot öga) att de faktiskt hade hört mig och jag dem när jag ringde...men det gick ändå inte att föra telefonsamtalet. Otroligt skumt!

    Första tiden när jag hade bytt till Vimla som operatör var jag fantastiskt nöjd, men tyvärr måste jag säga att jag är långt ifrån lika nöjd längre. Undertecknad har kommit till det stadiet nu när det åter har blivit dags för att undersöka marknaden av mobilabonnemang för att se om det finns något som passar bättre än Vimlas.

    Förut höll jag fast vid Vimla för att jag hade samlat på mig en stor mängd gigabytes, men efter "rånet" av dem så är just det inte längre ett skäl till att hålla fast vid Vimla som operatör känner jag.

    Men först vill jag i alla fall försöka få klarhet i varför mobilsamtalen blir så konstiga efter simkortsbytet?!

  • Jonas Persson163 Teknisk Support

    @Ida_Vimla sa i [Simkortsbyte nu](/post/20740):

    >

    Hej @Jonas-Persson163

    Har du möjlighet att skicka ett facebook PM eller helst chatta med oss så vi kan prova från vårt håll att boka tid åt dig då vi behöver sim kortets nummer samt PUK kod. Det är inget du ska lämna it i ett öppet forum.

    ------------------------------

    Jag provade att beställa tid ännu en gång, men fick samma felmeddelande som tidigare. Ska se om jag hinner med att chatta med er i morgon (onsdag) för att på så vis kanske kunna få löst problemet!


  • Jonas Persson163 Teknisk Support

    @Alex_Vimla sa i [Simkortsbyte nu](/post/20533):

    >

    @Anders-Sundqvist Okej, är det Vimla 2.0 simkortet du fått hem? För då ska du gå in och boka tid för när du vill byta till det simkortet här: https://sim.vimla.se/valj-dag


    /Alex


    Jag har fått hem mitt nya simkort med den senaste tekniken, men det fungerar inte att välja dag för byte. Jag skriver in mitt mobilnummer och PUK-koden som finns på det nya simkortet, men det som händer då är att jag bara får ett felmeddelande som lyder "Något gick fel". Har försökt två gånger och får samma felmeddelande...

  • Jonas Persson163 Abonnemang

    Såå..nu nedgraderade jag precis mitt abonnemang från 10 till 4 GB/mån. Kan i alla fall inte klaga på priset som det nu blir för mig de närmsta 12 månaderna: 100 kr för i snitt 11 GB surf och i praktiken fria sms/mms och samtal per månad! :) Tack Vimla (!) - nu återstår det bara att se om jag fortsatt är kund hos er efter våren 2019...

  • Jonas Persson163 Abonnemang

    Jag har full förståelse för att ett vinstdrivande företag som Vimla ibland behöver göra förändringar, så som att t.ex. införa en begränsning i hur länge samlad datapott sparas. Men det är helt befängt att den här nya begränsningen ska påverka gammal pott. Låt vara att begränsningen införs i april 2018 för ny datamängd som sparas av kund, men låt samma kund i alla fall behålla den surfmängd han/hon sparat ihop fram till dess!

    Själv tar jag till mig av Vimlas råd - jag kommer att nedgradera mitt abonnemang till billigast möjliga och köra på med det ett år här framöver. Så mycket som möjligt av den sparade surfmängd jag har (ca 85 GB) kommer jag försöka göra mig av med under den tiden. När året har gått får jag se hur jag gör. Kanske stannar jag kvar hos Vimla, kanske byter jag operatör. Begränsningen av den sparade surfmängden som Vimla nu tänker införa kommer således leda till mindre pengar in till Vimla från mig under det närmsta året, och kanske också en förlorad kund i förlängningen. Jag är nog inte ensam om att resonera så här skulle jag tro.