• Ida_Vimla Abonnemang

    Hej allesammans!


    Här kommer äntligen lite mer info och bra sådan.

    Man kan nu göra köp med Google Play och.........APPLE!
    Provade själv nyss att köpa hem en app (har iPhone) och det gick utmärkt :)

    Om någon fortfarande upplever problem gällande detta så kontakta vår support direkt!



  • Ida_Vimla Abonnemang

    Hej alla fina forumläsare!


    Hoppas alla får en fantastisk fin helg med massa skoj aktiviteter.
    Själv bär det ut till landet för att kolla på kosläpp och förhoppningsvis en glass i solen.


    Här är en liten helg hälsning från min inte så roade katt Cleo. Hon har inte samma fredagskänsla som jag ;)



  • Ida_Vimla Betalning/Faktura

    Hej @Olof-Högrell !

    När det handlar om betaltjänster, utlandstrafik samt allmän information om ens abonnemang så kan vi enbart ge ut detaljer när vi vet att det är ägaren som frågar om detta.

    Varför vi inte ger ut information, så som nummer, exakt vilken betaltjänst man blivit debiterad för eller personliga uppgifter från abonnemanget är på grund av integritetsskäl. Detta är så ingen annan än ägaren av abonnemanget ska ta del av information. När man chattar eller mailar med oss skickar vi ut en digital blankett som signeras via mobilt bank id. När en sådan har signerats så vet vi med säkerhet att rätt person begär ut uppgifterna.

    Jag kan se att en sådan blankett mailades ut till dig men ej signerades, därför kunde vi inte ge ut mer specifik information gällande just din betaltjänst.

    Eftersom blanketten ej signerades så hänvisade vi i chatten till Mitt Vimla där du genom att logga in kan hitta vilken betaltjänst som du debiterats för. Tänk på det som @Asawi skrev om att klicka i betaltjänster under staplarna. Tack för tipset @Asawi!

    Därefter kan du välja föregående månad då betaltjänster samt utlandstrafik debiteras i efterhand.

    När jag läser igenom din chatt med Ellen så ser jag att hon inte vid något tillfälle hänvisat dig till Klarna, däremot har hon tipsat dig att kolla på Mitt Vimla för att hitta din specifikation. Är det möjligtvis det du tänkte på när du skrev att du blev hänvisad till Klarna? Om du vill kan jag maila ut hela chattloggen så att du kan läsa igenom den igen.

    Om du har problem med att logga in eller hitta uppgifterna via ditt vimla så hjälper jag dig gärna. Du kan antingen komma in i chatten och fråga efter mig eller maila in till hej@vimla.se där du skriver Ida i ämnesraden.

  • Ida_Vimla Abonnemang

    Hej @Sven !

    Det är jätte bra feedback du ger gällande att det känns som vi mörkar samt inte tar med er medlemmar i diskussionen längre. Jag kommer ta det vidare och så ska jag försöka orda så vi lägger ut statusar mer ofta om vad som pågår!

    Varför ändingen skett som jag nämnde tidigare är för att det blir lättare för oss och för våra medlemmar, även om det inte kanske känns som det nu.
    Lite mer ingående så beror det en stor del på att vi med 60/600 haft en bugg som säkert några av er upplevt där ens samtal inte fungerar den 1:a varje månad fats de fyllts på. För att försäkra så att ingen står och inte kan ringa i början på månaden så valde vi att ändra till fria. Så alla kan ringa och sms så mycket de vill, utan stopp (exklusive om man ringer betaltjänster eller utomlands).

    @Erik-Hallin Uppskattar ärligheten! Tack själv för den schyssta tiden tillsammans. Jag hoppas du kommer trivas hos den operatör du går över till!



    @Mattias-Westin

    Det har inte varit meningen att det ska uppfattas som att vi har undangömt ändingen. Vi informerade i forumet samt har mailat ut som drabbades att denna nivå nu kommer tas bort.
    Jag förstår dock hur du menar med att kanske inte just du fått infon då du legat på en annan nivå och jag kommer ta vidare att i framtida ändringar att det kan vara bra att informera lite före en sådan här ändring sker och även till alla. Jag får tacka för den tid du och familjen varit medlemmar och hoppas att ni kommer trivas den tid ni stannar kvar.

  • Ida_Vimla Abonnemang

    Hej @Robin-Åhs

    Ens data pott förbrukas på detta vis:

    -först dras ens data som man fått samma månad, alltså månadspotten.

    -när denna data är slut så dras ens äldsta data, den data man haft sen start vilket oftast då är de 20 Gb.

    -därefter så dras den övriga potten ex: extra Gb från oss eller dylikt.


    Det är helt sant att det i dagsläget inte finns en bra bild hur datan förbrukas men tanken är att vi ska ändra detta så man kan se vilken som förbrukas först. Det är inte riktigt redo ännu men det är super att du ger feedback gällande detta! Tack!

  • Ida_Vimla Allmänt

    Jag vill bara lämna lite härlig fredagskänsla till alla här som svarar på andras trådar/frågor, ni som ger feedback i alla former, våra moderatorer som ser till att inget glöms eller missas och alla ni som i vått och torrt kikar in här!

    Jag önskar er alla en fantastisk helg, oavsett väder!

    Här är en bild på mina katter, som för det mesta ger mig sina "vad vill du nu då" blickar.


  • Ida_Vimla Betalning/Faktura

    Hej allesammans!

    Glad första advent och välkomna till december! Här kommer lite saker som är värda att tänka på kring månadsskiftet nu när betalningsperioden drar igång igen:

    * Det kan ta några dagar innan dragningen syns på kontot

    * Du kan uppdatera betalmetoden även om det står 0:- i Klarnarutan

    * Tipsrabatterna står alltid som inaktiva i början av månaden, de kommer tillbaka

    * Data/samtal/mess fylldes på den 1/12, tänk på att du kan behöva starta om telefonen om det inte kommer igång automatiskt

    Om du fått ett mail eller sms om att något gått fel med din betalning så har inte betalningen gått igenom, kika gärna in på den här länken för att se vad det kan bero på och hur du går till väga för att lösa det. Du kan hitta de vanligaste orsakerna till att betalningen nekas på vimla.se/nekadbetalning

    För att trigga ett nytt dragningsförsök är det bara att du loggar in på Mitt Vimla eller i appen och uppdaterar din betalmetod. Även om det skulle stå 0:- i Klarna-rutan så går uppdateringen av betalmetoden igenom när du klickar godkänn, och ett nytt försök görs med din valda betalmetod, tänk på att det nya försöket kan dröja en dag eller två innan det sker, anledningen till det är för att det är många betalningar som görs samtidigt. Beloppet på räkningen kan du hitta på Mitt Vimla under fliken Betalningar.

    vimla.se/betalmetod har vi en bra bildguide för hur du uppdaterar din betalmetod!

  • Ida_Vimla Allmänt

    Hej!


    Chatten är nu öppen som vanligt mellan 09.00-12.00 och 13.00-17.00.

  • Ida_Vimla Abonnemang

    Sparad data är nu live!!


    Hej allihopa!

    Efter många månaders arbete så är vi äntligen färdiga med arbetet kring att visa när ens sparade data förfaller, både på Mitt Vimla och i appen.

    - Data som man har sparat innan 1:a juni 2018 har vi delat upp och fördelat ut jämnt på perioden mellan juni 2018 - juni 2019

    Låt oss säga att du hade 24 GB sparat på abonnemanget innan den 1:a juni 2018. Den datamängden har spridits ut ut så du får 2 GB på varje månad de följande 12 månaderna.

    För att läsa mer om hur spara data fungerar så finns ytterligare information här: https://support.vimla.se/articles/article/sahaer-fungerar-spara-data

    Om man ej ser sparad data fliken inne på Mitt Vimla så behöver man uppdatera sidan så kommer det dyka upp. I appen så har den nya vyn inte helt uppdaterats för alla iOS enheter men kommer inom kort vara synligt för alla där med. Ni som använder Android ska kunna uppdatera er app i Google Play och kunna se fliken för spara data.

  • Ida_Vimla Teknisk Support

    @Spotify Absolut, om jag förstår rätt så vill du ha alla de steg man ska gå igenom för att felsöka hastighet/täckning med data.

    Det man som användare kan göra på egen hand är:

    1. Starta om sin mobil. Löser väldigt många problem i de flesta fall.

    2. Besvara dessa frågor:
    - Har det fungerat tidigare på platsen?
    - Hur länge har man haft problemet? Om man har haft problem i över 6 månader är det oftast inte något fel på masterna utan snarare dålig inomhus täckning.
    - Fungerar det på annan plats?
    - Fungerar det om kund kliver utanför bostaden? Om inte, hur långt från bostaden behöver man åka/gå för att få det att fungera? Om det fungerar när man kliver utanför bostaden är det inte nät relaterat utan snarare något i bostaden som påverkar anslutningen.

    5. Vi vill att man göra några mätningar på www.bredbandskollen.se eller i BBK appen i telefonen för att ha något att gå på.

    6. Fungerar SIM-kortet i en annan mobil eller blir mätningarna lika dåliga där? Vi vill alltså att man ska köra nya mätningar på samma platser man gjorde de förra men i en annan mobil.

    7. Slå av mobildata i en mobil, ge det ett par minuter och slå på det igen och då starta om mobilen. Därefter kontrollera så ens inställningar för APN är korrekta via vimla.se/surf (1.0) och vimla.se/apn (2.0)

    Om man gör allt detta och det fortfarande fungerar dåligt och vi har kontrollerat så det inte beror på nätet i ens område så är det bästa att skriva ner exempel och skicka till oss.
    Dessa exempel ska innehålla ens nummer, datum och tidpunkt när mätningarna gjorts och vad man fick upp/ned.

    En bra artikel om just hastighet finner ni här: https://support.vimla.se/articles/article/allt-om-hastighet-tackning-och-surf




  • Ida_Vimla Teknisk Support

    @S.L Information om att man kan nå oss via PM från facebook är på ingång. Sa till om att lägga till infon under vimla.se/kontakt så det bör dyka upp som tidigast idag men troligtvis nästa vecka!

    @S-L @Drazen-Trogrlic Har även tagit vidare att man upplever att det är svårt att hitta till vår chatten men har ingen uppdatering gällande om hur den ligger synlig idag kommer ändras.

    Mvh



  • Ida_Vimla Abonnemang

    Hej allihopa!

    Det är jätte bra att ni ger feedback och diskuterar med varandra gällande vår ändring. Jag förstår att det är många blandade känslor och vi hör och förstår er. Jag vill besvara en del frågor, feedback och tankar som dykt upp här och sedan ville jag hänvisa er att mer än gärna fortsätta diskussionen i denna tråd då det nu talas om samma sak.
    HÄR
    Så blir det lite lättare för er att samla alla åsikter, tankar, feedback och diskussionsämne på samma ställe.


    @Andyman och @fryguy Vi mailade ut information till alla gällande ändringen av priserna och abonnemangen när ändringen skedde. Mailen skickades ut i omgångar så vissa fick dem tidigt och andra någon timme senare

    >

    @Sha11e Det känns såklart tråkigt att du väljer att lämna men jag hoppas att du kommer trivas det år du nu stannar kvar. Får även tacka för den tid du varit hos oss.

    >

    @Joachim Calvert Beslutet vi tog gällande ändringen togs då vi känner att detta kommer bli lättare både för oss och för våra medlemmar i framtiden. Vi är väl medvetna om att hallon har jättefina erbjudanden, vi känner att vi har andra kvalitéer än att alltid vara billigast på marknaden. Känner man att andra operatörers erbjudande passar en bättre så ska man självklart välja det.

    >

    @Erik Hallin Tack för att du gett så bra beskrivning på vad du känner gällande detta och din feedback. Nivån med 4 GB surf och 60/600 har varit väldigt populär och det var ett tufft beslut att välja bort denna, så jag förstår hur du som medlem som har haft denna nivå känner.
    Varför vi gjort denna ändring är då vi vill göra våra abonnemang enklare, både för oss och för våra medlemmar.
    Det finns ingen plan på att återinföra 4 Gb med 60/600 just nu och om du känner att vimla inte längre är något för dig på grund av detta så är det klart tråkigt men jag vill att du ska känna dig nöjd med din operatör.

    >

    Jag tycker att ändringen känns bra och jag hoppas att det kommer kännas bra för er alla andra också.

    Ni som väljer att lämna oss önskar jag er all lycka hos den nya operatör ni väljer och tack för att ni varit medlemmar hos oss fram tills nu.

  • Ida_Vimla Teknisk Support

    Hej allihopa!


    Vi har uppmärksammat att det är många som inte fått sina sim kort som beställde abonnemang 21/6 under midsommar och vi har nu sen igår undersökt om det är något som gått fel från vårt håll.

    Normalt så är det alltid ett par sim kort som kan komma bort och det beror oftast på att man flyttat, har c/o eller att posten slarvart bort breven. Nu är det dock mer än vanligt!

    Jag har talat med ansvariga samt våra tekniker och de har i sin tur talat med vår leverantör av sim kort.
    Jag har nyss fått informationen att det skedde en smälta av databasen just 21/6 som orsakat att en del sim kort ej skickats ut. Vi vet inte om det gäller alla men uppenbarligen så gäller det en hel del.

    Vi sitter just nu och går igenom alla beställningar från dess och vi håller nu manuellt på att skicka ut nya sim kort till alla som inte redan hört av sig till oss via chatt, facebook , mail eller som vi kan se att vi redan hanterat. Det är nya sim kort på väg!

    Om man upplever att sitt sim kort ej dykt upp så kontrollera adressen inne på ens mitt vila och sedan beställ ett nytt om allt är korrekt Det sickas då första arbetsdagen efter om beställingen gjorts efter kl 14.00, görs beställningen innan så skickas sim kortet samma dag.


    Jag ber om ursäkt till alla er som stått/står utan sim kort på grund av detta och jag förstår att det orsakat strul. Jag vill även påminna att det är super viktigt att höra av sig om man inte fått ett sim kort efter 2-4 arbetsdagar så vi kan kolla upp det och se till att ett nytt skickas ut.

    Hör gärna av er om ni har fler frågor eller funderingar gällande detta så ser vi klart över det!

  • Ida_Vimla Teknisk Support

    @CoffeeTears tack för att du hör av dig till oss gällande detta!

    Det är även super bra att du felanmält detta till Telness.

    Jag har talat med min tekniker gällande detta och enligt honom så ska felet mellan oss och Telness kunder vara löst så det bör fungera för dig och alla andra hos vimla nu. Vore bra om du kunde testa och se huruvida det fungerar eller om något annat problem uppstår? Om det fortfarande inte fungerar så tagga mig här eller kom gärna in till vår chatt där du får svar inom 30 minuter.

  • Ida_Vimla Abonnemang

    Hej @Arne-Berglind !

    Jag har besvarat din fråga via mail då detta gällde en betalning och jag var tvunget att ta med personlig information som inte ska läggas ut på ett forum!

  • Ida_Vimla Idéer

    @Elias-Hamurabi-Abacioglu


    Just ett sådant tvillingkort har vi inga planer på att utveckla just nu, utan det vi kommer jobba med är för extra surf. Självklart kan det komma att ändras i framtiden.


  • Ida_Vimla Betalning/Faktura

    @Sven

    Förstår att du känner dig lite pissed off gällande att ändringar ej diskuterats innan och jag har tagit detta vidare och förklarat att vi verkligen måste se över hur vi hanterar större förändringar i framtiden.

    Att du känner att vi inte längre bryr oss tar hårt, men jag uppskattar ärligheten. Det måste vi bli bättre på att visa oss här, vara med i diskussioner samt ta upp nya ändringar eller saker som sker.

    Jag hoppas att du kommer kunna se dig som medlem snart igen, det är vad jag kommer jobba för samt föra vidare till mina andra kollegor.

  • Ida_Vimla Abonnemang

    @pelk

    Tack för din feedback och åsikt gällande hur vi har hanterat detta och även andra ändringar i överlag.

    Allt det som du och andra skriver tar vi åt oss!
    Vi jobbar för att förbättra hur vi ska hantera ändringar eller nyheter hos oss nu i framtiden så ni inte ska känna att förtroendet för oss minskar.

    Om du väljer att avsluta hos oss så får jag tacka för din tid fram tills dess. Det känns såklart mindre bra om du väljer att säga upp men jag vill klart att du ska göra som din magkänsla säger. Jag hoppas du kommer trivas med oss tiden som är kvar och önskar dig lycka till hos den oepratör du väljer sedan!

  • Ida_Vimla Abonnemang

    @Rasseman

    Tack så hjärtligt, det värmer verkligen!
    Jag tycker du har helt rätt, sedan ska alla såklart få skriva av sig och behöver man eller vill klaga så är det klart helt okej det också.

    Alla är välkomna att utrycka sig precis så som man vill, jag kommer försöka i alla mina poster här på forumet att vara glad och förståelig!


    @marwinner

    Tack för omtanken även om du som användare inte känner att vi levt upp till dina förväntningar. Det som du och många andra skriver om att vi måste bli bättre på att ge ut information tidigare är något som vi tagit åt oss och kommer ha i åtankarna inför förändringar som sker i framtiden.


    @Peter-Karlsson228
    Hallon har absolut super bra deals, om du känner att någon av dessa passar dig bättre så ska du klart ta en funderar om du vill gå över till dem. Jag hoppas du väljer att stanna kvar hos oss J Men man ska klart välja en operatör man känner möter de förväntningar/behov man har.


    @Elin-Johansson

    Nivån med 4 GB surf och 60/600 var väldigt populär och det inte lätt att ta beslutet om att välja bort denna, så jag förstår att du känner detsamma gällande att den inte längre finns. Varför vi gjort denna ändring är som sagt då vi vill göra våra abonnemang enklare, både för oss och för er.
    Det finns ingen plan på att återinföra 4 Gb med 60/600 just nu och om du känner att vimla inte längre är något för dig på grund av detta så är det klart tråkigt men jag vill att du ska känna dig nöjd med din operatör.

    Gällande surfpotterna så har vi för ett par månader sedan (ej de senaste två) haft lite problem med just uppdateringen av dessa. Det får jag verkligen be om ursäkt för. Detta ska dock inte ha påverka att man ej kan surfa. Denna månad så blev potterna uppdaterade nu efter enbart 2 dagar vilket jag tror är snabbast hittills hos oss. Jag håller tummar och tår att det går snabbare och snabbare nu J

    Det är helt upp till dig men jag tycker du ska chatta med oss gällande betalningen då jag helst inte skriver om betalningar och specifik information om dessa här på forumet då man oftast behöver ge ut personlig information. Jag kommer dock se över din betalning och återkomma i ett mail till dig.


    @Borjeg

    Beklagar att du känner dig missnöjd med oss men jag hoppas du kommer trivas hos din nya operatör. Jag hoppas att du återvänder till oss i framtiden :)


    @Sven

    Jag lovar, vi tar allas kommentera/inlägg på allvar! Det uppskattas alltid när du ger feedback då du är ärlig oavsett vad det gäller.

    Jag hoppas du fortsätter vara genuin och ger både positiv och negativ feedback till oss.


    @pelk

    Jag får ve rom ursäkt om det strulat gällande dina betalningar.

    Det vore bra om du chattar med oss gällande detta så vi kan se över och rätta till om det blivit fel.

    Jag vill inte att du ska behöva känna att det är bättra att hålla tyst. Ta kontakt med oss så kommer någon av oss i supporten, du kan även be om att få tala med mig, se över det.

  • Ida_Vimla Betalning/Faktura

    @John-Behrens

    Precis som @Sven skriver så ligger dessa projekt lite på is just nu då bytet av plattform behöver gå före.
    Därefter kommer vi direkt återuppta bytet av betalpartner, extra surf sim kort m.m och förhoppnigsvi skommer det mesta kunna ske i år, men inget jag kan lova. Vi har inga datum att ge ut då vi inte vill åter gen lova något som vi ej kan hålla eftersom det skett innan. Jag hoppas att allt kommer ske snart då jag själv längtar efter det mesta :)