• johan_vimla Allmänt

    Tack för grattishälsningen @Marsupilami ❤

    Fantastisk tråd det här tycker jag. ☺

    Vimla är i formell mening en affärsenhet under Telenor. De som arbetar med Vimla arbetar inte med den verksamhet som marknadsförs under Telenors varumärke och vice versa. Rent tekniskt använder Vimla använder Telenors radionät, men är på alla andra systemmässiga sätt en egen teknisk entitet.

    Det summerat gör det svårt tycker jag att sätta ett likamed tecken mellan Telenor och Vimla som du väljer att göra @Borjeg

    Juridiskt sett har ni såklart rätt i att Vimla inte är ett eget företag. Det är däremot långtifrån ovanligt att ett juridiskt bolag har flera verksamheter med olika varumärken som man bedriver verksamhet under.

    Trevlig kväll på er!

  • johan_vimla Teknisk Support

    Hej,

    Beklagar väldigt sen återkoppling här.

    Kan jag få exempel på en exakt länk som ni inte kommer åt via mobilen när den är uppkopplad på mobilen, men som funkar via mobilen på wifi?

  • johan_vimla Allmänt

    @Borjeg

    Tråkigt att du känner att jag vrider till något. Det var inte alls min avsikt.

    Jag försöker inte vrida mig "som en mask på en krok" utan försöker bara förklara hur vi som jobbar med varumärket Vimla ser på den verksamhet vi bedriver och vår relation med övriga Telenor.

  • johan_vimla Allmänt

    Hej allihop!

    Jag växlar till engelska nedan så att förhoppningsvis fler kan förstå vad jag skriver. ☺

    I'm proud to say that Vimla now is one of the fastest (if not THE fastest) growing communications company in Sweden, starting from a small beta in 2014 to a big and lively community in 2017.

    Our ambition is to help bring friends, families, communities and many others closer together.

    We are just getting started. We’re making a big shift towards becoming an engineering-driven company, where you'll have instant impact from day one. We have thrown away all the legacy telco stuff and are now beginning to build a whole new communication experience for people in Sweden based on cutting edge software hosted in the cloud with full control over the user experience.

    We're now looking to recruit key individuals to join us in this new venture.

    As our Senior Full Stack developer you’ll need to start on day one with hiring your own team.

    We want you to build and lead a team of great software engineers who will work closely with design, user research and product management to deliver great products that delight our users.

    We want you to take the lead on implementing practices such as continuous delivery, code pairing, and an agile workflow to enable the broader team to stay lean, iterate fast, and deliver great experiences to our users.

    You’ll be building up our code base from scratch. You need to keep it clean, coherent, and motivate and mentor the team to ensure that they learn and grow professionally while continuing to deliver great software.

    Read more, ask questions and apply here: https://jobs.vimla.se/jobs/49232-senior-full-stack...

  • johan_vimla Vimla 2.0

    Tack för era svar!! Några kommentarer nedan.

    @Sven: Du har rätt att det finns ett antal nummer som inte fungerar i dagsläget. Detta har högsta prioritet. Aktivering av vidarekoppling direkt i mobilen kommer. Tillsvidare går det att göra på https://mitt.vimla.se

    @Stefan-Lindholm Gällande din kommentar om basfunktionalitet och att kunna ändra alla saker direkt i telefonen så kommer vi att addera vissa saker, ffa vidarekoppling som nämnts ovan. En del av syftet med vårt byte av plattform handlar om att göra så att vår tjänst har en närmare koppling till internetbaserade. Om jag går händelserna lite i förväg handlar det om att modernisera hur tex röstbrevlådan fungerar genom att tillgängliggöra den via appen. Då krävs anslutning till internet. Alla kommer inte älska den typen av ändringar, men vi tror att det kommer innebära att funktionen röstbrevlådan blir mer användbar.

    @Andyman Du har helt rätt. Debitering av betaltjänster är en känd bugg som ska vara löst nu under januari månad. Om du har använt betaltjänster kommer dessa att debiteras ditt abonnemang under januari månad.

    @Spotify När jag beskriver vår roamingtäckning i procent med Vimla 2.0 menar jag alltså hur stor del andel av all roamingtrafik som vi täcker med de länder vi nu är live med.

    Räknexempel: Låt säga att det har roamats totalt 1'000 sms under 2018. 900 av dessa sms skickades från länder som vi med nuvarande roamingtäckning har stöd för. Då täcker vi 90% av roamingbehovet.

    Eller var du med på hur jag räknade, men att du inte håller med om att det är ett representativt sätt att resonera på?

    Du har rätt i att vi kommer inte ha täckning i samma antal länder i 2.0 som på 1.0 innan året är slut. Vi kommer dock migrera samtliga användare innan 2019 är slut enligt planen vi följer nu. Jag beklagar att informationen om att vi väntar tills vi har komplett roamingtäckning varit felaktig.

    @fldc Inställningarna finns redan i Googles databas sedan ca 1 år tillbaka. Dock är det upp till telefontillverkarna att ta in inställningarna i sina uppdateringar och att användaren gör uppdateringen i fråga. Vi har upptäckt att vissa tillverkare inte hade implementerat dessa uppdateringar på rätt sätt, men vi har legat på och fått rätsida på flera av dom.

    @Borjeg Tack för din feedback! Vi jobbar med att förbättra de brister som jag poängterat ovan.

  • johan_vimla Vimla 2.0

    Vimla har tagit ett aktivt beslut att satsa på den här förändringen. Det är inte ett experiment utan en stor, långsiktig och fokuserad satsning.

    Vi har tidigare bekräftat ett antal fel som drabbat vissa användare. Det allvarligaste felet är att vissa fastnätsnummer inte gick fram som de skulle. Detta felet är nu löst. Om någon av er (@Sven @MickeMM @Benny-Hansson) har exempel på nummer som ni vet inte fungerar tar vi tacksamt emot dessa. Vi ser väldigt allvarligt på felet som var och håller fortsatt bevakning på att man kan nå fastnätsnummer som man ska.

    Jag vill påminna om att fel kopplade till att vissa nummer tillfälligt inte går att nå inte är unika för Vimla eller en "ny teknologi". Det är ett fel som uppstår då och då i samband med att andra operatörer styr sin trafik felaktigt, vanligtvis efter en nummerflytt. Vi rapporterar minst en gång i veckan sådana fel för hantering hos de stora operatörerna. Det kan också bero på andra fel eller störningar, som drabbar både oss och alla andra operatörer. Att något för tillfället inte fungerar som det ska på Vimla 2.0 gör det inte till en ofärdig plattform.

    @Sven Du kommer kunna styra dina vidarekopplingar direkt i mobilen framöver. Just nu behöver du dock lägga in dessa via appen. Jag beklagar att det är mer omständigt. Är det några specifika förbättringar du vill se i röstbrevlådan så tar vi gärna en dialog om det - forumet är ju till för att vi vill kunna ha en bra dialog med våra användare och kunna utveckla Vimla tillsammans. Jag hoppas att den dialogen kan fortsätta på ett konstruktivt sätt.