• Johan Arne Ingelsson Nykvist Vimla 2.0

    Märkligt att denna funktion inte finns. Har varit standard i mobiltelebranschen sen urminnes tider. Vad är det som inte funkar Vimla? Tur man ligger kvar på 1.0. Det lutar mer & mer åt att man får gå tillbaka till de stora operatörerna.

  • Johan Arne Ingelsson Nykvist Abonnemang

    @Pär-Sjöbom

    Rätt uppfattat Pär.

    Jag kommer heller aldrig att kunna utnyttja extra data. Personligen drar jag inte så mycket data vanligt vis.

    Välkomst GB och fågelspels GB blir bara en marknadsföringsgrej för Vimla eftersom det finns ett antal kunder som inte drar så mycket data.

    Det där med att extra data alltid dras sist gynnar bara Vimla.


    Vore det ordning på Vimla så ska all surf behandlas lika. Att man drar den surf som har kortast tid kvar ska förbrukas först.


    De har skapat ett så krångligt system för det här att representanter från Vimla måste sitta i forumet att förklara hela tiden. När de i stället skulle kunna hålla på med något annat.


    Personligen överväger jag att byta operatör trots att jag kommer öka mina telekostnader.


    // Johan


  • Johan Arne Ingelsson Nykvist Vimla 2.0

    Kan bara hålla med att det är viktigt att identifierar sig när man har kontakt med kundtjänst. Inga problem med det. Problemet är ju att man inte aktiverat MMI koderna för vidarekoppling av samtal på Vimla 2.0.

    Man är hänvisad till kundtjänst för att kunna aktivera 3 av 4 vidarekopplingstyper och då tvungen att identifiera dig.

    Sedan är ju inte kundtjänst bemannad 24 timmar per dygn.


    @Torsten-Roland-Olsson sa:

    @Sven sa i [Riktigt irriterad på Vimla 2\.0 som saknar vidarebefodring\.](/post/20437):
    > göra. Det handlar om att operatörernas kundtjänster slarvar.Men det är ingen anledning till att MMI-ko
    Du missförstår mig. Jag ville påpeka att det är viktigt att säkerställa att man är behörig att beställa vidarbefordran. Men jag skrev också att Vimla gjort det väldigt krångligt och menade då t ex att MMI-koderna inte fungerar. Vad jag tycker är bra är att OM man chattr med kundtjänsten så vill de att man indentifierar sig.

  • Johan Arne Ingelsson Nykvist Vimla 2.0

    Kan Vimla berätta för oss varför man stängt av MMI koderna på Vimla 2.0. Det finns ju en anledning. Om det är så att man väljer att inte ha support för dessa så tala om det för oss då. Det kommer fram via omvägar att inte vidarekopplingstjänsterna inte funkar som det borde.

    Hos Telia kontantkort & Halebop kontantkort funkar inte vidarekoppling över huvud taget. Men då är man tydlig med det. Då är det en affärsmässig grej för att få kunder till abbonemangen i stället.

  • Johan Arne Ingelsson Nykvist Abonnemang

    @Sven

    Håller med Sven helt och hållet.

    Det finns ju en anledning till att Vimla valt som det är nu. Vimla vill att så mycket data som möjligt att rinna ut i sanden.

    Då har de fått reklamen på FB och kan skylta med välkomst erbjudanden och tävlingar med gratis data. Men sen att extradata från välkomsterbjudanden, julklappar och tävlingar fryser inne för vissa står i det finstilta.

    Det vore nog bättre Med ett enklare system. Så slipper Alex och kompani ödsla energi på detta. De vet knappt själva hur det funkar.


    // Johan.

  • Johan Arne Ingelsson Nykvist Teknisk Support

    @MattiasJ

    Vidarekopplar bara samtal ej SMS. Tagit från Telias sida. Men funkar för Vimla 1.0 också. Har testat det nyligen. Dåligt att jag ej hittade informationen på Vimlas sida.


    När telefonen är avstängd eller inte har täckning

    Tryck **62* [riktnummer + telefonnummer] #.

    Urkoppling:
    Tryck ##62#.
    Tryck på symbolen för lur.

    Kontroll:
    Tryck *#62#.
    Tryck på symbolen för lur.


    Vidarekoppling direkt

    Tryck **21* [riktnummer + telefonnummer] #.
    Tryck på symbolen för lur.

    Urkoppling:
    Tryck ##21#.
    Tryck på symbolen för lur.

    Kontroll:
    Tryck *#21#.
    Tryck på symbolen för lur.




    Eller så använder du telefonens menysystem.

    Detta gäller bara Vimla 1.0.

    Har du Vimla 2.0 är det via Vimla appen som gäller tydligen.



    // Johan

  • Johan Arne Ingelsson Nykvist Betalning/Faktura

    Problemet är ju att Vimla värkar prioritera annat. Cirkusen med Vimla 2.0 värkar inte ta slut för dem.

    För min del har jag lämnat Vimla. Jag tänker inte vara kund hos ett bolag som beter sig på detta vis som cirkusen med Vimla 2.0 är.

    Det primära för mig är att ha en fungerande tjänst. Då spelar det ingen roll om det är billigt.


    // Johan Nykvist

  • Johan Arne Ingelsson Nykvist Vimla 2.0

    Kan berätta om lite erfarenheter vid byte till Telia. Jag var tidigare kund hos Vimla och har varit lite pådrivande i denna tråd.

    Kan säga att MMI koderna för vidarekopplingar inte funkar på Telia heller på deras nu säljande abonnemang. Inte bra tycker jag.

    Däremot fungerar menysystemet i telefonen för vidarekopplingar under förutsättning att du har en modern ganska så nyinköpt telefon.

    Jag har för tillfället en Oneplus 7 med Android 9 där fungerar det via menysystemet.

    Jag hade tidigare en Oneplus 3 med Android 9 där det inte fungerade via menysystemet. Med samma abonnemang som med Oneplus 7


    Det pratades i denna tråd från representanter från Vimla att det var något standardbyte som pågick för att hantera det här. Så det kanske finns hopp att det kan börja att funka via menysystemet i framtiden.


    // Johan Nykvist